Kihniöläinen Suomi
Katselin tuossa juuri Yleltä Dokumenttiprojektin jakson nimeltä Kihniö, joka siis kuvasi pienen pohjoisen Pirkanmaan pikkukunnan verkkaista ja aika mollivoittoista elämänmenoa.
Dokumentti oli hyvä ja realistinen kuvaus siitä, minkälaista on elämänmeno pienessä hiipuvassa kunnassa. Jakso kiinnosti sikälikin, että vaikka itse olen koko ikäni asunut Pirkanmaalla (aikas monta vuosikymmentä), niin Kihniö on ainut pirkanmaalainen kunta, jossa en ole koskaan käynyt.
No juuri sellaiseksihan se paljastui kun olin olettanutkin, eli hiljaista kuolemaa tekeväksi maalaiskunnaksi, josta lähes kaikki kynnelle kykenevät nuoret muuttavat pois. Tosin dokumentissa kyllä haastateltiin paria nuorehkoa Kihniöläistä, jotka olivat oloonsa Kihniössä ihan tyytyväisiä. Kuitenkin kaikista hohkasi tietynlainen melankolinen apaattisuus ja vain kauppiaan kissan olemus henki elämänmyönteisyyttä.
Itse en ole todellakaan mikään hektisen kaupunkilaiselämän kannattaja ja asun maalla itsekin, tosin suuren kaupungin läheisyydessä. Kuitenkin tuollainen lohduton mollivoittoinen pysähtyneisyyskään ei ole sitä mitä itse haluan, vaan jotain noiden kahden ääripään väliltä.
Kihniöhän on kuten tunnettua, Suomen perussuomalaisin kunta. Edellisissä eduskuntavaaleissa persuja äänesti peräti yli puolet kuntalaisista ja saihan Kihniö ihan oman kansanedustajankin pitkästä aikaa, kun jo SMP:nkin aikaan kansanedustajana ollut Lea Mäkipää palasi eduskuntaan. Se on aika hyvin parintuhannen asukkaan kunnalta.
Kun tällaisia dokumentteja katselee, niin kyllähän siinä väistämättä tulee mieleen, että onko meillä oikeasti varaa pitää koko maa asuttuna ja pyörittää muutaman hassun ihmisen takia kallista byrokratiaa ja peruspalveluja, vai pitäisikö meidän Ruotsin tapaan keskittyä vain suurimpiin kasvukeskuksiin.
Kommentit (54)
Kävinpä minäkin katsomassa noita kunnan sivuja ja tosiaan siellä on aleneva kaari asukasmäärissä, jos vuonna 2007 oli noin 2300 asukasta, oli ohjelman kuvausaikaan heitä noin 2100. Nuoret lähtevät opiskelemaan muualle, eivätkä palaa ja vanhukset korjaa kuolema, kuntaan muuttajia ei juurikaan ole, niinpä viimeinen asukas sammuttaa valot. Tai sitten kunta pakkoliitetään johonkin naapuriinsa. Näin veikkaisin tapahtuvan lähivuosien aikana, tuskin seuraavalla eduskuntakaudella, jos kepulit pääsevät valtaan.
Juuri tuollaisissa kunnissa vastustetaan kiihkeimmin kuntaliitoksia. Kun nuoret ovat lähteneet, firmat ja koulut lopettaneet, elinvoima hiipunut ja veroäyri nostettu taivaisiin, niin pidetään nyt edes itsenäisyys.
Tapahtuukohan tuolla paljon joukkoraiskauksia.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:28"]
Katselin tuossa juuri Yleltä Dokumenttiprojektin jakson nimeltä Kihniö, joka siis kuvasi pienen pohjoisen Pirkanmaan pikkukunnan verkkaista ja aika mollivoittoista elämänmenoa.
Dokumentti oli hyvä ja realistinen kuvaus siitä, minkälaista on elämänmeno pienessä hiipuvassa kunnassa. Jakso kiinnosti sikälikin, että vaikka itse olen koko ikäni asunut Pirkanmaalla (aikas monta vuosikymmentä), niin Kihniö on ainut pirkanmaalainen kunta, jossa en ole koskaan käynyt.
No juuri sellaiseksihan se paljastui kun olin olettanutkin, eli hiljaista kuolemaa tekeväksi maalaiskunnaksi, josta lähes kaikki kynnelle kykenevät nuoret muuttavat pois. Tosin dokumentissa kyllä haastateltiin paria nuorehkoa Kihniöläistä, jotka olivat oloonsa Kihniössä ihan tyytyväisiä. Kuitenkin kaikista hohkasi tietynlainen melankolinen apaattisuus ja vain kauppiaan kissan olemus henki elämänmyönteisyyttä.
Itse en ole todellakaan mikään hektisen kaupunkilaiselämän kannattaja ja asun maalla itsekin, tosin suuren kaupungin läheisyydessä. Kuitenkin tuollainen lohduton mollivoittoinen pysähtyneisyyskään ei ole sitä mitä itse haluan, vaan jotain noiden kahden ääripään väliltä.
Kihniöhän on kuten tunnettua, Suomen perussuomalaisin kunta. Edellisissä eduskuntavaaleissa persuja äänesti peräti yli puolet kuntalaisista ja saihan Kihniö ihan oman kansanedustajankin pitkästä aikaa, kun jo SMP:nkin aikaan kansanedustajana ollut Lea Mäkipää palasi eduskuntaan. Se on aika hyvin parintuhannen asukkaan kunnalta.
Kun tällaisia dokumentteja katselee, niin kyllähän siinä väistämättä tulee mieleen, että onko meillä oikeasti varaa pitää koko maa asuttuna ja pyörittää muutaman hassun ihmisen takia kallista byrokratiaa ja peruspalveluja, vai pitäisikö meidän Ruotsin tapaan keskittyä vain suurimpiin kasvukeskuksiin.
[/quote]Kaikki väärin. Peruspalvelut on halvimpia juuri noissa paikoissa ja byrokratia toimii paljon paremmin kuin jossain Hesassa, missä sitä on monta kerrosta päällekkäin. Onnellisia ihmiset Kinhiössä ovat, melankolinen vaikutelma oli varmaan dokumentin tavoite, mikä muukaan se olisi voinut olla, mitä muuta joku törppö ennakkoluuloinen toimittaja lähtisi tuolta hakemaan.
Näiden paikkakuntien hiipuminen tai hiipumattomuus riippuu siitä sattuuko paikkakunnalla olemaan menestyvää yritystä.
[/quote]
Niin, vaikka tuossa nyt mainitsin peruspalvelut, niin onhan pienissä harvaan asutuissa kunnissa muitakin kustannuksia, tiestö ym ja tottahan ne byrokratia kustannukset vähenee, jos kunta lakkautetaan ja sitä kautta lakkautetaan kunnan virat.
Tottakai se on selvä, että kuntien elinvoimaisuus on suoraan kiinni työpaikoista. Menestyneiden yritysten ympärillehän nämä pikkupaikkakunnat ovat aikojen saatossa kasvaneet. Kyse onkin siitä, että jos paikkakunnan työllistäjä on aikaa sitten vaihtanut maisemaa, tai lopetettu, niin pitääkö tällainen kunta pitää väkisin hengissä, vai antaa olla ja keskittyä niihin jäljellä oleviin toimiviin ja vireisiin kuntiin.
Faktaa nyt vaan on se, että nämä pikkukunnat pyörii lähes täysin valtion avustusten varassa, eivätkä tulisi mitenkään toimeen ilman niitä.
Olen myös sitä mieltä, että jos ampuu alas toisen mielipiteet omilla väitteillään, niin uskottavuuden nimissä olisi hyvä olla edes jotain tilastoja väitteidensä tueksi.
Tuossa pari linkkiä, jotka eivät ole ihan tältä vuodelta, mutta antavat hieman osviittaa, että kuka maksaa ja kuka vikisee:
https://www.thl.fi/fi/-/kuntien-sosiaali-ja-terveydenhuollon-menoissa-on-merkittavia-eroja
http://yle.fi/uutiset/yli_sata_kuntaa_saa_valtaosan_verotuloistaan_valtionapuna/6249796
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:55"]
On selvää, että pidemmän päälle kepulandiasta on luovuttava ja keskityttävä vain suurimpiin asutuskeskuksiin.
[/quote]
Ainakaan tulevan neljän vuoden aikana (jos tuleva hallitus pysyy kasassa koko nelivuotiskauden) ei tule tapahtumaan toivomaasi kehitystä, vaan pikemminkin päinvastoin. Jos Kepu saa hallituskumppanikseen toisen takahikiöiden suosikkipuolueen eli persut, niin kuntauudistus tyssää kuin tossupaskaan ja periferioihin rahan upottaminen jatkuu.
[/quote]
Toivottavasti kouvola sais kepulta rahaa niin saatais mypa takaisin omalle paikalleen veikkausliigaan.
Huh, tähän on kyllä nyt pakko kommentoida itsekin pienellä paikkakunnalla eläneenä ja sieltä Helsinkiin muuttaneena, että itse olen kokenut täysin päinvastoin! Maalla erilaisuutta ei hyväksytty, kaikki haluttiin tunkea samaan muottiin ja yhteisön paineet olivat kovat. Helsingissä ketään ei kiinnosta, vaikka hiihtelisin pyjamahousuissa kaduilla, täällä erilaisuutta arvostetaan ja jokainen saa olla oma itsensä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:25"]
Minua jäi mietityttämään mikä on nykyisin vanhusten (yli 65 v.) osuus kunnan asukkaista. Ohjelman mukaanhan kunnassa on asukkaita noin 2100. Kävin kunnan nettisivulla, mutta siellä oli vanhaa tietoa, päivitetty viimeksi 2007.
Eilisen dokkarin paras esiintyjä oli kaupan kissa.
[/quote]
Voin kertoa ihan tarkat lukemat, eli 27% prosenttia kunnan asukkaista on yli 65 vuotiaita. Kun kokomaan vertailuluku on sata, niin Kihniön luku on 140, eli reippaasti yli maamme keskiarvon. Ei toki ihan Pirkanmaankaan pahimmat lukemat, sillä Kuhmoinen on ylivoimaisesti pahin 39%/201 lukemilla, mutta huonoimmasta päästä kuitenkin.
Nuo luvut siis vuodelta 2013, eli viimeiset saatavissa olevat lukemat. Kun niitä vertaa 10 vuoden takaisiin lukuihin, niin huomaa konkreettisesti, mikä on kunnan suunta, eli vuonna 2003 yli 65 vuotiaiden osuus asukasluvusta oli 21,6%, eli selkeästi on suunta huonompaan ja valtavan pitkään ei tarvi odottaa, kun jo valtaosa kunnan asukkaista on eläkeläisiä. Kuhmoisissahan tuota tilannetta ei enää montaa vuotta tarvi odottaa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:19"]
Huh, tähän on kyllä nyt pakko kommentoida itsekin pienellä paikkakunnalla eläneenä ja sieltä Helsinkiin muuttaneena, että itse olen kokenut täysin päinvastoin! Maalla erilaisuutta ei hyväksytty, kaikki haluttiin tunkea samaan muottiin ja yhteisön paineet olivat kovat. Helsingissä ketään ei kiinnosta, vaikka hiihtelisin pyjamahousuissa kaduilla, täällä erilaisuutta arvostetaan ja jokainen saa olla oma itsensä.
[/quote]
Tämä on juuri se kolikon kääntöpuoli. Kyllähän mukautuvat ja perinteitä kunnioittavat (=vanhat jäärät) joukkoon hyväksytään, mutta jos olet vähänkään erikoisempi tapaus, niin vaikeata on elämä varsinkin tuollaisissa kylissä, joissa uskonnollisuus näyttelee vahvaa roolia.
Isojen kaupunkien suvaitsevaisuus taas on hyvin luonnollista, koska asukkaista moni on nimenomaan niitä persoonallisempia yksilöitä, jotka ovat muuttaneet metropoliin juurikin sieltä periferian ahdasmielisyydestä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:54"]
[/quote]
Tämä on juuri se kolikon kääntöpuoli. Kyllähän mukautuvat ja perinteitä kunnioittavat (=vanhat jäärät) joukkoon hyväksytään, mutta jos olet vähänkään erikoisempi tapaus, niin vaikeata on elämä varsinkin tuollaisissa kylissä, joissa uskonnollisuus näyttelee vahvaa roolia.
Isojen kaupunkien suvaitsevaisuus taas on hyvin luonnollista, koska asukkaista moni on nimenomaan niitä persoonallisempia yksilöitä, jotka ovat muuttaneet metropoliin juurikin sieltä periferian ahdasmielisyydestä.
[/quote]
Minua ahdistaisi Kihniössä sen perussuomalaisuus. Olisin varmaan koko asujaimiston kanssa riidoissa. :D
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:59"]
[/quote]
[/quote]
Minua ahdistaisi Kihniössä sen perussuomalaisuus. Olisin varmaan koko asujaimiston kanssa riidoissa. :D
[/quote]
Joo, eipä se minullakaan ihan potentiaalisten asuinpaikkuntien top kymppiin kuulu. Persulaisuuden lisäksi, tai osittain juuri siitä johtuen, myös helluntailaisuus on kovassa kurssissa kyseisessä kunnassa, joten eipä olisi homoilla ja muilla erilaisilla helppoa kyseisessä kyläpahasessa olla ja elellä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo, eipä se minullakaan ihan potentiaalisten asuinpaikkuntien top kymppiin kuulu. Persulaisuuden lisäksi, tai osittain juuri siitä johtuen, myös helluntailaisuus on kovassa kurssissa kyseisessä kunnassa, joten eipä olisi homoilla ja muilla erilaisilla helppoa kyseisessä kyläpahasessa olla ja elellä.
[/quote]
Jaahas, riitelisin asukkaiden kanssa politiikan lisäksi myös uskonnosta, minä kun en usko mihinkään jumaliin. Parempi, että pysyn paikkakunnasta kaukana. :D
35
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:51"]
Niin..... sehän jo sanoo esim. Kihniöstä miten sillä menee..... Jotkut kunnat hoitaa asiat hyvin ja on varaa. Asukasluku myös tuplaantuu vähintään kesä aikaan.
[/quote]
Käyn kesäisin Kihniöllä kaupassa. Veljen mökiltä on sinne 30km matkaa. Kaikki nuo pienet kunnat ovat samanlaisia. Itse en voisi enää asua sellaisessa, lähtöisin olen samalta suunnalta. Nyt 27v Helsingissä vierähtänyt.
[/quote]
Tämä on 100% totta! Olen tuo 27v Helsingissä asunut, pikkukunnasta lähtöisin.
Älkäähän nyt, samanlainen paikka tämä on ku mikä muu tahansa. Ihmisiä monenlaisia täälä niinkuin muuallakin. Perussuomalaisuus tai uskonnollisuus ei arjessa näy muutakuin aatteeseen tai uskoon omistautuneilla. Kyllä meitä käydään täälä nyt pällistelemässä kuin sirkuseläimiä. Suvaitsevia ja suvaitsemattomia, omituisia ja tavallisia, duunareita ja valkokauluksia, juntteja ja urbaaneja, sivistyneitä ja sivistymättömiä, tolloja ja fiksuja, uskovia ja ateisteja, tummia ja vaaleita, äidinkielenä suomi ja ei suomi, nuoria ja vanhoja (niitä kyllä juu enempi), perussuomalaisia, kokoomuslaisia, kommunisteja, alkoholisteja ja viiniä sivistyneesti nauttivia, hippejä j juppeja you name it niin kaikkea löytyy ja varmaan vieläpä samassa suhteessa kuin esim. Helsingissä. Suvaitsevaiset kaupunkilaiset suvaitkaapa tätäkin paikkaa ja meidänkin elämää muutenkin kuin vain besserwisseröidäksenne omaanne. Piis ään lööv
Minä oon paljon poikennu Kihniöllä suvun kanssa.
Siellä on halpa kampaaja:)
Ja samoilla suunnilla asuu onnellinen perhe.
Heillä on eläimiä ja ihana maaseudun rauha ympäröi heitä.
Lapsilla on hyvä olla!
En Kihniöstä osaa sanoa mitään, en katsonut edes tuota dokkaria, mutta sukuloimassa käyn lomilla vieläpä vähän isommalla paikkakunnalla ( n. 8000 asukasta). Se tuijotuksen määrä on ihan järkyttävää, mitä saa osakseen siellä esim. kaupassa. Jä mä olen ihan tavallinen tallaaja, en millään tavalla erikoinen. Se on aika ahdistavaa.
No jos minun pitäisi valita ihan noin äkkiseltään ahdistavimman oloinen paikka Suomessa, niin minä valitsisin Helsingin! Nuorena asuin siellä päin, ja "kaupungissa" käytiin sitten Helsingissä. Räntäsateessa jokainen painoi suu tiukkana viivana eteenpäin ja voin kuvitella, että jos joku saa slaagin kadulla, saa mädäntyä rauhassa siihen. Ja vastapainona on sitten taas just se, että jos olet vaikka joku viherhippi, kaikki eivät toljota ja puhu pahaa selän takana, ja jos tykkäät vaikka käydä teatterissa tai oopperassa, niin on vähän helpompaa kuin Kihniöllä :) Kaikessa on puolensa. Itse pidän pienistä paikkakunnista. Olen ajatellut, että kaupunki vs. kylä on vähän sama kuin päiväkoti vs. perhepäivähoito. Jälkimmäiset ovat hyvällä tuurilla aivan ihania, mutta riskit joutua kamalaan paikkaan ovat myös isommat :)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:25"]
En katsonut tuota dokkaria, mutta olen asunut elämäni aikana pikkukaupungeissa, suurissa kasvukeskuksissa, ulkomailla, miljoonakaupungissa.Lasten kanssa muutettiin isosta kasvukeskuksesta pieneen kuntaan ja muutto on ollut hyvä ratkaisu. Jotain menettää, mutta paljon saakin. Vireä yhteisö, harrastustoimintaa, pieni ja turvallinen koulu ja asuinympäristö, puhdas luonto lähellä, jopa sellaista yhteisöllistä tunnelmaa mitä harvasta aiemmasta asuinpaikasta olen löytänyt, lämpimiä aitoja ihmisiä. Kannatan todellakin maaseudun pitämistä elävänä, suuri ei aina ole kaunista ja vaikka taloudelliselta kannalta suuret yksiköt (koulut, päiväkodit, kasvukeskukset) olisivat kannattavampia, tietyt lieveilmiöt ja yksilön pahoinvointi voivat kasvattaa merkittävästi kustannuksia jatkossa.
[/quote]
Onhan maalaisidyllissä asuminen kivaa (niille jotka siitä tykkää) ja turvallistakin, mutta kyse onkin siitä, että kuinka pitkään kaupunkilaiset on valmiita tätä palettia kustantamaan. Infran ylläpito muutamalle sadalle tai tuhannelle ihmiselle on äärimmäisen kallista ja on luonnollista, ettei kaupunkilaiset ole kovinkaan halukkaita kustantamaan toisten idylleistä määräänsä enempää, varsinkaan näinä aikoina.
Minä kun katsoin tuota dokkaria niin tuli kaipuu Kihniöön tai samantapaiseen paikkaan. Tuntui että siellä ihminen saa olla juuri sellainen kuin on, ilman että täytyy esittää mitään. Saa olla verkkainen, juntti, ruma, omituinen, mitä vaan. Elämänrytmikin vaikutti niin ihanan rennolta.
Harmi vaan että itse en osaa tehdä muuta työtä kuin it-hommia, joten joutunen Helsingissä asumist ajatkamaan, vaikka ahdistaakin kerrostalokolossit ja kiireinen elämänrytmi ja pinnallisuus.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:14"]
Minä kun katsoin tuota dokkaria niin tuli kaipuu Kihniöön tai samantapaiseen paikkaan. Tuntui että siellä ihminen saa olla juuri sellainen kuin on, ilman että täytyy esittää mitään. Saa olla verkkainen, juntti, ruma, omituinen, mitä vaan. Elämänrytmikin vaikutti niin ihanan rennolta.
Harmi vaan että itse en osaa tehdä muuta työtä kuin it-hommia, joten joutunen Helsingissä asumist ajatkamaan, vaikka ahdistaakin kerrostalokolossit ja kiireinen elämänrytmi ja pinnallisuus.
[/quote]
Aluksi tosin ulkopuoliset saavat viikottain turpaansa kuten mies kertoi! :D Ehkä naiset joutuvat vain henkisen väkivallan uhriksi. Helsingissä on lähiöissä omat kihniönsä, joissa ehkä ihmisiä enemmän, mutta muuten aika samanlaista.