Suomalaiset budjetoivat keskimäärin 327 e joululahjoihin: teetkö sinä niin?
Kommentit (95)
Tyttären perheen lahjoihin n.500€ (2 aikuista+ 2 lasta), muille en lahjoja osta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nolla täälläkin, tai kissatalolle laitoin joulupaketin, mutta sinne menee paketteja ympäri vuoden.
En ole nähnyt eläintenjoulupataa nyt Helsingissä pariin vuoteen… Aikaisemmin niillä oli tietyt paikat, jossa keräsivät rahaa… Laitan aina riippuen rahapussin sisällöstä muutamasta eurosta pariinkymppiin hesyn joulupataan =) Mutta nyt en oo tosiaan törmmänyt ostoskeskusten läheisyydessä niihin.
Lasipalatsilla, löytyy Hesyn sivuilta
https://www.hesy.fi/hesyn-joulutonkkakerays-auttaa-kodittomia-elaimia/
Aika rarkalleen. Nyt mennyt 3 lapsenlapselle 217e ja tileille lieäksi 150e eli 367e
Jestas, mitä turhuutta. Meillä menee yhteensä 0-30e ja ostetaan jotain "hyödyllistä", kuten vaatteita, lautapeli, tehtäväkirjoja tms. Kaksi lasta ja muita ei lahjota. Itse asiassa tänä vuonna lapset 5 ja 7v. saavat ensi kertaa meiltä vanhemmilta pienet lahjat. Tähän mennessä ei ole ollut tarvetta koska isovanhempien antamat lahjat ovat jo ihan tarpeeksi.
Minusta krääsän vaihteleminen aikuisten kesken tuntuu tosi hölmöltä. Jos jotain tarvitsen käyn sen itse hakemassa. Meidän perheessä ja ystäväpiirissä rakkautta näytetään muilla tavoin kuin tavaralla. Ja saatamme toki antaa läheiselle lahjan jos joku sopiva juttu tulee vastaan, mutta sillai ex-tempore. Eikä "väkisin" yritetä jotain keksiä vain koska joulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoihin meni yli 1000e.
T. Työtön
miksi?
Miksi en saisi ostaa lahjoja?
Kyllä niihin varmasti meni joku tonni rahaa nyt. 🤷♀️ En laske, koska ostan aina silloin tällöin jotain joululahjaa kaappiin jemmaan.
Mulla menee kaikkien lahjoihin yhteensä 100e ja sekin on mun tuloista paljon
Noin 40e ehkä lahjoihin, koristeluun 20 ja ruokiin extra 20. Lahjoja laitan kun on syttärit tms. Joulu on juhla jolloin kiitän Herrasta Jeesuksesta ja iloitsen Hänestä.
En osta lahjoja kenellekään. Sisaruksiani tämä ärsyttää. Meillä kaikilla on jo kaikkea, enkä syö esim suklaata. Miksi pitäisi väkisin ostaa jotain? Eikö tärkeämpää ole se yhdessäolo? Mitään lapsia tässä olla enää.
Siis mitä ihmettä oikein ostelette jos yhden ihmisen lahjaan menee joka vuosi yli 100e?! Ei kai niitä tabletteja, puhelimia, telkkareita ja älykellojakaan määränsä enempää tarvitse...
Toi 327e oli viime vuonna, tänä vuonna saman kyselyn tulokseksi saatiin 341e: https://www.nordea.com/fi/media/2021-12-01/nordean-kysely-suomalaisten-…
Ei riitä kolmesataa, ei. Meillä on kaksi lasta ja kaksi aikuista. 1400 euroa on budjetti, mutta siinä on mukana myös joulukuusi, joulukukat ja joulukarkit. Jouluruokia ei tarvi ostaa, koska syödään mummoloissa.
Meillä joulu on vuoden suurin juhla. Vaihdetaan verhot ja sohvanpäälliset ja siirretään peruskukat työhuoneeseen pois joulukukkien tilalta.
Kummilapsia on vaan kolme, joten heidän kanssaan selviää aika vähällä, satasella saa kaikille.
Miehen sisarusten kanssa ei vaihdeta lahjoja, vaan herkkukassit ja joulukukat.
Tuossa joku kyseli miten voi saada menemään satasen aikuisen lahjoihin. Voi, saa menemään kaksikin. Meillä mummo saa Villeroy & Bochia, Marimekkoa, Iittalaa, kirjoja, vaatteita, shaalin, ens vuoden kalenterin, karkkia, vähän parempia hilloja, marmeladia. Joku 200eur varmaan juuri ja juuri riittää hänen lahjoihinsa.
Omien lasten ja miehen lahjoihin menee enemmän, niistä en viitsi edes aloittaa.
Nykyihmisellä on kaikkea. Ainakin meidän perheessä. Ei tarvitse ostaa lahjoja. Ruokaan ja juomaan menee ja matkusteluun.
Puolisolle 150€
Lapselle 400€ per lapsi (tässä hyödyllistä harrastusvälinettä mukana, jotka vie ison siivun, muuten kirjoja ja vaatteita).
Omille vanhemmille yhteinen lahja 100€
Kahdelle kummilapsille 50-60€ per lahja
Siskon perhelle lahja 50€
eli 800€ menee minulla.
Puoliso sitten hankkii minulle, omille vanhemmilleen, parille kummilapselleen ja sisaruksilleen.
Taloudessamme menee yhteensä vähintään sen 1300€ joululahjoihin.
En. Raha menee ruokaan ja maskeihin ja koronatesteihin. Oikeasti.
T: syöpäsairaan puoliso
En todellakaan, ei jää edes noin paljon elämiseen.
En pysty antamaan lahjoja varmaan yhtään tänä vuonna, paitsi lapselleni jo ostetun alusvaatesetin, pitkähihanen aluspaita ja pitkät kalsarit.
En tiedä, masentaa, kun tykkään aina jotain pientä jokaselle perheenjäsenelle paketoida, nyt ei pysty edes karkkiin tuhlata jos meinaan tammikuun 1.pvään selvitä.
Aika iso summa. Minä en anna koskaan lahjoja kuin omille vanhemmilleni, ja heillekin vain jonkun vähän paremman viinin tai liköörin (max. 50 euroa).
Vain lapsenlapsillemme ostimme. Heitä on 6 lasta.
Niihin meni yhteensä tarkalleen 180 €.
Yhtään muita lahjoja ei osteta. Eikä ole ostettu 8 vuoteen.
Katkaisepa se napanuora jo… Johan 18v niille annoit. Oisko jo aika antaa heidän aikuistua itse ja elää omillaan? Todennäköisesti tulevat vielä valmiiseen joulupöytään syömään seuraavat vuosikymmet lapsiensakin kanssa?