Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vegaanisia jouluherkkuja teillä syödään?

Vierailija
13.12.2021 |

Meidän herkku on viski-taatelikakku.

https://chocochili.net/2008/12/viski-taatelikakku/

Lisäksi fudgea ja wienernougata.

https://vegaanihaaste.fi/

https://vegaanihaaste.fi/reseptit

On muuten herkullisen näköisiä reseptejä!

Kommentit (401)

Vierailija
281/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaninen joulu koostuu usein kaukaa rahdatusta soijasta ja vehnäjauhoista tehdystä seitanista. Sekä epämääräisistä aineksista tehdyistä raakakakuista.

Kaukaa rahdatusta soijasta 95 % käytetään eläinteollisuuden rehuksi, että jos siitä on huolissaan, niin sitä suuremmalla syyllä kannattaa valita kasvisruoka lautaselleen.

Tai valita lihaa jonka kasvattamisessa ei ole käytetty soijaa rehuna. Löytyy ihan helposti.

Soijalle ehdoton ei. Ilmastonmuutoksen kannalta tänne rahdattava soija ei ole hyvä vaihtoehto. Täällä kasvatettu soijakaan ei ole hyvä, koska soijaa ei ole edes suositeltavaa syödä kuin 2-4 annosta päivässä. 

Vehnääkin kannattaa välttää. Suurin osa vegaaneista syö todella yksipuolisesti. Uskon, että jopa perheemme lapset syövät, itsekasvatettuja luomukasviksia ja juureksia, marjoja ja hedelmiä monta kertaa enemmän kuin perusvegaani. Ruokavalioomme kuuluu lisäksi riista, eettisesti tuotetut luomu jyvät ja pähkinät. Kotimaiset marjat, sienet sekä puhtaat kotimaiset kalat ja äyriäiset. Kotimaiset kaura, ruis, hirssi ja tattari.  

Kumma kyllä tuntemillani vegaaneilla on aika usein suolisto/vatsa ongelmia. Varmaankin juuri heidän syömänsä vähäisen kasvis/juures määränsä vuoksi. Yleensä vegaanit syövät soijaa ja jotain valkoista siinä sivussa. Kun sekaanina itse syön ruoka-annoksella lihaproteiinia noin 15% , juureksi noin 25% ja kasviksia 40% ja hiilihydraatteja 20%. Kun tätä samaa toistaa joka aterialla, on kasvisten ja juuresten määrä melkoinen. Ruokavalioni on todella monipuolinen, syön ruista, muita viljoja, jyviä ja pähkinöitä ja jonkin verran juureksia ja vihanneksia kypsentämättöminäkin. En ole ikinä kärsinyt vegaaneille yleisistä suolisto-ongelmista tai vitamiinien puutteista enkä joutunut napsimaan vitamiinia pillereistä.  

Oletko kuullut psykologian termistä vahvistusharha? Sillä tarkoitetaan sitä, että yksilöllä on taipumus valikoida sellaista informaatiota, joka tukee hänen omaa ennakkokäsitystään. Vaikuttaa siltä, että sinulla tämä taipumus on aika vahva. Voi olla kyse myös ankkuroitumiserheestä, eli siitä, että ensiksi kuultu "fakta" vääristää päätöksentekoa. Kannattaa ehkä miettiä tätä.

Kuinka monta vegaania muuten tunnet? Kai ymmärrät, etteivät he mitenkään voi olla edustava otos kaikista, tai edes suurimmasta osasta vegaaneja? Minä olen tuntenut varmaan useita kymmeniä vegaaneja ja esim. asunut todella monen kanssa kämppiksenä. Heistä suurimman osan ruokavalion kulmakivi ovat kotimaiset kasvikset ja juurekset, moni ei muuten käytä soijaa ollenkaan syystä tai toisesta ja kenellekään soija ei ole ollut mikään ruokavalion perusta. Jos on vähävarainen, esim. opiskelija, ei ole varaa ostella jotain kalliita vegetuotteita jatkuvasti, niin kuin ehkä kuvittelet, vaan se on kaali, juurekset ja edulliset kasviproteiinit joilla porskutetaan eteenpäin. Niin että kummallakohan meistä, sinulla vai minulla (joka olen itsekin vegaani), mahtaa olla parempi ja kattavampi käsitys vegaaneista ja heidän ruokavaliostaan?

Oma ruokavalioni kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin sinun, lukuunottamatta eläintuotteita. Mutta eihän tämä voi olla mahdollista, kun vegaanit syö vain soijaa ja makaronia ja makaa kippurassa suolisto-ongelmiaan valitellen!

Kannattaisi rauhoittua. Varmastikaan tuttuni eivät edusta hyvää otantaa, ja kerroinkin avoimesti esimerkkinä, että muutama vegaaniystäväni kärsii pahoista suolisto/vatsa ongelmista ja heidän ruokavalionsa on melko yksipuolista. 

Ymmärräthän sinäkin, että omasta lähipiiristä ei voi tehdä yleistystä muihin vegaaneihin. Samalla tavalla minä voin sanoa, että appuvanhempani ja 3 kaveriani kärsivät suolisto-ongelmista. Tästä ei kuitenkaan voi tehdä mitään yleistystä, että nyt kaikki sekasyöjät syövät huonosti. Hyviä tapoja vetää johtopäätöksiä on katsoa esim tutkimuksia, jossa on suurempi otanta. Ps. Älä yritä hiljentää toista keskustelijaa pyytämällä rauhoittumaan, kun et tiedä toisen mielentilaa kirjoituksen perusteella. T. Ohis

Kysymys ei ole omasta lähipiiristäni, vaan opiskelukavereistani ympäri Suomen. Hassua vaan, että kaikki, joilla on suolisto-ongelmia ovat vegaaneja. Ota ihan iisisti nyt. 

Jep. Kaikki täällä kirjoittavat lihaaneiksi haukutut eivät ole mitään grillitassurekkakuskeja. Olen entinen vegaani itse ja niin on moni moni muukin tuttavapiiristäni, terveyssyistä. Raudanpuute, suolisto-ongelmat ja nivelvaivat ovat yleisimpiä pitkän linjan vegejen vaivoja. Omista pahoista ajoistani on jo kymmenen vuotta. On ihanaa olla terve ja reipas. Iho, hiukset ja kynnet kiittävät, kun syön silloin tällöin sitä kamalaa punaista lihaa ❤️

Täällä juuri käräytettiin vegaanit, jotka kirjoittaa "en ole vegaani mutta". Käräytetään myös nämä "olin pitkään vegaani, kunnes aloin taas syödä lihaa ja nyt iho, hiukset ja kynnet kiiltävät", joka ei ole varmaan koskaan kasvista nähnytkään.

Meitä on jo paljon. Mutta eipä siitä voi kertoa julkisesti, kun kultti huutaa ”ei aito vegaani” ja ”fake news” ja ”väärin kasvisruokailtu”.

Esimerkiksi A- ja E-vitamiinien esiasteiden muuntokyky kehossa on täyttä geneettistä arpapeliä. Kasviksista saa vain esiasteita, oikea tavara tulee eläinrasvaa sitoutuneena.

Omassa lähipiirissämme järjestämme eettisen lihan ja eettisten kananmunien kimppatilauksia. Eräs ex-vege-kollegani on toiselta ammatiltaan puutarhuri, joten polykulttuurissa kasvatettuja pintamultaa elvyttäviä luomukasviksiakin saa yllin kyllin, korvausta vastaan toki.

Hyvä ihminen, kyllä edelleen on sallittua ja laillista olla sekasyöjä, ei siitä tarvitse missään salakerhossa jutustella. Valtaosa ihmisistä on sekasyöjiä, miksi olet noin pelokas?

Ehkä tulkitset nyt omien pelon tunteidesi kautta tätä? En halua niskaani somepaskaa, ainakaan määrään enempää.

Sekasyöjä saa olla, mutta kokeilepa kertoa julkisesti, että voit liha/sekasyöjänä paremmin kuin vegaanina ja ajattelet, että sekaruokavalion voi toteuttaa eettisesti ja ekologisesti kestävästi. Laillista, mutta somehyökkäys tulee takuulla, varsinkin jos on semitunnettu toimija kulttuurialalla, kuten itse olen. Kuka sellaista jaksaa? Ja mitä luulet, miksi vegaaneista ei pidetä?

Somehyökkäys sekasyöjää kohtaan, taas tämmöinen heitto mille ei ole mitään pohjaa. Kyllä te ootte harhaisia, menen nyt syömään vegaanista ruokaa, jatkakaa te ihmeessä VEGAANIketjussa taas itkemistä kuinka teitä aina sorretaan...

Niinpä. Voi ihmisparkaa, kyllä on uhri. Istuttuaan ensin vegaanien täysin rauhanomaiseksi ja asialliseksi perustetussa ketjussa räkimässä vegaanien päälle.

Vierailija
282/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen tiedän että poliklinikalle tuodaan tasaisin väliajoin vakavasta anemiasta kärsiviä teinejä jotka paljastuvat vegaaneiksi.

Ja paljonkos niitä keski-ikäisiä lihaaneja tuodaan syopäosastolle suolisto-ja peräsuolisyopiä sairastavana, veikkaisin että aika paljon enemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lihaani" 😂😂😂

Vierailija
284/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla normaalisti on tuoresalaattia pöydässä, perunoita ja herneitä kinkun kanssa.

Vegaani joutuisi syömään paljon perunaa.

Vierailija
285/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaninen ja herkku on toisensa poissulkeva yhtälö

Vierailija
286/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravinteiden määrästä puheenollen, mulla on vegaanina eniten se huoli että saan liikaa. Nyt on syöty 1000 kaloria suurin piirtein eli lisää on tulossa noin 500 ja syötin huvikseni taas Fineliin.

kalsium Oma saanti 264 % 2110,6 mg Suositus 800 mg

rauta Oma saanti 84 % 12,6 mg Suositus 15 mg

magnesium Oma saanti 122 % 340,9 mg Suositus 280 mg

seleeni Oma saanti 144 % 72,1 µg Suositus 50 µg

sinkki Oma saanti 115 % 8,1 mg  Suositus 7 mg

Ja niin edelleen.

Vierailija
287/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön lihansyöjäkasveista tehtyjä ruokia.

Vierailija
288/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulin lukemaan uusia ideoita täältä, kun meidänkin joulupöytään istuu muutama vegaani. Mutta saankin lukea sivutolkulla, kun vegaaneja haukutaan taas aivan raivon vallassa. En koskaan varmasti opi ymmärtämään, miksi kasvissyönti tai vegaanius saa monetkin kiehumaan. En usko, että jos joku kyselee täältä kinkunpaisto-ohjeita jouluksi tai jotain karjalanpaistivinkkiä, ketjussa riehutaan hulluna haukkumassa kuinka ilmasto tuhoutuu ja kinkunsyöjän ruokavalio on niin epäeettinen kun mausteet tulevat kaukaa ja kahviakin juodaan siinä välissä. 

Ja itse en tunne yhtään sellaista vegaania, jonka ruokavalio koostuisi vegaanisista eineksistä tai pelkästään jostain soijatuotteesta. Itsellä on vähän niin ja näin aina ajoittain tuon terveellisen ruokavalion kanssa, ja mietin, että voikun saisi itsestäkin irti ja aloittaisi vegaanisen ruokavalion. 

Vegaanien ärsyttävyys piileekin siinä kaksinaamaisuudessa, että ollaan olevinaan hyviä ja pyhiä, mutta kuitenkin yleensä tehdään kaikkea muuta kuin ympäristön kannalta hyviä valintoja.

Makkaranmussuttajat harvoin esiintyvät maailmanparantajina, siksi niissä ketjuissa ei ole samanlaista, missä kysytään kinkunpaisto-ohjeita.

Ihan vaan sivusta totean, en syö kinkkua enkä ole vegaani.

Kun nyt luet tämän ketjun ensimmäistä sivua, niin missä siellä on pyhimyksiä ja maailmanparantaja? Ei ensimmäistäkään. Silti on teikäläisiä repimässä päätään. Eli on ihan sama mitä vegaani sanoo, pään aukominen alkaa heti.

En ole tätä alusta asti lukenut, ja tarkoirinkin ihan yleisesti vegaaneja, en tätä ketjua.

Mitkä ihmeen "teikäläiset". Paljastit taas tollakin sanalla miten mustavalkoisesti ajattelevia fanaattiset ihmiset (kuten vegaanitkin) ovat.

Vierailija
289/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravinteiden määrästä puheenollen, mulla on vegaanina eniten se huoli että saan liikaa. Nyt on syöty 1000 kaloria suurin piirtein eli lisää on tulossa noin 500 ja syötin huvikseni taas Fineliin.

Ja niin edelleen.

Ja omega-3???

B-vitamiinit???

Ja niin edelleen.

Vierailija
290/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä nämä kulteista jauhavat sekopäät oikein pyörivät kun ilmeisesti kohtaavat paljonkin "pyhimyksiksi itsensä esitteleviä vegaaneja"? Minä olen kohdannut tuollaista viimeksi vuosituhannen vaihteessa, kun veganismi oli vielä ns. ituhippien juttu. Nykyisin se on ruokavalio muiden joukossa, ei mitään ihmeellistä. Mistä nämä ummehtuneet ajatukset siis tulevat?

Vierailija
291/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä nämä kulteista jauhavat sekopäät oikein pyörivät kun ilmeisesti kohtaavat paljonkin "pyhimyksiksi itsensä esitteleviä vegaaneja"? Minä olen kohdannut tuollaista viimeksi vuosituhannen vaihteessa, kun veganismi oli vielä ns. ituhippien juttu. Nykyisin se on ruokavalio muiden joukossa, ei mitään ihmeellistä. Mistä nämä ummehtuneet ajatukset siis tulevat?

En ole vielä tähän päivään mennessä tavannut vegaania joka ei näkisi ”ruokavaliotaan” täysin kaiken kritiikin ulkopuolella sijaitsevana pyhänä asiana.

Vierailija
292/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulin lukemaan uusia ideoita täältä, kun meidänkin joulupöytään istuu muutama vegaani. Mutta saankin lukea sivutolkulla, kun vegaaneja haukutaan taas aivan raivon vallassa. En koskaan varmasti opi ymmärtämään, miksi kasvissyönti tai vegaanius saa monetkin kiehumaan. En usko, että jos joku kyselee täältä kinkunpaisto-ohjeita jouluksi tai jotain karjalanpaistivinkkiä, ketjussa riehutaan hulluna haukkumassa kuinka ilmasto tuhoutuu ja kinkunsyöjän ruokavalio on niin epäeettinen kun mausteet tulevat kaukaa ja kahviakin juodaan siinä välissä. 

Ja itse en tunne yhtään sellaista vegaania, jonka ruokavalio koostuisi vegaanisista eineksistä tai pelkästään jostain soijatuotteesta. Itsellä on vähän niin ja näin aina ajoittain tuon terveellisen ruokavalion kanssa, ja mietin, että voikun saisi itsestäkin irti ja aloittaisi vegaanisen ruokavalion. 

Vegaanien ärsyttävyys piileekin siinä kaksinaamaisuudessa, että ollaan olevinaan hyviä ja pyhiä, mutta kuitenkin yleensä tehdään kaikkea muuta kuin ympäristön kannalta hyviä valintoja.

Makkaranmussuttajat harvoin esiintyvät maailmanparantajina, siksi niissä ketjuissa ei ole samanlaista, missä kysytään kinkunpaisto-ohjeita.

Ihan vaan sivusta totean, en syö kinkkua enkä ole vegaani.

Kaikki eivät ole vegaaneja ympäristösyistä, tuleeko yllätyksenä? Ihan vaan sivusta totean.

Ei, mutta ei se eläinten olosuhteita paranna, että esim lennellään ristiin rastiin. Turismi tappaa luonnon paikallisine lajeineen, lisäksi lintuja kuolee lentokoneiden moottoreihin.

Jos taas terveyden vuoksi jättää esim kalan ja munan syömättä, sehän on silkkaa hölmöyttä. Kyllä hyvä vähän eläinperästäkin syödä, ei se tarkota että pitäs jauhelihaa mättää monta kertaa päivässä, vaan että syö esim kalaa ja munia.

Vierailija
293/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niin edelleen.

Ja omega-3???

B-vitamiinit???

Ja niin edelleen.

En jaksanut kaikkea ruveta syöttämään. Ainoa b-vitamiini jonka kanssa oli "ongelmaa", lue tuppasi jäämään pikkusen vajaaksi oli b2 (b12 tietysti purkista). Ravintohiivahiutaleet ratkaisi sen ongelman ja on lisäksi hyviä.

Vierailija
294/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niin edelleen.

Ja omega-3???

B-vitamiinit???

Ja niin edelleen.

En jaksanut kaikkea ruveta syöttämään. Ainoa b-vitamiini jonka kanssa oli "ongelmaa", lue tuppasi jäämään pikkusen vajaaksi oli b2 (b12 tietysti purkista). Ravintohiivahiutaleet ratkaisi sen ongelman ja on lisäksi hyviä.

NAM! Hiivahiutaleita 😆

Vierailija
295/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä veganismi on yhdenlaista ääriajattelua.

Vegetaarisuus taas on järjellistä.

Nykyään tunnutaan suitsutettavan vain vegaanisuuden perään, sellanen terve järki ja kultanen keskitie tuntuu unohtuneen.

Lihan voi jättää kauppaan myös olematta vegaani.

Vierailija
296/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vegakit eivät oikeasti pitäisi aatettaan taisteleminen arvoisena pyhänä kutsumuksena, voisivat yksinkertaisesti olla huomioimatta muut kuin omiensa kommentit.

Vaan ei…

Vierailija
297/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä tähän päivään mennessä tavannut vegaania joka ei näkisi ”ruokavaliotaan” täysin kaiken kritiikin ulkopuolella sijaitsevana pyhänä asiana.

Jaa, minusta toisenlaisia tulee vastaan esimerkiksi täällä keskusteluissa jatkuvasti. Eikä sellaiset pidä mitään meteliä syömisistään joten olet hyvin voinut kohdata.

Vierailija
298/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtisalaattia, tuorekurkkua, citrushedelmiä ja tomaattia, sekä mustia viinimarjoja.

Vierailija
299/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niin edelleen.

Ja omega-3???

B-vitamiinit???

Ja niin edelleen.

NAM! Hiivahiutaleita 😆

Ne on!

Vierailija
300/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niin edelleen.

Ja omega-3???

B-vitamiinit???

Ja niin edelleen.

NAM! Hiivahiutaleita 😆

Kyllä. Näissä on mukava parmesaanimainen maku. Omega 3 otan toistaiseksi purkista jonkin verran kun Fineli ei erottele. Syötin Cronometriin ja yllätyin miten hyvä tilanne oli ilman kapseleitakin. Eli kun joudan perehdyn paremmin ja hoidan senkin asian kuntoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi