Ystäväni oli vaimonsa kanssa niiin kommunistia kun opiskelivat. Kun pääsivät töihin ja tienasivat 2 kertaa enemmän kuin minä mieli muuttui.
Outoa että ihmiset muuttavat mieltään sitä mukaan miten tienaavat?
EIkö sellainen sisäinen moraali ja oikeuden mukaisuus olekkaan sama vauvasta vaariin?
En ole siltä osin muuttunut.
Jokainen saa tienata rehellisin keinoin niin paljon kuin haluaa, se ei ole minulta pois.
Kommentit (47)
Minun mieleni muuttui vastakkaiseen suuntaan.
Olen yrittäjäperheen vesa, jota kotoa painostettiin ottamaan osaa kokoomusnuorten puuhasteluun.
Sen jälkeen, kun siirryin opiskelemaan yliopistoon ja tekemään ns. pskaduuneja saadakseni edes hiukan ylimääräistä rahaa, aloin kallistumaan selkeästi vasemmalle.
Kun lopulta valmistuin ja siirryin julkiselle sektorille työtehtäviin, aloin äänestämään vasemmistoliittoa, kun näin, mitä jälkeä kokkareiden leikkaukset todella tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Kommunismi = sinun rahasi ovat minun rahojani. Millainen ihminen kannattaa ko. aatetta?
Kapitalisti. Oikeasti kommunismi sanoo rahamme ovat yhteisiä...
Näinhän se menee. Kun itse ollaan yleisen tulojen keskiarvon alapuolella, vaaditaan lisäsiivua itselle tasa-arvon nimissä. Kun taas ollaan sen yläpuolella, ei saavutetusta edusta halutakaan luopua vaan sen koetaan olleen ansaittua. Ihan kusetus koko kommunismiaate, mutta aina sitä joku kahjo silloin tällöin liputtaa. Todennäköisesti juurikin joku noista vähempituloisista, joille ymmärrettävästi kelpaisi vähän isommatkin tulot (tuet).
Näin myös suvussa. 70 luvulla juostiin lapintossut jalassa ja Arafatliinat kaulassa. Nyt asutaan miljoonaosakkeissa, on autot, kesämökit, kaikkea ja se aika kaikkien samasta arvosta on kuin poispyyhitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommunismi = sinun rahasi ovat minun rahojani. Millainen ihminen kannattaa ko. aatetta?
Tarkoitatko, että sinun 10 000 000 € ja minun 10 € ovat yhteisiä? Kiitos 🤣
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee. Kun itse ollaan yleisen tulojen keskiarvon alapuolella, vaaditaan lisäsiivua itselle tasa-arvon nimissä. Kun taas ollaan sen yläpuolella, ei saavutetusta edusta halutakaan luopua vaan sen koetaan olleen ansaittua. Ihan kusetus koko kommunismiaate, mutta aina sitä joku kahjo silloin tällöin liputtaa. Todennäköisesti juurikin joku noista vähempituloisista, joille ymmärrettävästi kelpaisi vähän isommatkin tulot (tuet).
Eihän tuo ole aatteen vikaa sinänsä. Kyse on lähinnä siitä että liian moni ihminen on kiittämätön ja hyvin itsekeskeinen.
Jos vaikka koen oikeudekseni varastaa onko varastamisesta tuomitseminen sitten väärin ideana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että sinun 10 000 000 € ja minun 10 € ovat yhteisiä? Kiitos 🤣
Joo tarkoitan että harhasi ja harhasi ovat vain harhojasi onnea harhaiseen elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"...kunhan joku muu on nähnut yhteisten rahojen eteen" jääpi usein vasurilta sanomatta.
Työläisperheeseen syntynyt setäni oli kova kommunisti nuoruudessaan. Kommunismi menetti hohtonsa, kun hän ensimmäisen kerran pääsi kapitalistien rakentaman auton rattiin. Nykyään eläkkeellä tehtyään miljoonia yrittämällä.
Siis ajattelitko ap, että kaveriesi pitäisi jakaa omaisuuttaan sinulle ollakseen oikeita kommunisteja? Ehkä he ajavat siirtymistä kommunismiin parlamentaarisin keinoin eli lähinnä äänestämällä? Miksikommunistin pitäisi olla köyhä?
