Sinkun ruokakori kuukaudessa
Mietin minkä verran sinkulla menee ruokaan keskimäärin kuukaudessa. Olen viisikymppinen sinkku mies ja karkeasti arvioisin ruokaan menevän noin 400€. Säästöön saan myös laitettua kuukaudesta riippuen muutamasta satasesta seitsemään kahdeksansataa euroon. Mietityttää vaan toi ruokaan menevä raha. Käyn ulkona harvemmin syömässä pääsääntöisesti kotona laitan ruoan. Valmiita eineksiä kyllä jonkun verran käytän arkea helpottamaan. Ja tietysti pullaa ja makeisia löytyy ostiskorista.
Kommentit (53)
Useita satasia. Ei ole tarvetta puputtaa pelkkää perunaa ja tarjouslihaa. Ostan laadukkaita tuotteita mieluiten suoraan tuottajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee hiukan alle satanen kuussa ruokaan. Veikkaan n 75-100€. Ainakin s pankin sovelluksen mukaan. Säästöön menee 1200.
N37Ilmeisesti ostat suurimman osan ruuasta muualta kuin S-ryhmän kaupoista. 25€/viikko ei kummoisia syömisiä saa.
Mitä sä nyt vänkäät joka asiaan vastaan 😂
Riittää vähempikin raha kun osaa käyttää mielikuvitusta.Realismi ei ole vänkäämistä. Koska olen aikuinen, minulla on realistinen käsitys ruuan hinnasta. Sinulla näköjään ei. Mielikuvituksella ei maha täyty.
Eurolla saa parhaillaan kolme kiloa juureksia tai viisi kiloa perunoita. Punalappulihoilla säästää. Hyvin riittää. Mulla oli joskus viikkobudjetti ruokaan 10e.
Saa saa. Mutta terve aikuinen tarvitsee muutakin kuin lanttua ja perunaa, jos haluaa syödä terveellisesti.
Kysyikö kukaan terveellisyydestä?
Eikö tässä kysytty vain paljonko rahaa kuluu?
Vierailija kirjoitti:
150 euroa kuussa menee. Syön pääasiassa puuroa, marjoja, kalaa, kanaa, pähkinöitä, avokadoa, paprikaa ja parsakaalia. Juon vettä.
M27
Mitä syöt töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee hiukan alle satanen kuussa ruokaan. Veikkaan n 75-100€. Ainakin s pankin sovelluksen mukaan. Säästöön menee 1200.
N37Ilmeisesti ostat suurimman osan ruuasta muualta kuin S-ryhmän kaupoista. 25€/viikko ei kummoisia syömisiä saa.
Riittää vähempikin raha kun osaa käyttää mielikuvitusta.Realismi ei ole vänkäämistä. Koska olen aikuinen, minulla on realistinen käsitys ruuan hinnasta. Sinulla näköjään ei. Mielikuvituksella ei maha täyty.
Eurolla saa parhaillaan kolme kiloa juureksia tai viisi kiloa perunoita. Punalappulihoilla säästää. Hyvin riittää. Mulla oli joskus viikkobudjetti ruokaan 10e.
Saa saa. Mutta terve aikuinen tarvitsee muutakin kuin lanttua ja perunaa, jos haluaa syödä terveellisesti.
Kysyikö kukaan terveellisyydestä?
Eikö tässä kysytty vain paljonko rahaa kuluu?
Miksi sinulla menee noin kovasti tunteisiin, kun joku tuo keskusteluun muutakin näkökulmaa kuin kilpailu siitä, kuka käyttää vähiten rajaa ruokaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
150 euroa kuussa menee. Syön pääasiassa puuroa, marjoja, kalaa, kanaa, pähkinöitä, avokadoa, paprikaa ja parsakaalia. Juon vettä.
M27
Mitä syöt töissä?
En käy töissä. Minulla on parempaakin tekemistä
En ole laskenut euroissa, mutta näin suurin piirtein:
Punaista lihaa 3kg
Kanaa 3kg
Molemissa puolet jauhelihaa ja puolet kokolihaa ja osa leikkeleitä
Kalaa 3kg
Puolet tuoretta ja puolet valmisteita ja säilykkeitä
Kananmunia 14kpl
Maitoa 18l
Kahvia 120 kupillista
Perunaa 7kg
Kypsää riisiä 4dl
Kypsää pastaa 4dl
Leipää 13-14kg
Vihanneksia 3kg
Juureksia 3kg
Sieniä 3kg
Hedelmiä 3kg
Marjoja 3kg
Pähkinöitä ja siemeniä 900g
Leviterasvaa 600g
Rypsiöljyä 0,3l
Mitä näistä nyt tulis...
200-250e/kk.
Monipuolista kala-kasvisruokaa 5 kertaa päivässä, 90% itse tehtynä. Summaan sisältyy myös hygieniatuotteet, vessapaperit jne. Käytän paljon pakastinta, teen herkut itse, kosmetiikka minimissä. Suunnittelen viikon ruokailuja etukäteen ja käyn kaupassa aina listan kanssa.
Viime aikojen isoin oivallus on ollut puuro vs. jogurtti. Iltapuuro on ihan paras juttu ja säästää pitkän pennin.
250-300 eur/kk. Sisältää myös juomia. Esim. maito ja kivennäisvesi.
Arvioisin, että pari sataa euroa menee kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. No kyllä sillä tällainen 49 kiloinen istumatyötä tekevä nainen ihan hyvin syö. Ex mies söi kanssa ihan hekutisti. Varmaan 5x enemmän kuin minä. Minun annokset on aika pieniä. Kasviksia ja hedelmiä syön kyllä. En juo edes kahvia ja tee on halpaa..
Olen kai vaan tottunut syömään halvasti.
Vierailija kirjoitti:
En ole laskenut euroissa, mutta näin suurin piirtein:
Punaista lihaa 3kg
Kanaa 3kg
Molemissa puolet jauhelihaa ja puolet kokolihaa ja osa leikkeleitäKalaa 3kg
Puolet tuoretta ja puolet valmisteita ja säilykkeitä
Kananmunia 14kplMaitoa 18l
Kahvia 120 kupillistaPerunaa 7kg
Kypsää riisiä 4dl
Kypsää pastaa 4dlLeipää 13-14kg
Vihanneksia 3kg
Juureksia 3kg
Sieniä 3kg
Hedelmiä 3kg
Marjoja 3kgPähkinöitä ja siemeniä 900g
Leviterasvaa 600g
Rypsiöljyä 0,3lMitä näistä nyt tulis...
Leipää 13 kiloa kuukaudessa? 😳
200 - 250, nyt 270 euroa. Kun ostin juustoja ja kakkuja jouluksi.
Juurekset ovat pätevä runko, samoin kik-herneitä aina oltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M27
Miksi valehtelet? Ei tuolla summalla saa kuukaudeksi kalliita pähkinöitä, avokadoja jne.
Pähkinät eivät ole kalliita. Avokado, kana ja lohi toki ovat. Niihin uppoaa iso osa budjetista.
M27
Et taida tietää hinnoista mitään, millaiset pähkinät ovat halpoja? Syötkö mahdollisesti 50 gr kuussa pähkinöitä, niitä kaikista halvimpia?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä paljonko menee. En koe tarpeelliseksi pitää kirjaa ruokakuluista, koska rahat riittävät oikein hyvin. Minusta ei ole kehumisen aihe, että käyttää mahdollisimman vähän rahaa ruokaan.
Oliko täällä tarkoitus kehua? Mielestäni se joka osaa edullisesti tehdä ostoksensa, tehdä hyvistä raaka-aineista hyvää ja terveellistä ruokaa on oikeilla jäljillä ravinnon tärkeydestä. Minullakin rahat riittävät hyvin, mutta silti olen erittäin hintatietoinen ja ostelen usein tarjouksista erinomaisen hyviä ruokatavaroita silti hamstraamatta mitään. Pidän kirjaa koska haluan tietää mihin rahani kuluvat.
Mullakin menee joku 400 e/kk. Pitäisi alkaa säästää jostain.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin menee joku 400 e/kk. Pitäisi alkaa säästää jostain.
Tässä on tosin myös pesuaineet ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoissa marketeissa voi saada tuolla hinnalla perunat ja juurekset. Täällä 2 kg perunoita maksaa hieman alle 2e.
Ehkä jotain 250-300€/kk. Pystyn selviämään halutessani vaikka alle satasella, mutta kun en halua. Rasittaa ajatus siitä että koko ajan pitäisi olla kokkaamassa tai preppaamassa, sulattamassa tai pakastamassa. Äh, sellaista jaksa enää...lasten ollessa pieniä se nyt meni, koska tuli tehtyä isommalle porukalle ruokaa.
Sanotaan mitä sanotaan, mielestäni moni einesateria on ihan vertailukelpoinen kotiruoan kanssa. Etenkin pakasteesta löytyy hyvää ja suht terveellistä syötävää. Mielestäni on helppoa ja fiksua ostaa vain se mitä tarvitsee, eli omassa tapauksessani 2 ateriaa per päivä + 2-3 välipala-ainekset. Tänään söin aamupalaksi jogurttia marjoilla, lounaaksi lihakeiton, päivälliseksi sushisetin ja iltapalaksi vispipuuron maidolla. Varmasti olisi tullut halvemmaksi tehdä kaikki itse, mutta tiedän etten olisi jaksanut edes aloittaa urakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M27
Miksi valehtelet? Ei tuolla summalla saa kuukaudeksi kalliita pähkinöitä, avokadoja jne.
Pähkinät eivät ole kalliita. Avokado, kana ja lohi toki ovat. Niihin uppoaa iso osa budjetista.
M27
Et taida tietää hinnoista mitään, millaiset pähkinät ovat halpoja? Syötkö mahdollisesti 50 gr kuussa pähkinöitä, niitä kaikista halvimpia?
Eikö kilo maapähkinöitä maksa jonkun 3-5e?
Mainittiin vasta, kun kyseenalaistettiin se, että ruokabudjetti on 100€/kk. Lehdissäkin näissä "elätän koko perheen alle satasella" jutuissa aina paljastuu, että ruokaa tulee ilmaiseksikin jostain. Ei sen esiin tuomisella ole mitään tekemistä kateuden kanssa :D