Miksi niin monet unettomuudesta kärsivät ihmiset juovat kahvia ja teetä
Ne pitää ensimmäiseksi poistaa ruokavaliosta jos tästä kärsii.
Kommentit (21)
Ei auttanut mitään vaikka jätin. Siksi
Aamukahvi ei kyllä mitenkään voi vaikuttaa enää illalla, ei kofeiini vaikuta niin pitkään.
Unettomana on usein tokkurassa päivät ja kahvi piristää hetkellisesti.
Kamomillatee helpottaa unensaantia.
Vierailija kirjoitti:
Ei auttanut mitään vaikka jätin. Siksi
Samoin.
Vierailija kirjoitti:
Aamukahvi ei kyllä mitenkään voi vaikuttaa enää illalla, ei kofeiini vaikuta niin pitkään.
Kofeiinin puoliintumisaika on 5-6h.
Jos käy nukkumaan n.15h 3dl kahvikupin jälkeen niin vaikutus on sama kuin joisi nukkumaan mennessä 0,375dl kahvia.
Tietty jos aamulla kiskoo enemmän niin veressä on illalla enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kofeiinin puoliintumisaika on 5-6h.
Jos käy nukkumaan n.15h 3dl kahvikupin jälkeen niin vaikutus on sama kuin joisi nukkumaan mennessä 0,375dl kahvia.
Tietty jos aamulla kiskoo enemmän niin veressä on illalla enemmän.
Kofeiinin pilkkoutumisaika on yksilöllinen. Unettomuuden syitä on useita: stressi, ylikunto, liikkumattomuus, liian myöhään raskaasti syöminen, masennus, erilaiset sairaudet ja muut diagnoosit. Toki liika piristeiden käyttö päivän aikana on yksi, ellei ne satu rauhoittamaan...
Nytkö sä keksit unettomuuden helpotuksen. 🤪
Mua ärsyttää aika pahasti nämä unettomuuden selittelijät. Jätä kahvi pois, lisää liikuntaa, ruokavalio ja sata muuta yksinkertaistusta. Kaiken muun olen kokeillut paitsi cbd öljyn. Ainoa mikä unettomuuteen on oikeasti auttanut on lääkärin kirjoittamat kolmiolääkkeet. Tarkennan nukahtamislääkkeet. Mirtsa ja ketipinorikin piti kokeilla ja niistä ei ollut mitään hyötyä.
Jos on herkkä kofeiinille niin sitten tee ja kahvi ei käy. Usein unettomuuden syy on psykologista niin siinä ei auta, vaikka söisit miten tai jättäisit syömättä tai juomatta joitakin aineita. Toiset vain ovat herkempiä stressille kuin toiset ja yleensä ihmiset, jotka kärsivät unettomuudesta ovat kokeilleet ihan kaikki mahdolliset keinot unettomuuden selättämiseen. Itsellä unettomuus katkesi vasta kun olin vuoden sairaslomalla ja sain kaikki kierrokset alas ja pääkopan kuntoon.
Unettomuus on tuskaa ja kahvi lieventää tuskaa. Siinäpä se yksinkertaisuudessaan. Eikä unettomuus juuri koskaan johdu kofeiinista, vaan muista asioista. Jos krooninen uneton lopettaa aamukofeiinin käytön, hän ei saa unta kovinkaan paljon paremmin. Kokemusta on 20 vuoden ajalta tästä. Olen joskus ollut ilman kofeiinia puolikin vuotta, mutta uni parantui niin vähän, jos ollenkaan, että ei tuntunut järkevältä pysyä raittiina. En juo kahvia puolen päivän jälkeen juuri koskaan.
No jos mulla ei tule uni illalla, niin menen ja juon ison kupin kahvia ja kappas kohta jo nukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaikuttaa. Kofeiinin puoliintumisaika on noin 6 tuntia. Jos aamulla 08.00 saa 200 mg kofeiinia, 14.00 sitä on vielä 100 mg, 20.00 50 mg, 02.00 25 mg jne.
Vierailija kirjoitti:
Oletko aivan varma tästä, vai mutuiletko vaan?
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7796154/
Abstract
Adenosine has been implicated in the physiological regulation of sleep propensity. The adenosine-receptor-antagonist, caffeine (100 mg), administered immediately prior to a nocturnal sleep episode, has previously been shown to lower sleep propensity as indexed by a reduced sleep efficiency, a reduced EEG power density in low delta frequencies and enhanced power density in the frequency range of sleep spindles. To further investigate the role of adenosine in sleep regulation we administered 200 mg of caffeine at 07.10 h and analyzed the sleep stages and EEG power spectra during the subsequent night in nine healthy men. Caffeine levels in saliva decreased from a maximum of 17 mumol/l one hour after intake, to 3 mumol/l immediately prior to the sleep episode starting at 23.00 h. Compared to placebo, sleep efficiency and total sleep time were significantly reduced. EEG power density in nonREM sleep was suppressed in the 0.25-0.5 Hz band and enhanced in the frequency range of sleep spindles (11.25-12.0 Hz and 13.25-14.0 Hz). In REM sleep EEG power density was suppressed in the frequency range of 0.75-4.5 and 5.25-6.0 Hz. The data indicate that a saliva level of caffeine as low as 3 mumol/l directly affects sleep propensity or, alternatively, that the presence of caffeine in the central nervous system during the waking episode reduces the progressive increase of sleep propensity associated with wakefulness.
Vierailija kirjoitti:
5/5
Luulen että lääkäreillekin on olettamus että ”pieni kahvi aamulla ja tee illalla ei haittaa”
Kyllä se vaan voi haitata. Moni on herkkä kofeiinille sen kaikissa muodoissa.
Lääkäreillä ei yleensä ole olettamuksia, vaan tutkimukseen perustuvaa tietoa. Ehkä äärimmäinen herkkyys kofeiinille on tutkitusti hyvin harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää aika pahasti nämä unettomuuden selittelijät. Jätä kahvi pois, lisää liikuntaa, ruokavalio ja sata muuta yksinkertaistusta. Kaiken muun olen kokeillut paitsi cbd öljyn. Ainoa mikä unettomuuteen on oikeasti auttanut on lääkärin kirjoittamat kolmiolääkkeet. Tarkennan nukahtamislääkkeet. Mirtsa ja ketipinorikin piti kokeilla ja niistä ei ollut mitään hyötyä.
Oletko kokeillut kirkasvalolamppua talvella? Jos olet työtön, niin valoisaan aikaan olisi hyvä käydä aamulla myös ulkona tai parvekkeella tai katsella avonaisesta ikkunasta ulos, koska ikkunan läpi valon teho heikkenee 50-kertaisesti. Minua tämä valohoito auttoi uskomattoman paljon, käytännössä pelasti minut. Nukun nyt kohtalaisesti sen ansiosta, ehkä jopa 6 tuntia yössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5/5
Luulen että lääkäreillekin on olettamus että ”pieni kahvi aamulla ja tee illalla ei haittaa”
Lääkäreillä ei yleensä ole olettamuksia, vaan tutkimukseen perustuvaa tietoa. Ehkä äärimmäinen herkkyys kofeiinille on tutkitusti hyvin harvinaista.
Laitapas niitä tutkimuksia, että vaaditaan "äärimmäinen herkkyys kofeiinille", jotta kofeiini heikentäisi unta. Yo. Tutkimuksessakin puhutaan vain "terveistä miehistä".
5/5