Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako matkalaukun lukita vai ei?

Vierailija
19.03.2015 |

Apua! En ole matkustanut vuosiin, ja läheiseni väittää, ettei saa laittaa lukkoa turvatarkastusten takia. Tämä laukku taas olisi pakko lukita, koska vetoketju aukeaa herkästi. Mitä teen?

Ruumaan menevä laukku kyseessä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saa lukita !

Vierailija
2/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita joku laukkuvyö ympärille, niinnei aukea

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sido narulla. Ei suositella lukitsemista. Kyllä ne sen toki avaa jos syytä on, oli lukko tai ei. Jos siellä ei ole mitään epäilyttävää, niin ei se lukitseminen silloin paljon haittaa. Pahinta mitä voi käudä, että ne rikkoo sen lukon.

Vierailija
4/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki saa lukita, mutta ei kannata pahoittaa mieltään, jos laukku on väkivalloin avattu. Suosittelen siis tekemään jonkun virityksen siihen vetoketjuun, joka ei vaadi laukkuun murtautumista.

Vierailija
5/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa siihen tsa lukko

Vierailija
7/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä niissä lentolaukkujen lukoissa edes on jos niitä ei saa käyttää? Tätä olen ihmetellyt jo pidempään... Eikö lentokentillä myös ole jotkut laitteet, joilla laukun lukon saa avattua sitä rikkomatta?

Vierailija
8/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon mä aina lukinnut, eikä oo koskaan avattu.

Vierailija
9/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 23:18"]Mitä järkeä niissä lentolaukkujen lukoissa edes on jos niitä ei saa käyttää? Tätä olen ihmetellyt jo pidempään... Eikö lentokentillä myös ole jotkut laitteet, joilla laukun lukon saa avattua sitä rikkomatta?
[/quote]

Millainen laite olisi, joka sen numerolukon esimerkiksi olisi? Manuaalinen koodinpurkaja? :D Kyllä ne voimalla kammetaan auki.

Vierailija
10/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukon esimerkiksi avaisi*

Vierailija
11/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan jos on sellainen lukko, jossa on puna-valkoinen vinoneliö merkkinä siitä, että turvatarkastajat/tullivirkailijat pystyvät sen avaamaan yleisavaimellaan. Esim. Samsoniten matkalaukkujen numerolukot ovat monesti sellaisia, ja myös riippulukkoja on saatavilla. Muussa tapauksessa en suosittelisi, sillä heillä on oikeus murtaa lukko, tai esim. katkaista vetoketjun vetimet saadakseen laukku auki.

Vierailija
12/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 23:18"]Mitä järkeä niissä lentolaukkujen lukoissa edes on jos niitä ei saa käyttää? Tätä olen ihmetellyt jo pidempään... Eikö lentokentillä myös ole jotkut laitteet, joilla laukun lukon saa avattua sitä rikkomatta?
[/quote]

Millainen laite olisi, joka sen numerolukon esimerkiksi olisi? Manuaalinen koodinpurkaja? :D Kyllä ne voimalla kammetaan auki.
[/quote]
Enpä tiedä, mutta olen kuullut että sellainen on olemassa. Itselläni on ollut laukku muutaman kerran lukossa, mutta päällä tarrat että laukku avattu lentokentällä. Lukko on ollut tuon käsittelyn jälkeen edelleen ehjä.

Vierailija
13/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 23:18"]Mitä järkeä niissä lentolaukkujen lukoissa edes on jos niitä ei saa käyttää? Tätä olen ihmetellyt jo pidempään... Eikö lentokentillä myös ole jotkut laitteet, joilla laukun lukon saa avattua sitä rikkomatta?
[/quote]

[/quote]
Enpä tiedä, mutta olen kuullut että sellainen on olemassa. Itselläni on ollut laukku muutaman kerran lukossa, mutta päällä tarrat että laukku avattu lentokentällä. Lukko on ollut tuon käsittelyn jälkeen edelleen ehjä.
[/quote]

Toki joihinkin uudempiin laukkuihin on ns yleisavain, mutta eipä se suurintaosaa laukuista koske. Etenkään jotain tavallisia lukkoja.

Vierailija
14/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin yhden kerran vahingossa lukitsin laukun ja avattunahan se sieltä palasi. Onneksi numerolukko toimi edelleen vaikka se olikin väännetty auki.

Vierailija
15/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa lukita, ja yleensä turvatarkastajat tietää miten ne saa auki rikkomatta - numerolukkoihin on omat keinonsa, tavallisiin omansa. Mutta jos ei muuten saa ja sisällä on jotain epäilyttävää, niin sitten se kyllä rikotaan. Eli siihen kannattaa varautua!

Vierailija
16/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 vastaa vielä - tietynlaiset numerolukot saa auki katsomalla niiden alle taskulampun kanssa - vaikea selittää! Mutta osaa niistä ei kyllä saa auki kuin voimalla, jos ei tiedä numeroa. Ei sellaisia kiitos, hankaloittavat kaikkien elämää. Nää on yleensä tosi uusissa laukuissa. t. turvatarkastaja

Vierailija
17/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 23:15"]

Laita joku laukkuvyö ympärille, niinnei aukea

[/quote] mulla oli vyö ja ei ollut enää kun sain matkalaukun.

Vierailija
18/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 23:16"]

Sido narulla. Ei suositella lukitsemista. Kyllä ne sen toki avaa jos syytä on, oli lukko tai ei. Jos siellä ei ole mitään epäilyttävää, niin ei se lukitseminen silloin paljon haittaa. Pahinta mitä voi käudä, että ne rikkoo sen lukon.

[/quote]

Pahin skenario on se että laukussa on jonku mielestä jotain epäilyttävää ja koska sitä ei saada avattua, niin laukku ja laukun omistaja poistetaan lennolta laukun sisällön selvittämiseksi.

Itse en ole lukkinnut koskaan laukkua, eikä mitään ole kadonnut. Joskus laukussa on olut tarra että se on tarkastettu.  Mutta työkaverilta on kadonnut tavaroita lennoilla. Eli joku huomaa läpivalasussa jonku jutun ja nappaa sen laukusta.

Vähän kaksipiippuinen juttu. Itse pidän arvotavarat käsimatkatavaroissa. Matkalaukussa on lähinnä omia vaatteita ja työnantajan kamoja.

Vierailija
19/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 23:35"]

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/970

[/quote]

Mene rasistiluuseri pois spämmäämään tuota umpirasistista natsialoitettasi, tämä ketju eikä koko palsta liity millään tavalla tuohon sekoiluun.

Vierailija
20/26 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 23:18"]Oon mä aina lukinnut, eikä oo koskaan avattu.
[/quote]
Me ollaan aina lukittu, kerran on avattu kun meni vahingossa stendari matkalaukkuun. Lapun lsittoivat laukun sisään ja uudelleen lukkoon (numerolukko, ei avain-).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi