"miksi et säästä sitä ja sitä varten"
Itsellä on nyt hyvä rahatilanne, mutta joskus 15 vuotta sitten ei ollut.
Palstalta olen lukenut usein, miksi et säästä joulua varten, miksi et säästä häälahjaa/häämajoitusta varten, miksi et säästä sitä ja tätä varten.
Tuolloin 15 vuotta sitten perheellemme jäi käyttörahaa minun pienestä osa-aikatyöstä ja miehen palkasta asumiskulujen ja pakollisten laskujen jälkeen 500-600 euroa neljälle hengelle ruokarahaa, omat tuloni vähän vaihtelivat. Missä hiton välissä sitä olisi ehtinyt säästää, kun suuressa suvussa oli koko ajan jotain kissanristiäistä?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi pitää olla KAKSI autoa. Tuskin ostoksenne on niin suuret että tarvitsee kahdella autolla kauppaan mennä.
Minulla on työmatka 25 km, miehellä 40 km. Työajat erit, työpaikat eri suunnilla. Ei julkisia. Ison kaupungin esikaupunkilähiössä asumme. Kun toinen auto on huollossa, pitää ottaa siksi ajaksi vuokra-auto.
- ohis
Älä viitsi valehdella, kaikissa isommissa kaupungeissa on julkinen liikenne.
No onhan se,on on. Vaan ei välttämättä palvele. Kävin työssä noin 45min bussimatkan päässä,ovelta ovelle. Kiva työpaikka. Sitten tuli metro,ja yksi bussilinja lopetettiin. Joo. Kävele ensin x-kilometriä,aja bussilla pari kilsaa,jää pois,kävele kilsa,mene metroon,jää pois kävele kilsa. liki puolitoista tuntia yhteen suuntaan,kolme tuntia edestakaisin...Ehkä sinäkin hankkisit auton jolla hurauttaa mutkasta tietä näkymättömiin,puolessa tunnissa kotoa duuniin.
Varmaan joo, jos rahat riittää autoon. Jos ei, olisi edessä muutto tai työpaikan vaihto. Sinä puhut pakosta, vaikka valinnanvaraa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä sitten ap säästä.
Meillä 4 hengen perhe ja nettotulot yhteensä 2100e. Aina jää säästöön useita satasia.No avaa vähän mihin teillä menee rahat. Asuminen täytyy olla halpaa jos noin on. Ja onko kasvavia teinipoikia taloudessa vai yksi jäsen tissimaidolla elävä ja toinen pikkulinnun annoksia syövä taapero?
Tuleeko paljon lahjoja tai lahjoituksia sukulaisilta jne. vaatteita, leluja, muita vehkeitä? Pitääkö olla auto, tai kaksi, vai kulkeeko julkiset edullisesti? Onko edullinen kauppa lähellä?
Oma talo, lapset koulussa ja toinen niistä teini. 2 autoa on pakko olla. Asioin yleensä K-kaupassa.
Kerro enemmän, kun kerran aloit pätemään säästäväisyydelläsi. Tulot eivät voi pitää paikkaansa. 2 pakollista autoa, joten käytte siis töissä? Lapsista tulee lapsilisät. Jokin ei nyt täsmää.
Miksi tulot ei voi pitää paikkaansa?
Mä olen työtön mutta auto on pakko olla.Etkö saa työttömyyskorvausta? Mikä puolison palkka on? Miksi pitää olla 2 autoa?
Tietenkin saan, 900e. Mies 1000e.
Ilman autoa en pääse edes kauppaan. Kato kun kaikki ei asu kaupungissa.miksi pitää olla KAKSI autoa. Tuskin ostoksenne on niin suuret että tarvitsee kahdella autolla kauppaan mennä.
Et ymmärrä että maalla on pakko olla 2 autoa.
Jos toinen on työtön niin miksi ihmessä?
No täytyyhän mun päästä kauppaan, apteekkiin, säännöllisesti verikokeisiin, kuntoutuksiin, lasten hammaslääkäreihin jne.
no menette samalla autolla, toinen töihin ja toinen asioille. Ei mitenkään vaikeeta.
Meillä mies lähtee töihin aamukuudelta. Asiointipaikat aukeavat siinä yhdeksän, kymmenen aikaan. Kuka jää herättämään ja laittamaan aamupalaa ekaluokkalaiselle ja viemään pikkupilttiä eskariin? Kaupungilla pitäisi sitten olla siihen asti, että mies pääsee puoli neljältä töistä ja ajaa kaupungille hakemaan sitä, joka on siellä maleksinut sen yhdeksän tuntia.
Kyllä se kaksi autoa vaan on tarpeellista siinä kohtaa, kun ei linja-autoja kulje.
miksi sen auton pitää siellä miehen työpaikalla seisoa kokopäivän? kyllä se toinen voi sitä autoa päivällä pitää eikä "maleksia kaupungilla".
Okei, siis minä jätän pienet lapset kaksin siksi aikaa, että ajan miehen 40 km päähän töihin ja palaan kotiin. Hoidan lapset eskariin ja kouluun. Sitten lähden kaupungille asioille. Siellä ollessani ajelen miehen työpaikalle hakemaan hänet johonkin lounaspaikkaan syömään ruokatauolla. Palaan kotiin ottamaan lapset vastaan. Iltapäivällä tällään lapset autoon, vien yhden lapsen kaupunkiin harrastukseen ja odotusajalla jonottelen ruuhkassa hakemaan miehen töistä. Yritämme ehtiä takaisin harrastuspaikalle hakemaan lasta.
Tämä tapahtuisi vain niinä päivinä, kun kaupungilla on pakko asioida. Mies voi niinä päivinä syödä eväitä. Lapset mukaan jo aamulla, niin kauan kuin ei voi jättää kotiin yksin. Kahden auton pitäminen on siis mukavuusvalinta, ei PAKKO.
Niin että pienet lapset jo aamulla viideltä ylös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi pitää olla KAKSI autoa. Tuskin ostoksenne on niin suuret että tarvitsee kahdella autolla kauppaan mennä.
Minulla on työmatka 25 km, miehellä 40 km. Työajat erit, työpaikat eri suunnilla. Ei julkisia. Ison kaupungin esikaupunkilähiössä asumme. Kun toinen auto on huollossa, pitää ottaa siksi ajaksi vuokra-auto.
- ohis
Hauskaa että otit tämän esiin!
Meilläkin on julkinen liikenne kaupungissamme. Tunnin välein menee bussi. Jos olen menossa kauppaan, niin joudun kävelemään ensin kilometrin bussipysäkille, ja kun jään bussista pois, niin kävelen toisen kilometrin pysäkiltä kauppaan, ja sama toisinpäin! Kauppa on 5 km päässä.
Ongelman tästä tekee se, että minulla on synnynnäinen vika jalkaterissäni, jonka takia pystyn kävelemään pari kilometriä kerrallaan, ja sitten pitää saada jalat nostettua ylös noin tunniksi. Päivässä en pysty kävelemään yli 4 km mitenkään. Bussimatka kauppaan sisältää jo 4 km kävelyä, plus kävelyt kaupassa, joten tämä ei ole vaihtoehto.
Niin, ja joo, kyllä tähän muuttaessani katsoin että lähellä on pysäkki, mutta 2v tässä asuttuani kaupunki muutti bussilinjaa niin että lähipysäkkiä ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ohis
Meilläkin on julkinen liikenne kaupungissamme. Tunnin välein menee bussi. Jos olen menossa kauppaan, niin joudun kävelemään ensin kilometrin bussipysäkille, ja kun jään bussista pois, niin kävelen toisen kilometrin pysäkiltä kauppaan, ja sama toisinpäin! Kauppa on 5 km päässä.
Ongelman tästä tekee se, että minulla on synnynnäinen vika jalkaterissäni, jonka takia pystyn kävelemään pari kilometriä kerrallaan, ja sitten pitää saada jalat nostettua ylös noin tunniksi. Päivässä en pysty kävelemään yli 4 km mitenkään. Bussimatka kauppaan sisältää jo 4 km kävelyä, plus kävelyt kaupassa, joten tämä ei ole vaihtoehto.
Niin, ja joo, kyllä tähän muuttaessani katsoin että lähellä on pysäkki, mutta 2v tässä asuttuani kaupunki muutti bussilinjaa niin että lähipysäkkiä ei enää ole.
Onko mies niin toope, ettei osaa käydä kaupassa? Edes nouto pisteellä hakemassa tavarat, jotka sinä olet tilannut valmiiksi?
Jos on niin toope, niin tilaa kotiinkuljetus.
Lääkäreihin sun muihin pääsee kela takseilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ohis
Onko mies niin toope, ettei osaa käydä kaupassa? Edes nouto pisteellä hakemassa tavarat, jotka sinä olet tilannut valmiiksi?
Jos on niin toope, niin tilaa kotiinkuljetus.
Lääkäreihin sun muihin pääsee kela takseilla.Meillä mies on töissä ja ei ehdi kauppaan.
Ja en aja millään Kela takseilla, halvemmaksi tulee ajaa itse.
On se kumma, että naiset ehtivät kauppaan, vaikka käyvät töissä.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, että naiset ehtivät kauppaan, vaikka käyvät töissä.
Hyvähän se on sanoa jos pääsee klo 16 töistä.
Nämä säästöketjut on aina niin viihdyttäviä.
Aina löytyy joku joka jaksaa vängätä miten tonnin tuloista säästyy vähintään puolet ihan itsestään ja tinkimättä mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Säästä jouluun, kesälomaan, vakuutusmaksuihin, kodinkoneiden rikkoutumiseen, auton huoltoon/korjaukseen/renkaisiin, hammaslääkäriin, yksityislääkärin, kampaajaan jne jne. Vain muutama kymppi kuussa, helppoa kuin mikä. Saathan sä palkkaa jopa 1600€/kk. Mihin sä oikein tuhlaat?
Neuvojia riittää.Juuri näin! Yksinasuvana työttömänä laskin, että pelkästään noihin (pl. auton kulut) pitäisi varata 150-200e/kk sivuun säästöön. Autoa minulla ei ole. Mutta todella heikko näkö, ja hajataittoa. Silmä/piilolaseihinkin pitää säästää. Ja satunnaisiin juhliin kerran-pari vuodessa. Ei raha riitä mitenkään kaikkeen.
Ruokaan menee n. 250e/kk. hygienia, terveys, apteekki ym. pakolliset 50e/kk, sekalainen taloustavara ja vaatteet 30e/kk (keskiarvo), pakolliset laskut (puhelin, netti, vakuutus, bussikortti, silmälasien osamaksu) 100e/kk, vuokran omavastuu 40e/kk, viihde/ravintolaruokailut/sosiaalinen elämä 20e/kk. Eipä jää paljoa jäljelle työmarkkinatuesta.
Itse tilanteessasi yksinasuvana ruuasta saisin sata euroa pois säästöön.
Hyvä ja terveellinen ruoka on se, josta en tingi. Minulla on keliakia, laajasti allergioita (esim. kaura ja muna) ja suolistosairaus. Teen kaiken alusta asti itse, puhtaista raaka-aineista, paitsi gluteenittomia leipiä en ole harjoittelusta huolimatta oppinut tekemään. Syön vain vähän niitä, hinnan vuoksi. 2 pakastinta täynnä punalaputettua ruokaa ja marjoja. En pysty viilaamaan ruokamenoja alle 200e/kk. Välillä pääsen lähes siihen. Minulla käy aikuinen (köyhä) lapsi usein kylässä/ syömässä, mukana on hänenkin kulujaan.
Olen itse tinkinyt kaikesta muusta, esim. ei ole mitään muita osamaksuja kuin Silmälasit. Ei tule lehtiä, ei ole mitään TV maksupaketteja tai suoratoistoa, kodinkoneet on vanhoja, ja kännykän (100-200e hintainen) vaihdan 3-5v välein, kun teknologia ei enää riitä tietoturvaan. Käyn kampaajalla 2krt/vuosi, muita ns. kauneuspalveluja en käytä. Liikuntaharrastukseen menee n. 20e/kk. En käytä alkoa enkä polta. Ei kotieläimiä.
Työkyvyttömyyseläkkeen rajamailla olen, ja ahdistaa ajatus näin karusta loppuelämästä. . Sairaus on fyysinen, eikä ole oma valintani.
Kaikki köyhät ei pysty muuttamaan tilannettaan.
Milloin meinasit syödä ne pakastimessa olevat punalaputetut ruuat? Ei niistä ole mitään säästöä jos niitä ei syö ja olet kerännyt jo pakastimellisen niitä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä säästöketjut on aina niin viihdyttäviä.
Aina löytyy joku joka jaksaa vängätä miten tonnin tuloista säästyy vähintään puolet ihan itsestään ja tinkimättä mistään.
minullapa on tilanne että 3,5 tonnin nettopalkkatuloista säästyy 6000 kuussa. Se on kato taidosta kiinni.
Ostan kaikki luottokortilla jopa ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Onko Elli, Jonne, Hanna ja Saara lähisukua/hyvin läheisiä kavereita? Itse en lähtisi kun ehkä korkeintaan mummon synttäreille, muille voi laittaa kortin.
Sisarusten ja hvyien ystävien lapsia, jotka on tuntenut vauvasta asti ja myös nämä lapset tuttuja.
Jos kyseisten henkilöiden juhliin on joka tapauksessa menossa, niin on yksin omaan viisasta säästää niihin(kin) etukäteen. Parempihan se on, että ainakin osa kustannuksista tulee jo säästöistä katetuksi kuin ettei olisi euroakaan tallessa.
Toisekseen lahjojen hinnan voi pitää kohtuullisena. Ylppärilahjoiksi vaikka onnittelukortit ja keittokirjat. Suosittelen "Kotiruokaa"-klassikkoa (15-25 eur/kpl). Rippilapselle ja mummolle kukkakimppu ja kortti. Tai mummolle perhepotretti. Jos aikaa ja taitoa on, niin neuloo villasukat hääparille. Jos taasen pitää antaa rahaa, niin antaa sen, mihin on varaa. Kuukausittain säästetystä kaksi/kolme/neljä/viisikymppisestä jää näin vähän omaankin sukanvarteen kaiveltavaksi jouluna, kesälomalla, lasten synttäreillä, ensi vuonna...
Nämä on hyviä ehdotuksia, mutta etkö ole palstalta lukenut, että nämä eivät kelpaa? 50 euroa pidetään liian vähänä mihin tahansa, pitää itse syödä pottua ja makaronia että voi säästää jokaiselle ja mitään kivaa ei saa itselle koskaan ostaa, vaan pitää olla isot summat huomattavasti itseään varakkaampien lahjoihin. Tämä oli aloitukseni ajatus.
Muutama esimerkkini innosti jotakuta laskemaan, mitä voi säästää, mutta siitä puuttui vielä sen aikaisia pakollisia menoja, kuten lapsen lukiokirjat, hammaslääkärit, itse jouduin juuri tuolloin hommaamaan elämäni ensimmäiset silmälasit, olin pärjännyt markettilaseilla siihen asti, mutta kun aloitin opiskelemaan uutta ammattia, en enää pärjännyt niillä. '
Rahatilanteeni on nyt hyvä, mutta en todellakaan anna kellekään edelleenkään 500 euron lahjoja, vaikka palstalla niitä vaaditaan. Ei silloin jää säästöön mitään. Satanen kummilapsille ja lähimmille, muille saa riittää se 50-60 euroa ja jos ei riitä, parempi ettei osallistuta ollenkaan.
Eli yhteenveto yleisistä asenteista, vähävaraisen on säästettävä toisen juhlia varten, mitään kivaa ei saa hommata itselleen ja mihinkään omaan ei säästää, mutta toisten juhlat on hyväksyttävä säästökohde ja sitä jopa vaaditaan?
Rikkaiden lahjat ovat viimeisenä mun listalla. Rikkaat antavat itse tosi pihejä lahjoja, se on nähty monta kertaa.
Ei kai, luin että on ehdotettu, että juhliin viedään pienituloisena se vähän vaatimattomampi lahja joka kuitenkin kullanarvoinen toisten tulokkaampien lahjoihin nähden. Jos tuloja ei ole, ei todellakaan kannata kenenkään alkaa yli varojensa lahjomaan ketään. Osallistua saa oman kykynsä mukaan. Kuitenkin kannatan ihan sen oman elämän vuoksi sitä, että hieman säästää rahaa yllätysten varalta, lahjojen kanssa kannattaa käyttää järkeä ja suhteellisuudentajua.
Vierailija kirjoitti:
Ruokamenot saa ihan hyvin typistettyä 400 euroon eli siitäkin olisi jäänyt jopa 200 euroa kuussa säästettyä.
t. neljän hengen perhe
Neljän hengen perheessä on yleensä kasvuikäisiä lapsia, joilla käy vaatteet pieniksi kerran - pari vuodessa. Uusien ostamiseen menee ne rahat, mitkä ruokabudjetista jää yli. Vaikka osan vaatteista pystyisi kierrättämään sisarukselta toiselle, ja osan saisi käytettynä, jää aina jotain, mitä pitää uutenakin ostaa.
Joku sanoi, että kaikissa isommissa kaupungeissa on julkinen liikenne. No pienissä on jonkinlainen. Kerran tulin kotiin junalla puoliltapäivin reissusta. Kolme kilsaa oli matkaa asemalta. Seuraava bussi olisi lähtenyt neljältä ja sen jälkeen ei enää yhtään. Tässä kaupungissa viikonloppuisin ja iltaisin on todella vähän liikennettä. Tuolla n 10 km päässä keskustasta on teollisuusalue, josta ei kulje viikonloppuisin tai iltaisin yhtään mitään, vaikka siellä on satoja työpaikkoja ja osa tekee töitä muulloinkin kuin 8-16.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Säästä jouluun, kesälomaan, vakuutusmaksuihin, kodinkoneiden rikkoutumiseen, auton huoltoon/korjaukseen/renkaisiin, hammaslääkäriin, yksityislääkärin, kampaajaan jne jne. Vain muutama kymppi kuussa, helppoa kuin mikä. Saathan sä palkkaa jopa 1600€/kk. Mihin sä oikein tuhlaat?
Neuvojia riittää.Juuri näin! Yksinasuvana työttömänä laskin, että pelkästään noihin (pl. auton kulut) pitäisi varata 150-200e/kk sivuun säästöön. Autoa minulla ei ole. Mutta todella heikko näkö, ja hajataittoa. Silmä/piilolaseihinkin pitää säästää. Ja satunnaisiin juhliin kerran-pari vuodessa. Ei raha riitä mitenkään kaikkeen.
Ruokaan menee n. 250e/kk. hygienia, terveys, apteekki ym. pakolliset 50e/kk, sekalainen taloustavara ja vaatteet 30e/kk (keskiarvo), pakolliset laskut (puhelin, netti, vakuutus, bussikortti, silmälasien osamaksu) 100e/kk, vuokran omavastuu 40e/kk, viihde/ravintolaruokailut/sosiaalinen elämä 20e/kk. Eipä jää paljoa jäljelle työmarkkinatuesta.
Itse tilanteessasi yksinasuvana ruuasta saisin sata euroa pois säästöön.
Hyvä ja terveellinen ruoka on se, josta en tingi. Minulla on keliakia, laajasti allergioita (esim. kaura ja muna) ja suolistosairaus. Teen kaiken alusta asti itse, puhtaista raaka-aineista, paitsi gluteenittomia leipiä en ole harjoittelusta huolimatta oppinut tekemään. Syön vain vähän niitä, hinnan vuoksi. 2 pakastinta täynnä punalaputettua ruokaa ja marjoja. En pysty viilaamaan ruokamenoja alle 200e/kk. Välillä pääsen lähes siihen. Minulla käy aikuinen (köyhä) lapsi usein kylässä/ syömässä, mukana on hänenkin kulujaan.
Olen itse tinkinyt kaikesta muusta, esim. ei ole mitään muita osamaksuja kuin Silmälasit. Ei tule lehtiä, ei ole mitään TV maksupaketteja tai suoratoistoa, kodinkoneet on vanhoja, ja kännykän (100-200e hintainen) vaihdan 3-5v välein, kun teknologia ei enää riitä tietoturvaan. Käyn kampaajalla 2krt/vuosi, muita ns. kauneuspalveluja en käytä. Liikuntaharrastukseen menee n. 20e/kk. En käytä alkoa enkä polta. Ei kotieläimiä.
Työkyvyttömyyseläkkeen rajamailla olen, ja ahdistaa ajatus näin karusta loppuelämästä. . Sairaus on fyysinen, eikä ole oma valintani.
Kaikki köyhät ei pysty muuttamaan tilannettaan.
Milloin meinasit syödä ne pakastimessa olevat punalaputetut ruuat? Ei niistä ole mitään säästöä jos niitä ei syö ja olet kerännyt jo pakastimellisen niitä.
Luuletko että säilytän niitä ikuisesti? Ne toki kiertää koko ajan. Kun löydän lisää tuoreita, laitan ne pakkaseen, ja syön vanhoha pois. Näin on pakko elää, kun ei ole autoa. Ostaa kerralla paljon kun löytää halvalla. Välillä ei löydä, ja silloin ostan vain kasviksia ja otan lihaa pakkasesta. Valtaosan tilasta vie marjat.
Mitä säästöä siitä tulisi, että söisin putkeen pakastimet tyhjiksi, ja sen jälk ostan kallimpaa lihaa normihinnalla? Toki olen välillä joutunut hyödyntämään varastojani jopa monta viikkoa, esim. flunssan takia. Tai jos rahaa on mennyt johonkin ylimääräiseen.
Ennakointi ja harvoin kaupassa käyminen tuo säästöä siksikin, ettei tule heräteostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Eli yhteenveto yleisistä asenteista, vähävaraisen on säästettävä toisen juhlia varten, mitään kivaa ei saa hommata itselleen ja mihinkään omaan ei säästää, mutta toisten juhlat on hyväksyttävä säästökohde ja sitä jopa vaaditaan?
Monessa kaupungissa on joku Flying Tiger tai vastaava halpakauppa. Sieltä saa 1–5 eurolla lahjoja. Vaikka hääparillekin ostaisi jonkin hauskan aamupalakulhosetin parilla eurolla. Ei mene monta kymppiä vuodessa suvun kissanristiäisiin ja oman mukulalauman kaikkiin kaverisynttäreihin.
Tämä tapahtuisi vain niinä päivinä, kun kaupungilla on pakko asioida. Mies voi niinä päivinä syödä eväitä. Lapset mukaan jo aamulla, niin kauan kuin ei voi jättää kotiin yksin. Kahden auton pitäminen on siis mukavuusvalinta, ei PAKKO.