Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määräaikainen vuokrasopimus, miten purkaminen?

Vierailija
23.03.2015 |

Auttakaas.
Eli mulla on vuoden määräaikainen sopimus asunnossa, oon nyt 7 kuukautta asunut eli viisi jäljellä. Muuttoa kuitenkin suunnittelen.

No, en tietenkään tajunnut sopimusta allekirjoittaessa kysyä että onko tää määräaikainen sellainen, että takuuvuokra jää vuokraisännälle jos aiemmin tästä lähden, vai joudunko kuitenkin maksamaan sopimuksen loppuun vuokraa..
Jos nyt onkin jälkimmäinen tapaus, niin mitäs sitten? Onko mulla mahiksia päästä täältä aiemmin pois? Saman kaupungin sisällä olisin muuttamassa.. Ja miten asian sitten ottaisi esille, ilman että tästä tulee suurtakin sotaa..

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:59"]Heti ensimmäisistä opiskelijariennoista löytyi mies johon ripustautua. Ihme takertuja tuo AP, taitaa olla itsetunnon kanssa ongelmia?
[/quote]
Hän on mun ensimmäinen poikaystävä. Aiemmin ei oo miehien kanssa natsannut (ovat kyllästyneet muhun ihan alkumetreillä tai jotain) ja en tän takia olettanut että opiskeluidenkaan alettua olisi sen parempi tuuri.
No, kai se rakkaus löytyy kun vähiten odottaa.

Vierailija
2/34 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 00:09"]

Hän on mun ensimmäinen poikaystävä. Aiemmin ei oo miehien kanssa natsannut (ovat kyllästyneet muhun ihan alkumetreillä tai jotain) ja en tän takia olettanut että opiskeluidenkaan alettua olisi sen parempi tuuri. No, kai se rakkaus löytyy kun vähiten odottaa.

[/quote]

Eka poiccis, sitä suuremmalla syyllä ehkä kannattaa katsella ainakin tuo nykyinen vuokrasopimus loppuun asti. Kaikella lempeydellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 00:14"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 00:09"]

Hän on mun ensimmäinen poikaystävä. Aiemmin ei oo miehien kanssa natsannut (ovat kyllästyneet muhun ihan alkumetreillä tai jotain) ja en tän takia olettanut että opiskeluidenkaan alettua olisi sen parempi tuuri. No, kai se rakkaus löytyy kun vähiten odottaa.

[/quote]

Eka poiccis, sitä suuremmalla syyllä ehkä kannattaa katsella ainakin tuo nykyinen vuokrasopimus loppuun asti. Kaikella lempeydellä.
[/quote]
Noh noh. Mulla on ikää 23, miehellä 24. Hällä kanssa ollut aiemmin yksi 3 vuoden pidempi suhde plus muita vähän lyhyempiä.
Ja mulla myös kaikenlaisia säätöjä sun muita, tää suhde tulee kyllä suht luonnostaan :)

Vierailija
4/34 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sitoutunut maksamaan vuokraa vuoden

Vierailija
5/34 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet velvoitettu maksamaan koko 12kk:n vuokrat vuokrat. Purkuperusteet ovat huoneenvuokralaissa: työpaikka muualla tai esimerkiksi sairaus.

Vierailija
6/34 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkaminen ei tule kyseeseen. Irtisanominen onnistuu, mutta voit joutua korvausvastuuseen. Korvaus ei kuitenkaan saa olla kohtuuton, käytännössä sen verran, kuin uuden vuokralaisen hankkimisesta tulee kuluja. Jos asuntoon ei löydy uutta asukasta, sitten voit joutua maksamaan vuokran koko ajalta. Muussa tapauksessa mahdollisista ilmoituksista ja näytöstä aiheutuvat kulut ja ehkä tuon takuuvuokran voi vuokranantaja pitää.

Poika irtisanoi vuokrasopimuksensa ja vuokranantaja suostui siihen, maksoi takuuvuokrankin takaisin, koska sai heti uuden vuokralaisen. Jos ei olisi suostunut, olisi purettu, koska asunnossa oli hänen terveyttään haittaavia ongelmia, vetoisuus, asunnossa ollut koira, vaikka jo ilmoituksessa oli että allergian vuoksi ei ole lemmikkielämiä ym. 

Vierailija
7/34 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sopimuksessa lukee? Määräaikainen sopimus sitoo molempia osapuolia ja yleensä niissä on kirjattuna, että jos vuokralainen lähtee aikaisemmin, maksaa hän joka tapauksessa vuokraa määräajan loppuun asti, jos ei lähdön syy ole esim. muutto työn takia muualle. Samassa kaupungissa ei tarvitse antaa mitään joustoja.

Vierailija
8/34 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimukset on sopimuksia. Lain mukaan maksat vuokrat loppuajalta, mutta tietysti voit yrittää neuvotella.

Hirveen usein tulee vastaan näitä ihmisiä joka ei ymmärrä, että sopimukset on sitovia.

Vierailija
9/34 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:35"]

Olet velvoitettu maksamaan koko 12kk:n vuokrat vuokrat. Purkuperusteet ovat huoneenvuokralaissa: työpaikka muualla tai esimerkiksi sairaus.

[/quote]
Voiko tuota "työpaikkaa toisesta kaupungista" ns huijata? Olisi tietysti äärimmäinen keino.

Vierailija
10/34 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:37"]

Mitä sopimuksessa lukee? Määräaikainen sopimus sitoo molempia osapuolia ja yleensä niissä on kirjattuna, että jos vuokralainen lähtee aikaisemmin, maksaa hän joka tapauksessa vuokraa määräajan loppuun asti, jos ei lähdön syy ole esim. muutto työn takia muualle. Samassa kaupungissa ei tarvitse antaa mitään joustoja.

[/quote]

Sopimuksessa lukee vain että on vuoden määräaikainen.
Oiskohan alivuokralaisen hankkiminen sallittua? Tää on todella hyvällä paikalla esimerkiksi yliopisto-opiskelijan kannalta, että vaikeuksia ei varmaan uutta asukasta olisi hankkia. Ainakaan syksyllä. Tietty parhainhan olisi jos alivuokralainen (jos sen saisin hankkia) saisi sitten jatkaa mun oman sopimuksen päätyttyä ihan "oikeana" vuokralaisena.

Tosiaan itsekin syksyllä kuvittelin, että kyllä tässä nyt ainakin se vuosi tullaan asumaan. Siksi en kokenut sopimuksen määräaikaisuutta ongelmana. No, kuukausia kulunut ja elämäntilanne muuttunut. Joten isompaan kämppään olisi muutto.

Vierailija
11/34 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten elämäntilanne noin nopeaa vaihtuu? Lihoit, etkä mahdu enää asuntoon?

Vierailija
12/34 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:44"]

[/quote]

Rakastuin. En koe fiksuksi miehen muuttamista tähän mun asuntoon, kun on pieni yksiö. Mies taas on sitä mieltä että kahden asunnon vuokran maksaminen on turhaa. 

Vierailija
13/34 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:46"]

[/quote]

Rakastuin. En koe fiksuksi miehen muuttamista tähän mun asuntoon, kun on pieni yksiö. Mies taas on sitä mieltä että kahden asunnon vuokran maksaminen on turhaa. 

[/quote]

Ja irtisanot oman asuntosi näin pian? En kyllä tekisi noin. Voithan sä hengata siellä poikaystävän luona mutta älä ihmeessä luovu omasta kodistasi vielä!!! 

Muutenkin kannattaa olla varovainen miehen kanssa, joka etenee liian nopeasti. Jos muutat sen kanssa, olet aika riippuvainen.

Vierailija
14/34 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:54"]

[/quote]

[/quote]

Ja irtisanot oman asuntosi näin pian? En kyllä tekisi noin. Voithan sä hengata siellä poikaystävän luona mutta älä ihmeessä luovu omasta kodistasi vielä!!! 

Muutenkin kannattaa olla varovainen miehen kanssa, joka etenee liian nopeasti. Jos muutat sen kanssa, olet aika riippuvainen.

[/quote]

On tässä päälle 6kk oltu yhdessä :) Eli tosiaan kävi itsellenikin niin että muutin paikkakunnalle opiskelemaan, tapasin heti ensimmäisissä opiskelijariennoissa miehen ja siitä lähtien oltu yhdessä. Hän on oikeastaan suurimman osan ajastaan täällä mun luona joka tapauksessa.

Vierailija
15/34 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on sun luona jos sillä on isompi asunto? Kai sä voit vielä muutaman kuukauden odotella, vai?

Vierailija
16/34 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:54"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

On tässä päälle 6kk oltu yhdessä :) Eli tosiaan kävi itsellenikin niin että muutin paikkakunnalle opiskelemaan, tapasin heti ensimmäisissä opiskelijariennoissa miehen ja siitä lähtien oltu yhdessä. Hän on oikeastaan suurimman osan ajastaan täällä mun luona joka tapauksessa.

[/quote]

6kk on ihan naurettavan lyhyt aika..odottele nyt ihan rauhassa edes siihen saakka kunnes vuokrasopimus päättyy.

Vierailija
17/34 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:01"]

Miksi on sun luona jos sillä on isompi asunto? Kai sä voit vielä muutaman kuukauden odotella, vai?

[/quote]

Parempi sijainti.. :)
Toisaalta joo, eihän se 4/5 kuukautta ole aika eikä mikään odotella. Mä kuitenkin kysyin neuvoja että miten vuokranantajan vois sitten saada suostumaan irtisanomiseen?

Vierailija
18/34 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sä kysyä vuokranantajalta, jos saisit ottaa alivuokralaisen (ainakin) siihen asti, kun vuosi asumista tulee täyteen? Ja et valitse mitään sekopäänarkkaria, vaan jonkun fiksun opiskelukaverisi tmv.

Vierailija
19/34 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kuuden kuukauden jälkeen jo muuttamassa yhteen? Painahan nyt jarrua, asu asunnossasi sopimuskauden loppuun ja mieti sitten uudestaan.

Vierailija
20/34 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika maksoi sellaisen takuun, että jos asuu vuoden, sitten saa rahan takaisin. Vuokranantaja on luotettava, puolituttu. Hänellä kävi vähän samoin, mutta aikoo rauhassa asua määräajan loppuun. Eihän tuossa sulla mikään pakottava tarve ole. Olette vielä liian alkuhuumassa, ei tuossa vaiheessa kannata muuttaa yhteen, kun kerran ei kummallakaan asuntoa puutu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän