Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa te jotka osaatte soittaa pianoa!

Vierailija
13.12.2021 |

Kun olen nuoteista jotakin laulua alkanut soittamaan, niin miksi se ei kuulosta omaan korvaan, että menisi oikein?
Päinvastoin, en voi jatkaa soittamista, koska kuulostaa että menee nuotin vierestä?
Mulla on sähköurut.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä et osaa lukea nuotteja oikein.

Olen aika tarkkaan nuotit opetellut ja tiedän mikä koskettimien kirjaimet on. Mutta nytkin, kun soitin "mirri sairastaa", niin nuoteista soitettuna se ei vaan kuulosta mun korvaan oikealta, sitten kokeilen soittaa oman korvan mukaan, niin soitan eri korkeudelta ja se kuulostaa hyvältä. Miksi? Soiko noi urut jotenki väärin?

Sähköurut ei voi olla epävireessä.

Periaatteessa voi., Mun Yamahan sähköpianon saa hienoviritettyä normaalista 440 Hz vireestä joko ylös tai alaspäin.

Voit toki säätää virettä. Mutta et sä sitä silti sähköpianoa epävireeseen saa.

Vierailija
22/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä minäite-virittäjät saisi muuten heittää roviolle.

Ap, sinun täytyy tietenkin ottaa huomioon sävellaji. Eli ne etumerkit. Samoin tietysti rytmi. Ei siitä muuten voi tulla mitään. Kuulostaa työläältä, tsemppiä!

Sama kuin minut laitettaisiin piirtämään vaikkapa mallista kasvot. Ei siitäkään tule mitään ja toisille helppoa kuin hengitys.

Kannattaa minun mielestäni pelata omia vahvuuksiaan, mutta tietenkin voit opetella tuohon tyyliin myös soittamista.

En ikävä kyllä usko, että jos se on noin vaikeaa niin siitä kuitenkaan tulee luontevaa ja kaunista, musikaalista tulkintaa ikinä.

Se on ikään kuin musiikillinen vastine meikäläisen tikku-ukolle.

Mitä merkitystä sellaisella kellekään on? Edes minulle itselleni tuollainen lahjaton piirtelyni ei anna yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä et osaa lukea nuotteja oikein.

Olen aika tarkkaan nuotit opetellut ja tiedän mikä koskettimien kirjaimet on. Mutta nytkin, kun soitin "mirri sairastaa", niin nuoteista soitettuna se ei vaan kuulosta mun korvaan oikealta, sitten kokeilen soittaa oman korvan mukaan, niin soitan eri korkeudelta ja se kuulostaa hyvältä. Miksi? Soiko noi urut jotenki väärin?

Sähköurut ei voi olla epävireessä.

Periaatteessa voi., Mun Yamahan sähköpianon saa hienoviritettyä normaalista 440 Hz vireestä joko ylös tai alaspäin.

Ei se siltikään mene epävireeseen. Tuota hz-lukua muuttamalla jokainen kosketin muuttuu samassa suhteessa. Jos soitto kuulostaa epävireiseltä, se kuulosta epävireiseltä millä tahansa hz-luvulla. Sinä et voi muuttaa yhden koskettimen virettä ja pitää muita ennallaan.

Vierailija
24/25 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö teillä muuten aina kauan kun alatte opettelee jotakin uutta?

Oon aina rakastanut tuota yhtä beethovenin sävellystä ja yhtäkkiä illalla halusin alkaa opettelee sitä.

Meni puoli kolmeen yöllä kun lopetin, ja mun keho vaan tärisi kun istuin alas. Niin tärisee vähän nytkin, kun menin heti heräämisen jälkeen taas pimputtelemaan. Aina kun alan opettelemaan jotakin, en osaa lopettaa, vaan jatkan, niin kauan kunnes oon tyytyväinen tai aivan rättipoikki. Mutta en pysty keskittymään muuhun kuin siihen soittamiseen, kaikki muu katoaa ympäriltä.

Poika tuli yöllä siinä puoli kolme huoneeseen ja kysyi tiedänkö mä mitä kello on. Olin että juuuu... aika mennä nukkumaan...

Tuota beethovenia pitää kyllä harjotella, en ihan osaa näin hyvin. Vielä. Ap

Vierailija
25/25 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassisen pianon soitto lähtee aika vahvasti asteikoista, erityisesti tässä biiseissä, joka on bagatelli eli harjoituskappale. Eli jos haluat soittaa Fur Elisen kunnolla, niin tahkoat ensin väsyksiin saakka a-molliasteikkoa ja murtosointuja oikealla sormituksella. Myös kromaattista asteikkoa tarvitset. Siinä vaiheessa kun osaat nuo sormitukset unissasikin eikä mikään sormi paukahda kovempaa kuin viereinen, käyt käsiksi itse kappaleeseen. Soitat hitaasti ja seuraat sormitusohjeita. Toistat fraasin kerrallaan, nauhoitat sen ja kuuntelet.

Sujuva pianonsoitto ei ole mikään henkimaailman taito, vaan pohjautuu ihan siihen että jokainen sormi on valmiina paikallaan ja tekee työnsä oikealla hetkellä.

Suosittelen kyllä opettajankin hankkimista. Mutta mikäli ei ole rahaa tai uskallusta, niin sitten omin päin. Musiikki kuuluu kaikille, ja iloa saa vaikkei huippu olisikaan.