Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä on hyvä uudistus, jos käytännössä omavastuu on 45 eur vuodessa (ei siis 45 eur/lääke). Isolle osalle ihmisistä tämä 45 euron vuosittainen lisämaksu on kohtuullinen eikä kuormita taloutta liikaa. Korvausprosentin nosto myös ohjaa tukea heille, jotka joutuvat paljon kalliita lääkkeitä käyttämään.

Omassa perheessä toisella aikuisella vuosittainen lääkekatto, reippaat 600 eur, täyttyi tänäkin vuonna maaliskuussa. Toisella ei mitään reseptilääkkeitä käytössä.    

Vierailija
22/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:58"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:50"] En ihan ymmärtänyt, siis esim jos repestilääkkeen omavastuu on ollut mulla esim. insuliinissä 6e, niin onko se jatkossa 45e? vai? [/quote] Jep. Voi olla, että esim. skitsofreenikot ja muut sellaiset kroonisesti sairaat, jotka eivät kykene työhön lopettavat lääkkeiden syömisen tai ainakin vähentävät. Sitten on yhteiskunnassa hyvinvointia kerrassaan. [/quote] Ne saa lääkkeensä sossun maksusitoumuksella ilmaiseksi.

[/quote]

Ei tosiaan saa mitenkään automaattisesti. Jos on muuta sairauskulua peruslääkkeiden lisäksi, niin sitten voi harkinnanvaraisesti saada.Kyllä ne sairauden hoitoon tarkoitetut lääkkeet on tähän asti pääosin kela korvannut. Uutisesta ei käy ilmi, mitä tapahtuu muille, kuin peruskorvattavien reseptilääkkeiden omavastuuosuuksille, skitsofrenialääkkeet esim. taitavat olla sellaisia ylemmän erikoiskorvausluokan lääkkeitä tällä hetkellä. Eli koskeeko muutos vain peruskorvattavia vai tosiaan kaikkia reseptilääkkeitä ja tuleeko erityiskorvausluokkiin muutosta. Esim. tuo insuliinihan on erityiskorvattava lääke, josta kelakorvaus on tällä hetkellä paljon suurempi, kuin tuo 40%, vai kuinka.

[/quote]

Satakunnan Kansan jutussa sanottiin, että ei koske erityiskorvattavia lääkkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä idea. Ihminen on osa luontoa ja sellaisena pysyy. Turha on vastustaa luonnonkulkua 

Vierailija
24/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEI.

SE 45 EUROA ON OMAVASTUU VAIN ENSIMMÄISESTÄ OSTOSTA JOS ESIM LÄÄKE MAKSAA 48 EUROA, niin omavastuu täyttyy jo ensimmäisellä kerralla, jos tuote on korvattava. ja 3 eurosta tulee jos kelakorvaus.

OMAVASTUU EI KOSKEANUT LAPSIA EIKÄ NUORIA.

T FARMASEUTTI

Vierailija
25/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 09:41"]HEI.

SE 45 EUROA ON OMAVASTUU VAIN ENSIMMÄISESTÄ OSTOSTA JOS ESIM LÄÄKE MAKSAA 48 EUROA, niin omavastuu täyttyy jo ensimmäisellä kerralla, jos tuote on korvattava. ja 3 eurosta tulee jos kelakorvaus.

OMAVASTUU EI KOSKEANUT LAPSIA EIKÄ NUORIA.

T FARMASEUTTI
[/quote]

Ymmärsinkö oikein että tuo ei koske mun lääkkeitä korvauskoodilla 208?

Vierailija
26/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Suomeen samanlaista kuin enkuissa? NHS osaa. Jokainen reseptilääkkeenostokerta maksaa max 7 puntaa. Jos ostat kolme purkkia kerrælla, siltikin vain seitsemän puntaa. Inhottavaa kynyttää perustarpeista.

Vierailija
27/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 09:48"]

Miksei Suomeen samanlaista kuin enkuissa? NHS osaa. Jokainen reseptilääkkeenostokerta maksaa max 7 puntaa. Jos ostat kolme purkkia kerrælla, siltikin vain seitsemän puntaa. Inhottavaa kynyttää perustarpeista.

[/quote]

Kyllä noista lääkkeistä sielläkin enemmän maksetaan sillä ilmaita lounaita ei ole.

Vierailija
28/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Erityiskorvausprosentit, joita sovelletaan joidenkin vaikeiden pitkäaikaissairauksien hoidossa, säilyvät ennallaan."

Tämä ei tarkoita etteikö niistäkin lääkkeistä perittäisi 45 euron maksua aluksi. Kertoo vain sen että korvausprosentit pysyvät entisellään.

Vierailija
29/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa polemiikkiä koko juttu. Tilaattehan te muutenkin kaiken ulkomailta suoraan kotiin. Nyt ei tartte enää lähteä apteekkeihinkaan. Voi lääkkeet tilata suoraan kotia eurooppalaista nettiapteekeista ja tulee halvemmaksi kun mitä nykyisin apteekeissa maksavat 

Vierailija
30/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois jääny psyykelääkkeet ostamatta ja saattaisin olla haudassa nyt, koska sitä kuukausittain elää kädestä suuhun

T. Opiskelija

Vierailija
31/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:56"]

Olen jo nyt tinkinyt kaikesta muusta, jopa syömisestä lähtien että saan lääkkeeni ostettua. Pitääkö seuraavaksi lopettaa syöminen kokonaan? 

[/quote]

Vierailija
32/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:50"]

En ihan ymmärtänyt, siis esim jos repestilääkkeen omavastuu on ollut mulla esim. insuliinissä 6e, niin onko se jatkossa 45e? vai?

[/quote]

Jep. Voi olla, että esim. skitsofreenikot ja muut sellaiset kroonisesti sairaat, jotka eivät kykene työhön lopettavat lääkkeiden syömisen tai ainakin vähentävät. Sitten on yhteiskunnassa hyvinvointia kerrassaan.

[/quote]

ohho, on kyllä aika suuri korotus :/

[/quote]

Vierailija
33/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:54"]

En ihan ymmärtänyt, siis esim jos repestilääkkeen omavastuu on ollut mulla esim. insuliinissä 6e, niin onko se jatkossa 45e? vai?

[/quote]

Jep. Voi olla, että esim. skitsofreenikot ja muut sellaiset kroonisesti sairaat, jotka eivät kykene työhön lopettavat lääkkeiden syömisen tai ainakin vähentävät. Sitten on yhteiskunnassa hyvinvointia kerrassaan.

[/quote]

ohho, on kyllä aika suuri korotus :/

[/quote]

[/quote]

Vierailija
34/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:01"]

Siis vuodessa, vai kertaostoksena vai mitenkä? Minulla menee jo lääkkeisiin joinain vuosina muutamiakin satasia ja olen opintotuella elelevä. Lääkkeiden ostamatta jättäminen ei ole vaihtoehto, perussairauteni vuoksi en voi olla päivää pidempään ilman lääkitystä, muuten vaarantuu jo oma henkikin :(

[/quote]Olethan tietoinen lääkekatosta?

[/quote]

Eikös se ole jotain 600 euroa vuodessa, ei täyty muutamasta satasesta vuodessa. Mikä sekin on opintotuella elävälle aika paljon.
[/quote]

Itse olen opintotuella ollessani kahdeksan vuodenajan maksanut aina tuon lääkekaton täyteen. Jokaisena vuonna ja yleensä kerrasta mennyt. Minua ei tämä uutinen hetkauta pätkääkään. Olen maksanut lääkkeistäni sen yli 600 euroa vuodessa tähänkin asti eikä tuo uudistus muuta asiaa mihinkään.

Vierailija
35/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:50"]

[/quote]

[/quote]

Ne saa lääkkeensä sossun maksusitoumuksella ilmaiseksi.
[/quote]

Ei muuten saa, jollei saa toimeentulotukea samalla. Eli ei toimeentulotukea=ei maksusitoumussopimusta. Näin ainakin minun paikkakunnallani on.

Vierailija
36/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko iso homma säästää vuoden mittaan 45€ säästöpossuun, että on sitten tammikuussa rahaa lääkkeisiin?

Vierailija
37/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se yhteiskunta ny sillai pyöri et me diabeetikot jäätäs ilma insuliinia. SIIS ME Y-K-K-Ö-S TYYPIN. Ja muistakaa raiskata sitä alapeukkua,eihän teidän Mikko-Liisa-Uolevi-Orvokki ilman antibiootteja voi jäädä. Lapset ensin joo,mutta sitten tullaan me OIKEASTI,HUOM.OIKEASTI sairaat!

Vierailija
38/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma ku ihmisiltä viedään nykyään kaikki pois. Niin,täytyisi teinimammojen ja yh-äitien saada sossulta se 7000miljoonaa euroa kuukaudessa että saatais lapselle karvalakki päähä. Loput meneeki sitte viinaa ;)

Vierailija
39/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:58"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:50"] En ihan ymmärtänyt, siis esim jos repestilääkkeen omavastuu on ollut mulla esim. insuliinissä 6e, niin onko se jatkossa 45e? vai? [/quote] Jep. Voi olla, että esim. skitsofreenikot ja muut sellaiset kroonisesti sairaat, jotka eivät kykene työhön lopettavat lääkkeiden syömisen tai ainakin vähentävät. Sitten on yhteiskunnassa hyvinvointia kerrassaan. [/quote] Ne saa lääkkeensä sossun maksusitoumuksella ilmaiseksi.

[/quote]

En minä ainakaan saa. Lääkkeisiin menee vuodessa 500 euroa. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä mt-syistä.

Vierailija
40/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:03"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:56"]

[/quote]

Saat kelakorvausta vasta sitten, kun olet ostanut lääkkeitä tuolla 45 eurolla. Eli menet ostamaan kelakorvattavaa lääkettä joka maksaa ilman korvausta 22,5e, joudut maksamaan koko 22,5e, seuraavalla kerralla maksat edelleen sen 22,5e, nyt on omavastuusi kertynyt täyteen ja jatkossa saat tuon lääkkeen ja kaikki muutkin kelakorvattavat lääkkeet 40% halvemmalla.

[/quote]

kaikki muut peruskorvattavat reseptilääkkeet. Näissähän on aika paljon eroja, millä tavalla korvataan, esim. monet psyykenlääkkeet ovat olleet käyttäjilleen lähes ilmaisia. Myös glaukoomalääkkeissä korvausaste on yli 40%. Valtiolle arvioidaan tuosta säästöä 32 miljoonaa? euroa vuodessa. Toivottavasti kohdentuu tosiaan niin, että vähän sairastavat kerryttävät nuo säästöt valtiolle, eikä kroonisesti sairaat. Mutta on kai tämä tutkittu sitten, kuinka toimii käytännössä.

[/quote]

Siis psyykenlääkkeet eivät todellakaan ole halpoja. Vai tarkoititko kenties mielialalääkkeitä, jotka eivät siis ole psyykenlääkkeitä? Nekään eivät kaikki ole halpoja. Itse joudun syömään yhtä mielialalääkettä johon menee 30 euroa kuussa.