spinning ja raskaus?? Mitä harrastatte??
Minulla tekisi ihan hirveesti mieli mennä spinningiin nyt rv.13. Onkohan se liian raskasta raskaana olevalle? kävin viime keväänä kävin polkeen ja olihan se raskasta, mutta tehokasta. Nyt olo niin iso että ihan morkkista.. vai jatkaisinkohan sauvakävelyä.. Mites muilla?? Mitäs te harrastatte??
Kommentit (13)
juoksen, nostan painoja, treenaan pallolla. Käyn jumpissa, en hypi kovin voimallisesti enää, kevyesti hypin. Juoksulenkeillä ja pyöräilemässä käyn. Edellisessä raskaudessa jatkoin kuntosaliharjoittelua ihan synnytykseen saakka. Ja näitä treenejä tulee noin 5/vk.
Käyn jumpissa, pacessa, kuntosalilla, vesijuoksemassa ja hydrobicissä, lenkillä ja vastapainoksi näille pitkillä, rentouttavilla kävelylenkeillä. Kaikkea näitä harrastan noin 5 krt/vk ja aion jatkaa niin pitkälle kun hyvälle tuntuu. Jumpissa hyppelyt jätän sitten vähemmälle. Urheilu on aina kuulunut suurena osana elämässäni.
-miili rv 13+6-
Minlla nyt menossa toinen raskaus ja rv 35. VIimeksi tänään kävin vesijuoksemassa puolisen tuntia. Eli tällä hetkellä ehdottomasti minulle sopii uinti (joko normaali tai vesijuoksu), jossa käyn 3-4 krt viikossa. VIimeksi kävin jumpassa pari viikkoa sitten, hypyt väliin ja muutenkin ihan kevyttä kuntojumppaa oli tunti.
Olit kiinnostunut nimenomaan spinningistä. ITse taisin käydä vikan kerran spinnaamassa kevyellä tunnilla siinä rv 28 ja siihen asti olin käynyt siellä noin kerran viikossa tai kesällä harvemmin. Tuon vikan kerran jälkeen ei vain ole tehnyt mieli hikoilemaan sillä tavoin kuin spinningissä ja se ei tuo enää " haluttua" oloa minulle. Pacessa taisin käydä viimeksi noin 4 viikkoa sitten. Mutta tosiaan näin loppumetreillä tuo uinti on se, joka tuo taivaallisen olon - SUOSITTELEN sitä ainakin loppumetreillä, jos vaan mahdollista! Myö kevyt jumppa sopii ainakin minulle.
Ekassa raskaudessa kävin kuntosalilla ja uimassa laskettuun aikaan asti ja kun yliajalle mentiin, niin tein vielä reilun tunnin pituisia lenkkejä lähes joka päivä.
Oman olon mukaan! Minulle liikunta loppuraskauden pelastus ja ihmeen hvin sitä jaksaa vielä tehdä, vaikka kotona hääriikin tällä hetkellä pieni taapero ja masussa myllertää seuraava tulokas :-)
Jolla rv 35
Käyn kerran vkossa vesijumpassa sekä joogassa. Vesijumpassa on pitänyt hieman hellittää jo vatsalihaksia tehdessä ja eikä " jaksa" enää jumpata samalla teholla kuin ennen raskautta. Hyvä sitä on kuunnella omaa kehoaan. Käyn myös hatha-joogassa. 1 ½ tuntia ihanaa hiljaisuutta ja venyttelyä. Se jos mikä rentouttaa.
Minä ja rv 18+3
Itselläni ei odotusajan liikunnasta ole ainakaan toistaiseksi muuta kuin kirjatietoa. Liikuntaa voi ja kannattaakin harrastaa koko raskauden ajan. Sen avulla voi vaikuttaa painon kertymiseen ja mm. verenpaineeseen. Hyvä peruskestävyyden on tieteellisissä tutkimuksissa myös todistettu helpottavan ja nopeuttavan synnytystä. Eri lajeista esimerkiksi liikuntalääketieteellinen kirjallisuus ei mitään suositusjärjestystä anna. Itse jättäisin ehkä hyppyjä ja kovia iskuja sisältävän liikunnan vähemmälle ainakin viimeiseltä kahdelta kolmannekselta (ratsastus, aerobic yms.) Yleissuositus yllä mainitun alan kirjallisuudessa on, että odottavan äidin sykkeen ei tulisi liikunnan aikana nousta yli 145 (ei ainakaan pitkäksi aikaa). Sikiön sykehän nousee luonnollisesti äidin sykkeen noustua, joten kovin korkeilla sykkeillä ei kannata liikkua. Eli käytännössä siis tulisi harrastaa liikuntaa peruskestävyysrajoilla. Spinning-tuntien sisältö voi vaihdella paljonkin, joten ei kai noihin mitään yleistystä voi sanoa. Liikunta ja raskaus ovat jo yksittäinkin niin yksilöllisiä asioita, että kannattaa kuunnella omaa kroppaa. Neuvolastakin varmasti mielellään neuvotaan odotusajanliikunnasta - ainakin velvollisuus olisi.
Kirjallisuutta aiheesta löydät ainakin kirjasta " Liikuntalääketiede" .
Iloa odotusajan liikuntaan!
Onpa täällä kadehdittavan reippaita odottajia. Itse en aivan alkuraskauden aikana uskaltanut/jaksanut liikkua lainkaan, nyt olen taas saanut itseni liikkeelle. Ennen raskautumista kävin spinningissä, pumpissa ja tanssimassa. Pelasin myös tennistä aika ahkerasti. Nyt lajeina lähinnä kuntosali, kävely ja pyöräily. Tylsää joutua luopumaan aiemmista lempilajeista, mutta eiköhän nämä muutamat kuukaudet jotenkin kestä.
Onko kukaan odottaja jatkanut tanssiharrastusta (salsa/reggaeton tms.) raskaudesta huolimatta? Itsestä tuntuisi jotenkin nololta mennä jo kasvaneen vatsan kanssa tunnille hötkymään, vaikka mieli kyllä tekisi... Lisäksi ainakin reggaetonissa vatsan seutu joutuu aikamoiseen rääkkiin, mahtaako siitä olla haittaa..?
Neuvolassa kerrottiin, että nuo sykerajat eivät enää pidä paikkaansa!? Nykyään kuulemma saa liikkua niin korkealla sykkeellä kun vain hyvältä tuntuu. Oletteko muut kuulleet samaa?
ennen raskautta harrastin hölkkää, aerobiccia, tanssia, kävin erilaisissa jumpissa. Alkuraskaudesta en uskaltanut jatkaa samaa tahtia vaan vaihdoin hölkän kävelyyn, jätin vatsalihas liikkeet pois jne. Jumpastakin oli taukoa koko kesän ajan.
Nyt kun jumppakausi on taas kesän jälkeen alkanut olen jatkanut tanssia ja aerobiccia sekä kevyempiä jumppia ja tehnyt lisäksi lihaskunto liikkeitä kotona ja tunnin kävelylenkin n. 5 kertaa viikossa. Sykkeestä ei mitään hajua, mutta omasta olosta pystyy päättelemään aika paljon, jos tuntuu pahalta tai liian raskaalta sitten vaan löysää vähän. Saa sitten nähdä kuinka pitkään jaksaa mutta tavoitteena on pitää kuntoa yllä loppuun asti vauvelia tienenkään vaarantamatta! Ja jos jonain päivinä tuntuu että ei kerta kaikkiaan jaksa tai huvita niin enpä kyllä siitä minkäänlaista stressiä ota. :)
Moonchild rv 24+3
Esikoisella juoksin koiran kanssa agilitykentällä vielä viikko ennen sektiota. Syntyi rv 38+6. Kuopuksen kanssa ratsastin rv 20 asti ja agilityssä n. rv 36 asti. Käynnistettiin 38+0. Nyt on suunnitelmissa jatkaa myös agilityä mahdollisimman pitkään, vaikka kyllä tuossa olisi tarkoitus astuttaa koirani talven aikana.
Pirpaliina 5+1
Eilisessä neuvolassa kyselin tuosta sykkeestä, kun siitä näköjään aina mainitaan. Jos äiti on harrastanut esim. spinningiä ennen raskautta, neuvolantäti ei nähnyt mitään syytä miksei sitä voisi tehdä raskaanakin. Äidin keho on " rääkkiin" tottunut. Taas kerran pyyteli kuuntelmaan omaan kehoaan ja käyttämään sitä hyväksi havaittua maalaisjärkeä. Erikseen hän mainitsi esim. taistelulajit jossa voi vahinkoja sattua.
-Miili-
mä olen kyllä harrastanut ja ohjannut spinningiä (ja kaikkea muutakin) liikuntaa tämän raskauden aikana (n. 7h/vko). Tuntuu et nyt vähän pidemmillä viikoilla jaksaminen lisaantynyt ja liikkuminen sujuu lähes kuin ennenkin, alkuraskaudessa oli sen verran heikko olo että se joskus tuotti ongelmia.
Noista sykkeistä. Spinningissähän syke on helposti siellä 160 paikkeilla ja kysyin lääkäriltä onko se mahdollisesti ongelma. Hän ainakin sanoi että ne sykerajat on vanhentunutta tietoa ja sikiön syke ei nouse äidin rasituksen myötä vaan sikiö voi vaikka nukkua kesken spinningin. Tästä on kyllä tosi monenlaista tietoa liikkellä. Työskentelen liikunnan parissa ja olen nähnyt paljon tulevia äitejä ohjaamassa koko raskauden ajan koviakin tunteja ja kovin terveitä ja liikuvaisia lapsia on heille siunaantunut, joten siinä mielessä olen huoleti. Toki hellitän tahtia mikäli supistukset alkavat tms muuta eteen tulee.
Mutta jokainen toki oman fiiliksen ja jaksamisen mukaan.
Iloista syksyä!
maria
Minun tietoni mukaan noin viikolta 20 eteenpäin syke ei saisi kuin hetkellisesti nousta 160 tai yli. Saattaa kuulemma hidastaa sikiön sykettä. Itse muuten aktiivisena liikkujana en ainakaan tuossa asiassa uskaltanut raskaana ollessa riskiä ottaa. Esim . spinnigissä ei kokeneen polkijan syke välttämättä nouse helposti noin ylös, mutta aloittelijalla kylläkin.
että spinningissä voi käydä! Tai suoraan sanoen th oikein kannusti, että jossei pahaa oloa ole, niin sinne vaan tunneille, että pysyy hyvä kunto yllä koko raskausajan! Täällä meillä on ainakin sen verran " rajuja" nuo tunnit etten itse ainakaan uskaltanut mennä! Vaikka voishan siellä tunnilla rennomminkin ottaa, mut itse sit kävin mielummin kävelyllä! Enkä siis mikään " ylihysteerinen" ollut raskaudessani.. Remonttia tein kotona ja kannoin muutto-tavaroita mutta tuo spinning tosiaan on minusta aika rajua...
Itseäkin kiinnostaa mites te muut ootte pitäneet kuntoa yllä? Ja onko joku joka ois spinningissä käynyt raskaana ilman ongelmia?