Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Kaikki suomalaiset kodit näyttävät samalta

Vierailija
23.03.2015 |

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1426833015040?ref=hs-art-new-1

Ei nyt tietenkään kaikki kodit, mutta muuten ihan totta! Aina ne iänikuiset vaaleat sävyt, Iittalat, Arabiat, tähtikuviot ja kliseisiä elämänviisauksia pitkin asuntoja. Mikä tässä niin kiehtoo suomalaisia?

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään monista sisustusblogien kodeista. Aiemmin oli sellainen olo, että janosin kirkkaita värejä ja energiaa, se antoi lämpöä ja turvallisuudentunnetta. Makkari oli fuksianpunainen, eteinen limenvihreä, kalusteet tummaa puuta aasialaisvaikuttein. Nykyään kaipaan vaaleutta ja luonnollisuutta; vaaleaa puuta, murrettuja hiekan sävyjä ja valkoista. Stressaava elämäntilanne saa kaipaamaan kodilta rauhallisuutta ja selkeyttä. Vaikka molemmat tyylini ovat tuntuneet omilta ja yksilöllisiltä, edustavat ne tiettyjä suomalaisia stereotyyppejä. En enää niin välitä vaikka pidän samoista asioista kuin moni muu, ja erikoisuudentavoittelu itseisarvona tuntuu turhalta. Tuntuu vaan että nykyään on noloa tykätä mistään suomalaisesta, koska kukaan ei halua olla niin tavis. Olemme ehkä liian lähellä nähdäksemme suomalaisen designin arvoa.

Vierailija
102/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:52"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:56"]

Oletko miettinyt Ap sitä, että Suomessa EI SAA erilaista sisustustavaraa/huonekalua, ellei kalliilla teetä esim. puusepän liikkestä. Kaikilla on se Ikeasta/Sotkasta/Askosta/Iskusta/Maskusta/Stemmasta jne. hankitut huonekalut...

Koska ulkomailta tilattaessa ne vaan maksaa liikaa meidän kotosuomen tulotasoon nähden. Kaikki uniikki ja yksilöllinen = kallista laatua. Lisäksi huonekalun mittasuhteet näkyy vain luonnosta hyvin... Samoin tekstuurin, kankaan laadun ja värisävyn. En uskalla ostaa sitä 3000 euron ihanaa, yksilöllistä sohvaa netin kautta ulkomailta, kun rahtikin maksaa maltaita. Sama juttu kaikkien muiden huonekalujen kanssa. Meillä ei ovain ole sitä sisustuskauppoja kuin ne tietyt samat kaupat Suomessa!

[/quote]

Itseäni ei nuo monesta kodista löytyvät Iittalan ja Arabian astiat ja Hackmanin keittiökilut ja -kalut häiritse, mutta mainittujen huonekaluketjujen tarjonta sen sijaan on pääosin karmeaa. Ainoastaan joistakin pienistä ketjujen ulkopuolisista huonekaluliikkeistä (ainakin Helsingissä) ja mahdollisesti myös Ruolalta ja Boknäsiltä saa omaa silmääni miellyttävää tavaraa.

[/quote]

Olen samaa mieltä.

Mielestäni Arabian eri astia-ja lasisarjat ovat pääasiassa kivoja ja ymmärrän, että ihmiset niitä hankkivat. Niitä myös saa helposti paitsi Iittalan omista liikkeistä lähes kaikista tavarataloista ja marketeista. Moni pyytää jotain sarjaa häälahjaksi tai saa valmituttuaan lahjana jne. Oikeastaan vain Muumimuki- ja mariskooli-innostukset menevät hiukan yli oman käsityskykyni.

Huonekalut: tuntuu, että nykyään vaihdetaan sisustusta useammin kuin ennen ja siksi ei olla ehkä valmiita panostamaan "elinikäisiin" kalusteisiin ja ostetaan sitä valkoista (korkeakiiltoista) merkitöntä niin tv-tasoksi, ruokapöydäksi, työpöydäksi, kenkäkaapiksi, aputasoksi jne. jne. Varmaan vaihtuu sitten jossain vaiheessa muodin mukana johonkin toiseen väriin/materiaaliin. Ja kun ihmiset muuttavat, ostetaan taas uudet huonekalut (ennen muutettiin ne vanhat uuteen kotiin). Meillä on suurin osa huonekaluista ollut 90-luvulta saakka ja viime vuosina hankittu isommista asioista oikeastaan vain uusi sohva (ei valkoinen ;)), vanhan hajonneen tilalle (oli noin 20 vuotta vanha) ja lapsellekasvun myötä sänky ja työpöytä. Meillä on kyllä sitä perus-muuramea ja lundiaa eli ei mikään massasta poikkeava koti, mutta pienempiä sisustusasioita olen tilannut ulkomaita myöten ja lisäksi on perittyä kaappia ja tauluja seinillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:32"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:25"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 07:50"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 07:44"]Teeman valkoinen astiasto. KAIKISSA KODEISSA. [/quote] Ei meillä.

[/quote]

Paremmat lautaset kyllä Arabiaa (EGO harmaareunaisena, valmistettiin aika vähän aikaa).

Teema-kuppejakaan ei ole, tai tarjoiluastioita tai tai.....

[/quote]

Samaan hengenvetoon kehuskelet harvinaisella Arabialla ja morkkaat muuten... Loogista.

[/quote]

En morkannut. Vastasin vain ettei meilläkään ole Teemaa (kun alkuperäisessä viestissä, jota lainasin, oli vain se mainittu!), mutta siltikin Arabiaa on. Uskonkin, että suurimmalla osalla on jotain Arabiaa, mutta niitäkin malleja on niin monia, että vaihtelua astioissa on ihan varmasti.

Itse valitsin aikanaan tuon sarjan, koska ei ollut perusvalkoinen. Mutta nyt harmittaa, ettei saa enää ostettua, jos hajoaa tai haluaisi muuten lisää. Sama on esimerkiksi Arabian Aurora-laseissa, joita monella ikätoverillani on (40v), luultiin että on "ikuista" se valmistus, mutta nyt on jo vaikea saada mistään, kun valmistus joku vuosi sitten lopetettiin :( Ei siis Arabian hankinta välttämättä takaa sitä valmistuksen jatkuvuutta ja lisäosien saamista.

Vierailija
104/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:57"]

Valkoiset sisäseinät on kammotus, niitten kanssa kaikki tavarat näyttää irrallisilta ja sekaisilta vaikka olis kuinka siistiä.

[/quote]

Niin, ja nuhjaantuneilta hetken päästä uudetkin. Valkoinen on huonoin seinien väri.

Vierailija
105/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 07:51"]

Minusta voisimme pikemminkin olla ylpeitä siitä, että omaamme tyylikkään modernit skandinaavista designia olevat kodit, arvostamme laatua, minimalismia, yksinkertaisia muotoja ja kestävyyttä.

Verratkaapa vaikka meidän vaaleita olkkareita brittiläisten tunkkaisiin kukkakuosihelvetteihin. Niitäkö kaipailisitte? Ja joo, yleistäen myös heistä voi sanoa, että olkkarit näyttävät kaikki samanlaisilta. Niin myös jenkkien "rouheat" country-olkkarit mahonkikalusteineen, afrikkalaiset savimajat lattiatyynyineen jne... 
Mikä on artikkelin pointti? Että näin ei saisi olla vai? :D

[/quote]Ehkä artikkelin pointti oli vain huomio miten asia on. Itse sitä ei huomaa, mutta ulkoa päin katsova näkee sen heti. Ja vaikka tiedostaisimmekin, menemme silti totuttua kaavaa, koska se on varma ja turvallinen. 

Ei mielestäni ollut lainkaan kritiikkiä suomalaisuutta kohtaan, vaikka moni sen näemmä heti sellaiseksi "taas meitä suomalaisia haukutaan" -jutuksi lukee. Miksiköhän niin tulkitsette? :D

Vierailija
106/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole Teema-astiastoa, mutta kaikenmaailman sekalaista Iittalaa kyllä iloisesti sekoitettuna Ikean ja ties minkä astioihin. Minä en suurimmasta osasta Arabian astioista edes pidä, mutta toisaalta olen niin epäkiinnostunut kipoista ja kupeista etten ole saanut aikaiseksi etsiä jotain, mistä pitäisin. Kalleimmat kipot/maljakot/kannut on miehen peruja, hän on niitä saanut lahjaksi aikanaan. Minä en ole saanut lahjaksi keltään yhtään mitään arvokasta, joten minulla ei ollut kantaa yhteiseen kekoon muuta kuin sitä Ikeaa. 

Huonekalut on meillä nyt suurin osa vanhoja. Perintönä saatu osa, miehen puolelta. Itse en tule perimään keltään yhtään mitään, joten osan huonekaluista olen ostanut omalla rahalla. Meillä on myös Ikeaa, mutta sitten ei yhtään mitään Iskusta, Sotkasta ym. Sohva on Askon, se on kamala ja haluan päästä siitä eroon mutta en löydä mieleistäni mistään. 

Värejä meillä käytetään paljon, ja se on herättänyt ihmisissä aika paljon ... reaktioita. Harva meidän asuntoa koskaan kehuu, mutta ehkä tämän ketjun lukemisen jälkeen otan sen jo kohteliaisuutena ;) Meillä on paljon Borås-tapetteja ja värikkäitä, vanhoja tekstiilejä (esim. seinäryijyjä muutama). Keittiön pöytä on sininen ja jääkaappi pastellinvihreä. En ole sisustuksia miettiessä ottanut ollenkaan huomioon yleistä mielipidettä, ja olen siitä ylpeä. 

Vierailija
107/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Itse asun aivan tuikitavallisella asuinalueella perus-keskiluokkaisessa yhteisössä, ja harvalla täällä on "Skandinaavinen sisustus" - koti. Huonekalut ovat monella mitä sattuu ja usein pyökin värisiä. Lastenhuoneiden lattiolla on automatot jne. Mikä on just fine by me. 

Kunhan kommentoin. 

Vierailija
108/121 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan Marimekkoa. Kotoa löytyy vihreää, keltaista, oranssia, violettia... N23

Vierailija
109/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halunnu mitään ikean kalusteita omaan ensimmäiseen kotiini, vaan suunnittelin itse ruokapöydän, tv-tason, sohvapöydän ja yöpöydät. Isäni teki ne ja itse vahasin ja öljysin. Sain mitä halusin. Yhden vitriinin toin lapsuudenkodistanu ja taitaa olla 90-luvulta asti. Sänky on hästen mut se nyt on ainaki omalle selälleni laadukas. N24

Seinät on valkoset, sillä asunto on aika yhtenäistä tilaa, joten esim. Tehosteseinätkään ei onnistu. Lisäksi asunto on vuokrakämppä, niin en maalaile kauheasti kun tiedän etten asu täällä 2 vuotta kauempaa. Astiat nyt on arabiaa, sillä sain ne yo-lahjaksi 6v sitten.

Vierailija
110/121 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei oo, eikä tuun noita Ap:n mainitsemia juttuja. Ei siksi etteikö ne olisi hienoja/laadukkaita, vaan jus siis kun niitä on kaikilla. Haluan jotain itseni näköistä.. Hinta/merkki ei ole tärkeä, vain että on laadukas ja viehättää omaa silmää.

Vierailija
111/121 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:32"]

ainakin kaikkien suomalaisten sisustusbloggaajien kodit näyttää samalta.

tällä hetkellä tältä:

ikean raitamatto
mustavalkoisia (anno-)sohvatyynyjä
string-hyllyllinen koristekrääsää
hay-tarjotinpöytä
hay-rautalankatuoleja
korkeakiiltovalkoiset huonekalut
valopalloketju
valkoinen sohva, "värikkäämmillä" tyypeillä vaaleanharmaa
mustavalkoisia kortteja washiteipillä seinässä
valkoiset seinät, valkoiset verhot

[/quote]

Tämä! Nämä on näitä oman ikäluokkani (+/-30v) suosikkeja. Eikö ihmisiä tosiaan haittaa että kaikilla samat... Sit vielä hehkutetaan siihen tyyliin että ovat omakeksimiä juttuja..

Vierailija
112/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ennen värikkäitä seiniä, mutta lopulta laitoin valkoiseksi ja ah sitä valoisuutta ja raikkautta. 

Vierailija
113/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 12:14"]

Meillä oli ennen värikkäitä seiniä, mutta lopulta laitoin valkoiseksi ja ah sitä valoisuutta ja raikkautta. 

[/quote]

Meillä päinvastoin - ekassa talossamme oli kaikki seinät valkoisia ja ah tätä lämpöä, energiaa ja iloa nykyisillä väreillä:)

En vaihtaisi takaisin vaikka meillä olikin värikkäitä huonekaluja ja tekstiilejä tuossa edellisessäkin talossa.

60

Vierailija
114/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään noista, vaan muita laatuastioita ja merkkejä (;

Vierailija
115/121 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse inhoan skandinaavista tyyliä (Alvar Aalto ja Artek, pthyi), ja erityisesti muoti-/lifestyle-/sisustusbloggaajien suosima kiiltovalkoinen leikkaussalityyli on kauhistus. Tyypillisen suomalaisista sisustusesineistä pidän lähinnä vanhoista Arabian astioista, joissa on oikeanlaista "mummolatunnelmaa". Sen sijaan kaikki, mitä voi luonnehtia sanoilla moderni, minimalistinen ja puhdaslinjainen edustaa todennäköisesti oman sisustusmakuni täydellistä vastakohtaa... näistä "kaikista suomalaisista kodeista" löytyvistä sisustuselementeistä ja astioista itselläni on ainoastaan seuraavat:

- Arabian astioita (vanhoja. Teemat, KoKot ja muut uudet sarjat ovat tylsiä sen lisäksi, että ne teetetään halvalla Thaimaassa.)

- Iittalan astioita (vain Ultima Thule -sarjaa)

- pari lahjaksi saatua Marimekon retrokuosista kuppia. Okei, ehkä jotain Marimekon servettejä olen joskus alennusmyynneistä ostanut.

Vierailija
116/121 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:56"]

Oletko miettinyt Ap sitä, että Suomessa EI SAA erilaista sisustustavaraa/huonekalua, ellei kalliilla teetä esim. puusepän liikkestä. Kaikilla on se Ikeasta/Sotkasta/Askosta/Iskusta/Maskusta/Stemmasta jne. hankitut huonekalut...

Koska ulkomailta tilattaessa ne vaan maksaa liikaa meidän kotosuomen tulotasoon nähden. Kaikki uniikki ja yksilöllinen = kallista laatua. Lisäksi huonekalun mittasuhteet näkyy vain luonnosta hyvin... Samoin tekstuurin, kankaan laadun ja värisävyn. En uskalla ostaa sitä 3000 euron ihanaa, yksilöllistä sohvaa netin kautta ulkomailta, kun rahtikin maksaa maltaita. Sama juttu kaikkien muiden huonekalujen kanssa. Meillä ei ovain ole sitä sisustuskauppoja kuin ne tietyt samat kaupat Suomessa!

[/quote]

Itseäni ei nuo monesta kodista löytyvät Iittalan ja Arabian astiat ja Hackmanin keittiökilut ja -kalut häiritse, mutta mainittujen huonekaluketjujen tarjonta sen sijaan on pääosin karmeaa. Ainoastaan joistakin pienistä ketjujen ulkopuolisista huonekaluliikkeistä (ainakin Helsingissä) ja mahdollisesti myös Ruolalta ja Boknäsiltä saa omaa silmääni miellyttävää tavaraa.

Vierailija
117/121 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:21"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:40"] Tottahan se on. Suomessa on tosi monilla samat astiat. Löytyykö ketjusta ketään, jolla ei ole Hackmanin tai Arabian astioita. Kyllähän lähes kaikilta löytyy just se muumimuki Kivi-Tuikku tai vaikka Marimekon pyyhe. [/quote] Minulla ei ole. En pidä niistä, massatavaraa. Ainoat Arabiat on isoäidiltä saatu ikivanha astiasto. [/quote] mikä sinun käyttöastiastosi on? Ja minäkään en pidä noista.

[/quote]

Meillä samoin Arabiaa vain isoisovanhemmilta peritty kahvikalusto. Eikä muutakaan Arabiaa koko talossa!!

Arkilautasina meillä Villeroy&Bochia ja parempana Ikean Skyn sarja:)

[/quote]

Miksi miinuspeukku?? Ikean lautaset on tuhannesti parempaa posliinia kuin Arabia ikinä (Arabia siis kivitavaraa mikä on huokoista ja heikkolaatuista). Ikealla vielä loistava muotoilu noissa sekä hyvä hinta/laatusuhde.
[/quote] Paskat ole kivitavaraa ollut 80-luvun jälkeen! Arabia on vitroposliinia.

Vierailija
118/121 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh hah hei! SUURIN OSA suomalaiskodeista on kyllä sen näköisiä, että hetkeäkään ei ole sisustusta mietitty -ainakaan sitten 70-luvun. Siksi kaikki valoisan sävyiset kodit ovat aina miellyttävä yllätys kyläillessä.

Vierailija
119/121 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:32"]ainakin kaikkien suomalaisten sisustusbloggaajien kodit näyttää samalta.

tällä hetkellä tältä:

ikean raitamatto
hay-tarjotinpöytä
hay-rautalankatuoleja
valopalloketju
[/quote]

Mulla ei oo mitään näistä, tai no valkoiset seinät. T. 30v ja kaunis koti

Vierailija
120/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:32"]ainakin kaikkien suomalaisten sisustusbloggaajien kodit näyttää samalta.

tällä hetkellä tältä:

ikean raitamatto
hay-tarjotinpöytä
hay-rautalankatuoleja
valopalloketju
[/quote]

Mulla ei oo mitään näistä, tai no valkoiset seinät. T. 30v ja kaunis koti
[/quote]
Niin, oletko sisustusbloggaaja, johon kommentissa viitattiin..?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi