Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annoin siskolleni kaikki vauvatarvikkeet, nyt itse raskaana!

Vierailija
21.03.2015 |

Kuinkahan kannattaisi toimia?

Meilla on kaksi lasta 7v ja 4v. Annoin siskolleni, joka synnytti vajaa 2 v sitten kaikki vauvatarvikkeemme: vaunut, turvaistuinet, syöttötyoli, lelut, vaatteet, sängyn yms. Siskolleni syntyi toinen lapsi 3 kk sitten. Olemme läheisiä siskoni kanssa vaikka asumme eri puolella Suomea. Nyt olen itse uudestaan raskaana ja mietin pitäisikö alkaa hankkiman uudestaan kakki vauvantarvikkeet vai miten kannattaisi toimia? Siskolleni luovuttamani tavarat olivat kaikki uutena hankittuja ja hyvälaatuisia (Brio, TripTrap, vaatteet pop, meandi, reima, yms.)

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoit, sä annoit (et lainasit).

Vierailija
2/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pyydät tottakai takasin.. vuoroin vieraissa.. vai onko siskokin nyt raskaana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Voithan sä kysyä, että joutaisiko nuo tarvikkeet sitten taas teille lainaan kun teidän vauva on syntynyt. Mutta tosiaan jos olet tavarat hänelle antanut, niin tavarat ovat siskosi ja hän päättää lainaako tavarat teille vai ei.

Vierailija
4/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö sieltä siskolta nyt jo jotain jouda takaisinkin, vaatetta nyt ainakin. Ja ne mitkä vielä on siskon lapsella käytössä, niistä varmaan sovitte. Monella tuttavallasi tai siskon tuttavalla saattaisi myös olla ylimääräistä vauvatavaraa kiertoon laitettavaksi, joten kummankaan ei varmasti tarvitse paljoa uutena hankkia...

Vierailija
5/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 13:12"]

Niin. Voithan sä kysyä, että joutaisiko nuo tarvikkeet sitten taas teille lainaan kun teidän vauva on syntynyt. Mutta tosiaan jos olet tavarat hänelle antanut, niin tavarat ovat siskosi ja hän päättää lainaako tavarat teille vai ei.

[/quote]

Tuskin kukaan vauvaroinia niin paljon rakastaa, että haluaa niitä omistamisen ilosta väkisin nurkissaan pitää. Hyvä jos tavara kiertää suvussa. Tosin viidennellä käyttäjällä ne merkkivaatteetkin alkavat olla jo aika kulahtaneita.

Vierailija
6/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, meidän suvussa on ollut tapana antaa vauvatavaroiden kiertää. Ei se mikään maailmanloppu ole, jos joudutaan ostamaan uudet tavarat. Voisinhan tietysti kysyä siskoltani niitä tavaroita, mitä hän ei enää itse tarvitse ettei anna kiertoon muualle. Siskoni on kysellyt muiden lasten tavaroiden perään esim. lego dublot, sukset, pyörät yms...

Vierailija
7/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä antamaan ne tavarat mille siskon lapsella ei ole enää käyttöä. Vaatteet jäävät pieneksi, voi palauttaa takaisin. Kerro siskollesi ajoissa ennen kuin tavarat on myyty. Saat ehkä jotain muutakin tavaraa siskoltasi.

Vierailija
8/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin 7 siis ap

Vierailija
9/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanot tietysti, että saa lainata niitä siihen asti kunnes tarvitsette niitä itse. Mikä tässä on se ongelma? Ota sitten huomioon, että jos olet nimenomaan antanut etkä lainannut, et välttämättä saa kaikkea enää takaisin. Et ainakaan siinä kunnossa mitä ne antaessasi oli. Vaatteet varmasti annoit/lainasit käyttöä varten, joten älä odota niitä takaisin priimakuntoisena. Osa luultavasti on saatettu jo laittaa pieneksi jäätyä vaikkapa myyntiin (jos olet selkeästi sanonut, että annat ne kokonaan siskollesi) ja osassa voi olla tahroja, pesukulumaa jne. Jos minulle selkeästi sanottaisiin, että saat tämän vaatteet, en alkaisi sitä varmuuden vuoksi varjelemaan ja hilloamaan nurkkiin. Eri asia jos olet sanonut vain lainaavasi niitä.

Onko raskaus vasta alussa? Jos on, niin onhan ihan mahdollista, että siskosi vauva voi siirtyä jo isompien istuimeenkin teidän vauvan syntyessä. Syöttötuolia ette edes heti tarvitse. Vaunut siskosi joutunee hankkimaan, niissä kun moni nukuttaa pitkäänkin.

Kyllä jokainen järkevä ihminen tajuaa, että ette te voi antaa kaikkea sittenkään tässä tilanteessa pois ja hankkia heti perään uusia tilalle. Kyllä siskosi vain on sitten tilanteen oleellisesti muututtua hankittava isoimmat jutut itse.

Vierailija
10/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvaistuin ainakin uutena, kun jo niin monella kiertänyt. Itse kyllä hommaisin muutkin muualta, kun kerran ne annoit siskollesi

Vierailija
11/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 13:15"]No sanot tietysti, että saa lainata niitä siihen asti kunnes tarvitsette niitä itse. Mikä tässä on se ongelma? Ota sitten huomioon, että jos olet nimenomaan antanut etkä lainannut, et välttämättä saa kaikkea enää takaisin. Et ainakaan siinä kunnossa mitä ne antaessasi oli. Vaatteet varmasti annoit/lainasit käyttöä varten, joten älä odota niitä takaisin priimakuntoisena. Osa luultavasti on saatettu jo laittaa pieneksi jäätyä vaikkapa myyntiin (jos olet selkeästi sanonut, että annat ne kokonaan siskollesi) ja osassa voi olla tahroja, pesukulumaa jne. Jos minulle selkeästi sanottaisiin, että saat tämän vaatteet, en alkaisi sitä varmuuden vuoksi varjelemaan ja hilloamaan nurkkiin. Eri asia jos olet sanonut vain lainaavasi niitä.

Onko raskaus vasta alussa? Jos on, niin onhan ihan mahdollista, että siskosi vauva voi siirtyä jo isompien istuimeenkin teidän vauvan syntyessä. Syöttötuolia ette edes heti tarvitse. Vaunut siskosi joutunee hankkimaan, niissä kun moni nukuttaa pitkäänkin.

Kyllä jokainen järkevä ihminen tajuaa, että ette te voi antaa kaikkea sittenkään tässä tilanteessa pois ja hankkia heti perään uusia tilalle. Kyllä siskosi vain on sitten tilanteen oleellisesti muututtua hankittava isoimmat jutut itse.
[/quote]

Ap antoi roinat kaksi vuotta sitten, ei hetki sitten

Vierailija
12/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin antaisin siskoltani saamani tavarat tottakai takaisin, jos hän tulisi uudestaan raskaaksi.

Vierailija
13/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
14/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ja kahdelle siskolleni syntyi vauvat n. 3kk erolla kaikki. Melkein kaikki vaatteet saatiin kiertoon, kun sattuvasti kaikki oli samaa sukupuolta. Pidä ne vauvasuihku juhlat ja toivomuslistaan kaikki mitä tarviit, tai lahjakortteja lahjaksi. En tiedä sinun ja siskosi väleistä, uskallatko pyytää takaisin vai toivotko häneltä nyt jotain lahjaa, muistuttaen kuinka monta sataa euroa hän säästi saatuaan sinulta kaikki. Tottakai sinua harmittaa, mutta annoit ne pois, ellet sanonut ehdoksi kenties palauttaa niitä jos tarvitset vielä.

Vierailija
15/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 13:12"]

[/quote]

Tuskin kukaan vauvaroinia niin paljon rakastaa, että haluaa niitä omistamisen ilosta väkisin nurkissaan pitää. Hyvä jos tavara kiertää suvussa. Tosin viidennellä käyttäjällä ne merkkivaatteetkin alkavat olla jo aika kulahtaneita.

[/quote]

No ei varmaan, mutta myymällä niistä saisi rahaakin jonkin verran. Jos kerran olivat vielä tuollaista laatukamaa, niin voi saada ihan hyvinkin. Tavarat on jokatapauksessa ap:n siskon nyt ja hän päättää mitä niille tehdään - vaikka sitten homehduttaisi siellä nurkissaan.

Vierailija
16/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 13:18"]

Minä ainakin antaisin siskoltani saamani tavarat tottakai takaisin, jos hän tulisi uudestaan raskaaksi.

[/quote]

Sama täälllä, mutta vaikuttaa ettei ap:n suhde siskoonsa ole noin yksioikoinen, jos kerran oikein täytyy tulla vauvapalstalle kyselemään, että mitenhän tässä nyt toimisi.

Vierailija
17/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidatte olla oikeassa. Annettu mikä annettu. Vaatteet ja kengät eivät niinkään harmita, ne ovat käyttötavaraa. Vaunut, turvaistuimet yms. pitää valmistautua ostamaan uudet.

Mietin miten toimia jatkossa? Säästääkö kalliit harrastusvälineet (pyörät, sukset, luistimet ym) ja hyvälaatuiset vatteet ja lelut suoraan kuopukselle vai antaa lainaan aluksi siskon lapsille. Sisko on jo tottunut saamaan meiltä hyvää tavaraa, joten voi olla hänelle aluksi hankalaa..

Vierailija
18/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää mulle tämä lainaamiskuvio. Kun tuntuu,että meiltäkin suvun ensimmäisinä lastensaajina koko ajan ollaan kyselemässä sitä ja tätä. Vaatteet oletetaan laitettavan kiertoon. Vaunujen, kaukalon, leikkimaton, kenkien, toppapukujen, pullojenkin perään kyseltiin. Sitteri on milloin missäkin. Jne. Kaikki tuntuu olevan vapaata riistaa ja ihan pokkana oletetaan, että tottakai kaikki liikenee lainaan tai annettavaksi.

En periaatteessa ole itsekäs ja autan paljon sukulaisia ja ystäviä. Milloin missäkin asiassa ihan pyyteettömästi ja vastapalveluksia odottamatta (otan lapsia meille hoitoon, hoidan mummin kauppareissut ja siivoukset, autan vanhempiani pihahommissa jne.). Mutta tämä tavara-asia vähän risoo. Ei mekään mitään varakkaita olla, kaukana siitä. Ollaan kuitenkin ostettu vauvakamat hyvälaatuisena ja monet jutut ovat olleet kalliita. Ei saatu mistään mitään avustusta, ekoja kun oltiin lasten saamisessa.

Tarkoitus olisi, että ne säilyisivät hyväkuntoisena meidän omille lapsille. Heitä on nyt 2, mutta toiveissa 4. Jos lisää lapsia ei siunaantuisi, toivoisin voivani myydä nuo vaatteet, tavarat ja tarvikkeet. Niistä saadulla rahalla voisi ostaa uusia ja tulevia pyöriä, suksia sun muita. Nyt jos kaikki kierrättävät meidän tavarat ja vaatteet, me saamme sitten taas ostaa uudet. Ei voi lainata edelleenkään muilta, kun eiväthän he ole itse hankkineet juuri mitään! Ärsyttää toisten tapa hyötyä muista ja olettaa, että kaikki hankittu on yhteistä. Eihän se niin voi mennä, että yksi perhe aina maksaa ja toiset loisii.

En tiedä miten ottaisin tämän puheeksi kun tuntuu, että ei ole käynyt näillä lainaajilla mielessäkään etteikö meiltä ilman muuta voisi vain noutaa tavarat ja palauttaa meille säilöön kun itse ei enää tarvitse.

Vierailija
19/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö sisko, että olet raskaana?
Jos tietää, luulenpa ettei sinun tarvitse edes pyytää.

Vierailija
20/38 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 13:27"]Selittäkää mulle tämä lainaamiskuvio. Kun tuntuu,että meiltäkin suvun ensimmäisinä lastensaajina koko ajan ollaan kyselemässä sitä ja tätä. Vaatteet oletetaan laitettavan kiertoon. Vaunujen, kaukalon, leikkimaton, kenkien, toppapukujen, pullojenkin perään kyseltiin. Sitteri on milloin missäkin. Jne. Kaikki tuntuu olevan vapaata riistaa ja ihan pokkana oletetaan, että tottakai kaikki liikenee lainaan tai annettavaksi.

En periaatteessa ole itsekäs ja autan paljon sukulaisia ja ystäviä. Milloin missäkin asiassa ihan pyyteettömästi ja vastapalveluksia odottamatta (otan lapsia meille hoitoon, hoidan mummin kauppareissut ja siivoukset, autan vanhempiani pihahommissa jne.). Mutta tämä tavara-asia vähän risoo. Ei mekään mitään varakkaita olla, kaukana siitä. Ollaan kuitenkin ostettu vauvakamat hyvälaatuisena ja monet jutut ovat olleet kalliita. Ei saatu mistään mitään avustusta, ekoja kun oltiin lasten saamisessa.

Tarkoitus olisi, että ne säilyisivät hyväkuntoisena meidän omille lapsille. Heitä on nyt 2, mutta toiveissa 4. Jos lisää lapsia ei siunaantuisi, toivoisin voivani myydä nuo vaatteet, tavarat ja tarvikkeet. Niistä saadulla rahalla voisi ostaa uusia ja tulevia pyöriä, suksia sun muita. Nyt jos kaikki kierrättävät meidän tavarat ja vaatteet, me saamme sitten taas ostaa uudet. Ei voi lainata edelleenkään muilta, kun eiväthän he ole itse hankkineet juuri mitään! Ärsyttää toisten tapa hyötyä muista ja olettaa, että kaikki hankittu on yhteistä. Eihän se niin voi mennä, että yksi perhe aina maksaa ja toiset loisii.

En tiedä miten ottaisin tämän puheeksi kun tuntuu, että ei ole käynyt näillä lainaajilla mielessäkään etteikö meiltä ilman muuta voisi vain noutaa tavarat ja palauttaa meille säilöön kun itse ei enää tarvitse.
[/quote]
Jospa sanoisit suoraan, että säästätte tuleville lapsille tavaroita