Kuinka paljon äidit jaatte tietoa läheisten kanssa lapsen virtsanpylväistä?
Itsellä tilanne etten saa lapsenlapsista oikein mitään "tietoja", olisi hauska katsoa vaikka päiväkodista saatua kansiota ja miten päiväkodin touhut ovat muuttuneet siitä kun omat lapset olivat pieniä. Olen siis itse näiden lasten isoäiti. Lasten äiti ei oma-aloitteisesti näytä kansiota tai esim. tuo sitä meille mummolaan, vaikka olen pyytänyt. No, olen tämän hyväksynyt.
Nyt kun pyysin whatsapp-kuvaa lastenlasten tulevista joulutodistuksista ja ehkä videotakin tai kuvia esityksistä, miniä ykskantaan totesi ettei sellaisia kuvia lähettele. Heidän kotiinsa saa kuulemma mennä katsomaan, mutta valmistelen sukujoulua ja auton ajaminen on minulle hankalaa, niin enhän minä sinne pääse. Asettaako tahallaan ehdon ettei saa viestillä lähettää, jotta voi kiristää....? Kertokaa äidit minulle.
Haluaisin nyt kuulla mikä tällaisen ajatusmaailma takana on, ettei voi mitään tuollaisia tärkeitä asioita jakaa edes isovanhemman kanssa? Perustelin miniälle, että voin näyttää todistukset sitten omalle äidillekin, jonka luona tämä perhe vierailee välimatkan takia niin harvoin ja isomummikin haluaisi nähdä.
Olen tosi loukkaantunut, ihan kuin suljettaisiin ulos heidän elämästään. Itsensä kanssa joutuu työstämään pettymyksen ja kiukun tunteita, onko minulla mitään velvollisuutta ottaa enää yökylään tai käydä heidänkään luona kahvilla enää, kun en "saa" suhteesta mitään ja tulee ulkopuolinen olo, salaillaan asioita. Ymmärrän, että olen mennyt joskus liian pitkälle, esim. kysellyt ja patistellut lasten lääkäriasioissa, mutta sain näpeilleni siinä, enkä enää kysele.
Kommentit (44)
Sulle pitäisi lähettää kuvina asioita joita voit jakaa muille. Et kuitenkaan ole valmis edes menemään käymään kahvilla ihastelemassa niitä lapselle itselleen. No ei ihme etteivät laittele.
Et saa lasten yökyläilyistä mitään iloa? Mitä v...?
Vierailija kirjoitti:
Miniäsi on kateellinen sinulle.
Tätäkin olen miettinyt, miniällä ei ole isomummuja kenelle todistuksia esitellä tai lasten videoesityksiä. onko niin, ettei salli pojan puolen suvunkaan niitä nähdä, kateuksissaan, katkeruuksissaan? Mutta pitäisi muistaa aina lasten etu näissä, se on muuten aihe jos ei miniän kanssa saa puhuttua lainkaan, suvun merkityksestä.
Kateellinen siis anopilleen eli lastensa mummolle.
Erikoista Suomen kielessä on se, että molemmat mummot ovat mummoja..
Ruotsinkielessä on selkeämpää
mormor- äidin äiti
farmor - isän äiti.
Kai se vähän riippuu mitä kuvien lähettämisestä seuraa. Eli jos esittelet kuvia/videoita ympäriinsä, on se epämiellyttävää. Samoin jos todistusta pyydetään siksi että voi moittia huonoista numeroista tai vertailla serkkuihin, ei varmaan huvita jakaa. Muutenkin luulisi riittävän että todistuksesta kertoo pääkohdat. Eli tässä varmaan takana toive asioiden yksityisenä pitämisestä. Mutta on se ilahduttavaa jos pyyteettömästi olet vain kiinnostunut lastenlasten elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin olen miettinyt, miniällä ei ole isomummuja kenelle todistuksia esitellä tai lasten videoesityksiä. onko niin, ettei salli pojan puolen suvunkaan niitä nähdä, kateuksissaan, katkeruuksissaan? Mutta pitäisi muistaa aina lasten etu näissä, se on muuten aihe jos ei miniän kanssa saa puhuttua lainkaan, suvun merkityksestä.
Miten on lasten edun mukaista lähetellä sinulle kuvis todistuksista ja videoita esityksistä? Kyse on vaan sinun uteliaisuuden tyydyttämisestä
Äiti voi laittaa jäisen virtsalevyn postiluukusta.
A) minä päätän kuka on läheinen
B) jos yhtään epäilyttää että niitä lähtee sitten ympäriinsä, en tod lähetä yhtään mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummon oma aloitusteksti ei oikein ollu lapsenedun mukainen. En itsekkään jaa lapsen todistuksista kuvia kummallekkaan suvulle ja mummot kuitenkin osaa soittaa näistä lapselle itselleen kehuen ja kannustaen, eikä uhkaillen katkaista välit.
Vierailija kirjoitti:
Kateellinen siis anopilleen eli lastensa mummolle.
Kyllä se näin voi olla. En tiedä miten tätä kateutta lähtisi miniän kanssa työstämään, kun käyttää omia lapsiaan siinä välineenä. Ehdotuksia otan vastaan. Niin surullinen tilanne ja tämäkin taas ennen joulua, en tiedä kuinka kauan äitini elää ja joudun hänelle sanomaan taas, ettei todistuskuvaa ole, eikä juhlakuvia. Niin haluaisin kertoa ja näyttää suvun vanhimmalle nuorimman polven kuulumisista, mutta ei.
Niin ja puhelimessa lapset saavat kyllä kertoa asioitaan, kiitos siitä miniälle. Se vaan, etten minä pysty ulkoa muistmaan mikä numero tai suoritus oli kenenkin, siksi haluaisin kuvat. Ja kun en voi matkustaan nyt ennen joulua heillekään katsomaan kun en ehdi. käyttääkö miniä tätä hyväkseen, tiedä häntä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kieltänyt koiraa virtsaamasta pylväisiin
Mä olen ollut tilaisuudessa, jossa pappi puhui elämän virtsanpylväistä. Nauratti juu, mutta ymmärrettävää, kun suomi ei ollut hänen äidinkielensä.
Virtsaamisasiat ovat mielestäni henkilökohtaisia, ei niitä jaeta.
Mummeli taitaa arvottaa lapset todistusten perusteella, kun todistusten kuvat on kuulumisia tärkeämpiä
Täh? No enpä ole tullut edes ajatelleeksi tuollaisia jakaa sukulaiselle.
Just ton takia ei halua lähetellä kuvia ja videoita kun haluat jakaa ne eteenpäin. Myöskään jotkut päiväkodin kansiot ei sulle kuulu.
Mummo saa olla täysin varma siitä, että miniä ei ole hänelle kateellinen.
Oli hän sitten sen omassa kiemuraisessa päässä itselleen miten tahansa perustellut.
Valitettavasti vaikutat juuri sellaiselta tunkeilevalta ihmiseltä, jolle minäkään en olisi noita lähettänyt.
Tosin en ymmärrä miksi päiväkodin kansiot kuuluisivat kenellekään perheen ulkopuoliselle yleensäkään.
N57
Ehkä lasten todistukset ovat niin huonoja ettei niitä huvita pitkin kyliä levitellä.
Miksi puhuisin muiden kanssa lapseni virtsapylväistä?