Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa te jotka osaatte soittaa pianoa!

Vierailija
13.12.2021 |

Kun olen nuoteista jotakin laulua alkanut soittamaan, niin miksi se ei kuulosta omaan korvaan, että menisi oikein?
Päinvastoin, en voi jatkaa soittamista, koska kuulostaa että menee nuotin vierestä?
Mulla on sähköurut.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä et osaa lukea nuotteja oikein.

Vierailija
2/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänitä tuotoksesi ja kuuntele sitten kriittisesti moneen kertaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi tulee mieleen, että osaathan sävellajiin kuuluvat etumerkinnät (korotukset ja alennukset) oikein.

Vierailija
4/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aika tarkkaan nuotit opetellut ja tiedän mikä koskettimien kirjaimet on. Mutta nytkin, kun soitin "mirri sairastaa", niin nuoteista soitettuna se ei vaan kuulosta mun korvaan oikealta, sitten kokeilen soittaa oman korvan mukaan, niin soitan eri korkeudelta ja se kuulostaa hyvältä. Miksi? Soiko noi urut jotenki väärin?

Vierailija
5/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aika tarkkaan nuotit opetellut ja tiedän mikä koskettimien kirjaimet on. Mutta nytkin, kun soitin "mirri sairastaa", niin nuoteista soitettuna se ei vaan kuulosta mun korvaan oikealta, sitten kokeilen soittaa oman korvan mukaan, niin soitan eri korkeudelta ja se kuulostaa hyvältä. Miksi? Soiko noi urut jotenki väärin?

Osta yksi soittotunti, tai monta. Ei tuosta ota erkkikään selvää.

Vierailija
6/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköurut ei voi olla epävireessä.

Vierailija
7/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, no missä sävellajissa se Mirri sairastaa sitten on?

Vierailija
8/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aika tarkkaan nuotit opetellut ja tiedän mikä koskettimien kirjaimet on.

Tiedätkö ylennys- ja alennusmerkkien idean ja miten sellaisella merkityt nuotit soitetaan?

Vierailija
9/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voi olla missä tahansa sävellajissa. Se on merkitty siihen nuottipaperiin. Jos kyseessä on nokkahuilulle tehty sovitus, se voi olla täysin eri sävellajissa kuin sellolle tehty sovitus, tai sitten voi olla sama. Ei voi tietää, jos ei ole nähnyt kyseistä nuottipaperia.

Vierailija
10/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloitat ukko noin ceestä, ei tule yhtään mustaa kosketinta. Jos aloitat sen edestä tulee yksi musta.

Eli minäkin veikkaan ylennyksiä ja alennuksia.

Onko tuttu asia?

Toinen juttu voi olla että koskettimista vasen puoli on unohtunut säestys moodiin eli sieltä painettaessa tulee koko sointu.

Vierailija
11/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, eli kävin googlaamassa mitä etumerkinnät tarkottaa...koitan opiskella lisää nuoteista. Ehkä se johtuukin siitä että kuulostaa menevän nuotin vierestä, kun en oo huomioinu niitä ihan ensimmäisiä 🎼 merkkejä mitä tuohon tulee?? Niitä ylennys merkkejä?Ap

Vierailija
12/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voi olla missä tahansa sävellajissa. Se on merkitty siihen nuottipaperiin. Jos kyseessä on nokkahuilulle tehty sovitus, se voi olla täysin eri sävellajissa kuin sellolle tehty sovitus, tai sitten voi olla sama. Ei voi tietää, jos ei ole nähnyt kyseistä nuottipaperia.

Niin, minä kysyin ap:ltä, joka on yrittänyt nuoteista soittaa sitä kappaletta. Tarkistan tällä, ymmärtääkö hän, mikä on sävellaji. - se, jolta kysyit

Vierailija
13/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aika tarkkaan nuotit opetellut ja tiedän mikä koskettimien kirjaimet on. Mutta nytkin, kun soitin "mirri sairastaa", niin nuoteista soitettuna se ei vaan kuulosta mun korvaan oikealta, sitten kokeilen soittaa oman korvan mukaan, niin soitan eri korkeudelta ja se kuulostaa hyvältä. Miksi? Soiko noi urut jotenki väärin?[/quote

Osta yksi soittotunti, tai monta. Ei tuosta ota erkkikään selvää.

Ostaisin jos ois varaa, siksi opiskelen kotona kirjasta ja netissä.

Osaan soittaa esim "Herra kädelläsi" kahdella kädellä, ja sainkin aika monta kertaa jauhaa sitä, mut nyt osaan ja muistan sen ulkoa.

Vierailija
14/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan soittaa nuotilleen oikein. Mutta koska soittoni on puhtaasti mekaanista (lasken, eli se on matematiikkaa), niin se kuullostaan väärältä. Ei siinä mitään vikaa ole, ja joku Ukko Nooa on ihan jees, mut jos olisi jotain "taiteellisempaa" niin soittoni kuullostaa vähän sellaiselta... tikitykseltä? Ontolta? Jäykältä?

Vierailija
15/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan soittaa nuotilleen oikein. Mutta koska soittoni on puhtaasti mekaanista (lasken, eli se on matematiikkaa), niin se kuullostaan väärältä. Ei siinä mitään vikaa ole, ja joku Ukko Nooa on ihan jees, mut jos olisi jotain "taiteellisempaa" niin soittoni kuullostaa vähän sellaiselta... tikitykseltä? Ontolta? Jäykältä?

Toiset opettelevat soittamaan matematiikan ja rakenteiden hahmottamisen kautta, laskemalla aluksi hampaat irvessä. Toiset taas ovat luonnostaan laululintuja ja oppivat soittamaan kuuntelemalla ja matkimalla.

Lähipiiristäni tiedän, että kummallakin tavalla voi oppia hyväksi, jos on valmis tekemään töitä.

Vierailija
16/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti et ota huomioon alussa olevia korotuksia ja alennuksia. Ne ovt voimassa koko piisin ajan

Vierailija
17/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti et ota huomioon alussa olevia korotuksia ja alennuksia. Ne ovt voimassa koko piisin ajan

Joo, myönnän että oon jättäny ne huomiotta, koska jotkut jutut näissä nuottien lukemisessa vaan tuntuu niin vaikeelta. Vaikka tiedän kirjaimet ja tiedän mitä mustat koskettimet tarkottaa jne..

Ja sitten välillä kun katson niitä miljoonia nuottirivejä, niitä on ylhäällä ja alhaalla, niin kuka ikinä voi oppia soittamaan niistä? Hirveesti kaikenlaisia merkkejä...näitä opiskelen vielä haudassakin.

Vierailija
18/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opettelen ensin kappaleen tarkasti laskemalla, niin että se jää sormimuistiin. Sitten voi ottaa mukaan tulkintaa, hidastuksia, painotuksia ja sen sellaisia.

Tämän voi oppia jos joku näyttää mallia esim. levyllä tai videolla. Itse soitin pianoa mekaanisesti 10 vuotta kun en pikkulapsena ymmärtänyt mitä ope tarkoittaa kun käskee ottaa mukaan tulkintaa. Sitten kuulin opiskelemani kappaleen ammattiåianistin soittamana ja tajusin että ai näinkö tätä pianoa soitetaan.

Vierailija
19/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, myönnän että oon jättäny ne huomiotta, koska jotkut jutut näissä nuottien lukemisessa vaan tuntuu niin vaikeelta. Vaikka tiedän kirjaimet ja tiedän mitä mustat koskettimet tarkottaa jne..

Ja sitten välillä kun katson niitä miljoonia nuottirivejä, niitä on ylhäällä ja alhaalla, niin kuka ikinä voi oppia soittamaan niistä? Hirveesti kaikenlaisia merkkejä...näitä opiskelen vielä haudassakin.

Opettele hahmottamaan nuoteista viivalla välissä. Jos jos nuotit ovat peräkkäisissä väleissä tai viivoilla niin silloin hypätään yhden nuotin yli.

Pianossa nämä sentään on vielä loogisesti mutta esim. Kitarassa miten sattuu.

Vierailija
20/25 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköurut ei voi olla epävireessä.

Periaatteessa voi., Mun Yamahan sähköpianon saa hienoviritettyä normaalista 440 Hz vireestä joko ylös tai alaspäin.