te-toimisto ja mahd karenssi?
Kysymys sellasille, jotka tietää jotain noista karensseista. Eli tilanne on se, että aivan tyhjistä mulle tupsahti kutsu johonkin te-toimiston tapahtumaan parin päivän varoitusajalla. Meillä on jo kuitenkin sovitut menot tuoksi ajankohdaksi, joiden peruminen aiheuttaa hiukka ongelmia ja kustannuksia. Mulla ei olisi tarkoitus perua tuota te-toimiston hommelia kokonaan vaan pelkästään siirtää sitä toiseen ajan kohtaan. Tietääkö kukaan onnistuuko tommonen vai tarvitaanko tohonkin joku ylipätevä syy ettei iske karenssi+työvelvoite yms?
Kommentit (32)
Tuonnehan ei kai ole pakko mennä jos katkaiset työnhakusi siksi ajaksi jos syy on esim ulkomaanmatka.
Hommaa työhaastattelu omalta paikkakunnalta. (Tutusta firmasta vaikka.)
Pyydä jotain kaveria menemään sun puolesta ja laittamaan nimmarin paperiin vai miten nämä yleensä todennetaan et on ollut paikalla? Eihän siellä ketään työkkärin virkailijaa henk.koht mennä tapaamaan niin ei naama ja nimi jää mitenkään mieleen. By the way, olen ollut 10v aikana noin 4 vuotta työttömänä eri pituisissa jaksoissa ja mua ei ole koskaan siis todellakaan koskaan häiritty te-toimiston taholta, paitsi nyt syksyllä tuli ensimmäinen ns. työtarjous. Ihmettelen miten jotkut on näiden hampaissa enemmänkin.
Myös minä olen elämäntapatyötön, eikä minua ole kutsuilla häiritty, eikä paljon työtarjouksillakaan.
Ei tässä nyt oikein valkene, mistä on kysymys. Vähän vihiä saa siitä, että siellä on joku vuorkatyöfirma, eli ilmeisesti ei mikään te-toimiston oma infotilaisuus vaan jonkunlainen rekrytointi.
Voit ilmoittaa olevasi hakemassa töitä toisella paikkakunnalla. Ilmota sitten , että tulet mielelläsi siihen tilaisuuteen seuraavalla kerralla, kunhan saat tiedon ajoissa.
Jos kuitenkin menet, varo sitä vuokrafirmaa! Jos ammattisi on sen laatuinen, että töihin voidaan kutsua parin tunnin varoitusajalla muutamaksi tunniksi kerralla, ilmoita että haet vain kokoaikatyötä - sehän on työttömyyskorvauksen saamisen ehto - ja yli kahden viikon jaksoja vähintään. Muuten voit joutua liemeen, jos teet muutaman tunnin töitä ja palkkatodistuksen saat vasta viikkojen päästä, ja työttömyyskorvauksen siltä ajalta vasta se jälkeen.
"Huom! mikäli et osallistu infotilaisuuteen xx.xx.2015 tai ilmoita esteestä, oletamme että et enää hae työtä ja päätämme työnhakusi. Tällöin myös mahdollisen työttömyysetuuden maksu päättyy. Jos olet jo saanut työtä, opiskelupaikan tms., päätä työnhakusi Oma työnhaku -palvelun kautta osoitteessa...."
Tuollainen ainakin mun kutsussa on. Aika ehdottomalta kuulostaa.
Vaarana on kai jos katkaisee työnhakunsa itse ilman pätevää syytä, että siitä saa karenssia? Vai saako?
Jos et kuitenkin olet itse katkaissut sen niin et ole mitään rahoja syyttä nostanut. Tuntuu että vastaus riippuu kuka sattuu TE-keskuksesta vastaamaan.
Tänään Te-keskuksesta vastannut sanoi minulle ainakin että ainut pätevä syy olla pois infotilaisuudesta johon on saanut tuollaisen kutsun, on että on palkkatyössä silloin. Edes työhaastattelu tai muu työhön valmistava toiminta ei riitä vaan pitää olla työpäivä josta saa palkkaa.
Hyväksytty poissaolon syy on työnhaku, oma sairaus (lääkärintodistus), lapsen sairaus (lääkärintodistus) tai lähiomaisen hautajaiset.
28.kirjoittaa taas: Oma yhteyshenkilöni soitti Te-keskuksesta vielä ja sanoi että mikä vain työn saantia edistävä oma toiminta on pätevä syy olla poissa tuosta infosta, sillä tavoite on molemmilla sama= työllistyä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:45"]
28.kirjoittaa taas: Oma yhteyshenkilöni soitti Te-keskuksesta vielä ja sanoi että mikä vain työn saantia edistävä oma toiminta on pätevä syy olla poissa tuosta infosta, sillä tavoite on molemmilla sama= työllistyä.
[/quote]
Ei riitä, jos väität, että tei hakemuksia.
Mene töihin, niin on tuokin ongelma ratkaistu.
Jos tilaisuus on vapaaehtoinen, se lukee siinä.
Mulle tuli heinäkuussa info-tilaisuudesta ilmoitus, mutta siinä tosiaan luki että tilaisuus on vapaaehtoinen.
Soita TE aamulla ja kerro mitä olit jo sopinut kunhan asia on tärkeä. Ja sitten jtn: mutta nyt minulle tulikin vain parin päivän varoitusajalla kutsu tähän tilaisuuteen. Milloin olisi seuraava mahdollisuus osallistua tähän tai luuletko tämän olevan oikeasti tärkeä tilaisuus? Ehkä puhelimessa on vaikeampi isotella kuin sähköpostissa, jos esität asiasi asiallisesti.