Pitkäaikaistyöttömänä korpeaa pienet nettotulot (1944e/kk)
Työmarkkinatuki 595e
Asumistuki 565e
Elatustuki 198e
Lapsilisä 168e
Perustoimeentulotuki 418e
Näistä kun vuokraan menee tonni ja ruokaan 500e/kk niin siinä ei hirveästi enää muuhun jää...
Kommentit (88)
Auttaa toki hieman että lääkkeet, sähköt, kotivakuutus, lääkärit saan ilmaiseksi mutta silti.
Ap
Eli kannustinloukkusi suuruus on 1578, jos ei huomioida että monella työpaikalla on paljon rahanarvioisia etuja. Tosin jos saisit tuon suuruista palkkaa, mahdollisesti sinulla olisi mahdollisuus vielä saada jonkin verran asumistukea silti, ei ehkä täyttä määrää, mutta vähän.
Meillä ei kummoisia etuja ole, mutta sekin että saa juoda kahvit työnantajan piikkiin ja kuluttaa päivän aikana työnantajan vettä ja vessapaperia - meillä tosin kiinteä vesimaksu vielä mutta muuttuu ensi vuonna on välillinen etu. Terveystarkastuskin tulee työnantajan piikkiin, vaikka meillä työterveyshuolto on minimi. Joissakin paikoissa kuten mieheni työpaikalla saa lähes kaikki lääkärikäynnit työnantajan piikkiin ja lisäksi heillä on kulttuuri-/liikuntasetelit ja joitain muitakin etuja, en nyt muista mitä. Joillakin pientäkin palkkaa tarjoavilla yrityksillä on aika hyvin etuja. Minulla on huonosti etuja, mutta palkkani on. 500 euroa suurempi kuin ammattinimikkeeni keskimääräinen taulukkopalkka olisi ja joululahjaksi saan palkallisia vapaapäiviä.
Eikö lapsista tule tuplaelarit? Vähän taidat kyllä provota.
Ehkä ei kannata ruokkia provoa (ap) vastauksilla.
M60
Itse ollut nyt 18 v työelämässä enkä ole ikinä saanut noin paljoa nettona :(
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä mitä työtä teet?
Minä olen nyt lomalla, en työtön. Mutta ärsyttää näiden kiihkoilijoiden vastauksissa, että he unohtavat aina että lapsilisät ovat tuloa myös heile ja lapsettomat unohtavat että se ei ole edelleenkään työttömän tuloa. Samoin tuo elatusmaksu taitaa olla minimi, minkä ap-provoilija on poiminut jostain lähteestä. Usein se on isompi, mutta se olisi sama silti vaikka työllistyisi. Jos työllistyisi huippupalkkaiseen ja toinen huoltaja olisi pa-niin sitten toinen huoltaja voisi hakea siihen kohtuullistamista, mutta silti ap saisi minimin verran vaikka tienaisi kymppitonnin palkkaa, samoin kuin lapsilisä pysyisi ihan samana koko ajan.
Asumistukeakin pienipalkkaisena saisi 2000 euron bruttopalkalla jos asuisi Helsinigissä 1 lapsen yksihuoltaja 235,55 euroa/kk. Eli tuon verran vielä voi poistaa ap:n kannustinloukuista. Jos joku väittä ettei saa, niin sitten ei ole hakenut.
Te, jotka ajattelette, että nuo kaikki ovat työttömän tukia, niin mitä teette työksenne? Mutuilijat ovat vaarallisia työelämässä, jos eivät osaa faktan tarkistusta. Lisäksi se, että lapsilisä ja minimielarit, ei ole työttömän tukea, on kyllä ihan yleistietoa.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää vähentää aloittajan tuloista lapsilisät ja elarit sillä hän saisi ne samat vaikka olisi pörssiyrityksen johtaja. Asumistukeakin saa vielä 2000 euron bruttopalkalla ap:n kuvitteellisessa tilanteessa yli 200 euroa. Eihän ap mikään työtön ole vaan trolli ja tarkistanut luvut netistä.
Lapsilisät vähennetään toimeentulotuesta. Enkä muutenkaan usko että saat noin paljon. Et lähellekään.
Ja niin, kun lukenut tällä palstalla suurituloisten elämästä niin halusin vain näyttää vähän toista todellisuutta tämän hallituksen ajoilta pienituloisilla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuet sais lopettaa kokonaan, vatuttaa elättää tollasia luusereita kun ap on!
Millä sinäkään ketään elävät? Samalla tavalla tuilla se sinäkin elät. Täällä vaan esität olevasi joku nettomaksaja. Et ole.
Itsekin yksinhuoltajana joskus mietin, että kannattaako työnteko hoitoalalla vai työttömyys. Tulot +/- nolla tuilla tai palkalla. Valitsin työnteon ilman tukia. Säästin pesämunan asuntolainaan, ostin talon. Lapset saivat nähdä esimerkin työtätekevästä vanhemmasta, asiasta tuli heille normaali. Nyt lapset hakevat töihin ja jatko-opintoihin. Saavat elää kotona, kunnes omat siivet kantaa. Tilaa on. Olen itsekin työn kautta löytänyt ystäviä, reissaamme, käymme teatterissa ja teemme kaikkea kivaa yhdessä. Minulla on oma piha, kaunis koti. Asuntolainasta yli puolet jo maksettu ja remonttia tehty.
(Ex) mieheni valitsi työttömyyden. Alkuun oli kivaa, jatkoi nuoruuttaan. Asunto oli keskeisellä paikalla, melkein uusi kaksio. Oli kauniita nuoria naisia ja hän jopa matkusteli tuillaan. Lapsia ei enää halunnut tavata, kun oli elämäkin elettävänä. Sitten menetti luottotiedot, viina vei. Piti muuttaa halvempaan ja pienempään. Sai häädön, kun aiheutti häiriötä ja taas piti muuttaa. Viimeiset vuodet on asunut hirveässä läävässä ja seurustellut huonohampaisten, rumien pubiruusujen kanssa. Rakkausdraamaa on riittänyt, ihmissuhdetaidot on ihan olemattomat, kun joko on tosi hauskaa tai tosi kurjaa koko ajan. Siltä väliltä ei mitään. Ajokorttia eikä autoa ei enää ole. Ystävistä osa kuollut, osa jättänyt, osan kanssa outo symbioosi yhdessäoloa ja hyväksikäyttöä. Ikää 40+, vielä ehtisi kääntää suuntaa, maksaa velat, opiskella työllistävä ala tai ottaa ne halveksittavat "paskatyöt" vastaan. Mutta näyttää siltä, että pohja kutsuu.
Jos joku oikeasti näitä trolleja uskoo niin on melkoinen yllätys edessä jos itse jää työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi raukkaa. Mulla ja monella muulla jää palkasta saman verran käteen.
Olen muuten töissä työvoimapula alalla. Töitä riittää sinullekin. Et vain halua
Mikä ala?
Herran juugelis! En sitten taidakaan mennä takaisin töihin ensi viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin yksinhuoltajana joskus mietin, että kannattaako työnteko hoitoalalla vai työttömyys. Tulot +/- nolla tuilla tai palkalla. Valitsin työnteon ilman tukia. Säästin pesämunan asuntolainaan, ostin talon. Lapset saivat nähdä esimerkin työtätekevästä vanhemmasta, asiasta tuli heille normaali. Nyt lapset hakevat töihin ja jatko-opintoihin. Saavat elää kotona, kunnes omat siivet kantaa. Tilaa on. Olen itsekin työn kautta löytänyt ystäviä, reissaamme, käymme teatterissa ja teemme kaikkea kivaa yhdessä. Minulla on oma piha, kaunis koti. Asuntolainasta yli puolet jo maksettu ja remonttia tehty.
(Ex) mieheni valitsi työttömyyden. Alkuun oli kivaa, jatkoi nuoruuttaan. Asunto oli keskeisellä paikalla, melkein uusi kaksio. Oli kauniita nuoria naisia ja hän jopa matkusteli tuillaan. Lapsia ei enää halunnut tavata, kun oli elämäkin elettävänä. Sitten menetti luottotiedot, viina vei. Piti muuttaa halvempaan ja pienempään. Sai häädön, kun aiheut
Vattu mitä katkeraa tilitystä.
M-1965 kirjoitti:
Ehkä ei kannata ruokkia provoa (ap) vastauksilla.
Muistutus.
Nii. On se sellaista.