Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityisten välinen kauppa, ostaja haluaa palauttaa tuotteen

Vierailija
15.12.2021 |

Myin pari viikkoa sitten facebookissa lasten tavaroita. Ostaja tarkasti tavarat ja maksoi ne. Muistaakseni 4 päivää tämän jälkeen hän ilmoitti että haluaa palauttaa ne kun hänen mielestään haisevat pahalle. Kukaan aiempi ostaja ei ole valittanut, eikä meillä pitäisi haista mikään.

Suostuin kuitenkin tähän, koska kaupat tehtiin facebookissa. Tavarat ovat kuitenkin vieläkin ostajalla, koska aikataulut eivät ole käyneet yksiin, eikä hän halua itse niitä tuoda takaisin. Olenkin miettinyt, että en haluaisi tavaroita takaisin ottaa, koska erittäin suurella todennäköisyydellä niissä ei mitään vikaa ole ja hän kuitenkin ne tarkasti ennen ostopäätöstä. Ja tuli vasta nyt mieleeni, että hän on voinut säilyttää niitä ulkona tämän pari viikkoa, jos hänen mielestään kerran haisevat, jolloin tavarat tietysti ovat pilalla.

Mitä te tekisitte tällaisessa tilanteessa? Ja onkohan minulla mitään mahdollisuutta huomata tavaroista, jos niitä tosiaan on säilytetty ulkona, koska silloin en tietenkään niitä ota takaisin?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaupan purkuoikeus on myös yksityisten välisessä kaupassa, vaikka kuinka joku väittäisi ettei ole, mutta se koskee vain tiettyjä virhetilanteita, esimerkiksi että tavara ei vastaa sitä mitä myyjä on luvannut. 

Kauppakaaresta löytyy, se on siis laki. 

Kerropa mistä täältä löytyy purkuoikeus

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1734/17340003000

Se on väärä laki, että silleen. 

Vierailija
22/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kaltaisten takia kärsii muutkin myyjät ja nämä valittajat messuaa.

Siis mikä tässä on swllaista että muut myyjät kärsivät? Kun ostaja saa tarkistaa tuotteen mutta tuleekin katumapäälle ja tuote vielä pitää hänen korkeudeltaan itse hakea takaisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sano että menee nyt niin vaikeaksi, ja hän on tavaroita ehtinyt pitää niin pitkään ettet enää ota takaisin. Tais tarvita jotain vain pari viikkoa ja aatteli et tuo on helppo keino pitää niitä sen aikaa kun "aikataulut ei sovi".

Vierailija
24/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sano että menee nyt niin vaikeaksi, ja hän on tavaroita ehtinyt pitää niin pitkään ettet enää ota takaisin. Tais tarvita jotain vain pari viikkoa ja aatteli et tuo on helppo keino pitää niitä sen aikaa kun "aikataulut ei sovi".

Tämä.

Vierailija
25/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tarkisti ostaessa, on pitänyt tavaroita jo kaksi viikkoa luonaan ja valittaa vasta nyt kahden viikon jälkeen eikä edes vaivaudu itse jiitä,palauttamaan niin minä vastaisin jämäkästi että haista vitt**.

Piste eikä enää keskustelua tuollaisen kanssa.

Vierailija
26/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kauppakirja, kaksi samasanaista kappaletta, toinen ostajalle, toinen myyjälle. Määrittele siihen kauppaehdot. Molemmat allekirjoittavat. Sillä selvä ja jälkipulinat pois.

Vierailija
27/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kaltaisten takia kärsii muutkin myyjät ja nämä valittajat messuaa.

Siis mikä tässä on swllaista että muut myyjät kärsivät? Kun ostaja saa tarkistaa tuotteen mutta tuleekin katumapäälle ja tuote vielä pitää hänen korkeudeltaan itse hakea takaisin?

Turha asian peluu. Noudettaessa hyväksyy kaupan. Käytetyssä on omat riskinsä. Ei myyjän pidä kaikkeen vedätykseen lähteä. Nämä yrittää vedättää jatkossakin kaikkia kun on niin helppoa.

Vierailija
28/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee kauppakirja, kaksi samasanaista kappaletta, toinen ostajalle, toinen myyjälle. Määrittele siihen kauppaehdot. Molemmat allekirjoittavat. Sillä selvä ja jälkipulinat pois.

Automyyjät jankkaa tätä vaikka maailman tappiin, mutta ei se pelasta siltä että jos on virhe niin on. 

Vierailija
29/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavara myydään sellaisessa kunnossa kun se on ja tuotteilla ei ole palautusoikeutta.

Vierailija
30/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt olla alusta asti vain tiukkana. Myyt tuotteen siinä kunnossa kuin se noutohetkellä on. Ostaja tarkastaa tuotteen, hyväksyy maksamalla. Jos ostos ei kelpaa kotona lapsille niin sitten ostaja myy itse eteenpäin.

Nyt olet mennyt lupailemaan rahojen palautusta ja vielä menet häntä vastaan kun teidän kodin suunnalle ei ole asiaa. Tollaset ostajat saa hepulin ja alkavat huutelemaan faceryhmässä joka tapauksessa.

Vierailija
31/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tarkisti ostaessa, on pitänyt tavaroita jo kaksi viikkoa luonaan ja valittaa vasta nyt kahden viikon jälkeen eikä edes vaivaudu itse jiitä,palauttamaan niin minä vastaisin jämäkästi että haista vitt**.

Valitti siis jo 4 päivän päästä, mutta aikataulujen takia palautusta on jahkattu nyt tämän parin viikon ajan.

Ap

Vierailija
32/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että pie tunkkis eli keep your Jack. Ja jatka elämää.

Vierailija
33/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitti siis jo 4 päivän päästä, mutta aikataulujen takia palautusta on jahkattu nyt tämän parin viikon ajan.

Ap

Siltikin, yksityisten välinen kauppa käytetystä tavarasta ja ostaja on ne tarkistanut ostohetkellä.

Minä en edes keskustelisi tuollaisen kanssa enempää vaan sanoisin että myy itse ne eteenpäin ja kuulemiin.

Vierailija
34/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisten välisessä kaupassa ei ole mitään palautusoikeuksia.

Tiedän tämän, mutta pelkäsin että alkaa hankalaksi tai huutelemaan myynti-ilmoituksissani tai nimelläni ryhmissä, konka takia suostuin alunperin, mutta nyt tosiaan on alkanut mietityttämään kun aikaa on mennyt.

Ap

Ihan samalla tavalla Putin öykkäröi.

Mutta jos vastapuoli pysyy tiukkana niin minkäs vastapuoli voi? Ei niin mitään!

Kauppa on tehty ja se pitää. Myykööt itse eteenpäin jos tuli katumapäälle.

Vierailija
35/62 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaupan purkuoikeus on myös yksityisten välisessä kaupassa, vaikka kuinka joku väittäisi ettei ole, mutta se koskee vain tiettyjä virhetilanteita, esimerkiksi että tavara ei vastaa sitä mitä myyjä on luvannut. 

Kauppakaaresta löytyy, se on siis laki. 

Kauppalaki pitäisi olla

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1987/19870355

”Jos ostaja on ennen kaupantekoa tarkastanut tavaran tai ilman hyväksyttävää syytä laiminlyönyt noudattaa myyjän kehotusta tarkastaa se, hän ei saa virheenä vedota seikkaan, joka hänen olisi pitänyt tarkastuksessa havaita”

Ei koske yksityishenkilöiden välistä kauppaa muutenkaan. Oliko muuta?

Vierailija
36/62 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitystä tilanteeseen.

Laitoin eilen viestiä ostajalle, että ei ole mitään syytä perua kauppaa, yksityisten välisissä kaupoissa ei ole palautusoikeutta, hän sai tarkistaa tavarat ennen ostoa, ja pidin tavaroita hänelle aika kauan varauksessa ja siinä välissä menetin pari ostajaa.

Hän luki viestin, muttei ainakaan vielä ole vastannut mitään. Kaipa sekin jo jotain kertoo.

Ap

Vierailija
37/62 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kokeili kepillä jäätä, jos ei kerran vastannut eikä alkanut edes vinkumaan. Ehkä tekee enemmänkin.

Vierailija
38/62 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei niissä tavaroissa ollut mitään vikaa, tarvitsi niitä vain hetken johonkin, ilmestyvät varmaan kohta myyntiin jonnekin.

Vierailija
39/62 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ostaja nainen Vantaalta?

Mulla kävi samoin.

Tavara oli niin halpa, että sanoin ämmälle, että pidä hyvänäsi.

Palautin hänelle sen mitättömän summan.

Tori.fi oli kyseessä.

Vierailija
40/62 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisiin mäntteihin sitä törmää.

Ostaa käytettyä tavaraa yksityiseltä, saa tutustua tavaraan, sitten haluaa purkaa kaupat ja vielä juoksuttaa myyjää...

Tämän takia monet eivät myy tai edes anna mitään käytettyä, vaan lyövät mieluummin roskikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi