Vuosikausia tulehdusarvot koholla
En ymmärrä miksi. Onko syytä huolestua? Pitäisikö jotain tutkia? Ei ainakaan lääkärit ole koskaan kehottaneet, tokaisseet vain että tulehdusarvot koholla enkä ole tajunnut kysellä sen enempää.
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 19:48"]En ymmärrä miksi. Onko syytä huolestua? Pitäisikö jotain tutkia? Ei ainakaan lääkärit ole koskaan kehottaneet, tokaisseet vain että tulehdusarvot koholla enkä ole tajunnut kysellä sen enempää.
[/quote]
Paljonko ne arvot ovat olleet? Totta kai jatkotutkimukset tarpeen jos jatkuvasti koholla.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:07"]
Mitä oireita teillä on, vai onko mitään?
[/quote]
Mulla ei mitään oireita ole joten en oikein tiedä mitä sitten lähtisi tutkituttamaan...
ap.
Autoimmuunitaudeissa kai usein on koholla kaiken aikaa, ainakin joillain. Itselläni Sjögren ja tulehdusarvot koholla, alle 50 nyt kuitenkin.
mitkä arvot sulla on koholla? mulla on kans ollu vuosia koholla trombosyytit, 380 suunnilleen, viitearvo 145-360
ei oo keliakiaa, allergiaa, matolääkkeitä oon syöny...
http://www.terve.fi/laakarikirja/tulehdusarvot
Viitearvot
S-CRP
alle 10 mg/l
(terveillä alle 1 mg/l)
Mitä tuo "terveillä alle 1 mg/l" tarkoittaa? eli jos minulla on 10 mg/l, on se lievä tulehdustila?
Jos ylittää juuri ja juuri viitearvon ei tarvitse merkitä mitään. Viiterajajojen ulkopuolelle jää 5% otoksesta, jonka perusteella viiterajat määritelty. Tuo 5% on myös todnäk ihan terve mutta mm yksilöllinen vaihtelu aiheuttaa tuloksissa hajontaa.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:19"]
mitkä arvot sulla on koholla? mulla on kans ollu vuosia koholla trombosyytit, 380 suunnilleen, viitearvo 145-360
[/quote]
Mullakin näyttää olevan trombosyytit 407 viimeisimmältä kerralta.
Mihin muihin arvoihin pitäisi kiinnittää huomiota?
T. ap. joka ei tajua mitä kaikkea luetaan "tulehdusarvoiksi"
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:19"]mitkä arvot sulla on koholla? mulla on kans ollu vuosia koholla trombosyytit, 380 suunnilleen, viitearvo 145-360
[/quote]
Trombosyytit on ihan eri asia kuin tulehdusarvot :) Veri hyytyy sinulla hyvin ainakin....
Mulla on ollut ainakin pitkään kurkkukipua johon ei ole löytynyt selitystä. Ultrassa ei näkynyt mitään ja korvalääkäri ei nähnyt mitään poikkeavaa. Mitä se voisi olla?
Ei ap
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03035
Trombosyyttien määrä voi hieman kasvaa monissa tilanteissa ilman, että kyseessä on varsinainen verisairaus. Määrä voi olla lisääntynyt muun muassa äkillisten verenvuotojen yhteydessä, kuten leikkauksen tai synnytyksen jälkeen, tulehdustautia sairastaessa ja raudanpuuteanemiassa.
Tosin minulla rauta-arvot on alarajalla, eli voisi olla myös jatkuva anemia..
t.13
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:19"]mitkä arvot sulla on koholla? mulla on kans ollu vuosia koholla trombosyytit, 380 suunnilleen, viitearvo 145-360 ei oo keliakiaa, allergiaa, matolääkkeitä oon syöny... [/quote] Trombosyytit on ihan eri asia kuin tulehdusarvot :) Veri hyytyy sinulla hyvin ainakin....
[/quote]
löytyi netistä tällainen "Tulehdustilat ja raudanpuuteanemia voivat myös nostaa trombosyyttiarvoja"
Mitä oireita teillä on, vai onko mitään?