"miksi et säästä sitä ja sitä varten"
Itsellä on nyt hyvä rahatilanne, mutta joskus 15 vuotta sitten ei ollut.
Palstalta olen lukenut usein, miksi et säästä joulua varten, miksi et säästä häälahjaa/häämajoitusta varten, miksi et säästä sitä ja tätä varten.
Tuolloin 15 vuotta sitten perheellemme jäi käyttörahaa minun pienestä osa-aikatyöstä ja miehen palkasta asumiskulujen ja pakollisten laskujen jälkeen 500-600 euroa neljälle hengelle ruokarahaa, omat tuloni vähän vaihtelivat. Missä hiton välissä sitä olisi ehtinyt säästää, kun suuressa suvussa oli koko ajan jotain kissanristiäistä?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Ruokamenot saa ihan hyvin typistettyä 400 euroon eli siitäkin olisi jäänyt jopa 200 euroa kuussa säästettyä.
t. neljän hengen perhe
Joo, varmasti jos on aikaa juosta jokaisen kaupan tarjoukset, kasvattaa puolet safkasta itse ja perheessä pieniä lapsia.
Sitten kun perheessä teinejä, pitkät työpäivät ja matkat niin enpä jaksaisi enää itse juosta viikonloppuisin tarjousten perässä ja kokata ruokaa koko seuraavalle viikolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä sitten ap säästä.
Meillä 4 hengen perhe ja nettotulot yhteensä 2100e. Aina jää säästöön useita satasia.No avaa vähän mihin teillä menee rahat. Asuminen täytyy olla halpaa jos noin on. Ja onko kasvavia teinipoikia taloudessa vai yksi jäsen tissimaidolla elävä ja toinen pikkulinnun annoksia syövä taapero?
Tuleeko paljon lahjoja tai lahjoituksia sukulaisilta jne. vaatteita, leluja, muita vehkeitä? Pitääkö olla auto, tai kaksi, vai kulkeeko julkiset edullisesti? Onko edullinen kauppa lähellä?
Oma talo, lapset koulussa ja toinen niistä teini. 2 autoa on pakko olla. Asioin yleensä K-kaupassa.
Kerro enemmän, kun kerran aloit pätemään säästäväisyydelläsi. Tulot eivät voi pitää paikkaansa. 2 pakollista autoa, joten käytte siis töissä? Lapsista tulee lapsilisät. Jokin ei nyt täsmää.
Miksi tulot ei voi pitää paikkaansa?
Mä olen työtön mutta auto on pakko olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokamenot saa ihan hyvin typistettyä 400 euroon eli siitäkin olisi jäänyt jopa 200 euroa kuussa säästettyä.
t. neljän hengen perhe
Joo, varmasti jos on aikaa juosta jokaisen kaupan tarjoukset, kasvattaa puolet safkasta itse ja perheessä pieniä lapsia.
Sitten kun perheessä teinejä, pitkät työpäivät ja matkat niin enpä jaksaisi enää itse juosta viikonloppuisin tarjousten perässä ja kokata ruokaa koko seuraavalle viikolle.
meillä on nimenomaan teinejä. Miten se ruoanlaitto on sen helpompaa jos sitä kokkaa koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Säästä jouluun, kesälomaan, vakuutusmaksuihin, kodinkoneiden rikkoutumiseen, auton huoltoon/korjaukseen/renkaisiin, hammaslääkäriin, yksityislääkärin, kampaajaan jne jne. Vain muutama kymppi kuussa, helppoa kuin mikä. Saathan sä palkkaa jopa 1600€/kk. Mihin sä oikein tuhlaat?
Neuvojia riittää.Juuri näin! Yksinasuvana työttömänä laskin, että pelkästään noihin (pl. auton kulut) pitäisi varata 150-200e/kk sivuun säästöön. Autoa minulla ei ole. Mutta todella heikko näkö, ja hajataittoa. Silmä/piilolaseihinkin pitää säästää. Ja satunnaisiin juhliin kerran-pari vuodessa. Ei raha riitä mitenkään kaikkeen.
Ruokaan menee n. 250e/kk. hygienia, terveys, apteekki ym. pakolliset 50e/kk, sekalainen taloustavara ja vaatteet 30e/kk (keskiarvo), pakolliset laskut (puhelin, netti, vakuutus, bussikortti, silmälasien osamaksu) 100e/kk, vuokran omavastuu 40e/kk, viihde/ravintolaruokailut/sosiaalinen elämä 20e/kk. Eipä jää paljoa jäljelle työmarkkinatuesta.
Itse tilanteessasi yksinasuvana ruuasta saisin sata euroa pois säästöön.
Väärin säästetty. Väärin ostettu. Av-palstan mukaan mitään ei osata tehdä oikein, aina takavasemmalla joku muu tekee asiat paremmin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästäminen tehdään etukäteen, eikä sen jälkeen kun rahaa ei olekaan enää jäänyt jäljelle. Tuosta 500-600 euron ruokarahasta laitat siis palkkapäivänä jo 50 euroa ihan eri tilille, jolloin ruokarahaksi jää 450-550 euroa. Eihän kuulosta hirveän dramaattiselta? Teet sitten kuun ostokset ihan normaalisti, ohjaten rahankäyttöä sen mukaan mitä ruokapotista on vielä jäljellä. Eli samoin mitä varmasti teet nytkin.
Säästäminen on oikeasti t u h a t kertaa helpompaa kun rahat jemmaa jo etukäteen. Sait palkinnon (kasvava säästötilin saldo) jo etukäteen, budjetti on selkeä, ja loppukuusta voit hyvällä omallatunnolla hassata loppurahat, ilman että tarvitsee tuntua syyllisyyttä miten taaskin pitää valita esim. viikonloppupizzan/hyvän lihan/synttärikakun vs. säästötilin kartuttamisen välillä. Kun raha on jo otettu pois käyttötililtä, niin jo alitajuisesti kuluttaa suhteessa jäljellejäävään määrään.
Mutta kun toukokuussa on Ellin ja Jonnen ylioppilasjuhlat, kesäkuussa Hannan häät, heinäkuussa Saaran rippijuhlat, elokuussa mummo täyttää pyöreitä ja kaikki asuvat eri puolella Suomea, niin paljonko voi säästää? Tällaista meidän suvussa oli, nimet muutettu.
tammi +50, saldo 50
helmi +50, saldo 100
maalis +50, saldo 150
huhti +50, saldo 200
touko +50, -100=2x yo-juhlat, saldo 150
kesä +50, -100=häät, saldo 100
heinä +50, -50=rippi, saldo 100
elo +50, -50=mummo, saldo 100
syys +50, saldo 150
loka +50, saldo 200
marras +50, saldo 250
joulu +50, saldo 300
Pikku laskelma. Nollasta aloitettuna säästöön voisi jäädä vaikka 300. Oletettuna että kaikkiin juhliin menee joku 50-100 euron panostus. Juhlavaatteet vaikka jo olemassaolevista tuunattuna ja kuljetusbudjetti erillään ruoka/säästörahoista.
Isoista menoista ei siis selviäkään jos ei kuukausittain säästä. Tuo vika 300 euroa on myöskin käytettävissä sitten ensi vuonna tai esim. osittain extrabudjetiksi joulunviettoon (vaikka 50-100 euroa). Tai jos pesukone rikkoontuu. Silloin ei tarvitse ottaa osamaksua, ja voi jatkaa tuota 50 eur/kk puksuttamista kohti uusia rahareikiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä sitten ap säästä.
Meillä 4 hengen perhe ja nettotulot yhteensä 2100e. Aina jää säästöön useita satasia.No avaa vähän mihin teillä menee rahat. Asuminen täytyy olla halpaa jos noin on. Ja onko kasvavia teinipoikia taloudessa vai yksi jäsen tissimaidolla elävä ja toinen pikkulinnun annoksia syövä taapero?
Tuleeko paljon lahjoja tai lahjoituksia sukulaisilta jne. vaatteita, leluja, muita vehkeitä? Pitääkö olla auto, tai kaksi, vai kulkeeko julkiset edullisesti? Onko edullinen kauppa lähellä?
Oma talo, lapset koulussa ja toinen niistä teini. 2 autoa on pakko olla. Asioin yleensä K-kaupassa.
Kerro enemmän, kun kerran aloit pätemään säästäväisyydelläsi. Tulot eivät voi pitää paikkaansa. 2 pakollista autoa, joten käytte siis töissä? Lapsista tulee lapsilisät. Jokin ei nyt täsmää.
Mä olen työtön mutta auto on pakko olla.
Etkö saa työttömyyskorvausta? Mikä puolison palkka on? Miksi pitää olla 2 autoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. neljän hengen perhe
Niin varmaan, jos kaikki syövät hiiren annoksia jotain halpaa paskaa.
Meillä 400e riittää ruokaan oikein hyvin. Syödään paljon ja ihan tavallista kotiruokaa.
Meillä ei riitä. Kaksi kasvavaa poikaa jotka syö kuin hevoset. Jos olisin yksin niin pärjäisin vaikka vitosella per päivä, mutta 20€ per päivä ei millään riitä meidän nelihenkisen perheen menoihin + pari kissaa jotka nekin syö ja paskoo. Joinain päivinä toki riittääkin, mutta keskimäärin ei. Jos jonain päivänä ruokakauppaan menee vähän raha, se tarkoittaa sitä että jonain toisena päivänä meneekin heittämällä enemmän ja vähän päälle.
Itse olen kahden kilpaurheilevan teinin äiti ja he ei tarvitse ruokaa yhtään enempää kuin muutkaa. Se ruoka pitää ostata koostaa niin, että nuoretkin tulee kylläiseksi. Eli esim vähemmän sitä pastaa ja muroa, leipää, jne joka vaan lisää sitä ruokahalua.
Just, fysiikan laitkin onnistutaan jo kumoamaan.
Pienillä tuloilla säästäminen vaatii juurikin sitä, että jättää kaiken ei pakollisen pois, mm. rahaa vievät sukulaisjuhlat.
Sitten on erikseen isotuloiset ”köyhät”, joilla ongelma on törsäily tai liian tiukka asuntolaina. Silloin muutaman satasen säästö onnistuu helposti. Tyyliin takeaway-kahvien ostamisen lopettaminen tai asuntolainan kuukausilyhennyksen pienentäminen.
Sitten kysyisin, miksi ap vielä pihistelee? Säästäväinen elämäntyyli jää helposti päälle, mutta kyllä rahasta kannattaa nauttiakin, kun sitä on. Ellei sitten ole tavoitetta, jota varten säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä sitten ap säästä.
Mä olen työtön mutta auto on pakko olla.Etkö saa työttömyyskorvausta? Mikä puolison palkka on? Miksi pitää olla 2 autoa?
Tietenkin saan, 900e. Mies 1000e.
Ilman autoa en pääse edes kauppaan. Kato kun kaikki ei asu kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. neljän hengen perhe
Niin varmaan, jos kaikki syövät hiiren annoksia jotain halpaa paskaa.
Meillä 400e riittää ruokaan oikein hyvin. Syödään paljon ja ihan tavallista kotiruokaa.
Meillä ei riitä. Kaksi kasvavaa poikaa jotka syö kuin hevoset. Jos olisin yksin niin pärjäisin vaikka vitosella per päivä, mutta 20€ per päivä ei millään riitä meidän nelihenkisen perheen menoihin + pari kissaa jotka nekin syö ja paskoo. Joinain päivinä toki riittääkin, mutta keskimäärin ei. Jos jonain päivänä ruokakauppaan menee vähän raha, se tarkoittaa sitä että jonain toisena päivänä meneekin heittämällä enemmän ja vähän päälle.
Itse olen kahden kilpaurheilevan teinin äiti ja he ei tarvitse ruokaa yhtään enempää kuin muutkaa. Se ruoka pitää ostata koostaa niin, että nuoretkin tulee kylläiseksi. Eli esim vähemmän sitä pastaa ja muroa, leipää, jne joka vaan lisää sitä ruokahalua.
Varmaan jotain anoreksian partaalla keikkuvia taitoluistelijoita tai telinevoimistelijoita.
Itse noudatan 50 - 30 - 20 menetelmää, ja on toiminut hyvin kun tiedän mihin voin törsätä ja mihin säästää.
Eli 50% tuloista menee välttämättömiin menoihin: vuokraan, puhelinlasku, sähkö, terveydenhoidon kulut, säilykeruokiin, kaurahiutaleisiin ja muihin kuivatuotteisiin
30% menee sitten omaan käyttöön, ulkona syömiset, liha kala kana, vaatteet, harrastukset, parturi ym.
20% menee säästöön.
Alan pian tekemään niin että tuosta 20% säästöistä puolet menee rahastosijoittamiseen pitkällä aikavälillä.
Kohta nollataan, sen jälkeen ei sun säästöillä tai muulla omaisuudella ole mitään merkitystä. T. odotteleva kommunisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä sitten ap säästä.
Mä olen työtön mutta auto on pakko olla.Etkö saa työttömyyskorvausta? Mikä puolison palkka on? Miksi pitää olla 2 autoa?
Onko mieskin työtön? Vai onko noin onneton palkka? Miksi? Miksi et itse mene töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä sitten ap säästä.
Ilman autoa en pääse edes kauppaan. Kato kun kaikki ei asu kaupungissa.Onko mieskin työtön? Vai onko noin onneton palkka? Miksi? Miksi et itse mene töihin?
Mies on yrittäjä.
Ai miksikö en mene töihin, no siksi kun kukaan ei palkkaa osittain työkyvytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä sitten ap säästä.
miksi pitää olla KAKSI autoa. Tuskin ostoksenne on niin suuret että tarvitsee kahdella autolla kauppaan mennä.
"Mutta kun toukokuussa on Ellin ja Jonnen ylioppilasjuhlat, kesäkuussa Hannan häät, heinäkuussa Saaran rippijuhlat, elokuussa mummo täyttää pyöreitä ja kaikki asuvat eri puolella Suomea, niin paljonko voi säästää? Tällaista meidän suvussa oli, nimet muutettu. [/quote]" EIhän noihin tarvii lahjoja kullasta tehtynä,vähempikin riittää! Vaikka tauluja suvun yhteisistä hetkistä jne. Mielikuvitusta peliin.
EIkä kukaan kenekään vaatteita vahdi,"ai,taas sulla on toi Jos vahtii niin onpas typerä...
Vierailija kirjoitti:
Itse noudatan 50 - 30 - 20 menetelmää, ja on toiminut hyvin kun tiedän mihin voin törsätä ja mihin säästää.
Eli 50% tuloista menee välttämättömiin menoihin: vuokraan, puhelinlasku, sähkö, terveydenhoidon kulut, säilykeruokiin, kaurahiutaleisiin ja muihin kuivatuotteisiin
30% menee sitten omaan käyttöön, ulkona syömiset, liha kala kana, vaatteet, harrastukset, parturi ym.
20% menee säästöön.
Alan pian tekemään niin että tuosta 20% säästöistä puolet menee rahastosijoittamiseen pitkällä aikavälillä.
Minä taas käytän 50-30-20 menetelmää aivan toisin. 50% tuloista menee sijoituksiin, 30% menee välttämättömiin menoihin ja 20% menee huvituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä sitten ap säästä.
Ilman autoa en pääse edes kauppaan. Kato kun kaikki ei asu kaupungissa.Onko mieskin työtön? Vai onko noin onneton palkka? Miksi? Miksi et itse mene töihin?
Mies on yrittäjä.
Ai miksikö en mene töihin, no siksi kun kukaan ei palkkaa osittain työkyvytöntä.
Riippuu työkyvyttömyyden syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä sitten ap säästä.
Ilman autoa en pääse edes kauppaan. Kato kun kaikki ei asu kaupungissa.miksi pitää olla KAKSI autoa. Tuskin ostoksenne on niin suuret että tarvitsee kahdella autolla kauppaan mennä.
Et ymmärrä että maalla on pakko olla 2 autoa.
Asiasi on sinänsä ihan oikein, mutta asenteesi on ihan perseestä. Lapsi ei ole syyllinen vanhempiensa rahatilanteeseen näinkään päin.