Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Kaikki suomalaiset kodit näyttävät samalta

Vierailija
23.03.2015 |

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1426833015040?ref=hs-art-new-1

Ei nyt tietenkään kaikki kodit, mutta muuten ihan totta! Aina ne iänikuiset vaaleat sävyt, Iittalat, Arabiat, tähtikuviot ja kliseisiä elämänviisauksia pitkin asuntoja. Mikä tässä niin kiehtoo suomalaisia?

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 12:14"] Meillä oli ennen värikkäitä seiniä, mutta lopulta laitoin valkoiseksi ja ah sitä valoisuutta ja raikkautta.  [/quote] Meillä päinvastoin - ekassa talossamme oli kaikki seinät valkoisia ja ah tätä lämpöä, energiaa ja iloa nykyisillä väreillä:) En vaihtaisi takaisin vaikka meillä olikin värikkäitä huonekaluja ja tekstiilejä tuossa edellisessäkin talossa. 60 [/quote] Eiköhän aika monella maku kierrä sykleissä, ei yhteen tyyliin tai väriin tarvitse sitoutua loppuelämäksi. En oikein ymmärrä tätä värikäs vs. valkoinen -vastakkainasettelua.

[/quote]

Ei niinkään vastakkainasettelua vaan ääripäät mitä on helppo hahmottaa. Mulle esim valkoinen, harmaa, musta ja beige ei ole värejä ollenkaan.

Vierailija
42/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:40"]

Tottahan se on. Suomessa on tosi monilla samat astiat. Löytyykö ketjusta ketään, jolla ei ole Hackmanin tai Arabian astioita. Kyllähän lähes kaikilta löytyy just se muumimuki Kivi-Tuikku tai vaikka Marimekon pyyhe.

[/quote]

Niin no.... lahjaksihan noita kiviä, skooleja, aaltoja, marimekkoa tms. toisille annetaan...väksinkin kertyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 00:02"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:32"]ainakin kaikkien suomalaisten sisustusbloggaajien kodit näyttää samalta. tällä hetkellä tältä: ikean raitamatto
mustavalkoisia (anno-)sohvatyynyjä
string-hyllyllinen koristekrääsää
hay-tarjotinpöytä
hay-rautalankatuoleja
korkeakiiltovalkoiset huonekalut
valopalloketju
valkoinen sohva, "värikkäämmillä" tyypeillä vaaleanharmaa
mustavalkoisia kortteja washiteipillä seinässä
valkoiset seinät, valkoiset verhot [/quote] Mulla ei oo mitään näistä, tai no valkoiset seinät. T. 30v ja kaunis koti [/quote] Niin, oletko sisustusbloggaaja, johon kommentissa viitattiin..?

[/quote]

joo, annas tulla linkkiä blogiin, niin uskotaan :---)

Vierailija
44/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hämmentää värien puuttuminen suomalaisista kodeista, ihan kuin pelättäisiin käyttää niitä. Täällä on kuitenkin suurimman osan vuodesta niin harmaata, että luulisi ihmisten kaipaavan väriä. Talotkin, varsinkin 70-90-lukujen kerrostalot, ovat niin ankean harmaita. Värejä käyttämällä saataisiin lähiöistäkin viihtyisämmän näköisiä. Tykkään tosi paljon niistä uusista taloista, joita on tullut sinne Helsinki-Vantaalle vievän tien varteen (en muista kaupunginosaa), tosi kivan värisiä ja sellaisia soisi näkevän enemmänkin! Olen tehnyt omasta kodistani aika värikkään juuri siitä syystä, että harmaus laskee mielialaani ja tarvitsen värejä ympärilleni, mutta ehkä suurin osa sitten ei niitä niin kaipaa. Olen kyllä löytänyt omaan makuuni sopivia huonekaluja ja tekstiilejä ihan helposti, eli saatavuudestakaan ei ole kyse.

Vierailija
45/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 00:23"]Minua hämmentää värien puuttuminen suomalaisista kodeista, ihan kuin pelättäisiin käyttää niitä. Täällä on kuitenkin suurimman osan vuodesta niin harmaata, että luulisi ihmisten kaipaavan väriä. Talotkin, varsinkin 70-90-lukujen kerrostalot, ovat niin ankean harmaita. Värejä käyttämällä saataisiin lähiöistäkin viihtyisämmän näköisiä. Tykkään tosi paljon niistä uusista taloista, joita on tullut sinne Helsinki-Vantaalle vievän tien varteen (en muista kaupunginosaa), tosi kivan värisiä ja sellaisia soisi näkevän enemmänkin! Olen tehnyt omasta kodistani aika värikkään juuri siitä syystä, että harmaus laskee mielialaani ja tarvitsen värejä ympärilleni, mutta ehkä suurin osa sitten ei niitä niin kaipaa. Olen kyllä löytänyt omaan makuuni sopivia huonekaluja ja tekstiilejä ihan helposti, eli saatavuudestakaan ei ole kyse.
[/quote]Mä kyllästyn väreihin nopeasti, joten tuon niitä pienillä jutuilla kuten kukilla, tyynyillä ja huovilla, vaihtuvilla julisteilla yms. Huonekalut, seinät yms on neutraalia kun en halua olla jatkuvasti vaihtamassa.

Vierailija
46/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, asuin jonkun aikaa Italiassa ja siellä 9/10 kodista joissa kävin oli kahta tyyliä:pelkistettyä modernia tai perinteistä. Monet kuulemma muuttavat vanhempien luota vasta mennessään naimisiin ja silloin homataan (usein suvun avustuksella) koko kalustus joka sitten pidetään siihen asti että hajoaa.

Vierailija
47/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos on paljon ihmisiä, joita oikeastaan ei kiinnosta sisustaa? Eli jos halutaan jotain, haetaan sen Prismasta samalla kun käydään muutenkin kaupassa. 

Eivät kaikki oikeasti halua käyttää runsaasti vapaa-aikaansa tavaroiden miettimiseen. Se on kuluttavaa. Lautanen on lautanen, sohva on sohva, molempia lähimmässä kaupungissa helposti löydettävissä isoissa myymälöissä. Hyvä tuli, voi keskittyä muuhun elämässä. :) 

Vierailija
48/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:56"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:21"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:49"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:40"] Tottahan se on. Suomessa on tosi monilla samat astiat. Löytyykö ketjusta ketään, jolla ei ole Hackmanin tai Arabian astioita. Kyllähän lähes kaikilta löytyy just se muumimuki Kivi-Tuikku tai vaikka Marimekon pyyhe. [/quote] Minulla ei ole. En pidä niistä, massatavaraa. Ainoat Arabiat on isoäidiltä saatu ikivanha astiasto. [/quote] mikä sinun käyttöastiastosi on? Ja minäkään en pidä noista. [/quote] Meillä samoin Arabiaa vain isoisovanhemmilta peritty kahvikalusto. Eikä muutakaan Arabiaa koko talossa!! Arkilautasina meillä Villeroy&Bochia ja parempana Ikean Skyn sarja:) [/quote] Miksi miinuspeukku?? Ikean lautaset on tuhannesti parempaa posliinia kuin Arabia ikinä (Arabia siis kivitavaraa mikä on huokoista ja heikkolaatuista). Ikealla vielä loistava muotoilu noissa sekä hyvä hinta/laatusuhde. [/quote] Paskat ole kivitavaraa ollut 80-luvun jälkeen! Arabia on vitroposliinia.

[/quote]

No luuposliini on kuitenkin laadukkaampaa (Ikean Skyn on luuposliinia) kuin vitro, vitro on vain kehitellympi ja ohuempi versio kivitavarasta (sisältää maasälpää molemmat).

Vierailija
49/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 01:16"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 00:23"]Minua hämmentää värien puuttuminen suomalaisista kodeista, ihan kuin pelättäisiin käyttää niitä. Täällä on kuitenkin suurimman osan vuodesta niin harmaata, että luulisi ihmisten kaipaavan väriä. Talotkin, varsinkin 70-90-lukujen kerrostalot, ovat niin ankean harmaita. Värejä käyttämällä saataisiin lähiöistäkin viihtyisämmän näköisiä. Tykkään tosi paljon niistä uusista taloista, joita on tullut sinne Helsinki-Vantaalle vievän tien varteen (en muista kaupunginosaa), tosi kivan värisiä ja sellaisia soisi näkevän enemmänkin! Olen tehnyt omasta kodistani aika värikkään juuri siitä syystä, että harmaus laskee mielialaani ja tarvitsen värejä ympärilleni, mutta ehkä suurin osa sitten ei niitä niin kaipaa. Olen kyllä löytänyt omaan makuuni sopivia huonekaluja ja tekstiilejä ihan helposti, eli saatavuudestakaan ei ole kyse. [/quote]Mä kyllästyn väreihin nopeasti, joten tuon niitä pienillä jutuilla kuten kukilla, tyynyillä ja huovilla, vaihtuvilla julisteilla yms. Huonekalut, seinät yms on neutraalia kun en halua olla jatkuvasti vaihtamassa.

[/quote]

Meillä ei ole talossa yhtään maalarinvalkoista seinää - off white aulassa ja sillalla pääsee lähimmäksi. Mutta värejä on paljon enkä vielä 9 vuoden jälkeenkään ole kyllästynyt - päinvastoin on muutama huone vaihdettu vieläkin voimakkaampiin sävyihin! Ja silti voin verhoilla, tyynyillä, astioilla yms vielä tehostaa värien vaikutusta:) Eikä löydy valkoisia kalusteitakaan, mun silmissä taas patinoitunut vanha puu on neutraalin värinen.

Vierailija
50/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teeman valkoinen astiasto. KAIKISSA KODEISSA.

Vierailija
51/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 07:44"]Teeman valkoinen astiasto. KAIKISSA KODEISSA.
[/quote]
Ei meillä.

Vierailija
52/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voisimme pikemminkin olla ylpeitä siitä, että omaamme tyylikkään modernit skandinaavista designia olevat kodit, arvostamme laatua, minimalismia, yksinkertaisia muotoja ja kestävyyttä.

Verratkaapa vaikka meidän vaaleita olkkareita brittiläisten tunkkaisiin kukkakuosihelvetteihin. Niitäkö kaipailisitte? Ja joo, yleistäen myös heistä voi sanoa, että olkkarit näyttävät kaikki samanlaisilta. Niin myös jenkkien "rouheat" country-olkkarit mahonkikalusteineen, afrikkalaiset savimajat lattiatyynyineen jne... 
Mikä on artikkelin pointti? Että näin ei saisi olla vai? :D

Vierailija
53/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisuus on (taas kerran) kirosana! Pitäis olla afrikan sävyt jotta kelpaisi kriitikoille huoh.

Vierailija
54/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:52"]

ahhaahhaa mulla just tota munakoison violettia :D

[/quote]

Minun entisen naapurini ikkunaverhottomassa eli hyvin pelkistetyssä ja kaljussa asunnossa on valkoista kaikki paitsi nonin seitsemän neliömetrin tehosteseinä, jossa on munakoison värinen samettitapetti. Hän selitti naama solmussa, että hän kaupassa inhosi tuota tapettia oikein tosissaan, mutta parin vuoden jälkeen jo alkoi tottua siihen vähän. Itse oli siis asunnon omistaja ja tapetin ostaja. En ymmärrä.

Vierailija
55/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään noista. Mun huoneet on mustia ja punaisia ja sisustus koostuu soittimista ja levyistä.

Vierailija
56/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 07:44"]

Teeman valkoinen astiasto. KAIKISSA KODEISSA.

[/quote]

Nope. Ei valkoista eikä muutakaan väriä Teemaa.

60

Vierailija
57/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään diggaile skandinaavista tyyliä ja valko-harmaa-beigeä värimaailmaa, mutta on se nyt parempi kuin kellastunut mäntypaneeli lattiasta kattoon...!

Vierailija
58/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:54"]

En itsekään diggaile skandinaavista tyyliä ja valko-harmaa-beigeä värimaailmaa, mutta on se nyt parempi kuin kellastunut mäntypaneeli lattiasta kattoon...!

[/quote]

ehdottomasti!

60

Vierailija
59/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoiset sisäseinät on kammotus, niitten kanssa kaikki tavarat näyttää irrallisilta ja sekaisilta vaikka olis kuinka siistiä.

Vierailija
60/121 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän nuo ole kaikki ollenkaan suomalaisia sisustustyylejä. Suurin osa tulee suomeen tanskasta ja ruotsista. Ja kai se on aika luonnollista, että meillä on arabiaa ja iittalaa. Olisi erittäin typerä ostaa jotain muuta, koska kotimaassa on niin laadukasta astiaa =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme