Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"miksi et säästä sitä ja sitä varten"

Vierailija
12.12.2021 |

Itsellä on nyt hyvä rahatilanne, mutta joskus 15 vuotta sitten ei ollut.

Palstalta olen lukenut usein, miksi et säästä joulua varten, miksi et säästä häälahjaa/häämajoitusta varten, miksi et säästä sitä ja tätä varten.

Tuolloin 15 vuotta sitten perheellemme jäi käyttörahaa minun pienestä osa-aikatyöstä ja miehen palkasta asumiskulujen ja pakollisten laskujen jälkeen 500-600 euroa neljälle hengelle ruokarahaa, omat tuloni vähän vaihtelivat. Missä hiton välissä sitä olisi ehtinyt säästää, kun suuressa suvussa oli koko ajan jotain kissanristiäistä?

Kommentit (146)

Vierailija
141/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olisi jo otsikkoon pitänyt kirjoittaa itselle ei- niin tärkeisiin asioihin, mutta aloituksen idea oli se, että käsketään säästää tilanteisiin, jotka itselle eivät ole tärkeitä, vaan pitäisi säästää sitä rahaa, jotta voi antaa sitä muille. Sitä en oikein ymmärrä, kun osalla niitä kissanristiäisiä on jatkuvasti, jos ei osallistuta, loukkaannutaan, jos lahja on liian mitätön, arvostellaan ja jos vielä lasketaan, että matkat ja hotellit voi helposti viedä aika ison siivun budjetista, niin sanotaan että säästä. Myös siitä loukkaannutaan, jos lähtee liian aikaisin pois, vaikka usein kyse on siitä, että ei ole ollut rahaa enää siihen hotelliin ja haluaa ajaa kotiin sen muutaman tunnin matkan vielä samalle päivälle. 

T. Ap, jolla nykyään olisi varaa, mutta nykyään kutsuja on aika vähän, kun riparit ja ylioppilasjuhlat on jo lähimmän suvun osalta suurimmaksi osaksi ohi. 

PS. Kirppareita oli rankkaa kiertää kahden pienen lapsen kanssa miehen ollessa työmatkoilla, mutta onneksi en ole shoppailija tyyppiä ja kiersin sitten kun aikaa jäi, mutta hemmetin hidasta kun usein kokolappuja sai etsiä ja esim kenkiä en halunnut lapsilleni ostaa kuin juuri sopivat, omat jalkani on lapsena pilattu vääränkokoisilla ja muutenkin sopimattomilla kengillä loppuiäkseni. Itselleni en ostanut juuri mitään koskaan, edes kirpparilta. 

Vierailija
142/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Säästä jouluun, kesälomaan, vakuutusmaksuihin, kodinkoneiden rikkoutumiseen, auton huoltoon/korjaukseen/renkaisiin, hammaslääkäriin, yksityislääkärin, kampaajaan jne jne. Vain muutama kymppi kuussa, helppoa kuin mikä. Saathan sä palkkaa jopa 1600€/kk. Mihin sä oikein tuhlaat?

Neuvojia riittää.

Minä saan riippuen vähän kuukaudesta osa-aikaisessa "kutsutaan jos tarvitaan, välttämättä ei tarvita ollenkaan" 900-1300 euroa. Mummoni mielestä minun pitäisi köyhyysrajalla elävänä sinkkuna ostaa jo asunto, olenhan keski-ikäinen. Mummo itse on lampsinut aikoinaan töihin nuorena ilman koulutusta ja tienannut hyvät massit eläkeikään saakka. Itse en ole ollut koskaan pysyvässä työpaikassa, jossa saisi normaalia palkkaa. On opiskeltu ja muutettu paikkakunnalta toiselle.

Olen tässä 6 vuoden aikana saanut säästöön 3000 euroa. Lainaahan en koskaan näillä näkymin tule saamaan, vaikka mystisesti onnistuisinkin saamaan pesämunan asuntoon valmiiksi.

Onneksi viihdyn erinomaisesti vuokralla.

Off-topicina itse kun hain määräaikaisena osa-aikatyöntekijänä asuntolainaa niin pankista sanottiin, että nollatuntisoppari on parempi kuin säännöllinen keikkatyö ilman sopparia. Merkkasin sitten työkseni 0-sopparin työn, jota olin tehnyt vain muutaman vuoron lähes kaksi vuotta aiemmin 😬 Automaattinen lainapäätös tuli samantien eikä puhelimessakaan suoraan hylätty hakemustani tuon vuoksi vaikka lopulta laina jäikin saamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokamenot saa ihan hyvin typistettyä 400 euroon eli siitäkin olisi jäänyt jopa 200 euroa kuussa säästettyä.

t. neljän hengen perhe

Niin varmaan, jos kaikki syövät hiiren annoksia jotain halpaa paskaa.

Viljat, maito ja sokeri ovat halpoja.

Suosi monipuolisesti kasviksia ja luomuruokaa alkaa tulla hintaa.

Vierailija
144/146 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokamenot saa ihan hyvin typistettyä 400 euroon eli siitäkin olisi jäänyt jopa 200 euroa kuussa säästettyä.

t. neljän hengen perhe

Niin varmaan, jos kaikki syövät hiiren annoksia jotain halpaa paskaa.

Viljat, maito ja sokeri ovat halpoja.

Suosi monipuolisesti kasviksia ja luomuruokaa alkaa tulla hintaa.

En jaksa etsiä, oliko tuo vastais alkuperäiseen viestiini, jossa oli ruokamenoihin jäi asumiskulujen jälkeen...mutta itse yleensä lasken "ruokakaupan" menoihin myös vessapaperin ja ruokakaupasta ostettavat hygieniatarvikkeet sekä apteekkituotteet, jotka ei ole reseptilääkkeitä, kuten perusrasvat, joita atooppiset perheenjäsenet ovat tarvinneet ja joista osan löytää nykyään isommista ruokakaupoistakin. Itse säästään edelleen siinä, että meillä marjat poimitaan suurimmaksi osaksi itse ja marjakaudella ei juurikaan hedelmiä osteta, lisäksi omenoita saan ilmaiseksi perikunnan talon pihasta syksyllä. 

Ap.

Vierailija
145/146 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä sen ettei ole varaa säästää. Sitä en ymmärrä monen kohdalla, että on varaa maksaa osamaksuja, mutta ei säästää sitä summaa etukäteen.

Jos pystyy maksamaan osamaksut ei tarvitse osamaksua, näin yksinkertaista se on. Paras oli joku yyhoo joka olisi halunnut rikkaalta kaverilta "lainaksi" rahat etelänmatkaan ja "pieneen kivaan".

Vierailija
146/146 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuren suvun kissanristiäiset voi halutessaan sivuuttaa "sori, ei ole varaa just tänä vuonna"