Mikä akvaariokala on TOSI kestävä ja rempseä?
Olen kypsytellyt akvaariota nyt viikon ja odottelen nitriittipiikkiä mutta eipä näy mitään! Olen laittanut kukkamultaa ja kalanruokaa ja hirvensarvisuolaa. Suodatin on päällä ja lämmitin (25 astetta). Ajattelin odotella vielä viikon ja jos ei tule nitriittipiikkiä niin mitä jos ostan jonkun tosi kestävän kalan ja laitan sen tuonne ja kokeilen mitä käy?
Vedessä on vedenparannusainettakin.
Mielipiteitä?
Kommentit (315)
Ne miljoonakalat on yleensä lääkevedessä kaupassa ja ne voi järkyttyä kun joutuu tavalliseen veteen. Älä välitä! Pyrstö pystyyn ja pidän peukkuja, että muut säästyy!
Voiko niille masentuneille kaloille syöttää jotain mielialalääkettä ruoan sekaan tms? Hyvä ettei enempää vai ajia ole tullut,joskaan depressiiviset kalatkaan eivät hääviltä kuulosta.
Olen vaihtanut vedestä melkein kaiken tai 3/4 joka päivä. Vaihdanko siis liikaa? Pidin yhden välipäivän milloin en vaihtanut ja sitten nitriitti olikin jo tumma oranssi eikä enää vaalean oranssi.
En koske pohjaan ollenkaan vettä vaihtaessani vain imutan sillä imuletkulla pelkkää vettä. Pohja on hienoa hiekkaa että ei sitä saa edes imuroida sillä muuten se poistuu akvaariosta imuletkun kautta.
Mitä minun pitäisi tehdä nyt? :( Meillä ei ole lähellä akvaariokauppojakaan mistä hankkia jotain bakteereja. Enkä usko että ne on elossakaan niissä purkeissa.
Poistuuko se nitriitti itsestään vaikka en vaihda vettä? Jos pidän muutaman päivän vedenvaihtotauon niin voiko nitriitti laskea silti?
Ap
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 07:54"]
Olen vaihtanut vedestä melkein kaiken tai 3/4 joka päivä. Vaihdanko siis liikaa? Pidin yhden välipäivän milloin en vaihtanut ja sitten nitriitti olikin jo tumma oranssi eikä enää vaalean oranssi.
En koske pohjaan ollenkaan vettä vaihtaessani vain imutan sillä imuletkulla pelkkää vettä. Pohja on hienoa hiekkaa että ei sitä saa edes imuroida sillä muuten se poistuu akvaariosta imuletkun kautta.
Mitä minun pitäisi tehdä nyt? :( Meillä ei ole lähellä akvaariokauppojakaan mistä hankkia jotain bakteereja. Enkä usko että ne on elossakaan niissä purkeissa.
Poistuuko se nitriitti itsestään vaikka en vaihda vettä? Jos pidän muutaman päivän vedenvaihtotauon niin voiko nitriitti laskea silti?
Ap
[/quote]
En tiedä luetko jostain oppaasta, kun vaihdat noin paljon vettä ja noin tiheään. Kuulostaa, että oppaantekijä pitää hienona periaatteena runsaita vedenvaihtoja, mutta jos on saanut akvaarionsa toimimaan, ei ole itse jaksanut tuota suoritusta. Pääasiassa vedenvaihdot on neljäsosa akvaarion tilavuudesta ja harvemmin välein.
Itse olen kypsyttänyt useampia altaita, enkä vaihtanut vesiä kuin neljänneksen korkeintaan parin päivän välein. Ei mikään biokemiallinen prosessi toimi kunnolla, jos sitä häiritsee kokoajan. Myöhemmin isompaa määrää vain kuukauden välein tai vielä harvemmin, neljänneksen se kestää vaihtaa säännöllisemmin.
Kun nitriittipiikki on ollut, akvaarioosi on jo muodostunut ja muodostuu omaa bakteerikantaa. Älä enää lisää sinne kemikaaleja suotta, vaan anna sen kehittyä. Kun annat sen rauhoittua, eiköhän se nitriittimäärä lähde nopeaan laskuun.
Kiitos! Jos mä nyt annan sen altaan sitten olla ja mittailen vain kerran päivässä. Seuraan netistä lukemiani neuvoja missä lukee, että pitäisi vaihtaa runsaasti vettä joka päivä että nitriitti laskee. Ja sitten kun kalatkin on jo akvaariossa, pitäisi vaihtaa kerran viikossa puolet vedestä. Että raikas vesi tekee aina hyvää.
En sitten tiedä, olen ihan aloittelija.
Nitriittipiikki on ollut jo ja mennyt. Oli ihan selvä korkea nitriittipiikki joka sitten laski. Nyt nitriittiä on jotain 0,3 mg/l tms määrä. Mutta sekin on liikaa kaloille.
Voiko tässä kypsyttelyssä mennä vielä viikkokin? Tai kauemmin? Lapsetkin alkaa olla jo kärsimättömiä kun haluaisivat kaloja. Mutta ei auta kuin odottaa....
Ap
Pikkunahkiainen on toiveittesi täyttymys. Elää vuosikausia vesiarvoista piittaamatta. Minulla oli näitä vuosia. Niitä löytyy jokien pohjaliejuista.
Huono puoli niissä on, että eivät juuri tule näkyviin pohjahiekasta. Mutta siitä päätellen, että kasvit oli myllätty joka yö irti pohjasta, ne viettivät siellä hyvin rempseää elämää. Pysyipähän pohjahiekka puhtaana ja ilmavana. Ei liettyny umpeen.
Vauhtia ja vilinää saat akvaarioon hankkimalla sinne parven salakanpoikasia ja toisen mutuja. Salakat voi pienessä altaassa vaihtaa pienempiin vuosittain, mikäli altaasi on pieni. Mutu on aikuisena sopivan kokoinen ja elää oman kokemukseni mukaan akvaariossa 3 - 5 vuotiaaksi. Joo ja huoneenlämpöistä oli vesi. Lämmittimiä ei tarvita.
Yks plussa näille kaikille on, että niitä saa ilmaiseksi järvestä haavimalla. Ruuaksi niille kelpaa tavalliset akvaarioruuat. Juhlapäivinä lammikoista haavilla vesikirppuja, hyttysentoukkia, sulkasääsken toukkia ja surviaisen toukkia. Pikku kärpäset pinnalle ripoteltuna maittavat kans. Valkomatoviljelmän olet varmaan jo perustanutkin varaston nurkkaan.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:11"]
Kiitos! Jos mä nyt annan sen altaan sitten olla ja mittailen vain kerran päivässä. Seuraan netistä lukemiani neuvoja missä lukee, että pitäisi vaihtaa runsaasti vettä joka päivä että nitriitti laskee. Ja sitten kun kalatkin on jo akvaariossa, pitäisi vaihtaa kerran viikossa puolet vedestä. Että raikas vesi tekee aina hyvää.
En sitten tiedä, olen ihan aloittelija.
Nitriittipiikki on ollut jo ja mennyt. Oli ihan selvä korkea nitriittipiikki joka sitten laski. Nyt nitriittiä on jotain 0,3 mg/l tms määrä. Mutta sekin on liikaa kaloille.
Voiko tässä kypsyttelyssä mennä vielä viikkokin? Tai kauemmin? Lapsetkin alkaa olla jo kärsimättömiä kun haluaisivat kaloja. Mutta ei auta kuin odottaa....
Ap
[/quote]
Älä usko kaikkea mitä netissä lukee... Se hanavesi ei todellakaan ole kaloille tai muulle akvaarion eliöstölle ihanteellista "raikasta" vettä, vaan siinä on vedenpuhdistuskemikaaleja ja muutenkin bakteeritoimintaa hidastavaa. Hyvä vesi on sellaista, jossa on oma bakteerikanta, joka pitää sitä hyvänä. Sitä omaa pöpökantaa tulee varjella, mutta vettäkin on jossain määrin vaihdettava. Paljon vähemmän vettä vaihtoon kerrallaan.
Jos nitriittipiikki on mennyt, nyt vain seuraat, vähennät vaihtomäärän ja harvennat vaihtovälin. Luulen ajan peristeella arvojen olevan kohdallaan ihan kun vain annat sen olla pari päivää tekemättä mitään.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 15:12"]
Alkaa usko mennä :( Aamuisin vesitestiin tulee oranssi eli on nitriittiä ja vaihdan veden ja testaan heti vaihdon jälkeen ja se on keltainen eli ei nitriittiä. Illalla testaan taas ja se on oranssi :'( Mistä sitä nitriittiä tulee koko ajan? Laitan ihan vähän kalanruokaa sinne päivittäin bakteerien ruoaksi. Osaako joku auttaa? Ap
[/quote]
Vaihdatko kaiken veden? Miksi? Sekoitat sitä pohjaa joka kerta, kun vaihdat vesiä ja hapetat sen, jolloin sinne ei pääse muodostumaan helposti kasvualustaa bakteereille.
Nitriittipiikki sinulla on jo ollut, jos nitriitti on laskenut huipustaan. Nyt paljon pienemmät vedenvaihdot ja harvennat vaihtoväliä. Jos olet päivittäin lisännyt kalanruokaa, kyllä siellä on ravintoa. Nitriittiä hajottaville riittää, että nitriittiä on muodostunut, sitä muodostuu edelleen, mutta nyt bakteerit ovat alkaneet hajottaa sitä.
[/quote]
Jep, ei sitä vettä tartte vaihtaa alkuun kokoajan. Kypsytysvaiheessa ennen kalojen laittoa ei mielestäni lainkaan. Ja kalojen laiton jälkeen anna saman veden olla vaikka kuukauden, ennen ensimmäistä osittaista vedenvaihtoa. Sitten pikkuhiljaa menet normaali rytmiin, mikä minulla oli n. neljäsosa vedestä parin viikon välein. Altaat oli isohkoja ja suodattimet hyviä.
Itse en kyllä ihmeemmin allasta kypsytellyt. Hankin kaverilta tai otin muista altaistani likaista pohjahiekkaa ja suodatin vanua ja laitoin ne tankkiin ja suodattimeen. Purkki jotain turveuutetta, ph 7:n pintaan, ja kalat sisään muutaman päivän päästä kun maitomainen samennus oli kadonnut.
Tuoreena harrastajana värkkäsin testien kanssa. Ja lisäilin aina ohjeiden mukaan vedenvaihdoissa kaikenlaisia litkuja. Käydin hiilidioksidin lisääjiä jne. Totesin ne aikaa myöten turhaksi rahanhaaskaukseksi. Ainoastaan tuota turveuutetta käytin altaan perustamisvaiheessa. PH:nkin oppi arvioimaan aika tarkasti veden väristä. Näin silloin kun kalat ovat ns. seuraakvaarion kaloja. Toki niihinkin kalat kannattaa valita niin, että niillä on suurinpiirtein samanlaiset vaatimukset veden suhteen.
Hanki tehokas ulkosuodatin ja nauti harrastuksesta. Sisäsuodattimista et saa kuin harmaita hiuksia ja pirusti vaivaa. Ja jos kasveista pidät niin satsaa valoihin. Minulla olohuoneessa oleva allas oli aina sellainen, jossa oli näyttävä kasvisto ja niiden seassa puikkelehtivat kalat. Kun kasvit voivat hyvin niin yleensä kalatkin viihtyvät. Mutta huomaa sekin, että osa kaloista pistelee kasvit poskeensa. Ei siis niitä kaloja "terapiaaltaaseen".
Vasta taitojen karttuessa hanki ns. vaativia kaloja. Silloin testaamiselle tulee tarvetta, kun veden laadun pitää olla juuri tietynlainen. Itse kudetin lukuisia lajeja ja myin poikaset. Joidenkin lajien poikasten kasvatuksessa vesiarvojen (ja ruuan) pitää olla todella tarkasti kohdallaan, eli testejä ja säätölitkuja tarvitaan.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:24"]
Älä usko kaikkea mitä netissä lukee... Se hanavesi ei todellakaan ole kaloille tai muulle akvaarion eliöstölle ihanteellista "raikasta" vettä, vaan siinä on vedenpuhdistuskemikaaleja ja muutenkin bakteeritoimintaa hidastavaa. Hyvä vesi on sellaista, jossa on oma bakteerikanta, joka pitää sitä hyvänä. Sitä omaa pöpökantaa tulee varjella, mutta vettäkin on jossain määrin vaihdettava. Paljon vähemmän vettä vaihtoon kerrallaan.
Jos nitriittipiikki on mennyt, nyt vain seuraat, vähennät vaihtomäärän ja harvennat vaihtovälin. Luulen ajan peristeella arvojen olevan kohdallaan ihan kun vain annat sen olla pari päivää tekemättä mitään.
[/quote]
Samaa mieltä. Monilla vesilaitoksilla hanavesi kelpaa suoraan vaihtoon. Mutta jos vähänkään epäilyttää, että vedessä on esim klooria (tai vastaavia kemikaaleja), niin vaihtoveden tuuletus saavissa (kloorit ja muut haihtuu) ja jonkun korjaavan myrkkyjä neutraloivan aineen käuttö on tarpeen. Yleensä tällaisen vesijohtoveden tunnistaa jo itse maistamalla. Vesilaitoksella osaavat myös usein kertoa myös, että kelpaako vesi akvaarioon.
Nyt nitriitti ja nitraatti ovat molemmat laskusuunnassa! Molemmat ovat vaalean oranssina eli nitriitti 0,3 mg/l ja nitraatti 12,5 mg/l! Jos nitriitti menee keltaiseksi niin se on sitten nollassa!
Ehkä se tästä vielä???
Ap
Millikset eivät välttämättä ole parhaita aloittelijan kaloja, esim. kidusloiset voivat vaivata niitä pehmeissä vesissä. Niitä usein roudataan ulkomailta, jossa kasvatetaan murtoverissä eivätkä sitten sopeudu tänne. Toivottavasti loput kuitenkn pysyvät kunnossa.
Pitäisikö mun ostaa jotain bakteerivalmisteita? Ei tunnu tapahtuvan yhtään mitään :(
Olen kypsytellyt akvaariota nyt 10 päivää eikä nitriitit tunnu nousevan. Ne on 0,3 mg/l.
Ärsyttää. Olenko tehnyt jotain väärin?
t. hermostunut ap
MAltat vain kypsytellä rauhassa. Se alku on ärsyttävää kun haluaisi jo ne kaikki kalat sinne. Helpottuu kun tekee alkuhommat huolellisesti.
Minulla oli joskus niitä platyja :) Oli kivoja ja lisääntyivät nopsasti. Oli oransseja ja "mikkihiiriä" eli oransseja joilla oli mikkihiiren pään muotoinen kuvio pyrstössä. Sitten kun ne lisääntyivät keskenään tuli oransseja mustilla täplillä :)
Miten kauan tuossa voi mennä vielä että nitriitti nousee? Mones kypsytyspäivä se nousee yleensä?
Ap
Miten miljoonakalamiehet nyt voivat?
Nosto. Mielenkiinnolla olen näitä akvaariojuttuja lukenut, vaikka kokemusta kaloista ei olekaan. Tuliliskoja on ollut nuorempana. Ensimmäinen liskomme eli lähes 20-vuotiaaksi ja paljastui tytöksi oltuaan noin 10 vuotta meillä. Ilmeisesti kohtasi tällöin sopivan kumppanin. :)