Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kihniöläinen Suomi

Vierailija
23.03.2015 |

Katselin tuossa juuri Yleltä Dokumenttiprojektin jakson nimeltä Kihniö, joka siis kuvasi pienen pohjoisen Pirkanmaan pikkukunnan verkkaista ja aika mollivoittoista elämänmenoa.

Dokumentti oli hyvä ja realistinen kuvaus siitä, minkälaista on elämänmeno pienessä hiipuvassa kunnassa. Jakso kiinnosti sikälikin, että vaikka itse olen koko ikäni asunut Pirkanmaalla (aikas monta vuosikymmentä), niin Kihniö on ainut pirkanmaalainen kunta, jossa en ole koskaan käynyt.

No juuri sellaiseksihan se paljastui kun olin olettanutkin, eli hiljaista kuolemaa tekeväksi maalaiskunnaksi, josta lähes kaikki kynnelle kykenevät nuoret muuttavat pois. Tosin dokumentissa kyllä haastateltiin paria nuorehkoa Kihniöläistä, jotka olivat oloonsa Kihniössä ihan tyytyväisiä. Kuitenkin kaikista hohkasi tietynlainen melankolinen apaattisuus ja vain kauppiaan kissan olemus henki elämänmyönteisyyttä.

Itse en ole todellakaan mikään hektisen kaupunkilaiselämän kannattaja ja asun maalla itsekin, tosin suuren kaupungin läheisyydessä. Kuitenkin tuollainen lohduton mollivoittoinen pysähtyneisyyskään ei ole sitä mitä itse haluan, vaan jotain noiden kahden ääripään väliltä.

Kihniöhän on kuten tunnettua, Suomen perussuomalaisin kunta. Edellisissä eduskuntavaaleissa persuja äänesti peräti yli puolet kuntalaisista ja saihan Kihniö ihan oman kansanedustajankin pitkästä aikaa, kun jo SMP:nkin aikaan kansanedustajana ollut Lea Mäkipää palasi eduskuntaan. Se on aika hyvin parintuhannen asukkaan kunnalta.

Kun tällaisia dokumentteja katselee, niin kyllähän siinä väistämättä tulee mieleen, että onko meillä oikeasti varaa pitää koko maa asuttuna ja pyörittää muutaman hassun ihmisen takia kallista byrokratiaa ja peruspalveluja, vai pitäisikö meidän Ruotsin tapaan keskittyä vain suurimpiin kasvukeskuksiin.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:24"]

Täytyy sanoa, että dokumentissa annettiin täysin väärä kuva Kihniöltä. Siellä on vireää toimintaa ja harrastus mahdollisuuksia. Kunnassa asiat toimii sekä terveyden huolto. Vanhan kuvatun koulun takana on uusi iso ja hieno koulu. Kylässä asuu paljon nuoria perheitä. Kuvattu huoltomies muuttanut nähtävästi hyvän perässä sinne ja tuskin paikallisia työpaikkoja paljonkaan on. Sieltä käydään paljon muualla töissä, kun pois ei haluta lähteä. Kauneimmat paikat oli jäänyt kuvaamatta. Itse en ole vuosiin paikkakunnalla asunut, mutta voisin takaisin muuttaa joskus.

[/quote]

Joo, katsoin tuon dokumentin ja olihan se tehty aivan tietystä näkökulmasta eli kertomaan hiipuvasta maaseudusta. Ei kovin mairitteleva Kihniölle. En ole koskaan käynytkään paikkakunnalla, mutta voin kuvitella, että joku toinen kuin Saija Mäki-Nevala olisi voinut tehdä aivan toisenlaisen dokumentin. Hän ei ilmeisesti ollut koskaan viihtynyt kotipaikkakunnallaan.

Ihmettelin joitakin kohtia, kuten sitä että nuoren pariskunnan nainen ei sanonut mitään, vaikka heitä kuvattiin varmaan ainakin viisi minuuttia useissa pätkissä. Haluttiinko kertoa, että nainen oli toivoton tulevaisuuden suhteen vai sitä, että mies nyt yleensäkin saa päättää vai mitä.

Vierailija
22/54 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihniön vahva perussuomalaisuus johtuu vain yhdestä henkilöstä, jota tykätään äänestää. Vastaava tapaus on Uurainen. Se oli Suomen kristillisdemokraattisin kunta, kunnes Toimi Kankaanniemi  loikkasi persuihin. Väki äänestää "omaa" ehdokasta puolueesta melkein riippumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollaseen paikkaan just vois kaupungeista tehdä muuttoliikkeitä laajemmissa määrin etätöitä tekemään. Rauhaa ja hiljaisuutta riittäisi.

Vierailija
24/54 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvat, leikkaus yms. Valitaan tukemaan sitä sanomaa mitä halutaan jakaa. Dokumentti oli taiteilijan näkemys paikasta. Saan Helsingistä yhtä apaattisena ja hitaan kuvan jos vain kuvaan oikeaan aikaan oikeissa paikoissa. 

Vierailija
25/54 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:37"]

Kihniön vahva perussuomalaisuus johtuu vain yhdestä henkilöstä, jota tykätään äänestää. Vastaava tapaus on Uurainen. Se oli Suomen kristillisdemokraattisin kunta, kunnes Toimi Kankaanniemi  loikkasi persuihin. Väki äänestää "omaa" ehdokasta puolueesta melkein riippumatta.

[/quote]

Kotikunnassani Keskusta saa eniten ääniä kaikissa muissa vaaleissa kuin eduskuntavaaleissa, kun meillä on "oma" kansanedustaja Kokoomuksesta. Paikallisuus jyrää jopa puolueuskollisuuden.

Vierailija
26/54 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:28"]

Katselin tuossa juuri Yleltä Dokumenttiprojektin jakson nimeltä Kihniö, joka siis kuvasi pienen pohjoisen Pirkanmaan pikkukunnan verkkaista ja aika mollivoittoista elämänmenoa.

Dokumentti oli hyvä ja realistinen kuvaus siitä, minkälaista on elämänmeno pienessä hiipuvassa kunnassa. Jakso kiinnosti sikälikin, että vaikka itse olen koko ikäni asunut Pirkanmaalla (aikas monta vuosikymmentä), niin Kihniö on ainut pirkanmaalainen kunta, jossa en ole koskaan käynyt.

No juuri sellaiseksihan se paljastui kun olin olettanutkin, eli hiljaista kuolemaa tekeväksi maalaiskunnaksi, josta lähes kaikki kynnelle kykenevät nuoret muuttavat pois. Tosin dokumentissa kyllä haastateltiin paria nuorehkoa Kihniöläistä, jotka olivat oloonsa Kihniössä ihan tyytyväisiä. Kuitenkin kaikista hohkasi tietynlainen melankolinen apaattisuus ja vain kauppiaan kissan olemus henki elämänmyönteisyyttä.

Itse en ole todellakaan mikään hektisen kaupunkilaiselämän kannattaja ja asun maalla itsekin, tosin suuren kaupungin läheisyydessä. Kuitenkin tuollainen lohduton mollivoittoinen pysähtyneisyyskään ei ole sitä mitä itse haluan, vaan jotain noiden kahden ääripään väliltä.

Kihniöhän on kuten tunnettua, Suomen perussuomalaisin kunta. Edellisissä eduskuntavaaleissa persuja äänesti peräti yli puolet kuntalaisista ja saihan Kihniö ihan oman kansanedustajankin pitkästä aikaa, kun jo SMP:nkin aikaan kansanedustajana ollut Lea Mäkipää palasi eduskuntaan. Se on aika hyvin parintuhannen asukkaan kunnalta.

Kun tällaisia dokumentteja katselee, niin kyllähän siinä väistämättä tulee mieleen, että onko meillä oikeasti varaa pitää koko maa asuttuna ja pyörittää muutaman hassun ihmisen takia kallista byrokratiaa ja peruspalveluja, vai pitäisikö meidän Ruotsin tapaan keskittyä vain suurimpiin kasvukeskuksiin.

[/quote]Kaikki väärin. Peruspalvelut on halvimpia juuri noissa paikoissa ja byrokratia toimii paljon paremmin kuin jossain Hesassa, missä sitä on monta kerrosta päällekkäin. Onnellisia ihmiset Kinhiössä ovat, melankolinen vaikutelma oli varmaan dokumentin tavoite, mikä muukaan se olisi voinut olla, mitä muuta joku törppö ennakkoluuloinen toimittaja lähtisi tuolta hakemaan.

Näiden paikkakuntien hiipuminen tai hiipumattomuus riippuu siitä sattuuko paikkakunnalla olemaan menestyvää yritystä.

Vierailija
27/54 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:51"]

Niin..... sehän jo sanoo esim. Kihniöstä miten sillä menee..... Jotkut kunnat hoitaa asiat hyvin ja on varaa. Asukasluku myös tuplaantuu vähintään kesä aikaan.

[/quote]

Kesä onkin ainoa vuodenaika, jolloin minä kykenisin asumaan noin hiljaisessa ja pienessä paikassa. Talven kylmyys ja lumivallit tuntuisivat varmasti tukahduttavilta ja yksinäisyyttä uhkuvilta. Kunnon nelivetoauto täytyisi olla, jotta sairaustapauksissa pääsisi hakemaan isommasta kaupungista apua.

Kesäasukkaana jossain keskellä korpea voisin kyllä kuvitella nauttivani olostani: ei meluavia ja tupakoivia naapureita, ei kakaroiden kirkunaa tai liikenteen kirskuntaa. Mutte elokuun pimenevät illat saisivat minut taas lähtemään kaupunkiin katuvalojen ja hyvin toimivan joukkoliikenteen luokse.

Vierailija
28/54 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo pieni ja osittain kovin kuollut paikka, mutta on siellä sitten taas toisaalta paljon toimintaakin. Löytyy harrastusta ja kurssia. Kesällä väki tuplaantuu ja ihanaa järvirantaa ja -maisemaa löytyy. Mummilaan on aina ihana mennä ja lapset tykkää. Itsellä teininä oli kova kiire pois ja muuttaa kaupunkiin. Nyt en ehkä osaisi enää takaisin muuttaa, mutta lasteni lähestyessä kouluikää mietin, että kyllä Kihniön kouluun mielummin lapseni laittaisin. Siellä opetus on yksilöllisempää ja koulunkäynti yksilöllisempää kuin suurissa kouluissa. Myöskään samanlaisia huume- ja päihdeongelmia ei ole kuin kaupungeissa. Harmi, että työpaikkoja ei ole koska se luonnollisesti rajoittaa Kihniöön ja muihin pieniin paikkoihin muuttamista. Itse liputan myös pienten paikkojen puolesta, huonompaan Suomi menisi jos kaikkien pitäisi asua isoissa keskuksissa. Mielestäni melkoisen itsekästä ajattelua.

Vierailija
29/54 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jäi mietityttämään mikä on nykyisin vanhusten (yli 65 v.) osuus kunnan asukkaista. Ohjelman mukaanhan kunnassa on asukkaita noin 2100. Kävin kunnan nettisivulla, mutta siellä oli vanhaa tietoa, päivitetty viimeksi 2007. Kun ajattelee, että nuoret lähtevät opiskelamaan yliopistoihin tai muihin oppilaitoksiin, niin aika harva enää palaa takaisin. Eli kunta ukkoutuu ja mummoutuu ilmeisesti melkoista vauhtia. 

Eilisen dokkarin paras esiintyjä oli kaupan kissa. Tuollaista puotia olisi kyllä mukava pyörittää. Tarjolla näytti olevan monen moista tarpeellista ja ehkä tarpeetontakin, mutta kyllä sillä leivän hankkisi itselleen.

Vierailija
30/54 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
31/54 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:53"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:48"]

Aivan kamala paikka! Todella ahdistavia ihmisiä, järkyttävä murre ja kun vierailet tuolla ja käyt kaupassa on "kaikki tuntee apinan mutta apina ei ketään"-olo. En voisi ikinä asua Kihniössä tai vastaavassa periferiassa. Kihniön ällöbonuksina vielä just tämä persulaisuus ja helluntailaiset, voi luoja.

[/quote]Entäs joukkoraiskaukset?
[/quote]

No eipä tuokaan mikään ihmemaa taida olla. Siellä helluntailaispiireissä pedofilia rehottaa herran nimessä.
Joukkoraiskauksia en tiedä tapahtuneen mutten ihmettelis sitäkään.

Vierailija
32/54 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutkiskellut Pirkanmaan sivustoja ja löysin sieltä väestöennusteen alueen kunnille. Kihniöt numerot ovat tylyä luettavaa. Väestöennuste vuodelle 2020 eli viiden vuoden päähän on 1989, vuodelle 2025 1923 ja vuodelle 2030 1874. Kun yli 65 vuotiaiden määrä lisääntyy vuosi vuodelta, ei kunta kerta kaikkiaan voi olla enää itsenäinen noin 10 vuoden kuluttua. 

Jos joku haluaa asua tuollaisessa kuolevassa kunnassa, siitä vain, mutta älköön sitten iniskö maksajaksi muita.

Vierailija
33/54 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:08"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:57"]

[/quote]Kaikki väärin. Peruspalvelut on halvimpia juuri noissa paikoissa ja byrokratia toimii paljon paremmin kuin jossain Hesassa, missä sitä on monta kerrosta päällekkäin. Onnellisia ihmiset Kinhiössä ovat, melankolinen vaikutelma oli varmaan dokumentin tavoite, mikä muukaan se olisi voinut olla, mitä muuta joku törppö ennakkoluuloinen toimittaja lähtisi tuolta hakemaan.

Näiden paikkakuntien hiipuminen tai hiipumattomuus riippuu siitä sattuuko paikkakunnalla olemaan menestyvää yritystä.

[/quote]

Niin, vaikka tuossa nyt mainitsin peruspalvelut, niin onhan pienissä harvaan asutuissa kunnissa muitakin kustannuksia, tiestö ym ja tottahan ne byrokratia kustannukset vähenee, jos kunta lakkautetaan ja sitä kautta lakkautetaan kunnan virat. 

Tottakai se on selvä, että kuntien elinvoimaisuus on suoraan kiinni työpaikoista. Menestyneiden yritysten ympärillehän nämä pikkupaikkakunnat ovat aikojen saatossa kasvaneet. Kyse onkin siitä, että jos paikkakunnan työllistäjä on aikaa sitten vaihtanut maisemaa, tai lopetettu, niin pitääkö tällainen kunta pitää väkisin hengissä, vai antaa olla ja keskittyä niihin jäljellä oleviin toimiviin ja vireisiin kuntiin.

Faktaa nyt vaan on se, että nämä pikkukunnat pyörii lähes täysin valtion avustusten varassa, eivätkä tulisi mitenkään toimeen ilman niitä.

Olen myös sitä mieltä, että jos ampuu alas toisen mielipiteet omilla väitteillään, niin uskottavuuden nimissä olisi hyvä olla edes jotain tilastoja väitteidensä tueksi.

Tuossa pari linkkiä, jotka eivät ole ihan tältä vuodelta, mutta antavat hieman osviittaa, että kuka maksaa ja kuka vikisee:

https://www.thl.fi/fi/-/kuntien-sosiaali-ja-terveydenhuollon-menoissa-on-merkittavia-eroja

http://yle.fi/uutiset/yli_sata_kuntaa_saa_valtaosan_verotuloistaan_valtionapuna/6249796

/quote]

Kyseisen dokumentin tekijä ei ole minkään TV-yhtiön palveluksessa. Hän on itse syntynyt Kihniössä ja muuttanut sieltä lopullisesti pois 18-vuotiaana. Ohjelman lopussa hän totesi, että hänen äitinsä on kunnalla töissä ja pian eläköitymässä ja hänkin suunnittelee muuttoa pois Kihniöstä. Tekijä varmaan tuntee Kihniön melkoisen hyvin.

Vierailija
34/54 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:19"]

Huh, tähän on kyllä nyt pakko kommentoida itsekin pienellä paikkakunnalla eläneenä ja sieltä Helsinkiin muuttaneena, että itse olen kokenut täysin päinvastoin! Maalla erilaisuutta ei hyväksytty, kaikki haluttiin tunkea samaan muottiin ja yhteisön paineet olivat kovat. Helsingissä ketään ei kiinnosta, vaikka hiihtelisin pyjamahousuissa kaduilla, täällä erilaisuutta arvostetaan ja jokainen saa olla oma itsensä. 

[/quote]

Tämä on juuri se kolikon kääntöpuoli. Kyllähän mukautuvat ja perinteitä kunnioittavat (=vanhat jäärät) joukkoon hyväksytään, mutta jos olet vähänkään erikoisempi tapaus, niin vaikeata on elämä varsinkin tuollaisissa kylissä, joissa uskonnollisuus näyttelee vahvaa roolia.

Isojen kaupunkien suvaitsevaisuus taas on hyvin luonnollista, koska asukkaista moni on nimenomaan niitä persoonallisempia yksilöitä, jotka ovat muuttaneet metropoliin juurikin sieltä periferian ahdasmielisyydestä.

[/quote]

Minua ahdistaisi Kihniössä sen perussuomalaisuus. Olisin varmaan koko asujaimiston kanssa riidoissa. :D

[/quote]Kihniössä äänestetään LeaMmakipäätä joka on SMP:n vanhoja kansanedustajia. Kaikki tuntevat Lean joten puolueesta huolimatta saa ääniä. Ei kuulu persujen rasistiseen siipeen :)

Vierailija
35/54 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kotoisin pieneltä paikkakunnalta, asunut Suomessa vuosia pääkaupunkiseudulla ja viimeiset 7 vuotta ulkomailla.

Ihmettelen suomalaisten yleistä asennetta noita pikkupaikkakuntia kohtaa. Ymmärrän, että niile joutuu maksaa tukea, mutta Suomen verosysteemikin on sellainen, että yritykset ilmeisesti maksavat pääkonttorin sijainnin mukaan veronsa sille paikkakunnalle, eikö niin?

Työpaikkojen puutehan se tuolla on, mutta niin on koko Suomessa. Ja sitä paitsi nykyään taloudellisesti parhaiten, kasvua ajatellen, Suomessa menee länsipuolella mm. Pohjanmaa ja Etelä-Pohjanmaa.

Ketä se hyödyttäisi jos maaseutu tyhjenisi; mistä saatte ruokaa, kuka hoitaa mökkitienne ja mökkinne, miten saatte sinne poliisin, paloauton, ambulanssin ym. Jos maaseutu on autio niin mitään palvelua, liikenneyhteyksiä ym. ette sinne enää saa. Ja ajatelkaa myös politiikkaa; tyhjään maahan on aina kiinnostusta toisella maalla.

Vierailija
36/54 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:01"]

[/quote]

Niin, vaikka tuossa nyt mainitsin peruspalvelut, niin onhan pienissä harvaan asutuissa kunnissa muitakin kustannuksia, tiestö ym ja tottahan ne byrokratia kustannukset vähenee, jos kunta lakkautetaan ja sitä kautta lakkautetaan kunnan virat. 

Tottakai se on selvä, että kuntien elinvoimaisuus on suoraan kiinni työpaikoista. Menestyneiden yritysten ympärillehän nämä pikkupaikkakunnat ovat aikojen saatossa kasvaneet. Kyse onkin siitä, että jos paikkakunnan työllistäjä on aikaa sitten vaihtanut maisemaa, tai lopetettu, niin pitääkö tällainen kunta pitää väkisin hengissä, vai antaa olla ja keskittyä niihin jäljellä oleviin toimiviin ja vireisiin kuntiin.

Faktaa nyt vaan on se, että nämä pikkukunnat pyörii lähes täysin valtion avustusten varassa, eivätkä tulisi mitenkään toimeen ilman niitä.

Olen myös sitä mieltä, että jos ampuu alas toisen mielipiteet omilla väitteillään, niin uskottavuuden nimissä olisi hyvä olla edes jotain tilastoja väitteidensä tueksi.

Tuossa pari linkkiä, jotka eivät ole ihan tältä vuodelta, mutta antavat hieman osviittaa, että kuka maksaa ja kuka vikisee:

https://www.thl.fi/fi/-/kuntien-sosiaali-ja-terveydenhuollon-menoissa-on-merkittavia-eroja

http://yle.fi/uutiset/yli_sata_kuntaa_saa_valtaosan_verotuloistaan_valtionapuna/6249796

/quote]

Kyseisen dokumentin tekijä ei ole minkään TV-yhtiön palveluksessa. Hän on itse syntynyt Kihniössä ja muuttanut sieltä lopullisesti pois 18-vuotiaana. Ohjelman lopussa hän totesi, että hänen äitinsä on kunnalla töissä ja pian eläköitymässä ja hänkin suunnittelee muuttoa pois Kihniöstä. Tekijä varmaan tuntee Kihniön melkoisen hyvin.

[/quote]Onko Helsingissä jotain järkevää yritystoimintaa....? Siis teollisuutta.

99% Suomen vientiteollisuudesta sijaitsee kehä 3 ulkopuolella. Ilman näitä yrityksiä Hesasta loppuisi sähkö, polttoaine, ruoka, kaikki.

Vierailija
37/54 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:01"]

[/quote]

/quote]

[/quote]Onko Helsingissä jotain järkevää yritystoimintaa....? Siis teollisuutta.

99% Suomen vientiteollisuudesta sijaitsee kehä 3 ulkopuolella. Ilman näitä yrityksiä Hesasta loppuisi sähkö, polttoaine, ruoka, kaikki.

Vierailija
38/54 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että dokumentissa annettiin täysin väärä kuva Kihniöltä. Siellä on vireää toimintaa ja harrastus mahdollisuuksia. Kunnassa asiat toimii sekä terveyden huolto. Vanhan kuvatun koulun takana on uusi iso ja hieno koulu. Kylässä asuu paljon nuoria perheitä. Kuvattu huoltomies muuttanut nähtävästi hyvän perässä sinne ja tuskin paikallisia työpaikkoja paljonkaan on. Sieltä käydään paljon muualla töissä, kun pois ei haluta lähteä. Kauneimmat paikat oli jäänyt kuvaamatta. Itse en ole vuosiin paikkakunnalla asunut, mutta voisin takaisin muuttaa joskus.

Vierailija
39/54 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun täytyy tunnustaa, etten osaisi laittaa Kihniötä Suomen kartalle.

Olen ap:n kanssa samaa mieltä Suomen asuttuna pitämisestä. Samalla ihmettelen sitä vimmaa, millä etelän toimeentulevia kaupunkeja yritetään väkisin liittää toisiinsa (Helsingin, Turun ja Tampereen seuduilla), mutta tällainen 2000 asukkaan puolikuollut kunta saa kitkutella itsenäisenä (millä rahalla, ihmettelen).

Minusta ei olisi asumaan Kihniössä, tai muussa vastaavassa. Ei kiitos minulle.

Vierailija
40/54 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin..... sehän jo sanoo esim. Kihniöstä miten sillä menee..... Jotkut kunnat hoitaa asiat hyvin ja on varaa. Asukasluku myös tuplaantuu vähintään kesä aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi