Suomalaiset budjetoivat keskimäärin 327 e joululahjoihin: teetkö sinä niin?
Kommentit (95)
En budjetoi joululahjoja. Ostan sen mukaan mitä halutaan ja tarvitaan. Turha ostella sellaisia asioita joiden suurin tärkeysmääritelmä on " mahtua budjettiin" Joskus pääsee joulusta edullisemmin joskus menee melko kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
En budjetoi joululahjoja. Ostan sen mukaan mitä halutaan ja tarvitaan. Turha ostella sellaisia asioita joiden suurin tärkeysmääritelmä on " mahtua budjettiin" Joskus pääsee joulusta edullisemmin joskus menee melko kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta lahjoja kenellekään. Sisaruksiani tämä ärsyttää. Meillä kaikilla on jo kaikkea, enkä syö esim suklaata. Miksi pitäisi väkisin ostaa jotain? Eikö tärkeämpää ole se yhdessäolo? Mitään lapsia tässä olla enää.
Nämä shoppailua rakastavat yrittävät pakottaa muutkin siihen samaan kierteeseen. Eivät ymmärrä, että meitä kaikkia ei kiinnosta se tavaran haaliminen. Sitten tuntevat paremmuutta, kun on sentäs hybridiauto! Että jopas tässä maailma pelastuu.
Jännästi nämä kommentit eivät keränneet tykkäyksiä. Kyllä se shoppailun vähentäminen auttaisi kummasti päästöjen leikkaamisessa. Mulla ei ole edes sitä autoa. Eikä lapsia. En myöskään harrasta golfia tai laskettelua. Noille lajeille voisi rätkäistä kunnon verot ympäristön pilaamisesta. Ihme, että jopa vihreät vaikenevat aiheesta. Vain maatalous on perkeleestä!
Annan lahjan kummeille, mammalle, lapselle, ystäville sekä puolisolle. Kaikki yhteensä alle 300e. Ihan älyttömiä summia ihmiset käyttää jouluun. Ei lahjan tarvitse olla 100e+/hlö
Tuskin menee edes satasta. Miehen kanssa ei osteta toisillemme mitään, kun ei jakseta väkisin keksiä jotain ostettavaa.
Aika lähelle menee, jos ns itselle ostettuja lahjoja ei lasketa. Aattelin et 500 e on raja.
Olen yhden lapsen yh ja minulla menee lahjoihin joka vuosi noin 100 euroa.
Noin 200, koska enempään ei oikein ole varaa, eikä vähempi riitä. Sillä saa jokseenkin säälliset lahjat lähimmille, ja muille ei onneksi tarvitse antaa.
Miehelle ostin ps5, maksoi noin 600e. Saunahattu 50e, merinovillaveijot (pitkät kalsarit siis) 60e.
Tytölle ostin vasta aattoaamun lahjat joulusukkaan, maksoi 70e. Lahjat ja pojan lahjat ovat vielä hankkimatta. Ja joulukukat sukulaisille. Menee paljolti yli :D.
mulla meni noin vitonen. isälle ostin perinteen mukaan seinäkalenterin kuten olen ostanut viimeiset 15 vuotta. halvaksi tulee joulu kun ei ole sos elämää.
Vierailija kirjoitti:
Annan lahjan kummeille, mammalle, lapselle, ystäville sekä puolisolle. Kaikki yhteensä alle 300e. Ihan älyttömiä summia ihmiset käyttää jouluun. Ei lahjan tarvitse olla 100e+/hlö
On turha yleistää. Täällä voi vastata ihan mitä haluaa riippumatta todellisuudesta! Pieni osa käyttää oikeasti todella isoja summia lahjoihin. Ottakaa huomioon myös se, että media on valjastettu yrittäjien puolesta kulutuksen lisäämiseen. Se on irvokasta, kun toisaalta puhutaan ilmastonmuutoksesta ja kulutuksen vähentämisestä. Muivikrääsän ja romun ostoa kannattaa välttää ja keskittyä kestävämpään lahjomiseen ja tarpeeseen ostamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Miehelle ostin ps5, maksoi noin 600e. Saunahattu 50e, merinovillaveijot (pitkät kalsarit siis) 60e.
Tytölle ostin vasta aattoaamun lahjat joulusukkaan, maksoi 70e. Lahjat ja pojan lahjat ovat vielä hankkimatta. Ja joulukukat sukulaisille. Menee paljolti yli :D.
Joulu on ens viikolla ja sulla ei ole lapsille mitään, miksi??
Tyttärelle ostin lahjan 20€. Ja saa 10€ käteisrahaa ostaakseen mitä haluaa.
Tyttöystävälle n. 30€.
Ja siinä se on. Itse en halua mitään, mutta tiedän saavani villasukat äidiltä jotka on kutonut.
Olen varmasti tylsä, mutta en pidä pelkkään kulutuksen juhlimiseen.
Kaikki pyhät ja arvokkaat yhteiset hetket on valjastettu rahan tuhlaamiseen, ja (face it), materian haalimiseen.
M41
Aikuisten kesken meillä ei osteta lahjoja, ei edes kukkia tms. koska asumme kaukana toisistamme. Anopille mies laittaa kukkalähetyksen. Mä laitan kummipojalle lahjan ärräpaketilla, maksoi 42e.
Sisarusten lapset kun on jo aikuisia, ei tarvi heitäkään lahjoa.
Mun vanhemmat on kuolleet.
Rahallisesti pieni panostus meillä siis.
Tavallaan jopa tylsää olla lapseton sisareton sinkku. En ole ainakaan 15 vuoteen ostanut kenellekään mitään lahjoja. Jos vaikka haluaisinkin, en tiedä ketään, kenelle ostaisin. Vanhalla isäukolla on orastava dementia niin hänkään ei enää tarvitse kuin kotipalvelun palveluja. Tenoja ei tarvitse minun ostaa.
Kyllä mulla menee jonkun verran enemmän, mutta toisaalta mun lahjat teineilleni on pitkälti sellaisia, jotka vähentää mun kuluja vuoden mittaan.
Nyt on uponnut ~2000€, ja varmaan vielä muutama satanen menee. Mä rakastan joulua, ostan läheisilleni just sitä mitä ne tarvitsee tai kovasti toivoo mut itsellä ei välttämättä ole varaa sitä hankkia.
Lisäksi joulupuukeräyksen lahjoihin on mennyt joku kolme, neljä sataa.
Käyn myös ostamassa jouluruoat eräälle nuorelle äidille ja hänen pienille lapsilleen ja toimitan ne heille kotiin.
T. Kulutusjuhlan kuningatar
Ihme kilpailua siitä kuka ostaa eniten turhaa krääsää isoimmalla summalla :D Sitten tammikuussa ryhdytään vegaaneiksi ja ostetaan sähköauto, että hiilijalanjälki pienenee.
Nämä shoppailua rakastavat yrittävät pakottaa muutkin siihen samaan kierteeseen. Eivät ymmärrä, että meitä kaikkia ei kiinnosta se tavaran haaliminen. Sitten tuntevat paremmuutta, kun on sentäs hybridiauto! Että jopas tässä maailma pelastuu.