Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä! Ja hyvä kun ei lapsia koske kuitenkaan.

Vierailija
2/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärtänyt, siis esim jos repestilääkkeen omavastuu on ollut mulla esim. insuliinissä 6e, niin onko se jatkossa 45e? vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika iso summa esim opiskelijalle. Saattas jäädä lääkkeet hakematta.

Vierailija
4/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:50"]

En ihan ymmärtänyt, siis esim jos repestilääkkeen omavastuu on ollut mulla esim. insuliinissä 6e, niin onko se jatkossa 45e? vai?

[/quote]

Jep. Voi olla, että esim. skitsofreenikot ja muut sellaiset kroonisesti sairaat, jotka eivät kykene työhön lopettavat lääkkeiden syömisen tai ainakin vähentävät. Sitten on yhteiskunnassa hyvinvointia kerrassaan.

Vierailija
5/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvä päätös.

Niille jotka sairastavat vain vähän tuo ei paljon kirpaise. Enemmän sairastavat saavat edelleen kunnon korvauksen, lääkekattokin säilyy.

Vierailija
6/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vuodessa, vai kertaostoksena vai mitenkä? Minulla menee jo lääkkeisiin joinain vuosina muutamiakin satasia ja olen opintotuella elelevä. Lääkkeiden ostamatta jättäminen ei ole vaihtoehto, perussairauteni vuoksi en voi olla päivää pidempään ilman lääkitystä, muuten vaarantuu jo oma henkikin :(

Vierailija
7/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:54"]

[/quote]

Jep. Voi olla, että esim. skitsofreenikot ja muut sellaiset kroonisesti sairaat, jotka eivät kykene työhön lopettavat lääkkeiden syömisen tai ainakin vähentävät. Sitten on yhteiskunnassa hyvinvointia kerrassaan.

[/quote]

ohho, on kyllä aika suuri korotus :/

Vierailija
8/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joka ikiselle lääkkeelle aina se 45 e erikseen? Jos on paljon lääkkeitä joita joutuu käyttämään päivittäin, ei taida olla varaa enää lääkkeitä syödä. No, sossussahan sanottiin, että on hyvä miettiä, onko kaikki lääkkeet ihan pakollisia :)

Vierailija
9/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:50"]En ihan ymmärtänyt, siis esim jos repestilääkkeen omavastuu on ollut mulla esim. insuliinissä 6e, niin onko se jatkossa 45e? vai?
[/quote]
Riippuu paljonko se insuliini maksaa. Jos se maksaa esim jotain 45€, joudut ekalla kerralla maksaan ite ja sit jatkossa se omavastuu on pienempi kuin 6€.

Vierailija
10/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Saat kelakorvausta vasta sitten, kun olet ostanut lääkkeitä tuolla 45 eurolla. Eli menet ostamaan kelakorvattavaa lääkettä joka maksaa ilman korvausta 22,5e, joudut maksamaan koko 22,5e, seuraavalla kerralla maksat edelleen sen 22,5e, nyt on omavastuusi kertynyt täyteen ja jatkossa saat tuon lääkkeen ja kaikki muutkin kelakorvattavat lääkkeet 40% halvemmalla.

Vierailija
11/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo nyt tinkinyt kaikesta muusta, jopa syömisestä lähtien että saan lääkkeeni ostettua. Pitääkö seuraavaksi lopettaa syöminen kokonaan? 

Vierailija
12/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:55"]

Siis vuodessa, vai kertaostoksena vai mitenkä? Minulla menee jo lääkkeisiin joinain vuosina muutamiakin satasia ja olen opintotuella elelevä. Lääkkeiden ostamatta jättäminen ei ole vaihtoehto, perussairauteni vuoksi en voi olla päivää pidempään ilman lääkitystä, muuten vaarantuu jo oma henkikin :(

[/quote]

Vuodessa tuon uutisen mukaan.

Vierailija
13/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:56"]

Siis joka ikiselle lääkkeelle aina se 45 e erikseen? Jos on paljon lääkkeitä joita joutuu käyttämään päivittäin, ei taida olla varaa enää lääkkeitä syödä. No, sossussahan sanottiin, että on hyvä miettiä, onko kaikki lääkkeet ihan pakollisia :)

[/quote]

Ei muuten tule halvemmaksi yhteiskunnalle, että sairaudet jäävät lääkitsemättä ja hoitamatta ja porukkaa joutuu osastohoitoon, kun perussairaus tai kuuppasairaus pahenee. 

Vierailija
14/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:50"]

[/quote]

[/quote]

Ne saa lääkkeensä sossun maksusitoumuksella ilmaiseksi.

Vierailija
15/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Olethan tietoinen lääkekatosta?

Vierailija
16/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:56"]

[/quote]

Saat kelakorvausta vasta sitten, kun olet ostanut lääkkeitä tuolla 45 eurolla. Eli menet ostamaan kelakorvattavaa lääkettä joka maksaa ilman korvausta 22,5e, joudut maksamaan koko 22,5e, seuraavalla kerralla maksat edelleen sen 22,5e, nyt on omavastuusi kertynyt täyteen ja jatkossa saat tuon lääkkeen ja kaikki muutkin kelakorvattavat lääkkeet 40% halvemmalla.

[/quote]

kaikki muut peruskorvattavat reseptilääkkeet. Näissähän on aika paljon eroja, millä tavalla korvataan, esim. monet psyykenlääkkeet ovat olleet käyttäjilleen lähes ilmaisia. Myös glaukoomalääkkeissä korvausaste on yli 40%. Valtiolle arvioidaan tuosta säästöä 32 miljoonaa? euroa vuodessa. Toivottavasti kohdentuu tosiaan niin, että vähän sairastavat kerryttävät nuo säästöt valtiolle, eikä kroonisesti sairaat. Mutta on kai tämä tutkittu sitten, kuinka toimii käytännössä.

Vierailija
17/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:58"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:50"] En ihan ymmärtänyt, siis esim jos repestilääkkeen omavastuu on ollut mulla esim. insuliinissä 6e, niin onko se jatkossa 45e? vai? [/quote] Jep. Voi olla, että esim. skitsofreenikot ja muut sellaiset kroonisesti sairaat, jotka eivät kykene työhön lopettavat lääkkeiden syömisen tai ainakin vähentävät. Sitten on yhteiskunnassa hyvinvointia kerrassaan. [/quote] Ne saa lääkkeensä sossun maksusitoumuksella ilmaiseksi.

[/quote]

Ei tosiaan saa mitenkään automaattisesti. Jos on muuta sairauskulua peruslääkkeiden lisäksi, niin sitten voi harkinnanvaraisesti saada.Kyllä ne sairauden hoitoon tarkoitetut lääkkeet on tähän asti pääosin kela korvannut. Uutisesta ei käy ilmi, mitä tapahtuu muille, kuin peruskorvattavien reseptilääkkeiden omavastuuosuuksille, skitsofrenialääkkeet esim. taitavat olla sellaisia ylemmän erikoiskorvausluokan lääkkeitä tällä hetkellä. Eli koskeeko muutos vain peruskorvattavia vai tosiaan kaikkia reseptilääkkeitä ja tuleeko erityiskorvausluokkiin muutosta. Esim. tuo insuliinihan on erityiskorvattava lääke, josta kelakorvaus on tällä hetkellä paljon suurempi, kuin tuo 40%, vai kuinka.

Vierailija
18/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:01"]

[/quote]Olethan tietoinen lääkekatosta?

[/quote]

Eikös se ole jotain 600 euroa vuodessa, ei täyty muutamasta satasesta vuodessa. Mikä sekin on opintotuella elävälle aika paljon.

Vierailija
19/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just hyvä! :-)

Vierailija
20/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 112, että 100% korvattavuus. Voisi vielä apteekkimaksutkin poistaa vaikka ei se 6e/3kk mun taloutta kaadakaan. 45e. Vois jäädä joo pillerit syömättä. Mulla tuo talouden hallinta on välillä vaikeaa että pullorahoilla välillä hakee lääkkeet.