"miksi et säästä sitä ja sitä varten"
Itsellä on nyt hyvä rahatilanne, mutta joskus 15 vuotta sitten ei ollut.
Palstalta olen lukenut usein, miksi et säästä joulua varten, miksi et säästä häälahjaa/häämajoitusta varten, miksi et säästä sitä ja tätä varten.
Tuolloin 15 vuotta sitten perheellemme jäi käyttörahaa minun pienestä osa-aikatyöstä ja miehen palkasta asumiskulujen ja pakollisten laskujen jälkeen 500-600 euroa neljälle hengelle ruokarahaa, omat tuloni vähän vaihtelivat. Missä hiton välissä sitä olisi ehtinyt säästää, kun suuressa suvussa oli koko ajan jotain kissanristiäistä?
Kommentit (146)
Olen säästänyt ja sekös ihmisiä vituttaa, kun he eivät ole säästäneet jotta voivat vaikkapa hakea toimeentulotukea vuodesta toiseen ja minä ostin sitten säästöilläni asunnon. Ai että sitä vihan määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi pitää olla KAKSI autoa. Tuskin ostoksenne on niin suuret että tarvitsee kahdella autolla kauppaan mennä.
Minulla on työmatka 25 km, miehellä 40 km. Työajat erit, työpaikat eri suunnilla. Ei julkisia. Ison kaupungin esikaupunkilähiössä asumme. Kun toinen auto on huollossa, pitää ottaa siksi ajaksi vuokra-auto.
- ohis
Älä viitsi valehdella, kaikissa isommissa kaupungeissa on julkinen liikenne.
Hauskaa että otit tämän esiin!
Meilläkin on julkinen liikenne kaupungissamme. Tunnin välein menee bussi. Jos olen menossa kauppaan, niin joudun kävelemään ensin kilometrin bussipysäkille, ja kun jään bussista pois, niin kävelen toisen kilometrin pysäkiltä kauppaan, ja sama toisinpäin! Kauppa on 5 km päässä.
Ongelman tästä tekee se, että minulla on synnynnäinen vika jalkaterissäni, jonka takia pystyn kävelemään pari kilometriä kerrallaan, ja sitten pitää saada jalat nostettua ylös noin tunniksi. Päivässä en pysty kävelemään yli 4 km mitenkään. Bussimatka kauppaan sisältää jo 4 km kävelyä, plus kävelyt kaupassa, joten tämä ei ole vaihtoehto.
Niin, ja joo, kyllä tähän muuttaessani katsoin että lähellä on pysäkki, mutta 2v tässä asuttuani kaupunki muutti bussilinjaa niin että lähipysäkkiä ei enää ole.
Onko mies niin toope, ettei osaa käydä kaupassa? Edes nouto pisteellä hakemassa tavarat, jotka sinä olet tilannut valmiiksi?
Jos on niin toope, niin tilaa kotiinkuljetus.
Lääkäreihin sun muihin pääsee kela takseilla.Meillä mies on töissä ja ei ehdi kauppaan.
Ja en aja millään Kela takseilla, halvemmaksi tulee ajaa itse.Jos miehesi asuisi yksin, niin hän kuolisi ilmeisesti nälkään? Ei tule mieleen yhtään työtä, jonka tekijä ei ehtisi kauppaan.
No älä keksi. Mutta mikä järki siinä olisi että miehen pitäisi vielä 14h työpäivän jälkeen vielä ehtiä kauppaan kun mulla on päivät pitkät aikaa käydä kaupassa?
Netto tulo 1777€/ kk ja 890€/ kk vuokratulot (2 yksiötä) Asuntolainat 2kpl 750€ ja vastikkeet 3 kpl 650€ muut laskut 200€. Kyllä saan hyvin kuukaudessa säästöön 500-700€. Joulukuussa maksan yhdessä erässä vakuutusmaksut jolloin säästöön jää vähemmän. Laitan sen säästöön joulukuussa minkä pystyn. Ruokaan kuukaudessa 400-500€.
