Paperiliitto: Lakko alkamassa 1.1. 2022 UPM:n tehtailla
On se kumma, että Stora Enso ja Metsä Group pääsi sopimuksiin Paperiliiton kanssa ja UMP ajaa itsensä miinaan tahallaan! Työnantajat ja porvaripuolueet ajoivat työpaikkakohtaisia sopimuksia ja luulivat, että sanelemalla saadaan tehtyä mitä vaan. Erehtyivät raskaasti! Tuloksena on entistä enemmän lakkoja ja työnseiauksia sanelupoltiikan vuoksi ja tulos on ainostastaan negatiivinen työnantajille.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008473884.html
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän tämä paperimiesten kerma lakkoilee, sitä mukaa tehtaat suljetaan ja viedään vaikka sinne Etelä-Amerikkaan. Sitä saa mitä tilaa, olen kyllä Nallen kanssa samaa mieltä siitä, että miksi paperimiehelle pitäisi maksaa 300 prosentilla juhannukselta palkka. Aika hävyttömiä nämä paperimiesten vaateet ja ihme saunalisät.
Joo, Etelä-Amerikka on aivan loistava toimintaympäristö niinkuin UPM:kin on Uruguayssa saanut huomata. Ei vaan kannata suunnitella tulevaisuutta kovin montaa päivää eteenpäin kerrallaan, kun ikinä ei tiedä mitä huominen tuo tullessaan.
Nyt UPM:llä on siellä selässään luonnonsuojelijujärjestöjen lisäksi ainakin YK:n taloudellisten, sosiaalisten ja sivistyksellisten oikeuksien komitea, joka syyttää UPM:n rikkovan ulkomaan operaatioisaan ihmisoikeuksia. No, luutavasti rikkovatkin jos se tietää parempaa tuottoa. Eihän siellä muuten oltaisikaan!
Samoin taisi tämä Uruguayn jätti-investointi olla myös vähän vastatuulessa tässä taannoin (ehkä vieläkin?) kun maa oli suljettuna hallinnon huonon koronaresponssin takia, ja työt seisoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villakangasmi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi luopua saunalisistä, kun ne on kerran saatu? Tällä ajatusmaailmalla porukkaa vähennetään kunnolla, kun ei näillä Suomen palkoilla (eli lisillä) voi kilpailla muiden maiden kanssa, joten UPM tässä häviää.
Juu, kyllä palkat pitää painaa tasolle, jolla voimme kilpailla Kiinan kanssa.
Palkat pitää olla sillä tasolla, että voi kilpailla Ruotsin ja Saksan kanssa. Siellä ei ole mm. saunalisiä.
Onko se realistista, että keskimäärin halvemmassa maassa pärjää duunari pienemmällä palkalla ja siitä syystä sama palkkataso pitää saada korkean verotuksen maahan? Kohta miljoona euroa ei ole meillä mitään, kuten ei miljoona Thaimaan rahaakaan, mutta elämisen kustannukset pysyvät yhtä korkeina kuin ennenkin.
Ruotsissa paperimiehillä on käsittääkseni usein esitetyistä väitteistä huolimatta paremmat palkat kun Suomessa. Voin olla toki väärässäkin tässä, mutta näin muistan erään henkilön kertoneen joka on toiminut paperimiehenä sekä Suomessa että Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Rikkureille maksetaan jotta tulisi eripuraa paperimiesten keskuudessa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/upm-aikoo-maksaa-palkanlisaa-tyontek…
Perus UPM:ää. Ranskassakin tuhosivat sulkemansa tehtaan koneet lähtiessään, ettei kilpailijat vain jatkaisi tämän kannattavaa tehtaan tuotantoa:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/upm-kymmene-rikkoi-entisen-tehtaan-…
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän tämä paperimiesten kerma lakkoilee, sitä mukaa tehtaat suljetaan ja viedään vaikka sinne Etelä-Amerikkaan. Sitä saa mitä tilaa, olen kyllä Nallen kanssa samaa mieltä siitä, että miksi paperimiehelle pitäisi maksaa 300 prosentilla juhannukselta palkka. Aika hävyttömiä nämä paperimiesten vaateet ja ihme saunalisät.
Toisaalta vaikka suomalaiset paperimiehet alkaisivat tekemään työtä UPM:lle talkootöinä, se ei estäisi tehtaiden sulkemisia tai siirtämisiä halvempiin maihin. Palkkakulut kun ovat vain marginaalinen kulu muiden joukossa. AY-liike ja järjestäytyneet työntekijät ovat vain kätevä taho jonka "ahneuden" niskaan kaikki huonot uutiset voidaan kaataa. Vaikka se ahneus löytyykin oikeasti jostain ihan muualta.
Voisiko esimerkikis Pesosen yli 5 miljoonan ansioita leikata hieman? Vitsi vitsi, ei tietenkään voi! Hänhän on sentään prosessiteknologian insinööri ja Nallen kalakaveri.
Nytkö sitten herätään puolustamaan niitä laiskoja paperimiehiä jotka tienaavat ei mistään? Minä jollain tavalla nautin Suomen hitaasta kurjistumisesta kun kaikki idiootit ovat valittaneet muiden tienesteistä vuosikymmeniä. Sitten vingutaan kun tuista ja palveluista leikataan, kun ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
eiköhän tämä vain johda siihen että paperikoneita suomessa suljetaan entistä vauhdikkaammin
Vika on UPM:ssä ja vain UPM:ssä. Et kai vakavissasi kuvittele, että yksikään työntekijä suostuisi 30% palkan alennuksiin ja vapaapäivien vähentämiseen?:D
Muut metsäyhtiöt ymmärtävät tämän ja sopimus on saatu aikaiseksi. Itse olen Storalla eikä puhettakaan, että UPM:n vaatimuksista täällä olisi yksikään mennyt läpi.
Vierailija kirjoitti:
Wc-paperia saa onneksi Lidlistä ja lehdet ja kirjat luen diginä. Nää paperimiesten palkat ei kestä julkisuutta, niin isoja ne on. Lakkoilkaa nyt ne tehtaat konkurssiin, niin pääsette huilimaan hyvillä päivärahoilla. Ei näissä talkoissa nyt enää mitään lakkoja tarvittais, mutta minämimä-liitot ajattelevat vain omaa napaansa ja elävät vielä menneisyydessä, missä lakkoilu kerran vuodessa oli joka liitolle kunnia-asia.
Meidän paperimiesten palkat ovat sopivia. Itse ainakin tarvitsen 5000e/kk koska haluan mm. ajaa uudella katumaasturilla. Meille kateellisia ovat vain köyhät työläiset, tuskin lääkärit meidän palkkoja kadehtivat.
Kohta ei Suomessa ole yhtään paperikonetta, näin saavutetaan punavihreä unelma hiilineutraalista Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Se on 200% ja juuri siksi, että juhannuksena kuuluu saada kunnon palkkaa. Itse olin Storalla tyytyväinen kun juhannuksen jälkeinen kahden viikon tili oli 4400e bruttona. Yhden 200% päivänhän ne onnistuivat kiristämään pois juhannuksesta. Kohta on joulu ja taas tulee kunnon tili, kyllä paperimies jos kuka on palkkansa ansainnut. Parhaimmillaan olen selvinnyt 12 tunnin työvuorosta yhdellä ainualla hiiren klikkauksella valvomossa, mutta se ei tee palkasta millään tapaa liian suurta.
Jäänmurtaja-alusten miehistöt voisivat lakkoilla koko kesän... :) Tai jos ylipäänsä kuvittelevat lakolla jotain saavuttavansa, nyt olisi korkein aika ryhtyä lakkoon ainakin 3 kk:ksi...
Paperimiehet ja sairaanhoitajat ovat kaiken aikaa valittamassa työolojaan ja palkkaansa. Eiköhän se ole ammatinvalintakysymys mitä alaa alkaa opiskella. Jos ei ala miellytä, aina on mahdollisuus opiskella jotain muuta ja vaihtaa alaa.
Tunnen yhden paperimiehen, joka oli koulussa tyhmä kuin vasemman jalan saapas ja paperimiehen palkalla on bygannut itselleen tuppukylänsä hienoimman ok-talon.
Oikeesti: Nyt ei todellakaan ole varaa lakkoilla yhtään kenelläkään. Lakko on vanhanaikainen ase, kun kuitenkin lopulta asiat ratkaistaan neuvottelupöydässä.
Olin itse lakossa joskus muinoin 2 kk ammattiyhdistysaktiivien painostuksesta. Siinä meni lakon ajan palkka ja lomapäivät. Yhtään enempää en saanut palkkaa lakon jälkeenkään. Korotukset menivät niille, joilla oli (omasta mielestään) pieni palkka, koska ei ollut peruskoulua kummempaa koulutusta mihinkään (lähetit, kopioijat tms.).
Vierailija kirjoitti:
Miksi et siis itse tule paperitehtaalle töihin jos ne palkat noin kateutta herättävät. Olet varmasti Nallen kanssa samaa mieltä myös siitä, että 5e tunnilta on hyvä palkka jos virossa saa 3e/ tunti.
Pannaan taas pari paperikonetta kiinni niin alkaa löytyä kommareilta sopimushalukkuutta.
UPM tiukkana:
Jos työntekijät suostuvat saneluun, paperikoneita ei suljeta ja jos eivät, koneet suljetaan:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.1679984
Lakon aikana riikkureille roimasti enemmän palkkaa:
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/c907d465-faea-45c2-b28d-89919…
Näin. Suomi vuonna 2021.
Vierailija kirjoitti:
UPM tiukkana:
Jos työntekijät suostuvat saneluun, paperikoneita ei suljeta ja jos eivät, koneet suljetaan:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.1679984
Lakon aikana riikkureille roimasti enemmän palkkaa:
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/c907d465-faea-45c2-b28d-89919…
Näin. Suomi vuonna 2021.
Ei mennyt lainaus ihan oikein. Missään ei sanota, että koneet suljetaan.
Vierailija kirjoitti:
Paprumiehelle kuuluu 5000€ kuukausiliksa 👍 Nyt jätkät perseet penkkiin 💪
Toi on varmaan niiden työttömyyskorvaus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wc-paperia saa onneksi Lidlistä ja lehdet ja kirjat luen diginä. Nää paperimiesten palkat ei kestä julkisuutta, niin isoja ne on. Lakkoilkaa nyt ne tehtaat konkurssiin, niin pääsette huilimaan hyvillä päivärahoilla. Ei näissä talkoissa nyt enää mitään lakkoja tarvittais, mutta minämimä-liitot ajattelevat vain omaa napaansa ja elävät vielä menneisyydessä, missä lakkoilu kerran vuodessa oli joka liitolle kunnia-asia.
Suomessa on erittäin vähän nykyisin varsinaisia lakkoja. Jos on joku yhden iltapäivän mielenilmaisu jossain, niin ei kai tuollaista voi minään varsinaisena lakkona sentään pitää. Menetettyjä työpäiviä on varsin vähän nykyisin.
Yleislakko on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on 200% ja juuri siksi, että juhannuksena kuuluu saada kunnon palkkaa. Itse olin Storalla tyytyväinen kun juhannuksen jälkeinen kahden viikon tili oli 4400e bruttona. Yhden 200% päivänhän ne onnistuivat kiristämään pois juhannuksesta. Kohta on joulu ja taas tulee kunnon tili, kyllä paperimies jos kuka on palkkansa ansainnut. Parhaimmillaan olen selvinnyt 12 tunnin työvuorosta yhdellä ainualla hiiren klikkauksella valvomossa, mutta se ei tee palkasta millään tapaa liian suurta.
Mitähän tähänkin kommentiin sanoisi!
Jouko Ahonen aikoinaan sanoi harvoine hampaineen, ei ne tehtaat Suomesta mihinkään lähde lakkoillessa.
No sen jälkeen pistettiin n. 10 kiinni. Olisiko kannattanut olla lakkoilematta esim Kymeenlaakso?
Vierailija kirjoitti:
Miksi luopua saunalisistä, kun ne on kerran saatu? Tällä ajatusmaailmalla porukkaa vähennetään kunnolla, kun ei näillä Suomen palkoilla (eli lisillä) voi kilpailla muiden maiden kanssa, joten UPM tässä häviää.
Mene vaikka Ranskaan, siellä on lyhyemmät työajat, pidemmät lounastauot (2 H), enemmän vuosilomaa kuin Suomessa. Ihan turha väittää, että suomalainen työvoima olisi pilattu palkalla tai työehdoilla. Työnantajien on vaan helppo kääntää jaikki työntekijöiden syyksi, kun itse ovat kykenemättömiä tekemään sopimuksia.
Onko se realistista, että keskimäärin halvemmassa maassa pärjää duunari pienemmällä palkalla ja siitä syystä sama palkkataso pitää saada korkean verotuksen maahan? Kohta miljoona euroa ei ole meillä mitään, kuten ei miljoona Thaimaan rahaakaan, mutta elämisen kustannukset pysyvät yhtä korkeina kuin ennenkin.