Aina kun palkkani suuruus tulee ilmi, ihmisten suhtautuminen muuttuu
Työskentelen toimihenkilötehtävissä eräässä valtion yhtiössä ja palkkani on melko hyvä. Monille tulee yllätyksenä, että tästä työstä maksetaan niin hyvin. Minulla ei ole mitään tarvetta tuoda palkkaani esille, mutta joskus se on pakko kertoa, esim. vakuutusyhtiössä. Ainakin kahdesti on käynyt niin, että miesvirkailija on kysynyt palkkani suuruutta ja naama venähtänyt ja koko olemus muuttunut nyrpeäksi kun olen ilmoittanut kuukausipalkkani.
En ole tähän tietoisesti kiinnittänyt huomiota, mutta hätkähdin ihan, kun ensimmäisiä kertoja tähän törmäsin. Onko näille keski-ikäisille miehille kova paikka, että nuori 30 v nainen tienaa enemmän? Kerran olen myös erehtynyt hyvälle ystävälleni kertomaan palkkani, mikä oli virhe.. Oikeastiko palkka määrittää ihmisen elämää muiden silmissä noin paljon? Mulla ei ole tapana pröystäillä, kuljen tavallisissa vaatteissa ja asun melko vaatimattomasti. Panostan tosin design huonekaluihin ja ostin uudehkon auton, mutta muuten en tuo mitenkään palkkatasoani esille.
Kommentit (43)
Olen huomannut siinä mielessä samaa, että moni virkailija ei usko palkkaani. Pankissa kysyttiin kuukauden nettotuloja. Vastasin, ja virkailija selittämään että ei kun netto, se mikä tulee käteen. Joo, tiedän kyllä bruton ja neton eron...
Juu. Kyllä. Palkka = ihmisarvo joillekin torville. Minä sain aikoinani vastaavaa hämmästelyä, mutta päinvastaisesta syystä eli pienestä palkasta.
Ja osa ystävistä poistui sen kuultuaan. Köyhä, kamalaa.
No harvalla opiskeluaikaan on jättituloja tietääkseni.
Oi, kadehdin kun saat niin hyvää palkkaa.
Ole hyvä, tuotahan tällä aloituksella hait.
Vierailija kirjoitti:
Oi, kadehdin kun saat niin hyvää palkkaa.
Ole hyvä, tuotahan tällä aloituksella hait.
Jaha, kateellinen ilmoittautui. Ja vielä aika nolosti.
Kerro nyt ihmeessä mikä tämä häkellyttävä palkan määrä on euroina?
En lukenut loppuun koska suhtautumiseni muuttui. Nyt harmittaa.
No kerro nyt paljonko se nettopalkka on?
Olen kertonut palkkani vain miehelleni, pankkivirkailijalle ja kahdelle hyvälle ystävälle, jotka ovat samalla alalla ja kaipasivat vertailukohtaa.
Joskus on kaverien kanssa tullut palkka puheeksi ja silloin olen kokenut parhaaksi vaihtaa puheenaihetta ennen kuin kukaan kysyy minun palkkaani. Toisen palkka oli alle 3000€ ja toisen 3500€. Minun palkkani on yli 5000€. Nämä kaverit ovat molemmat pidemmälle kouluttautuneita ja uransa huipulla, mutta töissä valtiolla. Itse olen yksityissektorilla.
Vierailija kirjoitti:
30 v ei ole nuori.
Arvasin että joku sanoo näin :D 45 v on varmaan jo ikäloppu
Hmm, tähän on aika hankala vastata. Voihan olla, ettet itse huomaa miten paljon puhut rahasta tai rahaan liittyvästä. En nyt viitsi tarkemmin sanoa, mutta itselläni kokemus hyvätuloisesta perheestä. Mukavia ihmisiä, ei siinä mitään. Eivät pröystäile (omien sanojensa mukaan) rahalla. Kuitenkin 99 % keskustelusta on työtä, uutta autoa, matkoja, uuden talon katsomista jne. Ei, en ole kateellinen mutta näin pienituloisena lapsiperheensä vaan huomasin yhtäkkiä, että meillä ei vaan oikein ole mitään yhteistä. Ja olen varma, että hän ei tee tätä tietoisesti, joten ei varmaan tiedostakaan miten puhuu, kun se on hänelle niin luontaista.
Minäkin haluan tietää, kuinka iso palkkasi on? Itsellä on brutto vain 4500, jota kukaan ei ole ihmetellyt.
Köpien työt tiedetään.
Palkat voisi puolittaa ja väkimäärä puoleen!!!!
Tulee mieleen kaveri, joka sai ihmettelyä osakseen kun tienasi "pa*skahommista" enemmän mistä moni voi edes haaveilla.
Ammatti oli tyyppiä "puhelinmyyjä" jossa pohja+provisio ja sai tuhansia/kk jo provikkaa, maksoi lyhyessä ajassa mm. asunnon velattomaksi jne. sittemmin lopetti nuo hommat kun perusti oman firman (mullä myös menee hyvin).
Mutta osaatte kuvitella kun treffeillä tmv. tulee ammatti puheeksi niim aikamoisia ennakkoluuloja kohtasi.
Vierailija kirjoitti:
Reilu 5000 e brutto, mutta se ei ollut pointti jos osaat lukea, ja mitä sillä tiedolla edes teet kun et tiedä kuka olen. Pienemmälläkin palkalla tulisin toimeen ja alanvaihtokin on käynyt mielessä, johonkin vähemmän stressaavaan työhön.
Ap
Olen matalapalkka alalla töissä nyt tapaturma eläkkeellä määräaikaisella. Töissä ollessa saan nettona noin 1600€ ja kahdesta sijoitus asunnosta vuokratuloja 966€. Pienellä olen aina elänyt ja säästänyt. Pidän kovasti design huonekaluista ja taidelasista. Kotiini olen hankkinut Artek, Iskun huonekaluja. Artekin mehiläispesä valaisin, ruokapöytä ja jakkaroita. Taidelasia Harri Koskinen, Alvar Aalto, Oiva Toikka ja Timo Sarpaneva. Kyllä sitä pienestä pystyy säästämään kun tahtoa ja pitkäjänteisyyttä on. Asuntoja on kolme joista omaa vielä pari- kolme vuotta maksan ja toista sijoitusasuntoa useamman vuoden. Pikku hiljaa edetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilu 5000 e brutto, mutta se ei ollut pointti jos osaat lukea, ja mitä sillä tiedolla edes teet kun et tiedä kuka olen. Pienemmälläkin palkalla tulisin toimeen ja alanvaihtokin on käynyt mielessä, johonkin vähemmän stressaavaan työhön.
Ap
Ei tuo nyt mikään ihmeellinen ansio ole. Meirän pojat tienaa enemmän vuorotöissä.
mies53v
Jaha