- Sinkku talous M50
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole kummoinen ajatuskyky muutamalla vastaajalla. Kun tuosta rahasta oli koko ajan menoa, ylioppilasjuhlia, häitä, rippijuhlia, ,kavereiden synttäreitä niin se säästö otettiin nimenomaan tuosta ruokarahasta. Joka kauppalappuun merkkasin arvion, mitä mikin maksaa ja sen mukaan ostokset tehtiin. Ei ostettu osamaksulla mitään ja itselleni en ostanut yhtään mitään tuona aikana, edes alusvaatteita, vaan kulutin ne todella loppuun. Onneksi tein töitä kotona, niin ei tarvinnut laittautua.
Itselläsi, numero 5, on oravaa matalampi keskittymiskyky, kun et tajua, että joka kuukausi on jotain menoa, mihin ei ole varaa ja on jäätävä pois, se on ainoa keino säästää niitä tärkeimpiä varten.
Mikä tarve on sinulla on osallistua kaiken maailman kissanristiäisiin ja yrittää koko ajan miellyttää muita ihmisiä? Jos perheenne haluaisi ostaa esimerkiksi uuden 55 tuuman television käteisellä, niin silloin olisi syytä karsia joutuvia menoja ja säästää ne rahat vähitellen. Ennen muinoin puhuttiin enemmänkin tavoitesäästämisestä kuin kulutusluotoista.
Vierailija kirjoitti:
Usein näihin "pakollisiin laskuihin" lukeutuu jonkin sortin luottokorttilasku tms. turha velka.
Ei välttämättä ap:n tapauksessa mutta monesti näin on. Ihmisillä on kauheasti mystisiä laskuja.
Mutta noihin (vanhoihin) ongelmiin vastauksena: jos ei ole varaa mennä häihin vieraaksi niin sitten ne jää väliin. Ihan ymmärrettävää, ettei ole vaikka hotelliyöhön varaa.
Häihin ei tarvitse uutta mekkoa, ja jos kaapista ei löydy mitään, niin esim. kirppareilta löytää aika kivoja. Siisti jakkupuku/housupukukin käy hyvin. Pienille lapsille ei tarvitse ostaa mitään erityisen hienoja juhlatamineita, siistit vaatteet riittävät. Ja niitäkin löytyy kirppikseltä. Lahjaksi voi tehdä esim. itse kortin ja viedä vaikka pullon viiniä tai vaikka suklaarasian. Tai kutoa hääparille villasukat.
Jouluruuat on halpoja, jotainhan te syötte joulukuussa kuitenkin. Lahjojakaan ei välttämättä tarvitse, niitäkin tosin löytää halvalla, /varsinkin kun joulualet, ainakin nykyään, alkaa jo ennen joulua).
Tajuatko sitä, että joillain hyvät kirpparit on maksullisten kulkuyhteyksien päässä ja sairaudet tai pienet lapset, tai ajanpuute esim. opiskelu + lapset estää sen, että olisi aikaa kiertää ja penkoa eri kirppiksiä tuntikausia? Kirpparilta yleensä löytyy sitä ja tätä hyödyllistä, jos säännöllisesti käy, mutta jos sinne menee sillä ajatuksella että tänään pitää löytää juhlavaatteet niin ei varmaan löydy.
Vierailija kirjoitti:
Olen säästänyt ja sekös ihmisiä vituttaa, kun he eivät ole säästäneet jotta voivat vaikkapa hakea toimeentulotukea vuodesta toiseen ja minä ostin sitten säästöilläni asunnon. Ai että sitä vihan määrää.
Siis ketä tämä v*tuttaa? Oletko aivan varma että ihmiset ovat kateellisia kituuttamisestasi vai oletko vaan jostain päätellyt niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä sen ettei ole varaa säästää. Sitä en ymmärrä monen kohdalla, että on varaa maksaa osamaksuja, mutta ei säästää sitä summaa etukäteen.
Siksi, että kun sulla ei ole varaa oikeasti siihen osamaksuunkaan, se otetaan sitten kun on pakko, ja se on jostain muusta pois.
Esim. pitää ostaa pesukone. Ei ole rahaa. Ostan osamaksulla. Pitää ostaa myös kuivausrumpu. Ei ole rahaa koska maksan pesukonetta osamaksulla. Ratkaisu: odotan niin pitkään kun olen maksanut pesukoneen osamaksut pois, ja ostan osamaksulla kuivausrummun tai ostan molemmat osamaksulla, ja pihistän jostain muusta, ja sitten kun osamaksut on maksettu, on jo seuraava tarpeellinen ostos odottamassa vuoroaan.
Siihen väliin tulee vielä kaikki yllättävät menot, ja isot menot jotka ei yllätä mutta vituttaa joka kerran, esim. hammaslääkäri tai talvikenkien osto lapselle.
Ilmeisesti ongelmasi on se, että et erota kuivausrummun olevan kaikkea muuta kuin välttämätön. Vaikka rakastan kuivausrumpuani, niin ei kyllä ikinä tulisi mieleenkään ostaa sellaista osamaksulla tai tiukassa rahatilanteessa.
Nimenomaan. Mulla ei ole koskaan ollut kuivausrumpua. Varallisuutta n. 500k€, josta n. 300k€ likvidiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein näihin "pakollisiin laskuihin" lukeutuu jonkin sortin luottokorttilasku tms. turha velka.
Ei välttämättä ap:n tapauksessa mutta monesti näin on. Ihmisillä on kauheasti mystisiä laskuja.
Mutta noihin (vanhoihin) ongelmiin vastauksena: jos ei ole varaa mennä häihin vieraaksi niin sitten ne jää väliin. Ihan ymmärrettävää, ettei ole vaikka hotelliyöhön varaa.
Häihin ei tarvitse uutta mekkoa, ja jos kaapista ei löydy mitään, niin esim. kirppareilta löytää aika kivoja. Siisti jakkupuku/housupukukin käy hyvin. Pienille lapsille ei tarvitse ostaa mitään erityisen hienoja juhlatamineita, siistit vaatteet riittävät. Ja niitäkin löytyy kirppikseltä. Lahjaksi voi tehdä esim. itse kortin ja viedä vaikka pullon viiniä tai vaikka suklaarasian. Tai kutoa hääparille villasukat.
Jouluruuat on halpoja, jotainhan te syötte joulukuussa kuitenkin. Lahjojakaan ei välttämättä tarvitse, niitäkin tosin löytää halvalla, /varsinkin kun joulualet, ainakin nykyään, alkaa jo ennen joulua).
Tajuatko sitä, että joillain hyvät kirpparit on maksullisten kulkuyhteyksien päässä ja sairaudet tai pienet lapset, tai ajanpuute esim. opiskelu + lapset estää sen, että olisi aikaa kiertää ja penkoa eri kirppiksiä tuntikausia? Kirpparilta yleensä löytyy sitä ja tätä hyödyllistä, jos säännöllisesti käy, mutta jos sinne menee sillä ajatuksella että tänään pitää löytää juhlavaatteet niin ei varmaan löydy.
Täällä lähin kirppari 80km päässä joten ei tule käytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole kummoinen ajatuskyky muutamalla vastaajalla. Kun tuosta rahasta oli koko ajan menoa, ylioppilasjuhlia, häitä, rippijuhlia, ,kavereiden synttäreitä niin se säästö otettiin nimenomaan tuosta ruokarahasta. Joka kauppalappuun merkkasin arvion, mitä mikin maksaa ja sen mukaan ostokset tehtiin. Ei ostettu osamaksulla mitään ja itselleni en ostanut yhtään mitään tuona aikana, edes alusvaatteita, vaan kulutin ne todella loppuun. Onneksi tein töitä kotona, niin ei tarvinnut laittautua.
Itselläsi, numero 5, on oravaa matalampi keskittymiskyky, kun et tajua, että joka kuukausi on jotain menoa, mihin ei ole varaa ja on jäätävä pois, se on ainoa keino säästää niitä tärkeimpiä varten.
Mikä tarve on sinulla on osallistua kaiken maailman kissanristiäisiin ja yrittää koko ajan miellyttää muita ihmisiä? Jos perheenne haluaisi ostaa esimerkiksi uuden 55 tuuman television käteisellä, niin silloin olisi syytä karsia joutuvia menoja ja säästää ne rahat vähitellen. Ennen muinoin puhuttiin enemmänkin tavoitesäästämisestä kuin kulutusluotoista.
Imperfekti ja olen kirjoittanut jo monta kertaa, että nykyään on tilanne eri. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, taidat normaalin ihmettelyn kokea vihana, jos pienistä tuloista ilman mitään apuja saat säästettyä, mutta yleensä ihmiset puhuvat Suomessa raha-asioista aika vähän. Minulla ei ole aavistustakaan, omistavatko esim harrastuskaverini asuntonsa vai ovatko vuokralla, ei kiinnosta enkä ole kysynyt.
Työkaveri oli itse ommellut kestokuukautissuojat itselleen ja tyttärelleen. Käyttävät samoja ja pesevät pesukoneessa. (Ja ei, tutkimusten mukaan naisten kuukautiset eivät ala tulla samaan aikaan, vaikka viettävät aikaa yhdessä.)
Vuosien aikana tulee aika iso säästö.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Säästä jouluun, kesälomaan, vakuutusmaksuihin, kodinkoneiden rikkoutumiseen, auton huoltoon/korjaukseen/renkaisiin, hammaslääkäriin, yksityislääkärin, kampaajaan jne jne. Vain muutama kymppi kuussa, helppoa kuin mikä. Saathan sä palkkaa jopa 1600€/kk. Mihin sä oikein tuhlaat?
Neuvojia riittää.
Miksi sitten tuhlaat kuin tienaisit miljoonan viikossa? 1600€/kk on ihan hyvä palkka, kyllä siitä riittää säästöönkin.
- omakohtainen kokemus -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain ne hyvät kirpparit on maksullisten kulkuyhteyksien päässä, mutta zalandosta tai ties mistä tilaaminen ei maksa mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi pitää olla KAKSI autoa. Tuskin ostoksenne on niin suuret että tarvitsee kahdella autolla kauppaan mennä.
Minulla on työmatka 25 km, miehellä 40 km. Työajat erit, työpaikat eri suunnilla. Ei julkisia. Ison kaupungin esikaupunkilähiössä asumme. Kun toinen auto on huollossa, pitää ottaa siksi ajaksi vuokra-auto.
- ohis
Meilläkin on julkinen liikenne kaupungissamme. Tunnin välein menee bussi. Jos olen menossa kauppaan, niin joudun kävelemään ensin kilometrin bussipysäkille, ja kun jään bussista pois, niin kävelen toisen kilometrin pysäkiltä kauppaan, ja sama toisinpäin! Kauppa on 5 km päässä.
Ongelman tästä tekee se, että minulla on synnynnäinen vika jalkaterissäni, jonka takia pystyn kävelemään pari kilometriä kerrallaan, ja sitten pitää saada jalat nostettua ylös noin tunniksi. Päivässä en pysty kävelemään yli 4 km mitenkään. Bussimatka kauppaan sisältää jo 4 km kävelyä, plus kävelyt kaupassa, joten tämä ei ole vaihtoehto.
Niin, ja joo, kyllä tähän muuttaessani katsoin että lähellä on pysäkki, mutta 2v tässä asuttuani kaupunki muutti bussilinjaa niin että lähipysäkkiä ei enää ole.
Onko mies niin toope, ettei osaa käydä kaupassa? Edes nouto pisteellä hakemassa tavarat, jotka sinä olet tilannut valmiiksi?
Lääkäreihin sun muihin pääsee kela takseilla.Meillä mies on töissä ja ei ehdi kauppaan.
Ja en aja millään Kela takseilla, halvemmaksi tulee ajaa itse.Jopa on kiireinen, kun ei ehdi! Ja kaupat on vain 24h/vrk aiki.
Siinäpä sitä tavoitetta, säästää ja kituuttaa että pääsee antamaan rahaa hääpareille, kummilapsille ja siskonpojille.
Ymmärrän niin aloittajan pointin. Jos edes laittaisi rahaa sivuun itseään varten, sitä päivää että olisi ylimääräistä sijoittaa, mutta ei, kaikki menee nuorten tukemiseen, koska aikuinenhan pystyy tukemaan nuorta rahallisesti.
Onneksi omakin tilanne on erinäisten käänteiden kautta päässyt siihen, ettei toivo veljenpojan reputtavan kirjoituksia koska ihan just nyt ei olisi varaa pistää satasta kirjekuoreen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, taidat normaalin ihmettelyn kokea vihana, jos pienistä tuloista ilman mitään apuja saat säästettyä, mutta yleensä ihmiset puhuvat Suomessa raha-asioista aika vähän. Minulla ei ole aavistustakaan, omistavatko esim harrastuskaverini asuntonsa vai ovatko vuokralla, ei kiinnosta enkä ole kysynyt.
Et tunne tarpeeksi köyhiä ihmisiä. Se on aina muilta pois jos sinulla on rahaa ihan säästöön asti. Olisit voinut kuitenkin vipata kaverille, maksaa kavereiden ryyppyiltoja ja takseja, ollaanpas sitä nyt parempaa ihmistä ja porvaria kun oikein oma koti! Voiko sitä omistusasuja nyt edes alentua puhumaan vuokratalon asukkaalle!
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Säästä jouluun, kesälomaan, vakuutusmaksuihin, kodinkoneiden rikkoutumiseen, auton huoltoon/korjaukseen/renkaisiin, hammaslääkäriin, yksityislääkärin, kampaajaan jne jne. Vain muutama kymppi kuussa, helppoa kuin mikä. Saathan sä palkkaa jopa 1600€/kk. Mihin sä oikein tuhlaat?
Neuvojia riittää.
Minä saan riippuen vähän kuukaudesta osa-aikaisessa "kutsutaan jos tarvitaan, välttämättä ei tarvita ollenkaan" 900-1300 euroa. Mummoni mielestä minun pitäisi köyhyysrajalla elävänä sinkkuna ostaa jo asunto, olenhan keski-ikäinen. Mummo itse on lampsinut aikoinaan töihin nuorena ilman koulutusta ja tienannut hyvät massit eläkeikään saakka. Itse en ole ollut koskaan pysyvässä työpaikassa, jossa saisi normaalia palkkaa. On opiskeltu ja muutettu paikkakunnalta toiselle.
Olen tässä 6 vuoden aikana saanut säästöön 3000 euroa. Lainaahan en koskaan näillä näkymin tule saamaan, vaikka mystisesti onnistuisinkin saamaan pesämunan asuntoon valmiiksi.
Onneksi viihdyn erinomaisesti vuokralla.
Usein kuulee miten toimeentulotuen asiakkaat vaan menee ja hakee lääkkeet maksusitoumuksella.
Osalta unohtuu sellaiset pikkujutut että kaikki eivät saa sitä sitoumusta koska ovat ennen lääkkeiden ostoa vähänkin ylijäämään puolella ja että sen sitoumuksen saaminen vielä ylijäämän puolella ollessa prosessin olemassaolosta huolimatta ei ole ihan yksinkertaista. Tämä johtaa siihen että ihmiset säästävät tuistaan lääkerahat lääkkeiden ostoa varten ja hakevat tukea vasta jälkikäteen koska eivät halua ottaa sitä riskiä että ovat ilman lääkkeitä Kelan armoilla. Siinä ei enää säästetä paljon muuhun nykyisillä lääkkeiden hinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ohis
Ja en aja millään Kela takseilla, halvemmaksi tulee ajaa itse.Jopa on kiireinen, kun ei ehdi! Ja kaupat on vain 24h/vrk aiki.
Kaupat menee kiinni klo 21, vkl aiemmin.