Mitä vegaanisia jouluherkkuja teillä syödään?
Meidän herkku on viski-taatelikakku.
https://chocochili.net/2008/12/viski-taatelikakku/
Lisäksi fudgea ja wienernougata.
https://vegaanihaaste.fi/reseptit
On muuten herkullisen näköisiä reseptejä!
Kommentit (401)
Vierailija kirjoitti:
Sen tiedän että poliklinikalle tuodaan tasaisin väliajoin vakavasta anemiasta kärsiviä teinejä jotka paljastuvat vegaaneiksi.
Ja paljonkos niitä keski-ikäisiä lihaaneja tuodaan syopäosastolle suolisto-ja peräsuolisyopiä sairastavana, veikkaisin että aika paljon enemmän.
Kyllä mulla normaalisti on tuoresalaattia pöydässä, perunoita ja herneitä kinkun kanssa.
Vegaani joutuisi syömään paljon perunaa.
Vegaaninen ja herkku on toisensa poissulkeva yhtälö
Ravinteiden määrästä puheenollen, mulla on vegaanina eniten se huoli että saan liikaa. Nyt on syöty 1000 kaloria suurin piirtein eli lisää on tulossa noin 500 ja syötin huvikseni taas Fineliin.
kalsium Oma saanti 264 % 2110,6 mg Suositus 800 mg
rauta Oma saanti 84 % 12,6 mg Suositus 15 mg
magnesium Oma saanti 122 % 340,9 mg Suositus 280 mg
seleeni Oma saanti 144 % 72,1 µg Suositus 50 µg
sinkki Oma saanti 115 % 8,1 mg Suositus 7 mg
Ja niin edelleen.
Syön lihansyöjäkasveista tehtyjä ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin lukemaan uusia ideoita täältä, kun meidänkin joulupöytään istuu muutama vegaani. Mutta saankin lukea sivutolkulla, kun vegaaneja haukutaan taas aivan raivon vallassa. En koskaan varmasti opi ymmärtämään, miksi kasvissyönti tai vegaanius saa monetkin kiehumaan. En usko, että jos joku kyselee täältä kinkunpaisto-ohjeita jouluksi tai jotain karjalanpaistivinkkiä, ketjussa riehutaan hulluna haukkumassa kuinka ilmasto tuhoutuu ja kinkunsyöjän ruokavalio on niin epäeettinen kun mausteet tulevat kaukaa ja kahviakin juodaan siinä välissä.
Ja itse en tunne yhtään sellaista vegaania, jonka ruokavalio koostuisi vegaanisista eineksistä tai pelkästään jostain soijatuotteesta. Itsellä on vähän niin ja näin aina ajoittain tuon terveellisen ruokavalion kanssa, ja mietin, että voikun saisi itsestäkin irti ja aloittaisi vegaanisen ruokavalion.
Vegaanien ärsyttävyys piileekin siinä kaksinaamaisuudessa, että ollaan olevinaan hyviä ja pyhiä, mutta kuitenkin yleensä tehdään kaikkea muuta kuin ympäristön kannalta hyviä valintoja.
Makkaranmussuttajat harvoin esiintyvät maailmanparantajina, siksi niissä ketjuissa ei ole samanlaista, missä kysytään kinkunpaisto-ohjeita.
Ihan vaan sivusta totean, en syö kinkkua enkä ole vegaani.
Kun nyt luet tämän ketjun ensimmäistä sivua, niin missä siellä on pyhimyksiä ja maailmanparantaja? Ei ensimmäistäkään. Silti on teikäläisiä repimässä päätään. Eli on ihan sama mitä vegaani sanoo, pään aukominen alkaa heti.
En ole tätä alusta asti lukenut, ja tarkoirinkin ihan yleisesti vegaaneja, en tätä ketjua.
Mitkä ihmeen "teikäläiset". Paljastit taas tollakin sanalla miten mustavalkoisesti ajattelevia fanaattiset ihmiset (kuten vegaanitkin) ovat.
Vierailija kirjoitti:
Ravinteiden määrästä puheenollen, mulla on vegaanina eniten se huoli että saan liikaa. Nyt on syöty 1000 kaloria suurin piirtein eli lisää on tulossa noin 500 ja syötin huvikseni taas Fineliin.
Ja niin edelleen.
Ja omega-3???
B-vitamiinit???
Ja niin edelleen.
Missä nämä kulteista jauhavat sekopäät oikein pyörivät kun ilmeisesti kohtaavat paljonkin "pyhimyksiksi itsensä esitteleviä vegaaneja"? Minä olen kohdannut tuollaista viimeksi vuosituhannen vaihteessa, kun veganismi oli vielä ns. ituhippien juttu. Nykyisin se on ruokavalio muiden joukossa, ei mitään ihmeellistä. Mistä nämä ummehtuneet ajatukset siis tulevat?
Vierailija kirjoitti:
Missä nämä kulteista jauhavat sekopäät oikein pyörivät kun ilmeisesti kohtaavat paljonkin "pyhimyksiksi itsensä esitteleviä vegaaneja"? Minä olen kohdannut tuollaista viimeksi vuosituhannen vaihteessa, kun veganismi oli vielä ns. ituhippien juttu. Nykyisin se on ruokavalio muiden joukossa, ei mitään ihmeellistä. Mistä nämä ummehtuneet ajatukset siis tulevat?
En ole vielä tähän päivään mennessä tavannut vegaania joka ei näkisi ”ruokavaliotaan” täysin kaiken kritiikin ulkopuolella sijaitsevana pyhänä asiana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin lukemaan uusia ideoita täältä, kun meidänkin joulupöytään istuu muutama vegaani. Mutta saankin lukea sivutolkulla, kun vegaaneja haukutaan taas aivan raivon vallassa. En koskaan varmasti opi ymmärtämään, miksi kasvissyönti tai vegaanius saa monetkin kiehumaan. En usko, että jos joku kyselee täältä kinkunpaisto-ohjeita jouluksi tai jotain karjalanpaistivinkkiä, ketjussa riehutaan hulluna haukkumassa kuinka ilmasto tuhoutuu ja kinkunsyöjän ruokavalio on niin epäeettinen kun mausteet tulevat kaukaa ja kahviakin juodaan siinä välissä.
Ja itse en tunne yhtään sellaista vegaania, jonka ruokavalio koostuisi vegaanisista eineksistä tai pelkästään jostain soijatuotteesta. Itsellä on vähän niin ja näin aina ajoittain tuon terveellisen ruokavalion kanssa, ja mietin, että voikun saisi itsestäkin irti ja aloittaisi vegaanisen ruokavalion.
Vegaanien ärsyttävyys piileekin siinä kaksinaamaisuudessa, että ollaan olevinaan hyviä ja pyhiä, mutta kuitenkin yleensä tehdään kaikkea muuta kuin ympäristön kannalta hyviä valintoja.
Makkaranmussuttajat harvoin esiintyvät maailmanparantajina, siksi niissä ketjuissa ei ole samanlaista, missä kysytään kinkunpaisto-ohjeita.
Ihan vaan sivusta totean, en syö kinkkua enkä ole vegaani.
Kaikki eivät ole vegaaneja ympäristösyistä, tuleeko yllätyksenä? Ihan vaan sivusta totean.
Ei, mutta ei se eläinten olosuhteita paranna, että esim lennellään ristiin rastiin. Turismi tappaa luonnon paikallisine lajeineen, lisäksi lintuja kuolee lentokoneiden moottoreihin.
Jos taas terveyden vuoksi jättää esim kalan ja munan syömättä, sehän on silkkaa hölmöyttä. Kyllä hyvä vähän eläinperästäkin syödä, ei se tarkota että pitäs jauhelihaa mättää monta kertaa päivässä, vaan että syö esim kalaa ja munia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin edelleen.
Ja omega-3???
B-vitamiinit???Ja niin edelleen.
En jaksanut kaikkea ruveta syöttämään. Ainoa b-vitamiini jonka kanssa oli "ongelmaa", lue tuppasi jäämään pikkusen vajaaksi oli b2 (b12 tietysti purkista). Ravintohiivahiutaleet ratkaisi sen ongelman ja on lisäksi hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin edelleen.
Ja omega-3???
En jaksanut kaikkea ruveta syöttämään. Ainoa b-vitamiini jonka kanssa oli "ongelmaa", lue tuppasi jäämään pikkusen vajaaksi oli b2 (b12 tietysti purkista). Ravintohiivahiutaleet ratkaisi sen ongelman ja on lisäksi hyviä.
NAM! Hiivahiutaleita 😆
Vierailija kirjoitti:
Kyllä veganismi on yhdenlaista ääriajattelua.
Vegetaarisuus taas on järjellistä.
Nykyään tunnutaan suitsutettavan vain vegaanisuuden perään, sellanen terve järki ja kultanen keskitie tuntuu unohtuneen.
Lihan voi jättää kauppaan myös olematta vegaani.
Jos vegakit eivät oikeasti pitäisi aatettaan taisteleminen arvoisena pyhänä kutsumuksena, voisivat yksinkertaisesti olla huomioimatta muut kuin omiensa kommentit.
Vaan ei…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä tähän päivään mennessä tavannut vegaania joka ei näkisi ”ruokavaliotaan” täysin kaiken kritiikin ulkopuolella sijaitsevana pyhänä asiana.
Jaa, minusta toisenlaisia tulee vastaan esimerkiksi täällä keskusteluissa jatkuvasti. Eikä sellaiset pidä mitään meteliä syömisistään joten olet hyvin voinut kohdata.
Lehtisalaattia, tuorekurkkua, citrushedelmiä ja tomaattia, sekä mustia viinimarjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin edelleen.
Ja omega-3???
NAM! Hiivahiutaleita 😆
Ne on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin edelleen.
Ja omega-3???
NAM! Hiivahiutaleita 😆
Kyllä. Näissä on mukava parmesaanimainen maku. Omega 3 otan toistaiseksi purkista jonkin verran kun Fineli ei erottele. Syötin Cronometriin ja yllätyin miten hyvä tilanne oli ilman kapseleitakin. Eli kun joudan perehdyn paremmin ja hoidan senkin asian kuntoon.
Niinpä. Voi ihmisparkaa, kyllä on uhri. Istuttuaan ensin vegaanien täysin rauhanomaiseksi ja asialliseksi perustetussa ketjussa räkimässä vegaanien päälle.