Masennus ja siivoamisen, elämänhallinnan vaikeus
Tänään sain jostain syystä inspiraation nousta sängystä suoraan siivoamaan vaatehuonettani. Yksi hylly sortui melkein puoli vuotta sitten ja kaikki vaatteet menivät lattialle, ja siitä lähtien olen vain kaivanut vaatteita kasasta ja myös jättänyt niitä siihen. Tänään vihdoin siivosin kasan, ja myös laitoin isot määrät vaatteita jotka vien kauppareissulla kierrätykseen. Vähäpätöinen asia, mutta tuntuu itselleni suurelta harppaukselta! Olen nuori syrjäytynyt nainen jolla on vaikea masennus. Asun yksin isohkossa asunnossa. Kodinhoito on osoittautunut haastavammaksi kuin yksiössä asuessani. En tietenkään laita sitä varsinaisesti masennuksen, vaan myös laiskuuden ja välinpitämättömyyden piikkiin.. Pölypallot ovat pyörineet nurkissa, vaatteita kaikkialla, keittiö aivan hirveässä kunnossa.
En myöskään ole syönyt "kunnon ruokaa" kolmeen viikkoon, sillä kaikki tiskit ovat olleet likaisena enkä ole saanut niitä pestyä vaikka pariin kertaan valutin altaaseen vettäkin.. Eilen myös sain jonkun ihmeen päähänpiston imuroida olo-ja ruokahuoneet, pyyhkiä ikkunalaudat yms. ja pistin myös verhot auki.. auringonvalo tuntui jotenkin niin parantavalta, samoin kuin siisteys tuntui eheyttävän hieman ja antavan toivoa.. Tänään toivottavasti jatkuu astioiden tiskauksella ja ehkä teen viimein jotain ruokaakin.. Alkaa jo heikottaa kun on niin kauan mennyt tonnikalalla ja näkkileivällä ja satunnaisilla valmisruoilla, kun en kauppaankaan kovin usein pysty menemään. KAikki tuntuu jotenkin niin yhdentekevältä välillä. Suuresti häpeän kotini sotkuisuutta. Muutama laskukin on erääntynyt enkä ole vain jaksanut maksaa niitä. Yritän saada kiinni elämänhallinnasta.. Kiitos että sain avautua!
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 14:05"]
Paskaisessa kämpässään yksin kökkivä mies on luuseri peräkammarinpoika, mutta vastaava nainen masentunut ihkupöpö, jolle pitää antaa haleja ja voimia :D
[/quote]
Kuka tässä nyt niin sanoi? Haleja ja voimia sullekin! :) Kevät tulee ja olo paranee.
Paskaisessa kämpässään yksin kökkivä mies on luuseri peräkammarinpoika, mutta vastaava nainen masentunut ihkupöpö, jolle pitää antaa haleja ja voimia :D
[/quote]Suomalaisten miesten katkeruudella ei ilmeisesti ole häntää eikä päätä. Voi äly.
Ootteko saaneet jotain tukea tuohon siivoamiseen? Tarkoitan että jotain ohjetta,miten lajitella tavarat, miten ryhtyä toimeen pienissä paloissa? Jos kaikilla tavaroilla on laatikko tai paikka, siivoaminen on helpompaa. Astioita ei kannata olla kuin 1 käytössä, se huuhdellaan heti käytön jälkeen. Ensin tehdään vaan 2 viikkoa harjoittelua mukin pesemisen kanssa. Ei stressata muusta. Kun tämä onnistuu, pyyhitään pöytä ruokailun jälkeen. Ja taas tätä harjoitellaan.
Ne, jotka pötköttelee väsyneinä nyt, lukekaahan tätä opasta. On tarkoitettu lasten tukemiseen mutta sopii erinomaisesti myös masentuneelle.
Tsemppiä syrjäytyneille ja masennuksen kanssa kamppaileville.
Voimia ap!! Olen itse ihan samanlainen, kukaan ulkopuolinen ei uskoisi minkä näköinen meidän talo on sisältä... Ulospäin kaikki on hyvin, ollaan hyvännäköisiä hienoissa vaatteissa, hienot autot ja talo... Kaikki vaatteet lojuu lattialla ja kolme pyykkikoria on täynnä... Elämänhallinta täysin hukassa, säälin miestäni joka yrittää töiden lisäksi laittaa tiskejä ja maksaa kaikki minunkin laskut jne.. Huokaus.
Oon äärimmäisen uupunut ja keho lukossa.
Mistä saa apua?
Mä olen siivonnut "väkisin". Olen huomannut, että kaoottinen ympäristö lisää huonoa oloa. Kun saan elintilani siistimmäksi se osaltaan helpottaa yleistä olotilaakin.
Ajattelen, että siivous on tavallaa kuin lääke. Helpottaa oloa.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 14:09"]
[/quote]Suomalaisten miesten katkeruudella ei ilmeisesti ole häntää eikä päätä. Voi äly.
[/quote]
Olen masentunut, en katkera?
Luuletko että muut siivoat into piukassa? Ei tosiaan kyllä laiskuus meinaa mennä edelle. Sen verran pitää epämukavuutta sietää, että imuroi välillä, vie roskat ja pesee tasot ja lattiat. Epäterveellistä asua paskan seassa.
En mä jaksa imuroida juuri koskaan.
Helppohan hyvävointisen on noin tehdä ja sanoa.
Terveyskeskuksen kautta psykologille, opiskelijat ythssän psykologille. Seurakunnat auttaa, paikalliset mielenterveysseurat, vertaisryhmät.
Kunpa voisin auttaa teitä.
Tällä en halua loukata ketään, mutta psykiatri Sami Seppämäki teki väitöstutkimuksen liikunnan vaikutuksesta masennusoireiden lievittämiseen. Tulokset olivat paremmat kuin lääkkeillä.
Masentuneen pitäisi värvätä joku kaveri hakemaan hänet päivittäin kävelylenkille luontoon. Ei maksa mitään. Tulisin itse, jos ei olisi pieniä lapsia hoidettavana. Ja toinen tärkeä asia on riittävä ruoka. Että maha on täynnä ja saa tarpeeksi ravitsevaa ruokaa.
Nöihin yllä mainittuihin masentunut tarvitsee toisen ihmisen apua, tsemppiä ja kannustusta. Voisitteko yhdessä perustaa ryhmän tänne tai jonnekin?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 14:09"]
[/quote]
Olen masentunut, en katkera?
[/quote]Asenteen muutos voisi auttaa. kaikki vääryydet eivät ole naisten vika. Tsemppiä muutokseen.
tää ei ehkä auta ap:ta, mutta joku muu, jolla lähes sama ongelma voi kokeilla tätä:
luin täältä sellaisen vinkin, että vaihtaa lakanat 1. ja 15. päivä, tiskipöytä joka päivä, pyykkikone tarpeen mukaan. sen lisäksi jakaa siivouksen 7 osaan, niin että joka päivälle joku homma. vaikka vessan siivous, eteisen imurointi jne. kun tekee pikkuhiljaa, ei kasaudu. ja voi sitten relata sen vessan siivouksen jälkeen, ettei tarvitse sinä päivänä tehdä muuta. ja ei pääse hommat räjähtämään käsiin.
Voi sitä tunnetta kun eka puhdas lautanen meni tiskikaappiin, ja monta sen perässä! Osa astioista odottaa vielä, mutta nyt lähden pikaisesti käymään kaupassa. Kiva huomata, että aloitukseni saa edelleen vastauksia. Paljon voimia kaikille joilla on ryhti hukassa ja mikään ei tunnu miltään.. -ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 14:33"]tää ei ehkä auta ap:ta, mutta joku muu, jolla lähes sama ongelma voi kokeilla tätä:
luin täältä sellaisen vinkin, että vaihtaa lakanat 1. ja 15. päivä, tiskipöytä joka päivä, pyykkikone tarpeen mukaan. sen lisäksi jakaa siivouksen 7 osaan, niin että joka päivälle joku homma. vaikka vessan siivous, eteisen imurointi jne. kun tekee pikkuhiljaa, ei kasaudu. ja voi sitten relata sen vessan siivouksen jälkeen, ettei tarvitse sinä päivänä tehdä muuta. ja ei pääse hommat räjähtämään käsiin.
[/quote]
Mulla on ikuinen kaaos. Ei tätä yksin saa kuntoon.
On ollu jo yli 20 vuotta.
Nyt siivoat ap, me kannustetaan täältä.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 14:33"]tää ei ehkä auta ap:ta, mutta joku muu, jolla lähes sama ongelma voi kokeilla tätä: luin täältä sellaisen vinkin, että vaihtaa lakanat 1. ja 15. päivä, tiskipöytä joka päivä, pyykkikone tarpeen mukaan. sen lisäksi jakaa siivouksen 7 osaan, niin että joka päivälle joku homma. vaikka vessan siivous, eteisen imurointi jne. kun tekee pikkuhiljaa, ei kasaudu. ja voi sitten relata sen vessan siivouksen jälkeen, ettei tarvitse sinä päivänä tehdä muuta. ja ei pääse hommat räjähtämään käsiin. [/quote] Mulla on ikuinen kaaos. Ei tätä yksin saa kuntoon. On ollu jo yli 20 vuotta.
[/quote]
sulla on varmaan sellaista tavaraa siellä, jota et tarvitse? ne jätesäkkiin ja roskiin. loppuja on sitten helpompi hallita.
vaikeasti masentuneen on varmasti vaikea jaksaa yhtään mitään, mutta jos tilanne on lievempi, joku tuollainen osissa siivoaminen voi auttaa.
Hyvä ap, hyvä alku! Itse en ole ollut masentunut, mutta pienten lasten kanssa yksin ollessa jouduin miettimään siivousjuttuja. Huomasin, että jos illalla sain keittiön siistiksi seuraava aamu lähti paremmin käyntiin. Toinen oli tuulikaappi; jos sen sai pidettyä asiallisena oli parempi mieli esim avata ovi kun joku soitti kelloa. Siivoilu mun kokemuksen mukaan järjestelee myös mieltä. Kun saa tavarat järjestykseen on myös parempi olla.
Hyvä ap, sain sinulta inspiraation imuroida makuuhuoneen ja vaihtaa lakanat, on raikasta mennä nukkumaan.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 14:05"]Paskaisessa kämpässään yksin kökkivä mies on luuseri peräkammarinpoika, mutta vastaava nainen masentunut ihkupöpö, jolle pitää antaa haleja ja voimia :D
[/quote]
Ei mun mielestä. -AP
ja kiitos kaikille vastaajille. En olisi odottanut näinkään montaa positiivista kommenttia! Todellakin tiskaan tänään ja kokkaan vaikka kanapastaa. Aivan kamala nälkä.