Te joilla psori/psoriepäilys!
Millainen ihonne on muuten lukuunottamatta selviä psorilaikkuja? Olen pitkään miettinyt onko minulla hyvin matala-asteinen psori, kun:
1) Varpaiden iho ja kantapäät hilseilevät jatkuvasti. Kun vertaan muihin näkemiini ikäisteni naisten jalkoihin, ovat poikkeavan näköiset. Kynsinauhoissa paksuja valkoisia sarveistumia. Varpaankynnet paksut, niiden alle kertyy hirveästi jotain ylimääräistä ihojätettä.
Toki vähäinen rasvaus voi vaikuttaa sekin, samoin krooninen jalkasieni. Mutta jalkasienikin on omituinen juttu, vaikka mitä teen, se ei lähde pois, olen syönyt usean kuukauden voimakkaan lääkekuurinkin.
2) Ihoni uusiutuu reipasta tahtia. Iho kasvaa karvojen päälle herkästi. Siksi karvoja ei kannata kauheasti ajellakaan.
3) Ihovaurioiden kohdalle ainakin varpaissa tuppaa nykyään kasvamaan valkoista, paksua, hilseilevää ihoa. Esim. jos olen leikannut ihoa varpaan syrjästä.
4) Kyynärpäissä ollut lapsesta asti karheat läntit. Välillä ne ovat poissa, sitten tulevat taas, ilman mitään havaittavaa logiikkaa. En ole koskaan rasvannut niitä.
Lähisuvussa on henkilö jolla tiedän olleen aika pahan psoriasiksen.
Minulla ei ole mitään noista, muuten kuin kyynärpäiden läikät - js ne lienevät psoria. Muuten psori tulee korvakäytäviin ja harvoin hiuspohjaan ja sääriin. Muuten oikein hyvä iho.