HS: Kaikki suomalaiset kodit näyttävät samalta
http://www.hs.fi/sunnuntai/a1426833015040?ref=hs-art-new-1
Ei nyt tietenkään kaikki kodit, mutta muuten ihan totta! Aina ne iänikuiset vaaleat sävyt, Iittalat, Arabiat, tähtikuviot ja kliseisiä elämänviisauksia pitkin asuntoja. Mikä tässä niin kiehtoo suomalaisia?
Kommentit (121)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:13"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:03"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:40"] Tottahan se on. Suomessa on tosi monilla samat astiat. Löytyykö ketjusta ketään, jolla ei ole Hackmanin tai Arabian astioita. Kyllähän lähes kaikilta löytyy just se muumimuki Kivi-Tuikku tai vaikka Marimekon pyyhe. [/quote] Minulla ei ole. En pidä niistä, massatavaraa. Ainoat Arabiat on isoäidiltä saatu ikivanha astiasto. [/quote] mikä sinun käyttöastiastosi on? Ja minäkään en pidä noista.
[/quote]
Meillä samoin Arabiaa vain isoisovanhemmilta peritty kahvikalusto. Eikä muutakaan Arabiaa koko talossa!!
Arkilautasina meillä Villeroy&Bochia ja parempana Ikean Skyn sarja:)
[/quote]
Miksi miinuspeukku?? Ikean lautaset on tuhannesti parempaa posliinia kuin Arabia ikinä (Arabia siis kivitavaraa mikä on huokoista ja heikkolaatuista). Ikealla vielä loistava muotoilu noissa sekä hyvä hinta/laatusuhde.
[/quote]
Jahas, mulla on töistä kokemusta Ikean posliinista. Lautaset kovassa käytössä ja 5v vanhat. Kolhun tullessa pala lähtee heti irti ja lasitus hajoaa. Lasitus on muutenkin astianpesukoneessa halkeillut ja naarmuuntunut. Toisin on Arabian posliinissa. Mukit myös samassa kunnossa. En kyllä allekirjoita millään Ikean posliinin laatua.
[/quote]
No ehkei niitä ammattitarkoituksiin satojen ihmisten päivittäiseen käyttöön ole tarkoitettukaan. Meidän perheessä Ikean lasit ja lautaset selvinneet ehjinä jo 9 vuotta. Lasituskaan ei ole naarmuuntunut kuten V&B:n lautasissa. Ja päivittäinen käyttäjämäärä 3-8 henkeä ja juhlissa enemmänkin:)
Ai eipäs sittenkään - 2 viinilasia olen puristanut kädessäni rikki kun olen "puunannut" niitä. Meinasin huijata!
[/quote]
Niin, meillä on töissä 20 työntekijää =) Miten lasin voi puristaa rikki??? Huh huh.
[/quote]
Meillä on arkiastioina monenlaista posliinia.
Ikean valkoiset lautaset ovat saaneet hienot harmaat kuviot pintaansa käytössä, aterimet ja konetiskiaineet ilmeisesti kuluttaneet pinnan. Muissakin halpisastioissa näkyy samoja kulutuksen jälkiä.
Mummolta perityt (ja uudemmatkin) Arabiat ja Iittalat ovat edelleen siistejä. Osa vanhoista vaan tiskissä kolhiintuneita vuosien saatossa. Myös Villeroy & Bochit ja muut laadukkaina pidetyt ovat säilyneet siisteinä vaikka ovat käytössä yhtä paljon kuin ylempänä mainitut halpisastiatkin.
Aika jännä että tuo yksi on onnistunut löytämään Ikealta laadukkaimmat astiat :)
[/quote]
Ikean juomalasit on paljon laadukkaampia kuin Aino Aallot sun muut.. lautasista en tiedä kun ei ole Ikean kamaa, eikä tosin kyllä Arabiankaan. Syödään halpislautasista jotka on kestänyt jo kolmetoista vuotta. :)
ainakin kaikkien suomalaisten sisustusbloggaajien kodit näyttää samalta.
tällä hetkellä tältä:
ikean raitamatto
mustavalkoisia (anno-)sohvatyynyjä
string-hyllyllinen koristekrääsää
hay-tarjotinpöytä
hay-rautalankatuoleja
korkeakiiltovalkoiset huonekalut
valopalloketju
valkoinen sohva, "värikkäämmillä" tyypeillä vaaleanharmaa
mustavalkoisia kortteja washiteipillä seinässä
valkoiset seinät, valkoiset verhot
Mulla ei oo mitään ap:n luettelemasta paitsi Arabiaa ja sekin on lahja. Mun makuun kuuluu tummat värit, puu ja vanhanaikaisuus. -N20
Suomalaiset asuu "koirankopeissa", eli asunnot /huoneet pieniä joten ei niihin voi tummia kalusteita tai mitään riemunkirjavaa oikein tunkea. Valkoisuus/vaaleus ei ole niin raskasta. Itseltä ei muuten löydy Marimekkoa lainkaan, Arabiaakin aika vähän koska rahavarat rajalliset, suomalaista design lasia löytyy. En kyllä tykkääkään kitchistä enkä oikein posliini esineistäkään, eli lasi on enempi mun juttuni.
Oletteko tulleet ajatelleeksi, että suomalainen design on demokraattista, sillä jokaisella on varaa siihen? Minusta on hienoa, että suomalainen design (esim. Iittala) on löytänyt paikkansa niin monen kotona. Mieluummin annan rahani suomalaiselle firmalle kuin jollekin muulle, vaikka kama onkin tehty ihan samassa paikassa, Kiinassa tms.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:21"]Meillä samoin Arabiaa vain isoisovanhemmilta peritty kahvikalusto. Eikä muutakaan Arabiaa koko talossa!!
[/quote]
Siis anteeksi mitä - teillä on Ikean sarja parempana astiastona?
Jotenkin kuvittelisin, että usemmissa maissa kodit ovat kulttuurisidonnaisia.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:40"] Tottahan se on. Suomessa on tosi monilla samat astiat. Löytyykö ketjusta ketään, jolla ei ole Hackmanin tai Arabian astioita. Kyllähän lähes kaikilta löytyy just se muumimuki Kivi-Tuikku tai vaikka Marimekon pyyhe. [/quote] Minulla ei ole. En pidä niistä, massatavaraa. Ainoat Arabiat on isoäidiltä saatu ikivanha astiasto. [/quote] mikä sinun käyttöastiastosi on? Ja minäkään en pidä noista.
[/quote]
Meillä samoin Arabiaa vain isoisovanhemmilta peritty kahvikalusto. Eikä muutakaan Arabiaa koko talossa!!
[/quote]
Miksi miinuspeukku?? Ikean lautaset on tuhannesti parempaa posliinia kuin Arabia ikinä (Arabia siis kivitavaraa mikä on huokoista ja heikkolaatuista). Ikealla vielä loistava muotoilu noissa sekä hyvä hinta/laatusuhde.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:21"]Meillä samoin Arabiaa vain isoisovanhemmilta peritty kahvikalusto. Eikä muutakaan Arabiaa koko talossa!!
[/quote]
[/quote]
>Kyllä ehdottomasti!! Ks vastaukseni nro 38, siinä perustelut
Harvinaisen huonosti huonosti kirjoitettu kolumni. Nimenomaan kodit ovat kulttuurisidonnaisia. Hollannissa asuneena jäänyt mieleen miten kaikilla oli paraati-ikkunassa aina ikkunalaudalla kaksi samanlaista esinettä. Skandinaavinen tyyli ja desing ovat joidenkin ulkomaalaisten mieleen ja selvästikään ei sitä kaikki tajua. On hienoa, että kotimaiset brändit ovat lähellä identiteettiämme.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:32"]
ainakin kaikkien suomalaisten sisustusbloggaajien kodit näyttää samalta.
tällä hetkellä tältä:
ikean raitamatto
mustavalkoisia (anno-)sohvatyynyjä
string-hyllyllinen koristekrääsää
hay-tarjotinpöytä
hay-rautalankatuoleja
korkeakiiltovalkoiset huonekalut
valopalloketju
valkoinen sohva, "värikkäämmillä" tyypeillä vaaleanharmaa
mustavalkoisia kortteja washiteipillä seinässä
valkoiset seinät, valkoiset verhot
[/quote]
Mulla ei ookaan blogia ja siksi noista ainoastaan valkoiset seinät (vaikkei meidän helsinkiläinen kerrostaloasunto myöskään mikään räikeän erilainen ole ;)).
Eli aika erilaisia blogokoteihin verrattuna varmaankin normaalit kodit kuitenkin?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:54"]
En itsekään diggaile skandinaavista tyyliä ja valko-harmaa-beigeä värimaailmaa, mutta on se nyt parempi kuin kellastunut mäntypaneeli lattiasta kattoon...!
[/quote]
Ja muita vaihtoehtoja ei ole?
ahhaahhaa mulla just tota munakoison violettia :D
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:21"]Meillä samoin Arabiaa vain isoisovanhemmilta peritty kahvikalusto. Eikä muutakaan Arabiaa koko talossa!!
[/quote]
[/quote]
Meilläkin on arabiat ja iittalat arkikäytössä ja jotkut halppikset parempina.
Ne halppikset on minusta tyylikkäämmät, sellaiset ajattomat valkoiset astiat. Saa monta erilaista kattausta niistä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:13"] [quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:10"] [quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 09:03"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:35"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:21"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:49"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:40"] Tottahan se on. Suomessa on tosi monilla samat astiat. Löytyykö ketjusta ketään, jolla ei ole Hackmanin tai Arabian astioita. Kyllähän lähes kaikilta löytyy just se muumimuki Kivi-Tuikku tai vaikka Marimekon pyyhe. [/quote] Minulla ei ole. En pidä niistä, massatavaraa. Ainoat Arabiat on isoäidiltä saatu ikivanha astiasto. [/quote] mikä sinun käyttöastiastosi on? Ja minäkään en pidä noista. [/quote] Meillä samoin Arabiaa vain isoisovanhemmilta peritty kahvikalusto. Eikä muutakaan Arabiaa koko talossa!! Arkilautasina meillä Villeroy&Bochia ja parempana Ikean Skyn sarja:) [/quote] Miksi miinuspeukku?? Ikean lautaset on tuhannesti parempaa posliinia kuin Arabia ikinä (Arabia siis kivitavaraa mikä on huokoista ja heikkolaatuista). Ikealla vielä loistava muotoilu noissa sekä hyvä hinta/laatusuhde. [/quote] Jahas, mulla on töistä kokemusta Ikean posliinista. Lautaset kovassa käytössä ja 5v vanhat. Kolhun tullessa pala lähtee heti irti ja lasitus hajoaa. Lasitus on muutenkin astianpesukoneessa halkeillut ja naarmuuntunut. Toisin on Arabian posliinissa. Mukit myös samassa kunnossa. En kyllä allekirjoita millään Ikean posliinin laatua. [/quote] No ehkei niitä ammattitarkoituksiin satojen ihmisten päivittäiseen käyttöön ole tarkoitettukaan. Meidän perheessä Ikean lasit ja lautaset selvinneet ehjinä jo 9 vuotta. Lasituskaan ei ole naarmuuntunut kuten V&B:n lautasissa. Ja päivittäinen käyttäjämäärä 3-8 henkeä ja juhlissa enemmänkin:) Ai eipäs sittenkään - 2 viinilasia olen puristanut kädessäni rikki kun olen "puunannut" niitä. Meinasin huijata! [/quote] Niin, meillä on töissä 20 työntekijää =) Miten lasin voi puristaa rikki??? Huh huh. [/quote] Meillä on arkiastioina monenlaista posliinia. Ikean valkoiset lautaset ovat saaneet hienot harmaat kuviot pintaansa käytössä, aterimet ja konetiskiaineet ilmeisesti kuluttaneet pinnan. Muissakin halpisastioissa näkyy samoja kulutuksen jälkiä. Mummolta perityt (ja uudemmatkin) Arabiat ja Iittalat ovat edelleen siistejä. Osa vanhoista vaan tiskissä kolhiintuneita vuosien saatossa. Myös Villeroy & Bochit ja muut laadukkaina pidetyt ovat säilyneet siisteinä vaikka ovat käytössä yhtä paljon kuin ylempänä mainitut halpisastiatkin. Aika jännä että tuo yksi on onnistunut löytämään Ikealta laadukkaimmat astiat :) [/quote] Ikean juomalasit on paljon laadukkaampia kuin Aino Aallot sun muut.. lautasista en tiedä kun ei ole Ikean kamaa, eikä tosin kyllä Arabiankaan. Syödään halpislautasista jotka on kestänyt jo kolmetoista vuotta. :)
[/quote]
Meidän valkoiset arkilautaset on ostettu 20 vuotta sitten ekaan omaan kotiin muistaakseni Hulluiltapäiviltä. Ei mitään merkkiä, pohjassa olevan tiedon mukaan italialaista keramiikkaa. Ovat säilyneet naarmuttomina päivittäisestä käytöstä ja pesuista huolimatta.
No ihan samat sanat voi sanoa jokaisesta maasta. Kyllähän ruotsalaiset kodit näyttävät hyvin ruotsalaisilta (Ikean kuvastolta), englantilaiset englantilaiselta jne. Eihän tossa nyt ole mitään outoa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 07:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 07:44"]Teeman valkoinen astiasto. KAIKISSA KODEISSA. [/quote] Ei meillä.
[/quote]
Ei meilläkään.
Arkilautaset merkittömiä, hankittu jo ekaan kotiin 90-luvulla. Paremmat lautaset kyllä Arabiaa (EGO harmaareunaisena, valmistettiin aika vähän aikaa).
Teema-kuppejakaan ei ole, tai tarjoiluastioita tai tai.....
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 07:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 07:44"]Teeman valkoinen astiasto. KAIKISSA KODEISSA. [/quote] Ei meillä.
[/quote]
Paremmat lautaset kyllä Arabiaa (EGO harmaareunaisena, valmistettiin aika vähän aikaa).
Teema-kuppejakaan ei ole, tai tarjoiluastioita tai tai.....
[/quote]
Samaan hengenvetoon kehuskelet harvinaisella Arabialla ja morkkaat muuten... Loogista.
Meillä arkiastiastona mummulta 16-vuotis synttärilahjaksi saatu karmea hobbyhallin keltakukallinen astiasto. Biltons merkkiset englantilaiset karmeudet ovat palvelleet jo siis 18 vuotta. Ikean lasit eivät hajoa millään, yksi lipsahti kädestä keittiön laattalattialle, laatasta lähti pala mutta lasi on ehjä. Suomalaisesta sisustuksesta, ainakin oma tuttavakuntani on taloustietoista porukkaa. Ostetaan kestävää, laadukasta ja ajatonta ettei sisustusta tarvitse uusia jokatoinen vuosi. Väriksi valkoista, harmaata yms. Neutraalia että sitä jaksaa katsella 10-15 vuotta. Väriä sitten verhoilla, tyynyillä jne.
Mulle on ihan sama minkänäköstä muilla on..mä sisustan just niinku ite tykkään ja jos jollain on samaa niin eipä se mun elämää hetkauta.
Ja mikään koti missä mä oon käyny ei oo ollu samanlaisia vaikka niissä onkin samoja tavaroita ollut.