Pieni joukko luo vaikutelman, että olemme sodassa keskenämme. Emme ole.
JYRKILLE ääripäille erityisesti sosiaalinen media on loistava alusta: muutama tuhat ihmistä voi helposti luoda vaikutelman siitä, että kansakunta on sodassa, jossa hallitus pimittää tietoa ja pakottaa kansalaisia ottamaan täysin turhan rokotteen, jolla voi olla hurjia seurauksia.
Annetaan toisillemme hieman löysää - yhteiskunta ei ole kahtiajakautunut
rokotettujen kannattaa lopettaa rokottamattomien demonisointi, vaikka se voi olla houkuttelevaa: mitä järjettömämpiä he ovat, sitä järkevämmältä oma linja tuntuu.
Tutkimuksissa ei näy, että Suomi olisi jakautumassa kahteen vastakkaiseen leiriin. Tunnetta rajusta kahtiajaosta luo ennen muuta pieni ärhäkkä vähemmistö: poliitikot tai aktivistit, jotka saavat näkyvyyttä räväkkyydellään.
Rokotteita vastustaa jyrkästi pieni joukko, joka ei näytä ainakaan kasvavan.
viime keväänä kahdeksan prosenttia kieltäytyi koronarokotteesta. Alustavat, vielä julkaisemattomat tulokset tämän syksyn kyselystä näyttävät, että joukko on vielä kutistunut. MTV:n kyselyssä lokakuussa vain viisi prosenttia vastaajista ilmoitti, ettei ota rokotetta.
Vaikka somessa kiertävää tietoa ei suoraan uskoisi, siitä voi jäädä epävarma olo. Epäselvyyden lietsominen on vanha propagandan keino. Ideana on hämärtää toden ja epätoden rajaa, jolloin epävarmuus ja pelot kasvavat ja salaliitot alkavat tuntua mahdollisilta.
Anu Kantola:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008470625.html
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Olen sodassa ääliöpersuja (siis kaikkia persuja) vastaan.
Koska demok.. diktatuuriin kuuluu yksi ainoa oikea mielipide 💪🏻
Hyvä kolumni. Somessa usein kaikki paisuu ja suhteellisuudentaju hämärtyy.
Vierailija kirjoitti:
Sinä vihaat minua ja minä vihaan sinua. Se on ihan oikein. Vihollislinjat on vedetty tässä maassa. Katsotaan kumman perse kestää kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit tuon täysin vailla itseironiaa? :D
Vierailija kirjoitti:
Lihavoituna elämäsi ydin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska demok.. diktatuuriin kuuluu yksi ainoa oikea mielipide 💪🏻
Kyllähän usein yksi mielipide on oikeampi kuin ne muut. Ei se tarkoita ettei niitä vääriä mielipiteitä saisi olla.
Kyselytutkimusten mukaan suurin osa ihmisistä vastustaa rokotepainostusta, mutta valtion väkivaltakoneistoa pelätään ja koska elämästä tehdään mahdotonta ilman lörönärokotetta, yhä useampi taipuu paineen alla, koska kyse on jopa omasta elannosta tai perheestä. Tämä ei ole mitään kannattamista, vaan alistumista pakon alla.
57 000 ihmistä on allekirjoittanut lörönäpassin vastaisen aloitteen ja 176 ihmisistä passia kaikille vaativan aloitteen.
On suhteellisen pieni joukko ihmisiä, jotka vastustavat tätä ilmiötä aktiivisesti ja se 80%, joka vastustaa lörönärajoituksia passiivisesti. Suurin osa passiivisista vastustajista ottaa rokotteet.
Vierailija kirjoitti:
Kyselytutkimusten mukaan suurin osa ihmisistä vastustaa rokotepainostusta, mutta valtion väkivaltakoneistoa pelätään ja koska elämästä tehdään mahdotonta ilman lörönärokotetta, yhä useampi taipuu paineen alla, koska kyse on jopa omasta elannosta tai perheestä. Tämä ei ole mitään kannattamista, vaan alistumista pakon alla.
57 000 ihmistä on allekirjoittanut lörönäpassin vastaisen aloitteen ja 176 ihmisistä passia kaikille vaativan aloitteen.
On suhteellisen pieni joukko ihmisiä, jotka vastustavat tätä ilmiötä aktiivisesti ja se 80%, joka vastustaa lörönärajoituksia passiivisesti. Suurin osa passiivisista vastustajista ottaa rokotteet.
Linkkiä niihin moniin tutkimuksiin.
Valtiovallan väkivaltakoneistoa? Ei nyt ihan kuulosta Suomelle.
Onnistuit kirjoituksessasi tekemään vastakkainasettelua muka näppärällä piiloasenteellasi. Kirjoituksesi oli kaksinaismoraalinen vihakirjoitus verhottuna mukasovittelevaan asenteeseen. Rokottamattomia ja seuraavista injektioista kieltäytyviä on kyllä sen verran, etten vertaisi heitä pieneen, hassuun someryhmään. Koten ala miettimään, onko ihmisten pakkorokotus tai yhteiskunnasta erottaminen esim itsesi kannalta jatkossa hyvä ratkaisu. Siinä voi äkkiä terveysturvallisuus ihan oikeasti vaarantua. Minua ainakin huolestuttaa, mihin tuvattomuuteen Suomea ollaan johtamassa.
Hallitus maksaa miljoonia euroja vuodessa mainoksista mediassa. Viime vuonna median koronatuki oli muistaakseni 7,5 miljoonaa euroa. Lisäksi on lobbaus. Politiikka maksaa, ei viestintä voi muuten tapahtua.
Ei taatusti olla sodassa keskenämme. Sillä jokaisella meillä on perheenjäseniä, ystäviä ja työkavereita "sieltä toiselta puolelta". Rokote on vapaaehtoinen, ja kaikki täysjärkiset tämän ymmärtävät. Eikä kukaan suomalainen halua enää sotia veljeään tai naapuriaan vastaan. Siperia opetti jo 1917-1918.
Aloitus on lobbarin tekemä (miksi poliitikko vaivautuisi, kun avustajiakin on?)
Maailmassa on nyt sotatila, jokainen järjissään oleva sen tajuaa.
Mua ei kiinnosta kenenkään rokotus tai rokottamattomuus. Enkä halua aiheesta kenenkään kanssa keskustella. Lopettakaa niiden ulostulojenne spämmääminen.
Vierailija kirjoitti:
Valtiovallan väkivaltakoneistoa? Ei nyt ihan kuulosta Suomelle.
Se päivä on yllättävän lähellä, kun Suomi käy omien kansalaistensa kimppuun. Sunkin kirjoitus toi sitä hetkeä lähemmäksi. Suomen armeija nähdään aivan varmasti kokeellisesta injektiosta kieltäytyvien pakkosiirtoja tai pahempaa suorittamassa. Et taida ollenkaan tajuta tai välittää, miten kovat piipussa valtakoneisto nyt menee? Ihminen pakotetaan tottelemaan. Annettu mahdollisuus tehdä se sovinnolla ja seuraavaksi käytetään väkivaltaa.
https://www.iltalehti.fi/villeranta/a/364b9034-890c-41f6-a3ab-5c0d1ed1c…
Samaan aikaan iltalehdessä postaillaan tämmöstä :D.......
Näen kaksi ryhmää:
1. Ne jotka haluavat riidellä.
Tähän ryhmään kuuluu hyvin erilaisia, päinvastaisiakin mielipiteitä laidasta laitaan.
2. Ne jotka ei halua riidellä.
Tämän ryhmän ihmiset keskittyy omiin asioihinsa ja elää sovussa häiriköimättä muita.
Pelkästään suomalaiset eivät ole sodassa, vaan koko maailma. Nyt on menossa kolmas maailmansota.