Kihniöläinen Suomi
Katselin tuossa juuri Yleltä Dokumenttiprojektin jakson nimeltä Kihniö, joka siis kuvasi pienen pohjoisen Pirkanmaan pikkukunnan verkkaista ja aika mollivoittoista elämänmenoa.
Dokumentti oli hyvä ja realistinen kuvaus siitä, minkälaista on elämänmeno pienessä hiipuvassa kunnassa. Jakso kiinnosti sikälikin, että vaikka itse olen koko ikäni asunut Pirkanmaalla (aikas monta vuosikymmentä), niin Kihniö on ainut pirkanmaalainen kunta, jossa en ole koskaan käynyt.
No juuri sellaiseksihan se paljastui kun olin olettanutkin, eli hiljaista kuolemaa tekeväksi maalaiskunnaksi, josta lähes kaikki kynnelle kykenevät nuoret muuttavat pois. Tosin dokumentissa kyllä haastateltiin paria nuorehkoa Kihniöläistä, jotka olivat oloonsa Kihniössä ihan tyytyväisiä. Kuitenkin kaikista hohkasi tietynlainen melankolinen apaattisuus ja vain kauppiaan kissan olemus henki elämänmyönteisyyttä.
Itse en ole todellakaan mikään hektisen kaupunkilaiselämän kannattaja ja asun maalla itsekin, tosin suuren kaupungin läheisyydessä. Kuitenkin tuollainen lohduton mollivoittoinen pysähtyneisyyskään ei ole sitä mitä itse haluan, vaan jotain noiden kahden ääripään väliltä.
Kihniöhän on kuten tunnettua, Suomen perussuomalaisin kunta. Edellisissä eduskuntavaaleissa persuja äänesti peräti yli puolet kuntalaisista ja saihan Kihniö ihan oman kansanedustajankin pitkästä aikaa, kun jo SMP:nkin aikaan kansanedustajana ollut Lea Mäkipää palasi eduskuntaan. Se on aika hyvin parintuhannen asukkaan kunnalta.
Kun tällaisia dokumentteja katselee, niin kyllähän siinä väistämättä tulee mieleen, että onko meillä oikeasti varaa pitää koko maa asuttuna ja pyörittää muutaman hassun ihmisen takia kallista byrokratiaa ja peruspalveluja, vai pitäisikö meidän Ruotsin tapaan keskittyä vain suurimpiin kasvukeskuksiin.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:33"]
Minun täytyy tunnustaa, etten osaisi laittaa Kihniötä Suomen kartalle.
Olen ap:n kanssa samaa mieltä Suomen asuttuna pitämisestä. Samalla ihmettelen sitä vimmaa, millä etelän toimeentulevia kaupunkeja yritetään väkisin liittää toisiinsa (Helsingin, Turun ja Tampereen seuduilla), mutta tällainen 2000 asukkaan puolikuollut kunta saa kitkutella itsenäisenä (millä rahalla, ihmettelen).
Minusta ei olisi asumaan Kihniössä, tai muussa vastaavassa. Ei kiitos minulle.
[/quote]
Näitä pieniä kuntia ei kukaan huoli yhdistymiskumppanikseen. Yli puolet asukkaista on iäkkäitä ja sairaita niin ei ole järin houkutteleva kumppani.
Ottamatta kantaa Kihniön olemassaolon puolesta tai vastaan, niin tykkäsin kuitenkin dokumentista. Minusta on hienoa ja mielenkiintoista nähdä mahdollisimman monenlaisia elinympäristöjä ja niiden ihmisiä, vaikka itsellenikin tuo Kihniö tuntui liian hiljaiselta, mutta olihan sielläkin ihmisiä, jotka eivät halunneet sieltä pois.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:13"]
Ottamatta kantaa Kihniön olemassaolon puolesta tai vastaan, niin tykkäsin kuitenkin dokumentista. Minusta on hienoa ja mielenkiintoista nähdä mahdollisimman monenlaisia elinympäristöjä ja niiden ihmisiä, vaikka itsellenikin tuo Kihniö tuntui liian hiljaiselta, mutta olihan sielläkin ihmisiä, jotka eivät halunneet sieltä pois.
[/quote]
Samaa mieltä, kannatti katsoa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:00"]
Olen ap:n kanssa samaa mieltä Suomen asuttuna pitämisestä. Samalla ihmettelen sitä vimmaa, millä etelän toimeentulevia kaupunkeja yritetään väkisin liittää toisiinsa (Helsingin, Turun ja Tampereen seuduilla), mutta tällainen 2000 asukkaan puolikuollut kunta saa kitkutella itsenäisenä (millä rahalla, ihmettelen).
Minusta ei olisi asumaan Kihniössä, tai muussa vastaavassa. Ei kiitos minulle.
[/quote]
Näitä pieniä kuntia ei kukaan huoli yhdistymiskumppanikseen. Yli puolet asukkaista on iäkkäitä ja sairaita niin ei ole järin houkutteleva kumppani.
[/quote]
Toisaalta nämä kepulaisvaltaiset pikku periferiat ei suostu siihen itsekään, koska kepulit menettäisivät kunnassa yksinvaltiaan asemansa. Kyllä mielestäni pakkoliitosten tie ainoa mahdollisuus tulevaisuudessa.
En katsonut tuota dokkaria, mutta olen asunut elämäni aikana pikkukaupungeissa, suurissa kasvukeskuksissa, ulkomailla, miljoonakaupungissa.Lasten kanssa muutettiin isosta kasvukeskuksesta pieneen kuntaan ja muutto on ollut hyvä ratkaisu. Jotain menettää, mutta paljon saakin. Vireä yhteisö, harrastustoimintaa, pieni ja turvallinen koulu ja asuinympäristö, puhdas luonto lähellä, jopa sellaista yhteisöllistä tunnelmaa mitä harvasta aiemmasta asuinpaikasta olen löytänyt, lämpimiä aitoja ihmisiä. Kannatan todellakin maaseudun pitämistä elävänä, suuri ei aina ole kaunista ja vaikka taloudelliselta kannalta suuret yksiköt (koulut, päiväkodit, kasvukeskukset) olisivat kannattavampia, tietyt lieveilmiöt ja yksilön pahoinvointi voivat kasvattaa merkittävästi kustannuksia jatkossa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:13"]
[/quote]
Joo siis tästä ehdottomasti samaa mieltä ja se tuosta avausviestistä jäi vähän epähuomiossakin pois. Minä olen aina tykännyt tällaisista kiireettömistä dokumenteista, joissa kuvataan ihmisten arkea ja elämänmenoa. Erityisesti olen pitänyt eri aikakausien kuvauksista, suosikkinani tietenkin oman lapsuuteni 70-luku.
Tuossakin dokumentissa kerkisi kehittymään monta ihan mielenkiintoista ja hauskaakin persoonaa, esimerkkeinä vaikkapa papaksi tullut sienestäjä, sekatavarapuodin naiskauppias kissoineen, jotenkin sympaattisen oloinen hiljainen huoltomiehen vaimo ja toki työ ja asuntohuolineen itse huoltomies myös, sekä jatkuvasti virsiä veisaava varmasti rasittavakin papparainen.
Kyllähän tuohon dokumenttiin oli ihan kivasti elämänmakua saatu tarttumaan, vaikka tulokulma olikin sangen melankolinen ja jopa lohduton.
-ap-
[/quote]
Itsellänikin meni aikoinaan Kihniö ja Kitee sekaisin, vaikken sen tarkemmin niitä kartalle osannut laittaakaan (suurinpiirtein kuitenkin), enkä kumassakaan ole koskaan käynyt. Osaltaan se johtui siitä, että molemmat on tunnettuja pontikkapitäjiä (Kihniön Kipakka ja Kiteen Kirkas).
Nyttemmin asia on selkiytynyt Nightwishinkin myötä, enkä niitä enää sillälailla sekoita. Toisaalta olihan Kihniölläkin oma legendansa omassa lapsuudessani, eli boheemi matkailukeisari Kalevi Keihänen. Olin vain keihäsmatkojen aikaan sen verran nuori, etten Kalevi Keihäsen kihniöläisyyttä silloin niin rekisteröinytkään, vaikka mies kotipaikkakuntaansa kiitettävästi esillä pitikin, mm tarjoillen lentokoneissaan Kihniön Kipakkaa, joka todellisuudessa ei ollut kihniöläistä ponua laisinkaan, vaan Mallorcalla valmistettua vodkaa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:19"]
Huh, tähän on kyllä nyt pakko kommentoida itsekin pienellä paikkakunnalla eläneenä ja sieltä Helsinkiin muuttaneena, että itse olen kokenut täysin päinvastoin! Maalla erilaisuutta ei hyväksytty, kaikki haluttiin tunkea samaan muottiin ja yhteisön paineet olivat kovat. Helsingissä ketään ei kiinnosta, vaikka hiihtelisin pyjamahousuissa kaduilla, täällä erilaisuutta arvostetaan ja jokainen saa olla oma itsensä.
[/quote]
Tämä on juuri se kolikon kääntöpuoli. Kyllähän mukautuvat ja perinteitä kunnioittavat (=vanhat jäärät) joukkoon hyväksytään, mutta jos olet vähänkään erikoisempi tapaus, niin vaikeata on elämä varsinkin tuollaisissa kylissä, joissa uskonnollisuus näyttelee vahvaa roolia.
Isojen kaupunkien suvaitsevaisuus taas on hyvin luonnollista, koska asukkaista moni on nimenomaan niitä persoonallisempia yksilöitä, jotka ovat muuttaneet metropoliin juurikin sieltä periferian ahdasmielisyydestä.
[/quote]
Minua ahdistaisi Kihniössä sen perussuomalaisuus. Olisin varmaan koko asujaimiston kanssa riidoissa. :D
[/quote]
Kihniö alkaa olla niillä rajoilla maantieteellisesti, että kirkkoon kuuluminen on "pakollista". Minä en kirkkoon kuulu, eli elämä voisi olla siellä melko hankalaa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:00"]
Juuri tuollaisissa kunnissa vastustetaan kiihkeimmin kuntaliitoksia. Kun nuoret ovat lähteneet, firmat ja koulut lopettaneet, elinvoima hiipunut ja veroäyri nostettu taivaisiin, niin pidetään nyt edes itsenäisyys.
[/quote]
Juuri näin. Ei tajuta sitä, että ellei liitosta tehdä vapaaehtoisesti, on se tehtävä pakon edessä siinä tilanteessa, että kunnassa ei ole muita kuin eläkeläisiä. Kumpi on parempi vaihtoehto, myöntää totuus vai laittaa Kepumaisesti pää pensaaseen ja uskotella, että kunta voi jatkaa itsenäisenä.
Aivan kamala paikka!
Todella ahdistavia ihmisiä, järkyttävä murre ja kun vierailet tuolla ja käyt kaupassa on "kaikki tuntee apinan mutta apina ei ketään"-olo.
En voisi ikinä asua Kihniössä tai vastaavassa periferiassa.
Kihniön ällöbonuksina vielä just tämä persulaisuus ja helluntailaiset, voi luoja.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:48"]
Aivan kamala paikka! Todella ahdistavia ihmisiä, järkyttävä murre ja kun vierailet tuolla ja käyt kaupassa on "kaikki tuntee apinan mutta apina ei ketään"-olo. En voisi ikinä asua Kihniössä tai vastaavassa periferiassa. Kihniön ällöbonuksina vielä just tämä persulaisuus ja helluntailaiset, voi luoja.
[/quote]Entäs joukkoraiskaukset?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:07"]
Onhan tuo pieni ja osittain kovin kuollut paikka, mutta on siellä sitten taas toisaalta paljon toimintaakin. Löytyy harrastusta ja kurssia. Kesällä väki tuplaantuu ja ihanaa järvirantaa ja -maisemaa löytyy. Mummilaan on aina ihana mennä ja lapset tykkää. Itsellä teininä oli kova kiire pois ja muuttaa kaupunkiin. Nyt en ehkä osaisi enää takaisin muuttaa, mutta lasteni lähestyessä kouluikää mietin, että kyllä Kihniön kouluun mielummin lapseni laittaisin. Siellä opetus on yksilöllisempää ja koulunkäynti yksilöllisempää kuin suurissa kouluissa. Myöskään samanlaisia huume- ja päihdeongelmia ei ole kuin kaupungeissa. Harmi, että työpaikkoja ei ole koska se luonnollisesti rajoittaa Kihniöön ja muihin pieniin paikkoihin muuttamista. Itse liputan myös pienten paikkojen puolesta, huonompaan Suomi menisi jos kaikkien pitäisi asua isoissa keskuksissa. Mielestäni melkoisen itsekästä ajattelua.
[/quote] Eihän kukaan ole maalla asumista kieltämässäkään, asukaa, asukaa. Mut on itsekästä vaatia muita maksumiehiksi, se on se pointti. Että ei tulla vinkumaan, jos palvelut ovat kaukana, sehän se pointti maaseudulla on, kaikki on vähän kauempana toisistaan, ja kaupungissa sitten taas vähän lähempänä toisiaan.
Mut Kepulandian meininki on se, et kaikki samat palvelut pitää olla myös sillä, joka vapaaehtoisesti asuu jossain syrjemmällä. Ja sen maksaa sitten kaupunkilaiset. Se on itsekästä.
Valitettavasti näyttää siltä, et kepu voittaa seuraavat vaalit ja persut on sit kakkosena, se tietää onnenpäiviä maaseutukunnille, eiköhän taas tukiaisia tipu ja palveluja hajautetan pitkin ja poikin maakuntia, vaikka pätevää henkilöstöä ei löydy ja sitä paikkaamaan joutuu lähtemään kaupungeista ei niin vapaaehtoisesti porukkaa maaseudulle, palvelut heikkenevät, mut pääasia et maaseudulla saa elää idyllissä muutama ihminen.
On selvää, että pidemmän päälle kepulandiasta on luovuttava ja keskityttävä vain suurimpiin asutuskeskuksiin.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:55"]
On selvää, että pidemmän päälle kepulandiasta on luovuttava ja keskityttävä vain suurimpiin asutuskeskuksiin.
[/quote]
Ainakaan tulevan neljän vuoden aikana (jos tuleva hallitus pysyy kasassa koko nelivuotiskauden) ei tule tapahtumaan toivomaasi kehitystä, vaan pikemminkin päinvastoin. Jos Kepu saa hallituskumppanikseen toisen takahikiöiden suosikkipuolueen eli persut, niin kuntauudistus tyssää kuin tossupaskaan ja periferioihin rahan upottaminen jatkuu.