Siinä kun siirtyy saajasta maksajaksi niin monen mieli tuntuu. Missään suomen koulussa ei kerrota tai ainakaan painoteta, että ei suomessa palkkatyöllä pysty rikastumaan. Vaikka saisi kuinka kovan bruttopalkan, niin progressio viekon yhtäkkiä yli puolet ja käteen jää aika vähän verrattuna esim vastuiden kasvamiseen haastavimmissa tehtävissä
Sukulaismies oli kova kommunisti. Henkeen ja vereen hän puolusti kommunismia kapitalismin riistoa vastaan.
Sitten hänen bisneksensä alkoivat vetää hyvin ja mies rikastui.
Silloin lensivät myös entiset aatteet romukoppaan ja vaihtui oikeistolaisiksi. Myös ystäväpiiri vaihtui kaupungin silmäätekeviin.
Oltiin hyvää pataa kaupunginjohtajan kanssa ja liityttiin erääseen herraklubiin.
Niin se ajatusmaailma muuttuu.
Enemmän muistan kuulleeni jupinaa siitä että joku tiukka kommari ja liiton mies asui omakotitalossa ja ajoi mersulla. Se, että oli ahkera ja ammattitaitoinen ei tässä yhtälössä merkannut mitään. Naapurustoa ärsyyntyi että kommari (olisko oikeesti ollut joku sossu) ei pysynyt köyhänä ja poljettuna. Tai jotenkin antanut kaiken pois, tai maksanut enemmän veroja.
MInun poliittinen kantani ei ole juurikaan muuttunut, toki ongelmat ovat toisenlaisia nyt kuin kouluaiakana, mm ympäristökriisi on jo päällä ja pahenee. Kulutan kyllä vähemmän kuin muut minun tuloillani mutta en mitenkään saitaile.
Mutta yhden asian olen oppinut: kateuskortin lyöminen tiskiin poliittisessa keskustelussa on idiotismin huippu.
Sosioekonomisen aseman muutokset, kouluttautuminen-, henkisen pääoman kasvaminen-, elämässä tapahtuvat muutokset-, kaikki nuo vaikuttavat aatteisiimme ja se mikä tuntui nuorena mustavalkoisuudessaan ainoalta oikealta totuudelta, saa ajan kanssa rinnalleen uusia värisävyjä. Mitä radikaalimpaa, sitä nuorempaa voimaa taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Siis ajattelitko ap, että kaveriesi pitäisi jakaa omaisuuttaan sinulle ollakseen oikeita kommunisteja? Ehkä he ajavat siirtymistä kommunismiin parlamentaarisin keinoin eli lähinnä äänestämällä? Miksikommunistin pitäisi olla köyhä?
Toi on se perikommunistinen ajatus eli se mikä on minun on vain minun, mutta sekä mikä on sinun,kuuluisi olla myös minun.
Minä itse olin kova vasemmistolainen parikymppisenä. Vihasin Nalle Wahlroosia niin ettävitutti kun ei sen poikaa siepattu. Nyttemmin kun olen perinyt molemmat vanhempani luen pörssiuutisia ja hehettelen kun SAK:n jäsenmäärä puolittunut.
Näin se menee. Itse äänestin nuorena miehenä vihreitä, sitten vasemmistoa ja demareita. Nykyisin kokoomusta. Tosin olen kuulunut parhaiten ansaitsevan 10% ryhmään jo 20 vuotta. Asiantuntijatasolla työskentelen. Nyt ikää 48V. Mielipide on iän myötä muuttunut ns konservatiivisempaan suuntaan. Vihreillä ja vasemmistolla ei ole mitään hajua taloudesta. Luulevat rahan tulevan seinästä. Maahanmuton ongelmien takia olen äänestänyt myös perus-suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Olihan Björn Wlahrooskin kommunisti nuorena miehenä ennen kuin suomut putosivat silmiltä ja ymmärsi kannattamansa ideologian henkisen konkurssin. AP:n ystävillä on tapahtunut ihan normaali henkinen kasvu.
Björn oli taistolainen pelkästään kapinoidakseen isäänsä vastaan. Valitsi sitten kuitenkin tulla samanlaiseksi kuin isänsä, koska ei näemmä siitä kaavasta osannut erota. Näitä näkee ympärillään joka puolella.
JOKAISESSA ihmisessä piilee ahneus. Se tulee ilmi viimeistään siinä vaiheessa kun saa tarpeeksi valtaa ja ovi aukeaa yltäkylläisempään elämään. Kannattaa lukea Nietzscheä; "Luonnollisinta ja yksinkertaisinta on ymmärtää vallantahtoa elävissä eliöissä". Nietzschen mukaan vallantahto on ihmiselle ominaisempaa kuin pelkkä hengissäsäilymisvaisto.