Lasten viikkoraha vai mikä tapa teillä?
Tuosta nuuskaketjusta tuli mieleen...
Minkä ikäinen lapsi ja paljonko saa viikkorahaa? Maksatteko lapselle koti/pihatöistä?
Mihin lapsenne käyttää rahaansa?
Saako lapsi ( minkä ikäisenä) itse päättää mitä rahoillaan tekee?
Kommentit (12)
Viikkorahaa olen maksanut koululaisille, käyttävät milloin mihinkin. Kotitöistä meillä ei makseta.
Ei ole viikkorahaa. On ollut puhetta jonkinlaisesta palkkiosysteemistä koenumeroiden ja kotitöiden perusteella, saatan ostaa jonkin pienen palkkion kun hoitaa hommansa.
Ovat saaneet itse käyttää saamansa lahjarahat, toisella menisi lähinnä peleihin, toinen ostaa vaatteita tms.
12 ja 14v
Tuo "annetaan kun in tarvetta" on paskin systeemi ikinä. Omassa lapsuudessa tällaiset kaverit eivät oppineet ikinä käyttämään rahaa, ja tuhlasivat kaiken kun saivat käsiinsä. Viikkoraha opettaa lapselle, että sen rahan voi säästää tai tuhlata ja sitten kun tulee tilanne, että haluaa jotain kalliimpaa, niin sitä ei välttämättä saa heti. Sain nuorempana toki rahaa esimerkiksi vaateostoksia varten, mutta vain kuitteja vastaan.
Olen antanut lapsille rahaa säännöllisen epäsäännöllisesti ja niinpä heillä on aina ollut rahaa lompakossa. Ehkä n. 30 € kuukaudessa. (välillä en muista ja sitten annan seuraavaksi enemmän). Lapset yläkoululaisia. Käyttävät mihin haluavat, poika ostaa pelejä. Ostavat karkkia tai muuta halutessaan. En maksa kotitöistä tai kokeista. Maksan aina vaatteet ja eväät ym
Osaavat käyttää rahaa. Sitä kertyy eikä polttele taskussa niin että pitää heti käyttää
Viisivuotiaalle aloin antamaan euron viikossa. Häntä alkoi raha kiinnostumaan, joten se oli hyvä aika alkaa opettelemaan rahan käyttöä. Lisäksi samassa iässä alkoi saamaan synttäreinä ja jouluna rahaa jouluna ja synttäreinä. On nyt 6 v ja hyvin tuntuu tajunneen rahan idean. Laittaa myös olla tuhoamatta rahoja heti vaan ostaa aina jotain isompaa säästöillään.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 08:44"]
Meillä eivät ole saaneet viikkorahaa. Saavat jouluksi ja synttärilahjaksi. Muuten annetaan sen mukaan mikä on niitten tarve ja kaikki tarpeellinen ostetaan niille. Jos ovat tehneet jotain isompia töitä niin silloin tottakai. 16, 14 ja 11 v.
[/quote]
Meillä laittavat kaiken säästöön ja sitten pankkiin. Lahjaksi saavat yleensä 350 per nuppi. Sillä rahalla vois jo ostaa jotain suurempaa mutta ei ne sitä tee vaan tilille ovat ne laittaneet.
Meillä lapsi alkoi saada viikkorahaa ekaluokalla. 2e/vko. Sen saamisen edellytyksenä on pienet, yhdessä sovitut kotityöt. Ei mitään "aina tyhjennät tiskikoneen", vaan sovitaan tyyliin päivittäin, mitä tänään tekee. Idea on, että jos annettuja tehtäviä ei suorita pyynnöstä huolimatta, viikkoraha perutaan kokonaan tai osittain. Ei ole tarvinnut vielä perua. Lapsi nyt tokalla. Säästää rahat ja ostaa sitten jotain isompaa.
Samoilla linjoilla.
Kyllä omaa taloutta pitää oppia hallitsemaan ja ymmärtää tuhlaamisen seuraukset ja säästämisen mahdollisuudet.
Pohdin asiaa blogipostauksessa
https://mutkatonta.com/lapselle-saastaminen/
Saavat rahaa kun tekevät töitä kotona. Ja itse saavat päättää mihin sen sitten käyttävät, vai laittavatko säästöön. 5-ja 9- vuotiaat pojat kyseessä. Yleensä säästävät rahaa.
kotitöitä vastaan saa rahaa. Jos on hommansa tehnyt niin 5 euroa viikossa. Jos ei ole tehnyt niin rahaa ei heru. Kaks lasta, toinen ala-asteella ja toinen yläasteella. Molemmat tekevät kaiken mitä pyydetty. Ovat todella avuksi kotona.
On mukavaa kun ei tartte itse pestä pyykkiä ja laittaa tiskejä joka päivä kun lapset tekevät kanssa. Kuukaudessa menee siis noin 40 euroa lasten viikkorahoihin. Koen ihan toimivaksi systeemiksi. Voi olla että tekis muutenkin vaikka ei rahaa sais.
Suosittelen!
Meidän 10v tyttö saa vikkorahaa 4€ toki nyt 3vk päästä tyttö siirtyy 5lk ja saa 5€ viikossa, on ehto että tekee kotityöt.
Meillä on siis kotityö lista tytön vaatekaapin ovessa:
Ma: Roskat ja oman huoneen siivous.
Ke: Kuivat pyykit narulta viikattuna jokaiseen kaappiin ja koiran ulkoilutus.
La: Koiran ulkoilutus ja omien vaatteiden viikkaus.
Maksetaan puhelinlasku, vaatteet jne..
Tytön viikkoraha on luokan mukaan.
Esim. 1lk 1€, 2lk 2€ jne..
Kunnes yläkoulussa on kuukausiraha
7lk = 28€
8lk = 32€
9lk = 36€
Ja maksaa silloin, kännykän/känykkälaskun, vaatteet jne. (Ei vuokraa)
Sen jälkeen voisi opetella itse keräämään rahaa.
Alkoi tekemään eskarissa pikkuhiljaa kotitöitä ja maksettiin eskarissa muutamista kotitöistä 10-20centtiä.
Meillä eivät ole saaneet viikkorahaa. Saavat jouluksi ja synttärilahjaksi. Muuten annetaan sen mukaan mikä on niitten tarve ja kaikki tarpeellinen ostetaan niille. Jos ovat tehneet jotain isompia töitä niin silloin tottakai. 16, 14 ja 11 v.