Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vegaanisia jouluherkkuja teillä syödään?

Vierailija
13.12.2021 |

Meidän herkku on viski-taatelikakku.

https://chocochili.net/2008/12/viski-taatelikakku/

Lisäksi fudgea ja wienernougata.

https://vegaanihaaste.fi/

https://vegaanihaaste.fi/reseptit

On muuten herkullisen näköisiä reseptejä!

Kommentit (401)

Vierailija
261/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veganismin terveellisyyttä tutkittaessa on AINA ollut kohteena erittäin monipuolista kasvisruokaa syöviä yhteisöjä esim joitakin uskonnollisia lahkoja USA:ssa. Nämä kasvattavat ruokansa itse ja syövät moninkertaisesti monipuolisemmin kuin stadilainen 22-v hese-Wolt-vuustonsyöjä.

Vierailija
262/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulin lukemaan uusia ideoita täältä, kun meidänkin joulupöytään istuu muutama vegaani. Mutta saankin lukea sivutolkulla, kun vegaaneja haukutaan taas aivan raivon vallassa. En koskaan varmasti opi ymmärtämään, miksi kasvissyönti tai vegaanius saa monetkin kiehumaan. En usko, että jos joku kyselee täältä kinkunpaisto-ohjeita jouluksi tai jotain karjalanpaistivinkkiä, ketjussa riehutaan hulluna haukkumassa kuinka ilmasto tuhoutuu ja kinkunsyöjän ruokavalio on niin epäeettinen kun mausteet tulevat kaukaa ja kahviakin juodaan siinä välissä. 

Ja itse en tunne yhtään sellaista vegaania, jonka ruokavalio koostuisi vegaanisista eineksistä tai pelkästään jostain soijatuotteesta. Itsellä on vähän niin ja näin aina ajoittain tuon terveellisen ruokavalion kanssa, ja mietin, että voikun saisi itsestäkin irti ja aloittaisi vegaanisen ruokavalion. 

Vegaanien ärsyttävyys piileekin siinä kaksinaamaisuudessa, että ollaan olevinaan hyviä ja pyhiä, mutta kuitenkin yleensä tehdään kaikkea muuta kuin ympäristön kannalta hyviä valintoja.

Makkaranmussuttajat harvoin esiintyvät maailmanparantajina, siksi niissä ketjuissa ei ole samanlaista, missä kysytään kinkunpaisto-ohjeita.

Ihan vaan sivusta totean, en syö kinkkua enkä ole vegaani.

Kaikki eivät ole vegaaneja ympäristösyistä, tuleeko yllätyksenä? Ihan vaan sivusta totean.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veganismin terveellisyyttä tutkittaessa on AINA ollut kohteena erittäin monipuolista kasvisruokaa syöviä yhteisöjä esim joitakin uskonnollisia lahkoja USA:ssa. Nämä kasvattavat ruokansa itse ja syövät moninkertaisesti monipuolisemmin kuin stadilainen 22-v hese-Wolt-vuustonsyöjä.

Nyt kyllä vaatisin jo lähteen tälle heitolle?

Vierailija
264/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veganismi on kultti.

High control

Opposing critical thinking (vegaanit on aina oikeassa)

The group delegitimizes former members (”Et oo aito vegaani😩”)

The group is paranoid about the outside world (FB:n suljetut ryhmät joissa kaikki oikeauskoiset)

Isolating members and penalizing them for leaving (Kun joku vegaani lipeää…)

The group uses “thought reform” methods (Tässäkin keskustelussa)

The group is elitist (Kallion tytöt joiden isä maksaa kämpän ja Woltin)

By definition, veganism is not a religion. You do not need to believe in a higher power, let alone worship one, to be a vegan. 

Jos nyt oikein lähdetään vertaamaan veganismia ja lihansyöntiä uskontoon parilla esimerkillä.....

1. Perustuu sitkeästi ikivanhoihin uskomuksiin

uskonto KYLLÄ

lihansyönti KYLLÄ

veganismi EI

2. Kieltäytyy haastamasta kyseisiä uskomuksia

uskonto  KYLLÄ

lihansyönti KYLLÄ

veganismi EI

3. Kieltää tieteelliset faktat ja tutkimukset

uskonto  KYLLÄ

lihansyönti KYLLÄ

veganismi EI

4.  Epäjohdonmukainen moraalikäsitys

uskonto  KYLLÄ

lihansyönti KYLLÄ

veganismi EI

5. Uhrina on eläin

uskonto  KYLLÄ

lihansyönti KYLLÄ

veganismi EI

6. Sivuuttaa loogisen asioiden käsittelyn

uskonto  KYLLÄ

lihansyönti KYLLÄ

veganismi EI

yms... 

Etkä ymmärrä uskonnon ja kultin eroa? 🤦🏻‍♂️

Vierailija
265/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun taas 22v hese-wolt-juustonsyöjä on niin terveenä ❤️. Iho ja kynnet vaan kiiltelee 💫💯.

Vierailija
266/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläintensuojelu olisi minulle elämässä kaikkein tärkeintä söisin eettisesti tuotettua lihaa sitä toimintaa tukeakseni, mutta käyttäisin kaiken muun aikani ja luultavasti ammattini eläinten suojeluun.

Veganismi on laiskinta mahdollista eläinrakkautta.

Vierailija
267/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katson Prisman punalaputettuja tuotteita tiedän että veganismi on laskeva trendi.

Ai ne mitkä kaivat niiden punalaputettujan lihatuotteiden alta? :)

Vierailija
268/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaninen joulu koostuu usein kaukaa rahdatusta soijasta ja vehnäjauhoista tehdystä seitanista. Sekä epämääräisistä aineksista tehdyistä raakakakuista.

Haluan syödä hyvin, ilman lisäaineita ja eettisesti oikein, joten meillä on jouluna peuranpaistia, itsekasvatetuista luomu punajuurista, porkkanoista ja perunoista tehtyjä laatikoita ja herkkuja. Läheisen juustolan herkkujuustoja, tuoreita kotimaisia kasviksia ja ihania jälkiruokia marengista, kermasta, kinuskista ja suklaasta, oman puutarhan omenoista ja marjoista, sekä itsekerätyistä puolukoista ja mustikoista.

Mitä eettistä on peuranpaistissa ja suklaassa ja juustossa? Suklaakaan ei taida kotimaista olla? Veikkaanpa että juotte myös kahvia ja mausteetkin tulevat ulkomailta.

Varsinaista hyvesignalointia.

Eettisesti riista on tietenkin luonnonmukaisempaa ja vähärasvaisempaa. Lisäksi metsästäminen lisää luonnon monimuotoisuutta, ei köyhdytä Suomen luontoa ja tietenkin myös harventaa Suomen vahvoja riistakantoja, josta taas koituu em. hyötyjen lisäksi parempi tieturvallisuus.

Haluamme myös tukea lähijuustolaa suomalaisena yrittäjänä ja vuohenmaitoa käyttävien herkullisten juustojensa takia. Mausteina käytämme ainoastaan reilun kaupan tuotteita, samoin suklaassa ja kahvissa. Oliiviöljyä saamme suoraan Italiasta ystävämme kautta hänen naapuriltaan. Kasvatamme ja kuivatamme  itse yrttejä mausteeksikin, vaikka syömme niitä myös jatkuvasti tuoreeltaan. Elämäntapamme on hidas ja suosimme lähituotteita sekä itse kasvatettua mahdollisimman paljon. 

Aluksi ärsytti, mutta nyt tämä on jo hulvatonta. Kerro toki lisää, mites joululahjat? Onko emäntä lihdannut, loukuttanut ja kutonut ja (käsin luuneulalla)ommellut koko syksyn saadakseen perheelle itsekasvatetusta luomupellavasta pyjamat? Onko isäntä käynyt omassa metsässä kaatamassa luomumännyn ja veistänyt lapsille puisen hotwheelsradan ja autot? Ja emännälle lähikalliosta itselouhimastaan kullasta valmistettu riipus? (Mutta hyss, se on yllätys)

Voit vapaasti pilkata, olisin itsekin kateellinen ellen olisi vuosien ajan kokenut itse sitä kaikkea vaivaa päästäkseni tähän tilanteeseen. Ensinnäkin, toimimme yrittäjinä ja tulomme eivät ole suuret. Toisaalta ystäväpiirimme on laaja, jota kautta olemme luoneet verkostoa mm. Italiaan. Ja jotta saisit lisää hulvatonta iloa, niin kyllä, käytän kotimaisen suomenlampaan villaa suoraan tuottajilta ostettuna, itsellä ei sentään ole lampaita, vaikka ne ihania olisivatkin. Villasta neulon jouluksi ja muutenkin puseroita, myssyjä ja sukkia ja muuta.  Asumme vanhassa, edullisesti ostetussa, mutta idyllisessä puulämmitteisessä talossa suurella tontilla. Korjaamme sitä mahdollisimman paljon itse, mieheni taitaessa puusepän taidot, joten hän on todellakin, kuten toivoit, tehnyt itse myös huonekaluja, kuten ison ruokapöytämme. Metsästämme mieheni kanssa molemmat sekä keräämme marjoa ja viljelemme itse kasviksia, juureksia ja yrttejä. Toisaalta elämme kaukana kulttuuririennosta, joita rakastamme, olemme sidottuja talon lämmitykseen ja viljelyyn, matkustaminen vaatii järjestelyjä, siksi elämme mielestäni hidasta elämää.

Korostat ekologisuutta( jonka ehkä sotket terminä eettisyyteen?) mutta samalla asutte maalla omakotitalossa ja lentelette italiaan.

Ei siinä mitään, saat elää niin kuin haluat ja itseäni ei esim. ekologisuus juurikaan kiinnosta. Mutta ei kannata tulla vegaaneille hyvesignaloimaan.

Emme lentele Italiaan, vaan ystävämme asuu kahdessa maassa työnsä vuoksi ja tuo meille Suomeen tullessaan oliiviöljyä. Kirjoitinhan jo, että elämän tyylimme on sellainen, ettemme pysty helposti irrottautumaan talon lämmityksestä talvisin ja viljelystä kesäisin.

Talostamme vielä, se on yli sata vuotta vanha hirsitalo ja 7-henkiselle perheellemme 120 neliöllään jopa pieni, noin 17 neliötä per ihminen. Minkä kokoisessa asunnossa sinä asut? Talomme hiilijalanjälki sekä hiilikädenjälki eivät aikakaan ole suurempia kuin jos asuisimme täällä metsässä kerrostalossa, jossa täällä niitä olisi. Emme myöskään autoile, kuin maksimissaan kaksi kertaa viikossa. Lapsemme ovat tottuneet kulkemaan pyörillä koulumatkan (talve4ksi vaihdamme pyöriin talvirenkaat). Omalta osaltamme pidämme koko Suomea asuttuna ja maaseutua elävänä. 

Ja sanomattakin selvää, että öljyntuottaja asuu tietty lentokentän vieressä, että laajan ja kansaivälisen ystäväpiirinne jalo jäsen hakee öljyn kävellen tai korkeintaan polkupyörällä pajukoreineen.

Onko näppärä miehesi muotoillut teille kahviastiaston savesta ja oletko itse käsinmaalannut siihen talvioita?

Ai, jos ei ole vegaani, niin kaikki pyrkimys eettiseen ja ekologiseen elämäntapaan on pilkan ja vittuilun aihe? Tosi fresh.

T. Autoton, lapseton rento ilmastolähiruokailija

Ai, jos on vegaani, niin kantaa automaattisesti koko maailman palmuöljylastia ja hyönteisten kuolemia harteillaan. Tosi fresh sekin.

Jos väittää olevansa pyhimys, kuten te vegaanit väitätte, silloin kantaa.

Näytätkö yhdenkin kohdan, missä kukaan väittää sellaista? Jessus mitä harhoja. Syön vegaanisesti koska se sopii MINUN terveydelleni parhaiten, toki pidän myös eläimistä, mutta ympäristösyistä en voi rehvastella tekeväni valintoja, koska  ajan edelleen autoa yksin, asun yksin kohtalaisen leveästi, lennän heti kun koronalta taas tohtii yms. Missä kohtaa väittäisin olevani pyhimys? Koska pidän terveydestäni huolta minulle sopivimmalla tavalla (jonka en väitä toimivan edes kaikille)?

Vierailija
269/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veganismi on ääri-ilmiö ja ääritoimintaa, siitä ei päästä mihinkään. Kuin äksyilevä pikkulapsi joka sanoo ”jos en saa karkkia en syö sitten mitään”.

Sen sijaan että kannustettaisiin ihmisiä vähitellen siirtymään pois eläintuotteista, lyödään täyskielto päin naamaa kaikkine lieveilmiöineen. Täydellistä psykologian ja ihmistuntemusta puutetta.

Vierailija
270/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaninen joulu koostuu usein kaukaa rahdatusta soijasta ja vehnäjauhoista tehdystä seitanista. Sekä epämääräisistä aineksista tehdyistä raakakakuista.

Kaukaa rahdatusta soijasta 95 % käytetään eläinteollisuuden rehuksi, että jos siitä on huolissaan, niin sitä suuremmalla syyllä kannattaa valita kasvisruoka lautaselleen.

Tai valita lihaa jonka kasvattamisessa ei ole käytetty soijaa rehuna. Löytyy ihan helposti.

Soijalle ehdoton ei. Ilmastonmuutoksen kannalta tänne rahdattava soija ei ole hyvä vaihtoehto. Täällä kasvatettu soijakaan ei ole hyvä, koska soijaa ei ole edes suositeltavaa syödä kuin 2-4 annosta päivässä. 

Vehnääkin kannattaa välttää. Suurin osa vegaaneista syö todella yksipuolisesti. Uskon, että jopa perheemme lapset syövät, itsekasvatettuja luomukasviksia ja juureksia, marjoja ja hedelmiä monta kertaa enemmän kuin perusvegaani. Ruokavalioomme kuuluu lisäksi riista, eettisesti tuotetut luomu jyvät ja pähkinät. Kotimaiset marjat, sienet sekä puhtaat kotimaiset kalat ja äyriäiset. Kotimaiset kaura, ruis, hirssi ja tattari.  

Kumma kyllä tuntemillani vegaaneilla on aika usein suolisto/vatsa ongelmia. Varmaankin juuri heidän syömänsä vähäisen kasvis/juures määränsä vuoksi. Yleensä vegaanit syövät soijaa ja jotain valkoista siinä sivussa. Kun sekaanina itse syön ruoka-annoksella lihaproteiinia noin 15% , juureksi noin 25% ja kasviksia 40% ja hiilihydraatteja 20%. Kun tätä samaa toistaa joka aterialla, on kasvisten ja juuresten määrä melkoinen. Ruokavalioni on todella monipuolinen, syön ruista, muita viljoja, jyviä ja pähkinöitä ja jonkin verran juureksia ja vihanneksia kypsentämättöminäkin. En ole ikinä kärsinyt vegaaneille yleisistä suolisto-ongelmista tai vitamiinien puutteista enkä joutunut napsimaan vitamiinia pillereistä.  

Oletko kuullut psykologian termistä vahvistusharha? Sillä tarkoitetaan sitä, että yksilöllä on taipumus valikoida sellaista informaatiota, joka tukee hänen omaa ennakkokäsitystään. Vaikuttaa siltä, että sinulla tämä taipumus on aika vahva. Voi olla kyse myös ankkuroitumiserheestä, eli siitä, että ensiksi kuultu "fakta" vääristää päätöksentekoa. Kannattaa ehkä miettiä tätä.

Kuinka monta vegaania muuten tunnet? Kai ymmärrät, etteivät he mitenkään voi olla edustava otos kaikista, tai edes suurimmasta osasta vegaaneja? Minä olen tuntenut varmaan useita kymmeniä vegaaneja ja esim. asunut todella monen kanssa kämppiksenä. Heistä suurimman osan ruokavalion kulmakivi ovat kotimaiset kasvikset ja juurekset, moni ei muuten käytä soijaa ollenkaan syystä tai toisesta ja kenellekään soija ei ole ollut mikään ruokavalion perusta. Jos on vähävarainen, esim. opiskelija, ei ole varaa ostella jotain kalliita vegetuotteita jatkuvasti, niin kuin ehkä kuvittelet, vaan se on kaali, juurekset ja edulliset kasviproteiinit joilla porskutetaan eteenpäin. Niin että kummallakohan meistä, sinulla vai minulla (joka olen itsekin vegaani), mahtaa olla parempi ja kattavampi käsitys vegaaneista ja heidän ruokavaliostaan?

Oma ruokavalioni kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin sinun, lukuunottamatta eläintuotteita. Mutta eihän tämä voi olla mahdollista, kun vegaanit syö vain soijaa ja makaronia ja makaa kippurassa suolisto-ongelmiaan valitellen!

Kannattaisi rauhoittua. Varmastikaan tuttuni eivät edusta hyvää otantaa, ja kerroinkin avoimesti esimerkkinä, että muutama vegaaniystäväni kärsii pahoista suolisto/vatsa ongelmista ja heidän ruokavalionsa on melko yksipuolista. 

Ymmärräthän sinäkin, että omasta lähipiiristä ei voi tehdä yleistystä muihin vegaaneihin. Samalla tavalla minä voin sanoa, että appuvanhempani ja 3 kaveriani kärsivät suolisto-ongelmista. Tästä ei kuitenkaan voi tehdä mitään yleistystä, että nyt kaikki sekasyöjät syövät huonosti. Hyviä tapoja vetää johtopäätöksiä on katsoa esim tutkimuksia, jossa on suurempi otanta. Ps. Älä yritä hiljentää toista keskustelijaa pyytämällä rauhoittumaan, kun et tiedä toisen mielentilaa kirjoituksen perusteella. T. Ohis

Kysymys ei ole omasta lähipiiristäni, vaan opiskelukavereistani ympäri Suomen. Hassua vaan, että kaikki, joilla on suolisto-ongelmia ovat vegaaneja. Ota ihan iisisti nyt. 

Jep. Kaikki täällä kirjoittavat lihaaneiksi haukutut eivät ole mitään grillitassurekkakuskeja. Olen entinen vegaani itse ja niin on moni moni muukin tuttavapiiristäni, terveyssyistä. Raudanpuute, suolisto-ongelmat ja nivelvaivat ovat yleisimpiä pitkän linjan vegejen vaivoja. Omista pahoista ajoistani on jo kymmenen vuotta. On ihanaa olla terve ja reipas. Iho, hiukset ja kynnet kiittävät, kun syön silloin tällöin sitä kamalaa punaista lihaa ❤️

Täällä juuri käräytettiin vegaanit, jotka kirjoittaa "en ole vegaani mutta". Käräytetään myös nämä "olin pitkään vegaani, kunnes aloin taas syödä lihaa ja nyt iho, hiukset ja kynnet kiiltävät", joka ei ole varmaan koskaan kasvista nähnytkään.

Meitä on jo paljon. Mutta eipä siitä voi kertoa julkisesti, kun kultti huutaa ”ei aito vegaani” ja ”fake news” ja ”väärin kasvisruokailtu”.

Esimerkiksi A- ja E-vitamiinien esiasteiden muuntokyky kehossa on täyttä geneettistä arpapeliä. Kasviksista saa vain esiasteita, oikea tavara tulee eläinrasvaa sitoutuneena.

Omassa lähipiirissämme järjestämme eettisen lihan ja eettisten kananmunien kimppatilauksia. Eräs ex-vege-kollegani on toiselta ammatiltaan puutarhuri, joten polykulttuurissa kasvatettuja pintamultaa elvyttäviä luomukasviksiakin saa yllin kyllin, korvausta vastaan toki.

Hyvä ihminen, kyllä edelleen on sallittua ja laillista olla sekasyöjä, ei siitä tarvitse missään salakerhossa jutustella. Valtaosa ihmisistä on sekasyöjiä, miksi olet noin pelokas?

Vierailija
271/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun katson Prisman punalaputettuja tuotteita tiedän että veganismi on laskeva trendi.

Ai ne mitkä kaivat niiden punalaputettujan lihatuotteiden alta? :)

Voi kun näkisit miten niitä vegaanisia ”jäätelöitä” yritetään myydä -50% vaan ei kukaa.n halua.

Vierailija
272/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanitonta lihaa pöydässä.

Vierailija
273/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veganismi on ääri-ilmiö ja ääritoimintaa, siitä ei päästä mihinkään. Kuin äksyilevä pikkulapsi joka sanoo ”jos en saa karkkia en syö sitten mitään”.

Sen sijaan että kannustettaisiin ihmisiä vähitellen siirtymään pois eläintuotteista, lyödään täyskielto päin naamaa kaikkine lieveilmiöineen. Täydellistä psykologian ja ihmistuntemusta puutetta.

Tämä ketju oli tarkoitettu vegaanisille ruoille. Jos ei keksi mitään mieluisaa vegaaniruokaa, niin miksi tänne ketjuun piti sinne tulla yökkimään toisten ruoille? Miten se ei ole pikkulapsimaista äksyilyä, miksei aikuisten anneta keskustella? Mitä äärimmäistä on siinä, että valitsee olla syömättä toisten olentojen kehoja? Ok, onhan se edelleen aika äärimmäisen harvinaista, mutta ei siinä oikein muuta extremeä ole. Eikä kukaan ole mitään täyskieltoa lyönyt päin kenenkään naamaa, vai missä näin on tapahtunut? Minä olen vegaani, sinä saat syödä minun puolestani mitä syöt, enkä kenenkään muunkaan sekasyöjän lautasen yllä käy nyrpistelemässä; minun ruokiani kyllä esim. ruokalassa arvostellaan ihan päin naamaa ja pyytämättä, jännä sekin. Eikö se ole jo psykologian puutetta?

Vierailija
274/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju oli tarkoitettu vegaanisille ruoille. Jos ei keksi mitään mieluisaa vegaaniruokaa, niin miksi tänne ketjuun piti sinne tulla yökkimään toisten ruoille? Miten se ei ole pikkulapsimaista äksyilyä, miksei aikuisten anneta keskustella? Mitä äärimmäistä on siinä, että valitsee olla syömättä toisten olentojen kehoja? Ok, onhan se edelleen aika äärimmäisen harvinaista, mutta ei siinä oikein muuta extremeä ole. Eikä kukaan ole mitään täyskieltoa lyönyt päin kenenkään naamaa, vai missä näin on tapahtunut? Minä olen vegaani, sinä saat syödä minun puolestani mitä syöt, enkä kenenkään muunkaan sekasyöjän lautasen yllä käy nyrpistelemässä; minun ruokiani kyllä esim. ruokalassa arvostellaan ihan päin naamaa ja pyytämättä, jännä sekin. Eikö se ole jo psykologian puutetta?

AMEN.

Vierailija
275/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologian puutetta... Älykkyyden minusta jos ei tajua mitä keho tarvitsee. Lue hyvä ihminen.  Tietoa löytyy

Vierailija
276/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaukaa rahdatusta soijasta 95 % käytetään eläinteollisuuden rehuksi, että jos siitä on huolissaan, niin sitä suuremmalla syyllä kannattaa valita kasvisruoka lautaselleen.

Tai valita lihaa jonka kasvattamisessa ei ole käytetty soijaa rehuna. Löytyy ihan helposti.

Soijalle ehdoton ei. Ilmastonmuutoksen kannalta tänne rahdattava soija ei ole hyvä vaihtoehto. Täällä kasvatettu soijakaan ei ole hyvä, koska soijaa ei ole edes suositeltavaa syödä kuin 2-4 annosta päivässä. 

Vehnääkin kannattaa välttää. Suurin osa vegaaneista syö todella yksipuolisesti. Uskon, että jopa perheemme lapset syövät, itsekasvatettuja luomukasviksia ja juureksia, marjoja ja hedelmiä monta kertaa enemmän kuin perusvegaani. Ruokavalioomme kuuluu lisäksi riista, eettisesti tuotetut luomu jyvät ja pähkinät. Kotimaiset marjat, sienet sekä puhtaat kotimaiset kalat ja äyriäiset. Kotimaiset kaura, ruis, hirssi ja tattari.  

Kumma kyllä tuntemillani vegaaneilla on aika usein suolisto/vatsa ongelmia. Varmaankin juuri heidän syömänsä vähäisen kasvis/juures määränsä vuoksi. Yleensä vegaanit syövät soijaa ja jotain valkoista siinä sivussa. Kun sekaanina itse syön ruoka-annoksella lihaproteiinia noin 15% , juureksi noin 25% ja kasviksia 40% ja hiilihydraatteja 20%. Kun tätä samaa toistaa joka aterialla, on kasvisten ja juuresten määrä melkoinen. Ruokavalioni on todella monipuolinen, syön ruista, muita viljoja, jyviä ja pähkinöitä ja jonkin verran juureksia ja vihanneksia kypsentämättöminäkin. En ole ikinä kärsinyt vegaaneille yleisistä suolisto-ongelmista tai vitamiinien puutteista enkä joutunut napsimaan vitamiinia pillereistä.  

Oletko kuullut psykologian termistä vahvistusharha? Sillä tarkoitetaan sitä, että yksilöllä on taipumus valikoida sellaista informaatiota, joka tukee hänen omaa ennakkokäsitystään. Vaikuttaa siltä, että sinulla tämä taipumus on aika vahva. Voi olla kyse myös ankkuroitumiserheestä, eli siitä, että ensiksi kuultu "fakta" vääristää päätöksentekoa. Kannattaa ehkä miettiä tätä.

Kuinka monta vegaania muuten tunnet? Kai ymmärrät, etteivät he mitenkään voi olla edustava otos kaikista, tai edes suurimmasta osasta vegaaneja? Minä olen tuntenut varmaan useita kymmeniä vegaaneja ja esim. asunut todella monen kanssa kämppiksenä. Heistä suurimman osan ruokavalion kulmakivi ovat kotimaiset kasvikset ja juurekset, moni ei muuten käytä soijaa ollenkaan syystä tai toisesta ja kenellekään soija ei ole ollut mikään ruokavalion perusta. Jos on vähävarainen, esim. opiskelija, ei ole varaa ostella jotain kalliita vegetuotteita jatkuvasti, niin kuin ehkä kuvittelet, vaan se on kaali, juurekset ja edulliset kasviproteiinit joilla porskutetaan eteenpäin. Niin että kummallakohan meistä, sinulla vai minulla (joka olen itsekin vegaani), mahtaa olla parempi ja kattavampi käsitys vegaaneista ja heidän ruokavaliostaan?

Oma ruokavalioni kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin sinun, lukuunottamatta eläintuotteita. Mutta eihän tämä voi olla mahdollista, kun vegaanit syö vain soijaa ja makaronia ja makaa kippurassa suolisto-ongelmiaan valitellen!

Kannattaisi rauhoittua. Varmastikaan tuttuni eivät edusta hyvää otantaa, ja kerroinkin avoimesti esimerkkinä, että muutama vegaaniystäväni kärsii pahoista suolisto/vatsa ongelmista ja heidän ruokavalionsa on melko yksipuolista. 

Ymmärräthän sinäkin, että omasta lähipiiristä ei voi tehdä yleistystä muihin vegaaneihin. Samalla tavalla minä voin sanoa, että appuvanhempani ja 3 kaveriani kärsivät suolisto-ongelmista. Tästä ei kuitenkaan voi tehdä mitään yleistystä, että nyt kaikki sekasyöjät syövät huonosti. Hyviä tapoja vetää johtopäätöksiä on katsoa esim tutkimuksia, jossa on suurempi otanta. Ps. Älä yritä hiljentää toista keskustelijaa pyytämällä rauhoittumaan, kun et tiedä toisen mielentilaa kirjoituksen perusteella. T. Ohis

Kysymys ei ole omasta lähipiiristäni, vaan opiskelukavereistani ympäri Suomen. Hassua vaan, että kaikki, joilla on suolisto-ongelmia ovat vegaaneja. Ota ihan iisisti nyt. 

Jep. Kaikki täällä kirjoittavat lihaaneiksi haukutut eivät ole mitään grillitassurekkakuskeja. Olen entinen vegaani itse ja niin on moni moni muukin tuttavapiiristäni, terveyssyistä. Raudanpuute, suolisto-ongelmat ja nivelvaivat ovat yleisimpiä pitkän linjan vegejen vaivoja. Omista pahoista ajoistani on jo kymmenen vuotta. On ihanaa olla terve ja reipas. Iho, hiukset ja kynnet kiittävät, kun syön silloin tällöin sitä kamalaa punaista lihaa ❤️

Täällä juuri käräytettiin vegaanit, jotka kirjoittaa "en ole vegaani mutta". Käräytetään myös nämä "olin pitkään vegaani, kunnes aloin taas syödä lihaa ja nyt iho, hiukset ja kynnet kiiltävät", joka ei ole varmaan koskaan kasvista nähnytkään.

Meitä on jo paljon. Mutta eipä siitä voi kertoa julkisesti, kun kultti huutaa ”ei aito vegaani” ja ”fake news” ja ”väärin kasvisruokailtu”.

Esimerkiksi A- ja E-vitamiinien esiasteiden muuntokyky kehossa on täyttä geneettistä arpapeliä. Kasviksista saa vain esiasteita, oikea tavara tulee eläinrasvaa sitoutuneena.

Omassa lähipiirissämme järjestämme eettisen lihan ja eettisten kananmunien kimppatilauksia. Eräs ex-vege-kollegani on toiselta ammatiltaan puutarhuri, joten polykulttuurissa kasvatettuja pintamultaa elvyttäviä luomukasviksiakin saa yllin kyllin, korvausta vastaan toki.

Hyvä ihminen, kyllä edelleen on sallittua ja laillista olla sekasyöjä, ei siitä tarvitse missään salakerhossa jutustella. Valtaosa ihmisistä on sekasyöjiä, miksi olet noin pelokas?

Ehkä tulkitset nyt omien pelon tunteidesi kautta tätä? En halua niskaani somepaskaa, ainakaan määrään enempää.

Sekasyöjä saa olla, mutta kokeilepa kertoa julkisesti, että voit liha/sekasyöjänä paremmin kuin vegaanina ja ajattelet, että sekaruokavalion voi toteuttaa eettisesti ja ekologisesti kestävästi. Laillista, mutta somehyökkäys tulee takuulla, varsinkin jos on semitunnettu toimija kulttuurialalla, kuten itse olen. Kuka sellaista jaksaa? Ja mitä luulet, miksi vegaaneista ei pidetä?

Vierailija
277/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologian puutetta... Älykkyyden minusta jos ei tajua mitä keho tarvitsee. Lue hyvä ihminen.  Tietoa löytyy

Vierailija
278/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tulkitset nyt omien pelon tunteidesi kautta tätä? En halua niskaani somepaskaa, ainakaan määrään enempää.

Sekasyöjä saa olla, mutta kokeilepa kertoa julkisesti, että voit liha/sekasyöjänä paremmin kuin vegaanina ja ajattelet, että sekaruokavalion voi toteuttaa eettisesti ja ekologisesti kestävästi. Laillista, mutta somehyökkäys tulee takuulla, varsinkin jos on semitunnettu toimija kulttuurialalla, kuten itse olen. Kuka sellaista jaksaa? Ja mitä luulet, miksi vegaaneista ei pidetä?

Somehyökkäys sekasyöjää kohtaan, taas tämmöinen heitto mille ei ole mitään pohjaa. Kyllä te ootte harhaisia, menen nyt syömään vegaanista ruokaa, jatkakaa te ihmeessä VEGAANIketjussa taas itkemistä kuinka teitä aina sorretaan...

Vierailija
279/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Somehyökkäys sekasyöjää kohtaan, taas tämmöinen heitto mille ei ole mitään pohjaa. Kyllä te ootte harhaisia, menen nyt syömään vegaanista ruokaa, jatkakaa te ihmeessä VEGAANIketjussa taas itkemistä kuinka teitä aina sorretaan...

Seuraan juuri fb:ssä erästä vegaania, joka haukkuu kovin sanoin Hesarissa esiintyvää alkutuottajaa, joka hoitaa metsiä ja kasvattaa eettisesti lehmiä pientilallaan. Otin kantaakin. Uskomatonta, että jaksetaan mollata ihmisiä, jotka tekevät oikeasti jotakin ilmaston ja luonnon eteen eivätkä vain shoppaile vuustoja (yök) marketista.

Sellaista perustetta.

Vierailija
280/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seitankinkkua, graavitofu (marinoituna + pakastamalla teksturoituna), laatikoita (peruna, porkkana, makaroni, härkäpapu, mahdollisesti lanttu), sienisalaatti, rosolli, jonkinlainen vihersalaatti, wakamesalaatti, caviartia, vuustolajitelma, pipareita/torttuja/kakkuja/leipiä/karjalanpiirakoita ym., wienernougat, vihreät kuulat ja muut vegaaniset makeiset. Glögiä ja kaurakermalikööriä.

Raaka-aineina pääosin vehnäjauho, kovetetut kasvirasvat ja sokeri sekä kaukomailla kasvatettu soija.

Kun ottaa huomioon että siipikarjan- ja sianrehut ovat pitkälti kaukomailla kasvatettua soijaa, eipä juuri eroa tavallisesta sekajoulupöydästä.

VHH-fanaatikkojen mielipiteet taas ei kiinnosta, varsinkaan miten muiden ihmisten "pitää" syödä juhlapäivinä. Tässä kysyttiin vegaaniherkkuja eikä vinkkejä miten kinkkuun saa enemmän laardia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan