Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5-vuotiaalla kauheat pelkotilat, lamaantuu täysin...

Vierailija
23.03.2015 |

... jos kuulee vaikka tarinan peikoista tai telkkarissa jossain ohjelmassa näkyy peikko. Jostain syystä pelkää eniten epämääräisiä metsän olioita, tonttuja ym... Ei suostu tulemaan sen jälkeen minnekään mistä voi nähdä ulos ikkunasta, kun on pimeää. Pelkää näkevänsä jonkun tontun pihalla.

Lapsi muuten tosi reipas, ulospäinsuuntaunut ja itsenäinen. Ei pelkää ollenkaan mennä uuteen porukkaan, tai muutenkaan ole mitenkään erityise pelokas. Mutta nyt tullut tällaisia ihmeellisiä pelkoja. Ja sitten kun tällainen pelkotila iskee, niin saattaa koko illan istua vessassa eikä suostu tulemaan sieltä ulos.. Tai vaihtoehtoisesti makaa pöydän alla ja ihan tärisee pelosta. 

Nyt kysynkin täällä, että mikä neuvoksi? Puhuminen ei tunnu auttavan, ja se on yhdentekevää kun sanoo ettei peikkoja ole olemassa. Tai sitten en vaan osaa puhua oikein. Onko normaalia 5-vuotiaalla?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:52"]Mun tytär pelkää kuollakseen Jenni Vartiaista. Isosiskolla on tämä seili levy ja tyttö pelästyi sitä kuvaa (Jennin kuva) joka on siinä kannessa. Ihan käsittämätöntä. Radiosta jos alkaa kuulua Jennin laulua alkaa huutamaan hysteerisenä. Mikään ei auta. Olen yrittänyt näyttää tytölle Jennistä muita kuvia mutta ei suostu katsomaan eikä kuuntelemaan. Aivan järjettömiä pelkoja voi lapsilla siis olla ja ne voi tulla ihan mitättömistä asioista. Siis aikuisille mitättömistä.
[/quote]
Niin ja siis tyttö on myös 5-vuotias.

Vierailija
22/27 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:52"]

Voi olla että on nähnyt jonkun pelottavan kuvan jostain mörrimöykystä -vaikka lastenkirjassa. Tai sitten kaveri on kertonut pelottavan tarinan. Se meidän tyttö sai lastenpsykologilta leijonapehmon, jonka tehtävänä oli olla turvana ja rohkeuden antajana sellaisissa tilanteissa joissa pelottaa. Tyttö kantoi pehmoa mukanaan ja illalla piti sitä vieressään. Auttaisiko teillä poikaa joku tällainen turvaeläin?

[/quote]

Niin se varmaan onkin. Rakastaa satuja kuitenkin hirveästi, ja haluaa että niitä luetaan päivittäin. Täytyy vähän ehkä enemmän valikoiden lukea niitä.. Tuo pehmoeläin, joka on turvana voisi olla aika hyvä, vaikka ei ole kyllä pehmoista oikein koskaan välittänytkään.. En nyt tiedä, näitä täydellisiä lamaantumisia on tullut nyt muutaman kerran, ja jos jatkuvat pitkään niin vien kyllä psykologin juttusille, koska on kamalaa että poika lukittautuu vessaan iltaisin, ja saattaa olla siellä vaikka tunnin, ja pelätä vaan.. 

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:52"]

Mun tytär pelkää kuollakseen Jenni Vartiaista. Isosiskolla on tämä seili levy ja tyttö pelästyi sitä kuvaa (Jennin kuva) joka on siinä kannessa. Ihan käsittämätöntä. Radiosta jos alkaa kuulua Jennin laulua alkaa huutamaan hysteerisenä. Mikään ei auta. Olen yrittänyt näyttää tytölle Jennistä muita kuvia mutta ei suostu katsomaan eikä kuuntelemaan. Aivan järjettömiä pelkoja voi lapsilla siis olla ja ne voi tulla ihan mitättömistä asioista. Siis aikuisille mitättömistä.

[/quote]

Tuo, että mikään ei auta kuulostaa tosi tutulta. Ja ei ainakaan järjen puhuminen.. Olen koittanut just saada sen kattomaan kuvia kilteistä peikoista, mutta laittaa silmät kiinni ja kädet korville ja sanoo että ei halua nähdä eikä kuulla.

-ap

Vierailija
24/27 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:53"]

Mun lapsi oli 5-vuotiaana nähnyt pätkän elokuvaa nimeltä Arthur ja piti niitä neekerimiehiä pelottavina. Näki noin puoli vuotta painajaisia ja kaupassa käyminen oli melko haastavaa tummien miesten osuessa samaan kauppaan. Neuvolapsykologillakin käytiin juttelemassa :)

[/quote]

Alan pikkuhiljaa uskoa, että on ihan normaalia... Jotenkin en osannut arvata että nuo pelot voivat muodostua tuollaisiksi että rajoittavat kaikkea toimintaa.. -ap

Vierailija
25/27 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meilläkin 6-v.tyttö itkee ja suree kun minusta tulee joskus mummo ja kuolen ym. Myös kuoleman ajattelu kuuluu ikään. Kannsttaa lukea mll.fi ohjeita ikäkausien kehitysvaiheista.

Vierailija
26/27 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aivan varma ettei lähipiirissä ole jotain joka olisi voinut satuttaa lasta?

Vierailija
27/27 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:52"]Mun tytär pelkää kuollakseen Jenni Vartiaista. Isosiskolla on tämä seili levy ja tyttö pelästyi sitä kuvaa (Jennin kuva) joka on siinä kannessa. Ihan käsittämätöntä. Radiosta jos alkaa kuulua Jennin laulua alkaa huutamaan hysteerisenä. Mikään ei auta. Olen yrittänyt näyttää tytölle Jennistä muita kuvia mutta ei suostu katsomaan eikä kuuntelemaan. Aivan järjettömiä pelkoja voi lapsilla siis olla ja ne voi tulla ihan mitättömistä asioista. Siis aikuisille mitättömistä.
[/quote] Hahaha! No ei too nyt ihan järjetön pelko oo. Se levynkansi on pelottava munkin mielestä ja Jenni Vartiaisen laulu särkee korviin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän