Naisten mielipiteitä kaivataan; huoneiston kalustus
Eli mitä mieltä tai mielipiteitä naisissa herättää jos miehen asunnossa ei ole juurikaan tietokonepöytää, muutamaa säilytyslokerikkoa ja mattoja enempää kalustusta?
Itse harkitsen parhaillaan hankkiutuvani eroon vuokrahuoneistossani olevista "ylimääräisistä" kalusteista kuten sohvasta ja ruokapöydästä joka on lähinnä sisustuselementtinä sen jäädessä lähes käyttämättömäksi.
Itse olen mieltynyt minimalistiseen sisustukseen, eikä minulla nykyiselläkään asunnossa ainakaan kovin paljoa ole ylimääräistä kalustusta tai tavaroita, mutta haluaisin ehkä viedä tämän vielä pidemmälle hankkiutumalla eroon muutamasta isommasta huonekalusta. Minkälaisia tunteita heräisi pintaan jos tulisit miehen asuntoon jossa ei ole kalusteita käytännössä lainkaan pakollista sänkyä ja säilytyskaapistoja enempää?
Vaihtoehtoisesti olisiko yleispäteviä sisustusvinkkejä miten saada koti tuntumaan avarammalta?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
"Kolmen huonekalun asunto" lienee monille minimalisteille tuttu käsite. Minimalistisesti sisustetuissa asunnoissa tulee ihan rauhallinen olo.
Saattaisin kyllä helposti ajatella että elämäntyylimme ovat ehkä liian erilaiset. Itse tykkään esim. harrastaa monipuolisesti urheilua, taidetta, lukemista ja ruoanlaittoa, joten oma asuntoni on täynnä harrastuksiini liittyviä tavaroita. En missään nimessä itse haluaisi luopua ainakaan kirjahyllystäni.
Itselle ihan uusi käsite tuo "kolmen huonekalun asunto" :O
Se on kyllä ainakin omalla kohdallani totta kuten aiemminkin sanoin, että olo on jotenkin levollisempi kun ylimääräistä tavaraa ei ole ympärillä, mutta en kyllä ulota tuota koskemaan harrastus välineitä. Mä vaan piilotan mun moninaiset harrastus vehkeet tehokkaasti kaappeihin pois silmistä. :D
En tajua kommentteja sarjamurhaajaviboista. :D En ole minimalisti, mutta ei mullakaan ole sohvaa, tosin asun yksiössä, jonne se ei edes mahtuisi järkevästi. Sänkynä on futon tatamien päällä, sitten on kirjoituspöytä, pari kirjahyllyä ja lipastoa. Keittiön pöytää mulla ei ole, lähinnä sen takia että se veisi liikaa tilaa pienestä asunnosta. Olen ajatellut teettäväni pienen pöydän, jossa olisi taitettavat jalat, niin että sen ääressä voisi istua lattialla mutta tarvittaessa sen saisi myös laitettua pois tilaa viemästä. Vähän sellaiseen perinteiseen japanilaiseen tyyliin, mulle on jotenkin luontevaa viettää aikaa lattiatasossa muutenkin. Tykkäisin kuitenkin syödä ja juoda teet pöydän ääressä, joten joku pieni pöytä olisi kiva.
Mun mielestä kannattaa miettiä omia tarpeitasi, mutta toki ihmiset yleensä arvostaa sitä, että kotona on viihtyisä ja kodikas tunnelma. Tätä viihtyisyyttä tuo kuitenkin myös esimerkiksi taulut ja matot, itselleni olisi enemmän turn off, jos ei olisi mitään sisustuksellisia elementtejä, vaan vain valkeat seinät ja paljaat lattiat, varsinkin jos huonekalujakaan ei olisi juuri yhtään. Mutta ei se olisi asia, mikä estäisi suhteen, en vain ehkä tykkäisi viettää niin paljoa aikaa tällaisessa kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en pidä kalusteista ja kodissa on vain harkitusti tavaraa. Jotta ei tule sitä sarjamurhaaja/outohiippari fiilistä, niin kodissa voisi kuitenkin olla jotain persoonallista tai jotain sisustusjuttuja.
Sinun tapauksessa hankkiutuisin eroon kaikista kalusteista, joita et tarvitse, mutta esim. deittejä varten hommaisin jonkun kivan lattiapöydän ja kivat lattiatyynyt, minkä päällä voi istua ja syödä. Kaunis matto, kauniit verhot, pari taulua/kuvaa ja muutama viherkasvi tekee ihmeitä tilaan. Jos haluat pitää minimalistiluukkia niin osta sitten vain parasta ja pidä siistinä. Nuhjuisuus, likaisuus ja eripariastiat antaa huonon kuvan. Marimekon lakanoilla ei voi mennä vikaan.
Lattiapöytä ja -tyynyt sitten vain, jos ollaan alle 25-vuotiaita. Muut tietävät miksi.
Miksi? Kyllä ainakin omat ystäväni ovat 30-vuotiainakin siinä kunnossa, että pääsevät ihan omin avuin ylös lattialtakin. Huolestuttavaa olisi, jos olisi jotenkin kovin yleistä, että tämä ei onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en pidä kalusteista ja kodissa on vain harkitusti tavaraa. Jotta ei tule sitä sarjamurhaaja/outohiippari fiilistä, niin kodissa voisi kuitenkin olla jotain persoonallista tai jotain sisustusjuttuja.
Sinun tapauksessa hankkiutuisin eroon kaikista kalusteista, joita et tarvitse, mutta esim. deittejä varten hommaisin jonkun kivan lattiapöydän ja kivat lattiatyynyt, minkä päällä voi istua ja syödä. Kaunis matto, kauniit verhot, pari taulua/kuvaa ja muutama viherkasvi tekee ihmeitä tilaan. Jos haluat pitää minimalistiluukkia niin osta sitten vain parasta ja pidä siistinä. Nuhjuisuus, likaisuus ja eripariastiat antaa huonon kuvan. Marimekon lakanoilla ei voi mennä vikaan.
Lattiapöytä ja -tyynyt sitten vain, jos ollaan alle 25-vuotiaita. Muut tietävät miksi.
Miksi? Kyllä ainakin omat ystäväni ovat 30-vuotiainakin siinä kunnossa, että pääsevät ihan omin avuin ylös lattialtakin. Huolestuttavaa olisi, jos olisi jotenkin kovin yleistä, että tämä ei onnistuisi.
Epäilemättä pääsevätkin, mutta kyse oli varmaankin siitä, että tuo ratkaisu ei todellakaan ole mikään mukavin, ja jos näin on tarkoitus viettää pidempi aika, sen kyllä useimmat lapsia vanhemmat yksilöt tuntevat epämukavuutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä pääsevätkin, mutta kyse oli varmaankin siitä, että tuo ratkaisu ei todellakaan ole mikään mukavin, ja jos näin on tarkoitus viettää pidempi aika, sen kyllä useimmat lapsia vanhemmat yksilöt tuntevat epämukavuutena.
No juuri tämä. Jossakin kohtaa elämäänsä alkaa arvostaa selkänojaa. Ratkaisuna yhtä innostava on parvisänky, never again.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juuri tämä. Jossakin kohtaa elämäänsä alkaa arvostaa selkänojaa. Ratkaisuna yhtä innostava on parvisänky, never again.
Tähänkin löytyy ratkaisu :) https://www.archiproducts.com/en/products/chairs/style_japanese-style
Hyviä vastauksia tullut jo useita. Komppaan, et kyllä jotain persoonallista/kodikasta kannattaa olla vaikka minimalismista tykkäätkin - siis jos kaipaat naista elämääs ja sitähän sinä kysyit. Täytyy sanoa, että vaikka kuin olis hyvän oloinen kaveri, niin jos kämppä on tyhjä ja valkoinen, niin häiritsisi kyllä. Tyhjyys myös korostaa sitä mitä on ja nyt on tietokone. Tulisi se olo, että tämä ihminen elää koneensa kautta (nyhjöttää kaikki päivät koneellaan) - ei sen ulkopuolella sitä minkä minä miellän "todelliseksi elämäksi". Ei viehätä. Sitten jos puhutaan vakavammasta suhteesta, saat kyllä etsiä pitkään ja hartaasti sormet ristissä, että löydät kaikki kriteerisi täyttävän naisen johon rakastut ja joka on valmis tekemään noin isoa myönnytystä yhteen muutettaessa asunnon sisustuksesta - tai siis tässä tapauksessa siitä, ettei sitä yhtään millään tavoin sisusteta ja kalusteta. Koti on turvapaikka, sinun pyhä tilasi ja se on asujansa näköinen. Koti voi tyhjänä olla sinun näköisesi, mutta naista siellä voi olla vaikea saada viihtymään...
Siitä tulee lyhyt vierailu, kun en kauaa viitsi seisoa tyhjän panttina.