Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko kun Apu-lehdessä oli 1970-luvulla ruoka- ja vaateapua haluavien nimiä ja osoitteita

Vierailija
20.03.2026 |

Mun äiti lähetti meidän perheen lasten vanhat kengät ja vaatteet Pudasjärvelle. Siellä oli lapsiperhe jonka Matti-poika sai mun veljen vaatteet. Mun vaatteet meni perheen tytöille.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään tuota muista, vaikka meille tuli kyllä Apu-lehti lähes koko 70-luvun. 
Kerrotko lisää. Tarvitsevat henkilötkö lähettivät lehteen ilmoituksen? 

Vierailija
2/12 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla että Suomi oli niin köyhä vielä 70-luvulla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään tuota muista, vaikka meille tuli kyllä Apu-lehti lähes koko 70-luvun. 
Kerrotko lisää. Tarvitsevat henkilötkö lähettivät lehteen ilmoituksen? 

Muistan. Apua tarvitsevat ilmoittivat Apu-lehdessä millaista apua tarvitsevat. Luulen että valtaosa heistä oli pientilallisia maaseudulta. Aika oli kurjaa silloin. 

Vierailija
4/12 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Kesämäen ala-asteella jaettiin kaikille laput, joilla voi hakea kenkäavustuksia köyhäinavusta.

Vuosi oli 1976.

Vierailija
5/12 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apu-lehti on työttömien ja köyhien tukemiseen luotu lehti alun perin. Työttömät myivät lehtiä ja saivat myydyistä lehdistä provikan. 

Samalla systeemillä, mutta toki eri tuotteella, voisi aktivoida myös nykytyöttömiä. Ja työttömät itse osallistuisivat edes hieman elatukseensa. 

Vierailija
6/12 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apu-lehti on työttömien ja köyhien tukemiseen luotu lehti alun perin. Työttömät myivät lehtiä ja saivat myydyistä lehdistä provikan. 

Samalla systeemillä, mutta toki eri tuotteella, voisi aktivoida myös nykytyöttömiä. Ja työttömät itse osallistuisivat edes hieman elatukseensa. 

Ei pöllömpi ajatus! 

Vierailija
7/12 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan se spurgujen lehti jota myymällä se sai rahaa. Oliko nimi Iso Numero??

Vierailija
8/12 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.isonumero.fi/

Vierailija
9/12 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevyesti. 

Vierailija
10/12 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä Kesämäen ala-asteella jaettiin kaikille laput, joilla voi hakea kenkäavustuksia köyhäinavusta.

Vuosi oli 1976.

Köyhäinapua ei enää ollut tuohon aikaan. Kouluavustusta jaettiin vielä 80-luvulla. 

Vierailija
11/12 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kevyesti. 

Niin, me elimme silloin isolla maatilalla, niin eipä köyhyys tosiaan vaivannut.

Naapurit ajelivat pienillä Fiiateilla ja meillä oli Volvo...

Vierailija
12/12 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi oli 1976.

Vastaavaa 1971 Kainuussa. Opettaja kertoi, että kiltit kunnansedät lahjoittavat köyhille lapsille uudet kumisaappaat. Tarvitsevien piti mennä luokan eteen jonoon antamaan henkilötietoja. Minäkin menin, mutta opettaja komensi minut pois: "Sinun vanhemmillasi on rahaa ostaa sinulle saappaat". 

Vasta myöhemmin tajusin, miten nöyryyttävä tilanne oli monille. Lahjasaappaat eivät olleetkaan mitään muodikkaita Nokian Hai-saappaita, vaan rumia, jotka erottuivat muista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän