Jatka lausetta: Kun on äiti, ei enää voi...
(mua oikeasti kiinnostaa asenteet tämän asian suhteen muutaman ketjun perusteella, siksi kysyn)
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:46"]
...koskaan tietää millaista elämä olisi ilman lapsia.
[/quote]
Kyllähän sitä tietää millaista elämä on ilman lapsia. Mitä vanhempana lapsia tekee, sitä enemmän niitä lapsettomia vuosia on kertynyt. Hyvin tietää mitä se on ja mitä se olisi tullut olemaankin.
[/quote]
Et voi tietää. Voit ainoastaan spekuloida ja arvailla. -10
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:00"]
[/quote]
Kyllähän sitä tietää millaista elämä on ilman lapsia. Mitä vanhempana lapsia tekee, sitä enemmän niitä lapsettomia vuosia on kertynyt. Hyvin tietää mitä se on ja mitä se olisi tullut olemaankin.
[/quote]
Elämä jatkuu hautaan asti. Ei äiti voi tietää millaista olisi elää ilman lapsia vaikka 40-80-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:49"]
Nauttia pitkistä aamu-unista eikä pitkistä lämpimistä suihkuista. Vessarauhasta puhumattakaan.
[/quote]
Pitkät aamu-unet ja vessarauha ovat muisto vaan mutta lämpimistä suihkuista voi edelleen nauttia kun ottaa lapset mukaan sinne tai laittaa ammeeseen.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:47"]...lähteä extempore suoraan töistä mihinkään, tai ylipäätään suoraan mihinkään
[/quote]
Ai, minulla on kyllä mies, joka mahdollistaa tämän.
[/quote]
Miksi kohtelet miestäsi noin? Minä olisin ainakin raivon partaalla, jos mies soittaisi yhtäkkiä "en tulekaan kotiin niinkuin sovittiin kun päätin lähteä reissuun viikonlopuksi, ja ainiin, en hakenut lapsia tarhasta kuten piti, heippa!"
[/quote]
Kannattaa koittaa erilaista lähestymistapaa. "Viitsitkö hakea lapsen päiväkodista?" Meillä tosin mies aina hakee, minä vien. Meillä mies osallistuu lapsensa elämään ihan yhtä paljon kuin minäkin.
"Kun on äiti, ei enää voi olla arvostelematta toisten äitien tapaa olla äiti."
Valitettavaa mutta totta. Tämän olen huomannut omalla kohdallani, kolmen lapsen äitinä.
Olemme mieheni kanssa YHDESSÄ sopineet että molemmat ottavat YHDESSÄ vastuuta YHTEISISTÄ lapsistamme, eli kaikista kolmesta. Tämä on mahdollistanut sen että myös MINÄ saan harrastaa, käydä ulkona tapaamassa kavereitani silloin tällöin, ylipäätään elää kodin ulkopuolista elämääkin, johon lapset eivät liity. Toki lapset ja perheeni on mulle ykkösasia ja asia johon haluan käyttää aikaani eniten, mutta myös minulle muukin elämä on tärkeää. Tästähän on moni "ystäväni" saanut arvostelun aihetta että kuinka minä nyt voin tuolla tavoin elää.. Empä ole koskaan samojen naisten suusta kuullut että kenenkään miesten harrastuksia ym. menoja arvosteltaisiin samalla tavoin.
Mutta niin kuin sanoin, me olemme mieheni kanssa tämän yhdessä sovussa tuumin havainneet toivaksi ratkaisuksi perheessämme ja se on meidän elämää, en jaksa miettiä ja päätäni vaivata mitä jotkut martyyriäidin roolin omakseen ottaneet ovat mieltä elämästämme. Me olemme onnellisia näin ja pysyneet onnellisesti yhdessä jo melkein 20v.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:47"]...lähteä extempore suoraan töistä mihinkään, tai ylipäätään suoraan mihinkään
[/quote]
[/quote]
Hieno juttu sinulle, haluatko mitalin? Kaikilla ei ole.
[/quote]
En, vaan muullekin lapsille osallistuvan isän.
Palstavela löysi näemmä taas paikalle kertomaan äideille miten asiat ovat.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:47"]...lähteä extempore suoraan töistä mihinkään, tai ylipäätään suoraan mihinkään
[/quote]
[/quote]
Miksi kohtelet miestäsi noin? Minä olisin ainakin raivon partaalla, jos mies soittaisi yhtäkkiä "en tulekaan kotiin niinkuin sovittiin kun päätin lähteä reissuun viikonlopuksi, ja ainiin, en hakenut lapsia tarhasta kuten piti, heippa!"
[/quote]
Kannattaa koittaa erilaista lähestymistapaa. "Viitsitkö hakea lapsen päiväkodista?" Meillä tosin mies aina hakee, minä vien. Meillä mies osallistuu lapsensa elämään ihan yhtä paljon kuin minäkin.
[/quote]
Perheessä toimitaan niinkuin on sovittu, ellei tapahdu jotain mihin ei itse voi vaikuttaa. Hyvässä perheessä ei kuulu lähteä extempore-matkalle yksin vaikkapa pääsiäislomaksi ja jättää toista pärjäilemään vaikka kuinka pyytäisi kauniisti. Älä ihmettele, jos yhtenä kauniina päivänä sinulla ei olekaan enää puolisoa, jos harrastat tuota useinkin.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:02"]"Kun on äiti, ei enää voi olla arvostelematta toisten äitien tapaa olla äiti."
Valitettavaa mutta totta. Tämän olen huomannut omalla kohdallani, kolmen lapsen äitinä.
Olemme mieheni kanssa YHDESSÄ sopineet että molemmat ottavat YHDESSÄ vastuuta YHTEISISTÄ lapsistamme, eli kaikista kolmesta. Tämä on mahdollistanut sen että myös MINÄ saan harrastaa, käydä ulkona tapaamassa kavereitani silloin tällöin, ylipäätään elää kodin ulkopuolista elämääkin, johon lapset eivät liity. Toki lapset ja perheeni on mulle ykkösasia ja asia johon haluan käyttää aikaani eniten, mutta myös minulle muukin elämä on tärkeää. Tästähän on moni "ystäväni" saanut arvostelun aihetta että kuinka minä nyt voin tuolla tavoin elää.. Empä ole koskaan samojen naisten suusta kuullut että kenenkään miesten harrastuksia ym. menoja arvosteltaisiin samalla tavoin.
Mutta niin kuin sanoin, me olemme mieheni kanssa tämän yhdessä sovussa tuumin havainneet toivaksi ratkaisuksi perheessämme ja se on meidän elämää, en jaksa miettiä ja päätäni vaivata mitä jotkut martyyriäidin roolin omakseen ottaneet ovat mieltä elämästämme. Me olemme onnellisia näin ja pysyneet onnellisesti yhdessä jo melkein 20v.
[/quote]
Olet onnekas. On myös niin, että yksinhuoltajan on vaikea hahmottaa, kuinka paljon vapaa-aikaa kaksi aikuista perheessä mahdollistaa.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:47"]...lähteä extempore suoraan töistä mihinkään, tai ylipäätään suoraan mihinkään
[/quote]
[/quote]
Hieno juttu sinulle, haluatko mitalin? Kaikilla ei ole.
[/quote]
En, vaan muullekin lapsille osallistuvan isän.
[/quote]
Kukapa ei haluaisi? Aina ei vain asiat mene niinkkuin haluaisi...
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:47"]...lähteä extempore suoraan töistä mihinkään, tai ylipäätään suoraan mihinkään
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Perheessä toimitaan niinkuin on sovittu, ellei tapahdu jotain mihin ei itse voi vaikuttaa. Hyvässä perheessä ei kuulu lähteä extempore-matkalle yksin vaikkapa pääsiäislomaksi ja jättää toista pärjäilemään vaikka kuinka pyytäisi kauniisti. Älä ihmettele, jos yhtenä kauniina päivänä sinulla ei olekaan enää puolisoa, jos harrastat tuota useinkin.
[/quote] Oletpa katkeran kuuloinen. Extempore tekeminen voi olla vaikka lasillinen ystävän kanssa töiden jälkeen. Hyvä perhe ja parisuhde mahdollistaa sen. Extempore juttuja voi myös tehdä lapsi mukanaan. Ei kaikkien elämä ole minuutti minuutilta suunniteltua, vaikka sinun olisi. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:47"]...lähteä extempore suoraan töistä mihinkään, tai ylipäätään suoraan mihinkään
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinun perheessäsi ehkä, mutta monilla muilla on neuvottelunvaraa ja joustoa.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:47"]...lähteä extempore suoraan töistä mihinkään, tai ylipäätään suoraan mihinkään [/quote] Ai, minulla on kyllä mies, joka mahdollistaa tämän. [/quote] Miksi kohtelet miestäsi noin? Minä olisin ainakin raivon partaalla, jos mies soittaisi yhtäkkiä "en tulekaan kotiin niinkuin sovittiin kun päätin lähteä reissuun viikonlopuksi, ja ainiin, en hakenut lapsia tarhasta kuten piti, heippa!" [/quote] Kannattaa koittaa erilaista lähestymistapaa. "Viitsitkö hakea lapsen päiväkodista?" Meillä tosin mies aina hakee, minä vien. Meillä mies osallistuu lapsensa elämään ihan yhtä paljon kuin minäkin. [/quote] Perheessä toimitaan niinkuin on sovittu, ellei tapahdu jotain mihin ei itse voi vaikuttaa. Hyvässä perheessä ei kuulu lähteä extempore-matkalle yksin vaikkapa pääsiäislomaksi ja jättää toista pärjäilemään vaikka kuinka pyytäisi kauniisti. Älä ihmettele, jos yhtenä kauniina päivänä sinulla ei olekaan enää puolisoa, jos harrastat tuota useinkin.
[/quote]
Öö, kyllä mä ainakin voin soittaa miehelle ja kysyä, onko ok, jos meenkin lasilliselle töiden jälkeen. Tai soittaa miehen äidille, että pääseekö viikonlopuksi meille. Yleensä aina onnistuu. Kyllä mä voin reissatakin ja mies myös. Miksi pitäisi kahlita itseään kotiin? Ja kyllä sitä lasten kanssa yksinkin pärjää..
...olla ajattelematta, miten ihana ja rakas se oma lapsi onkaan. Päivääkään en vaihtaisi pois. <3
[/quote]