Hei vela, kenelle testamenttaat omaisuutesi?
Oletteko vapaaehtoisesti lapsettomat jo ajatelleet, minne jaatte omaisuutenne, kun kuolema korjaa? Puolisolle? Entä jos puoliso kuolee ennen teitä?
Kommentit (107)
Hyvä kysymys. Lähin perilliseni lienee tällä hetkellä eno, muut lähisukulaiset (kahta serkkua lukuunottamatta; eivät peri) jo kaikki hautuumaalla. Tosin on kaksi sisaruspuolta, mutta he eivät ole perillisiäni, koska yhteinen isämme ei ole tunnustanut minua. Emme myöskään ole niin läheisiä, että haluaisin testamentata heille omaisuuttani, jos sitä nyt yleensäkään on enää siinä vaiheessa, kun henkeni heitän. Jonkinlaisia suunnitelmia minulla kyllä on. Luultavimmin pennoseni menevät tieteen ja tutkimuksen hyväksi.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:07"]
Kyllä on onneton elämä ollut, jos ei yhtäkään niin läheistä ihmistä ole, jota haluaisi auttaa, vaan pitää jollekin "kissojen hammashoitoyhdistykselle" roponsa laittaa.
[/quote]Yleensä vanhuksella ne läheisetkin on joko kuolleet tai yhtä vanhoja. Mitä järkeä omaisuuttaan olisi testamentata jollekin, joka hänkin kuolee muutaman vuoden sisään? Fiksumpaa kai ne varat on sitten laittaa suoraan jollekin yhdistykselle, saapahan itse päättää minne menevät sen sijaan että ne jaettaisiin taas parin vuoden päästä sen vanhan läheisen valitsemaan kohteeseen.
Vanhimman veljen lapsille. Testamenttaisin vain toiselle, mutta siitä saattaisi syntyä tulevaisuudessa kismaa veljesten välille, joten menköön puoliksi.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:35"]
Tarvitaanko siihen testamenttia, että omaisuus menee sisarelle/hänen lapsilleen vai viekö valtio kaiken, jos ei ole testamenttia?
[/quote]
Testamentti kannattaa tehdä joka tapauksessa, jollei esimerkiksi halua sisaruksen puolison vievän mukanaan osaa perinnöstä avioeron sattuessa.
[/quote]
Testamentillavoi tosiaan tehdä rajauksia.
Muuten perintökaaren mukaanlapsettoman perii
- aviopuoliso
- jos ei aviopuolisoa, vanhemmat
- jos vanhemmat kuolleet, niin sisaret (myös jos toinen vanhemmista kuollut, tämän osuuden perii sisaret)
- perintökaaren mukaan myös isovanhemmat ja vanhempien sisaret voivat vielä periä.
Sitten loppuu sukulaissuhteet perintökaaressa ja valtiolle menee ilman testamenttia.
[/quote]
Paitsi että ne sisarusten lapset voivat myös periä.
[/quote]
Kyllä,oli jäänyt pois, että mikäli sisar on kuollut, tämän lapsi perii sen osuuden
Kyllä on onneton elämä ollut, jos ei yhtäkään niin läheistä ihmistä ole, jota haluaisi auttaa, vaan pitää jollekin "kissojen hammashoitoyhdistykselle" roponsa laittaa.
[/quote]
No mun mielestä ihmiset huolehtikoon itse itsestään, vaikka olisivat mulle kuinka läheisiä. Sukulaiset, jotkut tädit ja serkut ei tod.ole. Eläinsuojeluun ei valtiot/kunnat paljon määrärahoja anna ja tilanne esim. Romaniassa, Kreikassa, Espanjassa ihan kestämätön.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:55"]
Velan elämässä on sellainen mielestäni vähän surullinen ulottuuvuus että iän karttuessa ja puolison kuoltua osa sukulaisista kiinnostuu yhtäkkiä velasta aivan mahdottomasti. Porukkaa rupeaa pörräämään ympärillä.
[/quote]
HA HA HAA. Voi meitä velaparkoja, kun jäämme vanhoina täysin yksin emmekä saa sukulaisista ja tuttavilta hetkenkään rauhaa. :D Näköjään lapsettomana ei vain voi voittaa.
Eläimille ei voi testamentata yhtään mitään!
Erilaisille yhdistyksille toki voi!
[/quote]
Heh, 11 alapeukkua. Taitaa olla vanhatpiiat kissoineen liikkeellä Kyöpelinvuorelle, kun pääsiäinenkin on lähellä.
Olen laittanut nykyisen miesystäväni nuorimmalle lapselle kaiken. Olen vasta 55-vuotias ja terve, joten asia ei välttämättä ole ajankohtainen. Koskaan ei voi tietysti tietää.
Tämä lapsi on nyt 14-vuotias, todella ihana tyttö. Ainan täällä auttanut ja koiria esim. hoitanut.
Hän ei tiedä tästä testamentista, en ole kenellekään kertonut, edes hänen isälleen. Eli ihan vilpittömästi täällä on ihana.
Kyseessä ei nyt mitään ihmeitä ole, mutta näillä näkymin kuitenkin kaksio Töölöstä ja joitain osakkeita päälle. Nykyarvossa 300 000 euroa kaikkineen.
Vaikkapa Suomen Planille. Tai Greenpeacelle.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:34"]
Velan elämässä on sellainen mielestäni vähän surullinen ulottuuvuus että iän karttuessa ja puolison kuoltua osa sukulaisista kiinnostuu yhtäkkiä velasta aivan mahdottomasti. Porukkaa rupeaa pörräämään ympärillä. Tavallaan se on tietyti hyvä ettei tarvi yksi olla, mutta kyllä se jotenkin mun mielestä on myös surullista että mitkä on ne motiivit tuossa. Nimimerkillä yhden sukulaisen elämän iltaa seuratessa.
[/quote]
Lapsia hankkivien elämässä on sellainen mielestäni vähän surullinen ulottuvuus, että moni odottaa lastensa passaavan itseään sitten vanhana. Osalla tämä on jopa keskeinen syy tehdä niitä lapsia. Tavallaan se on tietyti hyvä ettei tarvi yksi olla, mutta kyllä se jotenkin mun mielestä on myös surullista että mitkä on ne motiivit tuossa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:42"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:37"]
Jos joku haluaa pitää minulle seuraa ja toimitella asioitani, kun olen vanha, ihan hyvin voin siitä palkita perinnöllä. Eipä se ole minulta pois, kun olen kuollut.
[/quote]
Ei ne halunneet ennen kuin sinusta tuli potentiaalinen sijoituskohde joten tuskin nytkään haluavat. Sijoitustaan vain varmistelevat. Kyllä tuo minusta on jotenkin surullista ja ahdistavaa. Itse en varmaankaan tällaisia perskärpäsiä katselisi vaan ostaisin itselleni asian toimittajat. Ja hakisin seuran vanhoista ystävistä joiden tietäsin pitävän minusta oikeasti. Sikäli mikäli heitä enää on.
[/quote]aina voi valehdella päin naamaa "se joka pitää minusta huolta ja seuraa" saa koko omaisuuteni ;D sit testamenttaa sen johonkin muuhun, vaikka jollekkin järjestölle
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:51"]
Eläimille ei voi testamentata yhtään mitään!
Erilaisille yhdistyksille toki voi!
[/quote]
Heh, 11 alapeukkua. Taitaa olla vanhatpiiat kissoineen liikkeellä Kyöpelinvuorelle, kun pääsiäinenkin on lähellä.
[/quote]
Aika moni eläinten ystävä pitää eläimiä tärkeämpinä kuin esimerkiksi sinua, tuikituntematonta. Muista, ettet kiipeä puuhun, jollet pääse sieltä itse alas - kuulostat juuri niin miellyttävältä ihmiseltä, että sinulle ei palokuntaa soiteta, vaikka kissalle soitetaankin. ;)
Olen testamentannut kaiken - kissalleni. Ja kyllä, eläimelle voi testamentata. Kannattaa määrätä osa varoista taholle, joka varmistaa vuosittaista palkkiota vastaan, että eläin voi hyvin. Testamentissa kannattaa määrätä, että mikäli hyvä hoito ei toteudu, siirtyy omaisuus testamentin saajan hallinnasta (=käytännössä suuri rahallinen sanktio) t: kissa omistaa asuntoni Hgin keskustassa :)
Kuvio toimii jos omaisuus on sen verran haluttava, että eläimestä kannattaa pitää huolta. Jos omaisuutta on huomattavasti niin säätiö on myös mahdollisuus. Lakitoimistot auttavat teksteissä ja asia kannattaa käydä läpi testamentin saajan kanssa etukäteen. Ps. Jos näett kissan ajamassa moottoripyörälläni, niin olen varmaan menehtynyt :)
Musta on aika harmillista että osa ei osaa asiallisesti keskustella mistään aiheesta. Ei tämä oikeesti ihan leikin asia ole. Mieheni kuoli hiljattain ja kyllä oli hyvä että asiat oli mietitty valmiiksi, tehty testamentit, avioehdot ym. On asioiden hoitaminen vähän helpompaa. Itse olen tehnyt testamentin myös.
Valtio vieköön raiskaajamamuille rahoitusta toimiinsa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:04"]
En ole vapaaehtoisesti lapseton, mutta en tule ikinä saamaan lapsia. Voisin testamentata vaikka miesten asemaa ajavalle järjestölle, Suomessa on niin huonossa asemassa mies ettei täällä pysty enää lisääntymään.
[/quote]
Ot, mutta kertoisitko konkreettisia esimerkkejä, millä tavalla mies on niin huonossa asemassa Suomessa, ettei lisääntymään pysty?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:11"]
Olen testamentannut kaiken - kissalleni. Ja kyllä, eläimelle voi testamentata. Kannattaa määrätä osa varoista taholle, joka varmistaa vuosittaista palkkiota vastaan, että eläin voi hyvin. Testamentissa kannattaa määrätä, että mikäli hyvä hoito ei toteudu, siirtyy omaisuus testamentin saajan hallinnasta (=käytännössä suuri rahallinen sanktio) t: kissa omistaa asuntoni Hgin keskustassa :)
[/quote]
Sun kissas ei omista mitään! Soita asianajajalles ja kysy, voiko eläimellä olla hallintaoikeus yhtään mihinkään. Vastaus on: EI VOI
Kissanomistajat erityisen tyhmiä vai mitä? Miksi muuten vanhoillapiioilla on joku elukka nurkissaan. No siksi tietysti, kun tunteita on muille jakaa, mutta kukaan ihminen ei halua niitä. Koirat saattaa nuolla "kivasti".
Yök, tässäkin liepeillä kulkee näitä villakoiranomistajia, jotka varmaan pelastaisivat sen tulipalostakin ennen kuin naapurin vauvan.
Onneksi olen terve päästäni ja pelastan jokaikisen lapsen ennenkuin koirani. Näin se vain on. Onneksi en tällaiseen tilanteeseen ole joutunut.
Ennen sisaruksia perii vanhemmat, jos ovat vielä elossa. Siinä mielessä noita nyt voi miettiä, jos haluaa ettei kaikki pala perintöveroihin. Jos se perintö siis muutaman vuoden sisällä seilaa parin sukupolven väliä.