"miksi et säästä sitä ja sitä varten"
Itsellä on nyt hyvä rahatilanne, mutta joskus 15 vuotta sitten ei ollut.
Palstalta olen lukenut usein, miksi et säästä joulua varten, miksi et säästä häälahjaa/häämajoitusta varten, miksi et säästä sitä ja tätä varten.
Tuolloin 15 vuotta sitten perheellemme jäi käyttörahaa minun pienestä osa-aikatyöstä ja miehen palkasta asumiskulujen ja pakollisten laskujen jälkeen 500-600 euroa neljälle hengelle ruokarahaa, omat tuloni vähän vaihtelivat. Missä hiton välissä sitä olisi ehtinyt säästää, kun suuressa suvussa oli koko ajan jotain kissanristiäistä?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä sen ettei ole varaa säästää. Sitä en ymmärrä monen kohdalla, että on varaa maksaa osamaksuja, mutta ei säästää sitä summaa etukäteen.
Jos esim pyykkikone menee rikki, on jokseenkin käytännöllisempää ostaa uusi kone osamaksulla kuin pyykätä käsin kunnes on saanut kokonaishinnan säästettyä.
Riippuu osamaksun korosta. Onko järkeää maksaa 200e pyykinpesukoneesta 5 vuoden aikana 500e?
Monessa kerrostalossa/rivitalossa on pyykkitupa.
Mistä tuollaisia korkoja revit?
Nykyisin ei ole pesutupaa uudemmissa taloissa.
Mistä saa peskarin kuljetuksen, edellisen risan poisviennin ja asennuksen kanssa 200eurolla? Ostan heti, kun kerrot! Kaikilla ei ole autoa, edes ajokorttia, ei vahvoja ja avuliaita kavereita jotka tuovat koneen ja asentavat, sekä vievät vanhan pois, ilmaiseksi tietysti.
Kommenttisi kuvastaa ettet ymmärrä köyhyyden ydintä.
köyhyyden ydin : Kyvyttömyys käyttää rahaa fiksusti.
Kun et ymmärrä - köyhyyden ydin on se, että ei ole enää vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä sen ettei ole varaa säästää. Sitä en ymmärrä monen kohdalla, että on varaa maksaa osamaksuja, mutta ei säästää sitä summaa etukäteen.
Jos esim pyykkikone menee rikki, on jokseenkin käytännöllisempää ostaa uusi kone osamaksulla kuin pyykätä käsin kunnes on saanut kokonaishinnan säästettyä.
Riippuu osamaksun korosta. Onko järkeää maksaa 200e pyykinpesukoneesta 5 vuoden aikana 500e?
Mistä saa peskarin kuljetuksen, edellisen risan poisviennin ja asennuksen kanssa 200eurolla? Ostan heti, kun kerrot! Kaikilla ei ole autoa, edes ajokorttia, ei vahvoja ja avuliaita kavereita jotka tuovat koneen ja asentavat, sekä vievät vanhan pois, ilmaiseksi tietysti.
AINA on vaihtoehtoja.
Köyhiä arvostelevat ne, jotka sitä todella eivät ole kokeneet. En ole itse kokenut onneksi köyhyyttä, vaikka välillä rahat ovat tiukilla mutta vakituinen kuukausipalkka auttaa. Pystyn kuitenkin ymmärtämään, miten tiukilla jotkut voivat oikeasti olla!
Sitä varten on mies ja vielä tarkemmin miehen lompakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi pitää olla KAKSI autoa. Tuskin ostoksenne on niin suuret että tarvitsee kahdella autolla kauppaan mennä.
Minulla on työmatka 25 km, miehellä 40 km. Työajat erit, työpaikat eri suunnilla. Ei julkisia. Ison kaupungin esikaupunkilähiössä asumme. Kun toinen auto on huollossa, pitää ottaa siksi ajaksi vuokra-auto.
- ohis
Älä viitsi valehdella, kaikissa isommissa kaupungeissa on julkinen liikenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä sitten ap säästä.
Meillä 4 hengen perhe ja nettotulot yhteensä 2100e. Aina jää säästöön useita satasia.No avaa vähän mihin teillä menee rahat. Asuminen täytyy olla halpaa jos noin on. Ja onko kasvavia teinipoikia taloudessa vai yksi jäsen tissimaidolla elävä ja toinen pikkulinnun annoksia syövä taapero?
Tuleeko paljon lahjoja tai lahjoituksia sukulaisilta jne. vaatteita, leluja, muita vehkeitä? Pitääkö olla auto, tai kaksi, vai kulkeeko julkiset edullisesti? Onko edullinen kauppa lähellä?
Oma talo, lapset koulussa ja toinen niistä teini. 2 autoa on pakko olla. Asioin yleensä K-kaupassa.
Kerro enemmän, kun kerran aloit pätemään säästäväisyydelläsi. Tulot eivät voi pitää paikkaansa. 2 pakollista autoa, joten käytte siis töissä? Lapsista tulee lapsilisät. Jokin ei nyt täsmää.
Miksi tulot ei voi pitää paikkaansa?
Mä olen työtön mutta auto on pakko olla.Etkö saa työttömyyskorvausta? Mikä puolison palkka on? Miksi pitää olla 2 autoa?
Tietenkin saan, 900e. Mies 1000e.
Ilman autoa en pääse edes kauppaan. Kato kun kaikki ei asu kaupungissa.miksi pitää olla KAKSI autoa. Tuskin ostoksenne on niin suuret että tarvitsee kahdella autolla kauppaan mennä.
Et ymmärrä että maalla on pakko olla 2 autoa.
Jos toinen on työtön niin miksi ihmessä?
No täytyyhän mun päästä kauppaan, apteekkiin, säännöllisesti verikokeisiin, kuntoutuksiin, lasten hammaslääkäreihin jne.
no menette samalla autolla, toinen töihin ja toinen asioille. Ei mitenkään vaikeeta.
Samalla autolla kun mies lähtee aamulla ja tulee illalla? Terveyskeskus on 42km päässä.
Jos olet työtön:
-viet miehen töissä, käyt asoilla, tulet kotia ja haet sitten illalla miehen töistä... Ei mitään vaikeutta. Halvemmaksi se muutama hakukerta vuodessa tulee kuin toisen auton ylläpito. mutta juuri siksi olette köyhiä kun ette osaa laskea ja käyttää rahaa.
Ei, mies tarvii siellä töissä autoa. Enkä todellakaan lähtisi klo 21-22 hakemaan kun lapset on nukkumassa. Missä olen sanonut että ollaan köyhiä?
Luuletko että käyn asioilla muutaman kerran vuodessa??
Vierailija kirjoitti:
Kohta nollataan, sen jälkeen ei sun säästöillä tai muulla omaisuudella ole mitään merkitystä. T. odotteleva kommunisti
Hih kommunismi se vasta kivaa onkin. Kaikki mulle tänne ja heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä sitten ap säästä.
Meillä 4 hengen perhe ja nettotulot yhteensä 2100e. Aina jää säästöön useita satasia.No avaa vähän mihin teillä menee rahat. Asuminen täytyy olla halpaa jos noin on. Ja onko kasvavia teinipoikia taloudessa vai yksi jäsen tissimaidolla elävä ja toinen pikkulinnun annoksia syövä taapero?
Tuleeko paljon lahjoja tai lahjoituksia sukulaisilta jne. vaatteita, leluja, muita vehkeitä? Pitääkö olla auto, tai kaksi, vai kulkeeko julkiset edullisesti? Onko edullinen kauppa lähellä?
Oma talo, lapset koulussa ja toinen niistä teini. 2 autoa on pakko olla. Asioin yleensä K-kaupassa.
Kerro enemmän, kun kerran aloit pätemään säästäväisyydelläsi. Tulot eivät voi pitää paikkaansa. 2 pakollista autoa, joten käytte siis töissä? Lapsista tulee lapsilisät. Jokin ei nyt täsmää.
Mä olen työtön mutta auto on pakko olla.Etkö saa työttömyyskorvausta? Mikä puolison palkka on? Miksi pitää olla 2 autoa?
Ilman autoa en pääse edes kauppaan. Kato kun kaikki ei asu kaupungissa.miksi pitää olla KAKSI autoa. Tuskin ostoksenne on niin suuret että tarvitsee kahdella autolla kauppaan mennä.
No täytyyhän mun päästä kauppaan, apteekkiin, säännöllisesti verikokeisiin, kuntoutuksiin, lasten hammaslääkäreihin jne.
no menette samalla autolla, toinen töihin ja toinen asioille. Ei mitenkään vaikeeta.
Meillä mies lähtee töihin aamukuudelta. Asiointipaikat aukeavat siinä yhdeksän, kymmenen aikaan. Kuka jää herättämään ja laittamaan aamupalaa ekaluokkalaiselle ja viemään pikkupilttiä eskariin? Kaupungilla pitäisi sitten olla siihen asti, että mies pääsee puoli neljältä töistä ja ajaa kaupungille hakemaan sitä, joka on siellä maleksinut sen yhdeksän tuntia.
Kyllä se kaksi autoa vaan on tarpeellista siinä kohtaa, kun ei linja-autoja kulje.
miksi sen auton pitää siellä miehen työpaikalla seisoa kokopäivän? kyllä se toinen voi sitä autoa päivällä pitää eikä "maleksia kaupungilla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AINA on vaihtoehtoja.
Mikä? Politiikka Suomessa on koskettava kohta laman ajalta 1990-lukua kerratessa, miten joillekin jäi miljoonien markkojen velat, kun markka devalvoitiin lupauksista huolimatta. Jotkut vieläkin kärsivät tuosta.Siinä oli myös takausvelallisten huonosta tilanteesta. Joskus ei ole kuin huonoja vaihtoehtoja. Kaikilla ei ole lisäksi rakastavia ja tukevia ihmisiä ympärillään. Köyhä usein häpeää tilannettaan ja on yksinäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi pitää olla KAKSI autoa. Tuskin ostoksenne on niin suuret että tarvitsee kahdella autolla kauppaan mennä.
Minulla on työmatka 25 km, miehellä 40 km. Työajat erit, työpaikat eri suunnilla. Ei julkisia. Ison kaupungin esikaupunkilähiössä asumme. Kun toinen auto on huollossa, pitää ottaa siksi ajaksi vuokra-auto.
- ohis
No onhan se,on on. Vaan ei välttämättä palvele. Kävin työssä noin 45min bussimatkan päässä,ovelta ovelle. Kiva työpaikka. Sitten tuli metro,ja yksi bussilinja lopetettiin. Joo. Kävele ensin x-kilometriä,aja bussilla pari kilsaa,jää pois,kävele kilsa,mene metroon,jää pois kävele kilsa. liki puolitoista tuntia yhteen suuntaan,kolme tuntia edestakaisin...Ehkä sinäkin hankkisit auton jolla hurauttaa mutkasta tietä näkymättömiin,puolessa tunnissa kotoa duuniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että kun sulla ei ole varaa oikeasti siihen osamaksuunkaan, se otetaan sitten kun on pakko, ja se on jostain muusta pois.
Esim. pitää ostaa pesukone. Ei ole rahaa. Ostan osamaksulla. Pitää ostaa myös kuivausrumpu. Ei ole rahaa koska maksan pesukonetta osamaksulla. Ratkaisu: odotan niin pitkään kun olen maksanut pesukoneen osamaksut pois, ja ostan osamaksulla kuivausrummun tai ostan molemmat osamaksulla, ja pihistän jostain muusta, ja sitten kun osamaksut on maksettu, on jo seuraava tarpeellinen ostos odottamassa vuoroaan.
Siihen väliin tulee vielä kaikki yllättävät menot, ja isot menot jotka ei yllätä mutta vituttaa joka kerran, esim. hammaslääkäri tai talvikenkien osto lapselle.
Ilmeisesti ongelmasi on se, että et erota kuivausrummun olevan kaikkea muuta kuin välttämätön. Vaikka rakastan kuivausrumpuani, niin ei kyllä ikinä tulisi mieleenkään ostaa sellaista osamaksulla tai tiukassa rahatilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AINA on vaihtoehtoja.
Mikä? Politiikka Suomessa on koskettava kohta laman ajalta 1990-lukua kerratessa, miten joillekin jäi miljoonien markkojen velat, kun markka devalvoitiin lupauksista huolimatta. Jotkut vieläkin kärsivät tuosta.Siinä oli myös takausvelallisten huonosta tilanteesta. Joskus ei ole kuin huonoja vaihtoehtoja. Kaikilla ei ole lisäksi rakastavia ja tukevia ihmisiä ympärillään. Köyhä usein häpeää tilannettaan ja on yksinäinen.
KUKAAN ei silloinkaan pakottanut niitä valuuttalainoja ottamaan. myös markkalainoja oli saatavina, ja ylipäätään lainan ottaminen aina on riski ja oma päätös -> joutuivat siis ihan omista toimistaan johtuen vaikeuksiin. Kyllä minullekin valuuttalainaa tyrkytettiin, jopa agressiivisesti, mutta älysin olla ottamatta. Ja takaamaankaan ei kukaan joudu vastoin tahtoaan ja aina on opetettu että "kun ottaa taatakseen, ottaa maksaakseen." -> takausvelallisetkin siis ihan itse tuohon tilaan itsensä saattaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Säästä jouluun, kesälomaan, vakuutusmaksuihin, kodinkoneiden rikkoutumiseen, auton huoltoon/korjaukseen/renkaisiin, hammaslääkäriin, yksityislääkärin, kampaajaan jne jne. Vain muutama kymppi kuussa, helppoa kuin mikä. Saathan sä palkkaa jopa 1600€/kk. Mihin sä oikein tuhlaat?
Neuvojia riittää.Juuri näin! Yksinasuvana työttömänä laskin, että pelkästään noihin (pl. auton kulut) pitäisi varata 150-200e/kk sivuun säästöön. Autoa minulla ei ole. Mutta todella heikko näkö, ja hajataittoa. Silmä/piilolaseihinkin pitää säästää. Ja satunnaisiin juhliin kerran-pari vuodessa. Ei raha riitä mitenkään kaikkeen.
Ruokaan menee n. 250e/kk. hygienia, terveys, apteekki ym. pakolliset 50e/kk, sekalainen taloustavara ja vaatteet 30e/kk (keskiarvo), pakolliset laskut (puhelin, netti, vakuutus, bussikortti, silmälasien osamaksu) 100e/kk, vuokran omavastuu 40e/kk, viihde/ravintolaruokailut/sosiaalinen elämä 20e/kk. Eipä jää paljoa jäljelle työmarkkinatuesta.
Itse tilanteessasi yksinasuvana ruuasta saisin sata euroa pois säästöön.
Hyvä ja terveellinen ruoka on se, josta en tingi. Minulla on keliakia, laajasti allergioita (esim. kaura ja muna) ja suolistosairaus. Teen kaiken alusta asti itse, puhtaista raaka-aineista, paitsi gluteenittomia leipiä en ole harjoittelusta huolimatta oppinut tekemään. Syön vain vähän niitä, hinnan vuoksi. 2 pakastinta täynnä punalaputettua ruokaa ja marjoja. En pysty viilaamaan ruokamenoja alle 200e/kk. Välillä pääsen lähes siihen. Minulla käy aikuinen (köyhä) lapsi usein kylässä/ syömässä, mukana on hänenkin kulujaan.
Olen itse tinkinyt kaikesta muusta, esim. ei ole mitään muita osamaksuja kuin Silmälasit. Ei tule lehtiä, ei ole mitään TV maksupaketteja tai suoratoistoa, kodinkoneet on vanhoja, ja kännykän (100-200e hintainen) vaihdan 3-5v välein, kun teknologia ei enää riitä tietoturvaan. Käyn kampaajalla 2krt/vuosi, muita ns. kauneuspalveluja en käytä. Liikuntaharrastukseen menee n. 20e/kk. En käytä alkoa enkä polta. Ei kotieläimiä.
Työkyvyttömyyseläkkeen rajamailla olen, ja ahdistaa ajatus näin karusta loppuelämästä. . Sairaus on fyysinen, eikä ole oma valintani.
Kaikki köyhät ei pysty muuttamaan tilannettaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä sitten ap säästä.
Me ei pärjätä edes kaupungissa yhdellä autolla. Maalla on pakko olla kaksi autoa, ei siellä kulje mitkään julkiset.
Että pärjää, koska olette rakentaneet elämänne kahden auton varaan.
Niin olemme. Enkä näe mitään syytä alkaa tilannetta muuttamaankaan. Toisen auton kulut on niin pienet että hullua olisi siitä luopua ja alkaa säätämään kaikkea yhden auton varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Säästä jouluun, kesälomaan, vakuutusmaksuihin, kodinkoneiden rikkoutumiseen, auton huoltoon/korjaukseen/renkaisiin, hammaslääkäriin, yksityislääkärin, kampaajaan jne jne. Vain muutama kymppi kuussa, helppoa kuin mikä. Saathan sä palkkaa jopa 1600€/kk. Mihin sä oikein tuhlaat?
Neuvojia riittää.Juuri näin! Yksinasuvana työttömänä laskin, että pelkästään noihin (pl. auton kulut) pitäisi varata 150-200e/kk sivuun säästöön. Autoa minulla ei ole. Mutta todella heikko näkö, ja hajataittoa. Silmä/piilolaseihinkin pitää säästää. Ja satunnaisiin juhliin kerran-pari vuodessa. Ei raha riitä mitenkään kaikkeen.
Ruokaan menee n. 250e/kk. hygienia, terveys, apteekki ym. pakolliset 50e/kk, sekalainen taloustavara ja vaatteet 30e/kk (keskiarvo), pakolliset laskut (puhelin, netti, vakuutus, bussikortti, silmälasien osamaksu) 100e/kk, vuokran omavastuu 40e/kk, viihde/ravintolaruokailut/sosiaalinen elämä 20e/kk. Eipä jää paljoa jäljelle työmarkkinatuesta.
Hyvä ja terveellinen ruoka on se, josta en tingi. Minulla on keliakia, laajasti allergioita (esim. kaura ja muna) ja suolistosairaus. Teen kaiken alusta asti itse, puhtaista raaka-aineista, paitsi gluteenittomia leipiä en ole harjoittelusta huolimatta oppinut tekemään. Syön vain vähän niitä, hinnan vuoksi. 2 pakastinta täynnä punalaputettua ruokaa ja marjoja. En pysty viilaamaan ruokamenoja alle 200e/kk. Välillä pääsen lähes siihen. Minulla käy aikuinen (köyhä) lapsi usein kylässä/ syömässä, mukana on hänenkin kulujaan.
Olen itse tinkinyt kaikesta muusta, esim. ei ole mitään muita osamaksuja kuin Silmälasit. Ei tule lehtiä, ei ole mitään TV maksupaketteja tai suoratoistoa, kodinkoneet on vanhoja, ja kännykän (100-200e hintainen) vaihdan 3-5v välein, kun teknologia ei enää riitä tietoturvaan. Käyn kampaajalla 2krt/vuosi, muita ns. kauneuspalveluja en käytä. Liikuntaharrastukseen menee n. 20e/kk. En käytä alkoa enkä polta. Ei kotieläimiä.
Työkyvyttömyyseläkkeen rajamailla olen, ja ahdistaa ajatus näin karusta loppuelämästä. . Sairaus on fyysinen, eikä ole oma valintani.
Pitkät hiukset voi leikata itse, tai pyytää vaikka sitä käyhää lasta leikkaamaan. Itse olen leikannut ja parturoinut itseni ja perheeni 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä sitten ap säästä.
Meillä mies lähtee töihin aamukuudelta. Asiointipaikat aukeavat siinä yhdeksän, kymmenen aikaan. Kuka jää herättämään ja laittamaan aamupalaa ekaluokkalaiselle ja viemään pikkupilttiä eskariin? Kaupungilla pitäisi sitten olla siihen asti, että mies pääsee puoli neljältä töistä ja ajaa kaupungille hakemaan sitä, joka on siellä maleksinut sen yhdeksän tuntia.
Kyllä se kaksi autoa vaan on tarpeellista siinä kohtaa, kun ei linja-autoja kulje.
miksi sen auton pitää siellä miehen työpaikalla seisoa kokopäivän? kyllä se toinen voi sitä autoa päivällä pitää eikä "maleksia kaupungilla".
Okei, siis minä jätän pienet lapset kaksin siksi aikaa, että ajan miehen 40 km päähän töihin ja palaan kotiin. Hoidan lapset eskariin ja kouluun. Sitten lähden kaupungille asioille. Siellä ollessani ajelen miehen työpaikalle hakemaan hänet johonkin lounaspaikkaan syömään ruokatauolla. Palaan kotiin ottamaan lapset vastaan. Iltapäivällä tällään lapset autoon, vien yhden lapsen kaupunkiin harrastukseen ja odotusajalla jonottelen ruuhkassa hakemaan miehen töistä. Yritämme ehtiä takaisin harrastuspaikalle hakemaan lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkät hiukset voi leikata itse, tai pyytää vaikka sitä käyhää lasta leikkaamaan. Itse olen leikannut ja parturoinut itseni ja perheeni 15 vuotta.
Ja sen kyllä näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ohis
Onhan se tuolla keskikaupungilla, jossa muutenkin pääsisi kävellen joka paikkaan. Mutta ei se liitoskuntiin kulje. Meidän oma pikkukaupunkimme liitettiin isompaan 10 vuotta sitten. Aluksi kulki bussi kolmasti tunnissa, nyt kulkee aamukahdeksalta ja iltapäivällä neljän aikaan, ja se on tarkoitettu palvelemaan lähinnä nuoria, jotka tarvitsevat kuljetusta lukioon ja ammattikouluun (meiltä lopetettiin yksiköt liittämisen yhteydessä). Pari vuotta sitten vielä meitäkin kaukaisempi kunta pakkoliitettiin tähän samaan soppaan, eikä sinne kulje linja-autoa lainkaan, vaikka palvelujen äärelle esim. terveyskeskukseen on 70 km.
Kyllä pitää säästää,adkeladkeleeta kohti ensimmäistä haastetta,sitten toista,kerkeää ennen 40v saada paljon..vielä 50-60v..Sitten myy omaisuutta pois jo..en itse vielä tuossa pisteessä,ei kannata jättää omaisuuksia valtio vie,perikunta ..veroina lukuina kuoleman jälkeen on.katoaa.Verottaja hinnottelee kaiken kalleimman mukaan..olet ostanut muutamalla tonnilla verottaja märkää 40t.kin..arvottomille jutuille..miettikää tätä..