Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vauvoille ostetaan vauvanukkeja?

Vierailija
22.03.2015 |

Jotenkin sairasta mun mielestä. Vauva saa leikkiä äitiä? Hyi että...

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhosin lapsena vauvanukkeja. Se oli siihen aikaan (80-luvun alussa) juuri sellaista tuputtamista, että tyttöjen kuuluu oppia hoitamaan lapsia jo lapsesta asti. Barbeilla tykkäsin leikkiä ja tein sitten vauvanukeista ihmisiä syöviä jättiläisiä niiden maailmaan. :D

Vierailija
2/41 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä nukella leikkii poikakin. 10kk vauvan suosikkileikki on pitää nukkea sylissä ja tutkia varpaat, sormet, silmät ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:24"]Ei kai nyt vauvoille ostetakaan, vauva on alle vuoden vanha lapsi. Mulla ei oo tytärtä, mutta ymmärtääkseni vauvanukeilla tykkää leikkiä n. 2-vuotiaat ja sitä isommat tytöt, monille nukkeleikit on tosi tärkeitä. Niitten avulla opitaan hoivaamista ja huolenpitoa, vähän isommat lapset osaa pukea vauvaa ja vaihtaa sille vaippoja jne, pienet lähinnä paijaa niitä ja kärrää rattailla ympäriinsä. [/quote] Miksi sitä huolenpitoa ei sitten pidä poikien oppia? Ap

[/quote]

Aijoo sori, nyt tajusin miksi tuli alapeukkua. Piti olla sukupuolineutraali, mutta mä jotenkin automaattisesti puhuin tytöistä. Sori, saa pojatkin leikkiä nukeilla tietenkin!

[/quote]

Juuri tämän takiahan nukkeja pidetään tyttöjen leluina ja autoja ja muita poikien leluina, koska nuo ennakkoluulot ja automaattiset ajatukset tulevat nimenomaan aikuisilta. Lapset leikkii sillä millä kiinnostaa sukupuolesta riippumatta. Meillä duplot ja legot ovat olleet kaikkien lasten suosikkilelu, nukkeja ja autoratoja löytyy myös ja niilläkin on kaikki leikkineet.

Vierailija
4/41 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojallani on nukke (ja minun vanhoja barbeja), jonka sai vauvana. Eipä se silloin vauvana kiinnostanut, mutta nyt hän leikkii, että ne on robotteja :D
Ja tyttö (9kk) järsii vaan raajoja niiltä.
Ilmeisesti minun lapsista tulee hullu tiedemies, joka tekee kyborgeja ja toisesta kannibaali :P

Vierailija
5/41 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 04:21"]Inhosin lapsena vauvanukkeja. Se oli siihen aikaan (80-luvun alussa) juuri sellaista tuputtamista, että tyttöjen kuuluu oppia hoitamaan lapsia jo lapsesta asti. Barbeilla tykkäsin leikkiä ja tein sitten vauvanukeista ihmisiä syöviä jättiläisiä niiden maailmaan. :D
[/quote] Juuri tällaista tuputtamista tarkoitan
Ap

Vierailija
6/41 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä ainakin esikoiselle (poika) vauvanukke oli tärkeä lelu kun pikkusisko syntyi. Poika kulki isän/ äidin perässä ja teki omalle nukelleen samoja hoitotoimenpiteitä, kuin vauvalle tehtiin. 

Aivopesuahan se kasvauts on aina - lapsi matkii vanhempiaan joka tapauksessa. Tällä tavalla kasvava lapsi leimaantuu omaan lajiin ja kulttuuriin. 

Vierailija
7/41 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan on niin, että pienet lapset tykkää hoitaa ja hoivata. Kauheaa, ettei näin saisi jonkun mielestä olla ja että sitä pidetään aivopesuna :( Pojatkin tykkää hoitaa, omalla alakouluikäiselä pojallanikin on vauvasta asti ollut nalle joka on edelleen tosi tärkeä. Tottakai lapset ottaa mallia vanhemmistaan ja minusta on ihan luonnollista, että leikitään kotia ja hoidetaan vauvanukkeja. Millaiseksi aikuiseksi kasvaa lapsi, joka ei missään vaiheessa opi hoivaamista ja hellimistä? Sitä vartenhan ylipäätään lapset leikkii, että oppivat asioita.

Vierailija
8/41 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:23"]Erityisesti tyttöjen aivopesu äidin rooliin aloitetaan jo lapsena.
[/quote] näimpä
Ap
[/quote]

Kysyn, mitä kauheaa tässä on? Suurin osa tytöistä kuitenkin tulee jossain vaiheessa äidiksi. Minusta on epätasa-arvoisempaa se, että tätä ei arvosteta kuin se, että on olemassa äidin rooli.

Vierailija
9/41 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on minun vanha baby born vuodelta nakki ja papu. Sillä esikoinen leikkii ja saan hyvin hoidettua ja imetettyä vastasyntynyttä kuopusta, kun esikoinen hoivaa samalla omaa nukkeaan. Eikä ehdi saada mustis kohtauksia tai suutu kun ei saa hoitaa vauva kun on itsekin vielä niin pieni.

Vierailija
10/41 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytöstä tuli isosisko 1v2kk ja kyllähän sitä ennenkin vauvat kiinnosti mutta pikkusiskon myötä on tykännyt hoivailla ja leikkiä nukeilla. Vaikka ihan mielestäni yleistä että tuollaisia taaperoita ne vauvat ja vauvanuket kiinnostaa valtavasti, sukupuoleen katsomattakin. Ei siihen liity mitään äitiharjoituksia, mielestäni siinä harjoitellaan myötätuntoa ja toisen hoivaamista.

Vierailija
11/41 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 19:02"]

Siis lasten nukkeleikeissähän on kyse yksinkertaisesti vaan siitä, että ne ammentavat aiheita leikkeihinsä tosielämästään, luulin että tämä oli jotenkin itsestään selvää? Isä ja äiti hoivaa lasta, ja se lapsi peilaa kokemaansa leikeissä ja hoivaa vastavuoroisesti nukkea. Mitä ihmeteltävää tässä nyt on?

[/quote]Hmm. Minäkin olin vauva mutta silti minua ei koskaan kiinnostanut leikkiä vauvanukeilla. Eikä minulla olekaan nyt lapsia.

Sen sijaan pari ystävääni leikki niillä, työnteli rattaita ja olivat hyvin innoissaan... Harjoittelevatko lapset tulevaisuuttaan, valmistautuvat siihen mikä tosiasiassa odottaa?

Vierailija
12/41 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sen ihanan eläytymisen kun leikki <3 Se tuli niin todeksi ja oli ihan poissa tästä maailmasta.

Nykyään koen samantyyppisen ilmiön kun saan inspiraation taiteessa :) Se on kuin leikkimistä tavallaan ja olen hyvin onnellinen kun saan luoda enkä enää tässä maailmassa.

Vierailija
13/41 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä leikin lapsena paljon kotileikkejä ja hoivaamista, mutta en niinkään nukeilla vaan pehmoeläimillä. Nuket olivat minusta aika rumia ja tylsiä, eläimet söpömpiä. Muistan, kun joku kaukaa kylään tullut sukulainen oli kysynyt äidiltäni, että toisiko mulle ja siskolleni lahjaksi nuket, niin äiti oli kehottanut tuomaan minulle pehmokissan mieluummin.

Nyt aikuisena olen vapaaehtoisesti lapseton enkä vieläkään pidä vauvoja söpöinä. En kyllä ole niitä huippueläinrakkaitakaan, joilla on jos jonkinlaista elukkaa nurkissaan, pari kissaa riittää :)

Vierailija
14/41 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 09:35"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:23"]Erityisesti tyttöjen aivopesu äidin rooliin aloitetaan jo lapsena.
[/quote] näimpä
Ap
[/quote]

Kysyn, mitä kauheaa tässä on? Suurin osa tytöistä kuitenkin tulee jossain vaiheessa äidiksi. Minusta on epätasa-arvoisempaa se, että tätä ei arvosteta kuin se, että on olemassa äidin rooli.
[/quote]
Miksi alapeukut?

Vierailija
15/41 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:44"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:23"]Erityisesti tyttöjen aivopesu äidin rooliin aloitetaan jo lapsena. [/quote] Höpöhöpö. En ole yhtään nukkea tytölleni ostanut tai vaaleanpunaista vaatetta. Hän rakastaa vaaleanpunaista väriä ja leikkii lahjaksi saadulla nukellaan. Kyllä se on täysin syntyperäistä ainakin meillä tuo hoivavietti. Se on aivopesua, jos yrittäisin evätä tyttäreltäni nuo luontaiset kiinnostuksen kohteet. Yleensä ne vanhemmat, joilla on vain toista sukupuolta, ovat enemmän barrikadeilla asian suhteen. Totuus on kuitenkin se, että miehet ja naiset ovat biologialtaan erilaisia. Se ei ole pelkästään yksilöiden eroavaisuutta. Terv. 15 vuotta naimisissa, tyttö-ja poikalapsia

[/quote]

Jos "meillä" viittaa naisiin, niin itse en koskaan nukeilla leikkinyt eikä moni muukaan tyttö. Vaikka niitä oli.

Vierailija
16/41 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 21:59"]Minä en osta tytölle nukkea, koska en halua, että hänen minäkäsityksensä muotoutuu äitimyytin kautta. Pojalle en osta junaa, en halua että siitä tulee joki hiton veturinkiljettaja. Tytöllä on mikroskoppi (haluan hänestä biologin) ja pokalla lentokone (hänestä tulee lentäjä. Vittu mum pennuista ei tuu mitään hoitsuja tai duunareita.
[/quote] mä leikin pienenä rekoilla. Nyt olen psykologi.
T. N29

Vierailija
17/41 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 09:35"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 18:23"]Erityisesti tyttöjen aivopesu äidin rooliin aloitetaan jo lapsena.
[/quote] näimpä
Ap
[/quote]

[/quote] Entä jos ei tule? Pitäisikö tulla?
Ap

Vierailija
18/41 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, mitä nyt taas :D Eikö ne siinä harjoita hoivaviettiä ja huolehtimista kun paijailevat niitä vauvanukkejaan. Itsekin muistan kun oli kiva hoitaa nukkeja enkä siinä sen kummemmin ajatellut että olisin äiti. Ja leikittiin myös kotia ja niissä leikeissä joku oli äiti ja toinen taas lapsi. Ja jos taas vauvalle ostetaan vauva, niin se ei varmaan vielä edes tajua mikä se on..

Vierailija
19/41 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa.  

Vierailija
20/41 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että vauvanuken idea on leikkiä äitiä, vaa ihan puhtaasti pieni taapero tykkää hoitaa ja tutkia sitä (kosketella nuken korvia, silmiä, käsiä, pukea vaatteita ym). Meidän 2-vuotiaalla tytöllä ei ole kotona yhtään vauvanukkea, koska en ole itse niistä pahemmin välittänyt lapsena ja oletin, ettei omaa lasta kiinnostaisi. Mutta annas olla, aina kun ollaan perhekahvilassa, tykkää kovasti leikkiä nukeilla. Yrittää vaatettaa, työntää nukkeja vaunuissa, peittelee niitä kehtoon, halailee ym. Pakko sellainen nukke varmaan on kotiin hankkia. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi