Mitä ajattelisit tuntemattomasta oksentavasta ihmisestä
Kuvittele että näet vaikka kun joku ihminen oksentaa kaupassa yhtäkkiä, tai missä vaan julkisella paikalla. Itseäni on mietityttänyt tämä asia paljon, että miten vaikka muhun suhtauduttaisiin jos vaikka sattuisin oksentamaan kaupassa, bussissa yms. En uskalla liikkua kotoa siinä pelossa että oksennan julkisella paikalla ja joku ihminen näkee. Pelkään että musta ajatellaan jotain pahaa tai pidetään inhottavana, ja muistetaan aina sinä tyttönä joka oksensi kaupassa. Ja kyllä, mulla on emetofobia, ihan helvetillinen sellainen :(
Kommentit (30)
Voi apua tästä tuli mieleen, kun olin toissakesänä tuolloin 7-vuotiaan tytön kanssa kaupassa, ja tämä alkoi melkein heti alussa oksentamaan! Oksensi lattialle, päälleni ja ostoskoriin. Alkoi siis tosi rajusti. Meidän ympärillä ei ollut ainoatakaan ihmistä, katselin ympärilleni ja menin paniikkiin! :D repäisin sellaisen hedelmille tarkoitetun pussin, annoin tytölle sen, koppasin syliini ja lähdin kävelemään ulko-ovelle kassojen läpi tarkoituksena sanoa myyjälle että tuolle käytävälle tarvitaan siivoojaa, mutta kaikki neljä kassaakin tyhjänä! Oli siis pienehkö kauppa. Minä sitte poistuin oksentava lapsen kanssa kaupasta, oksennukset jäi sinne lattialle ja ostoskori täynnä yrjöä samoin :D mutta oli pakko poistua, ei ollut aikaa etsiä ketään henkilökuntaa. Hävettää. Mitähän ovat miettineet kun ovat nauhoilta katsoneet tuon tapahtuman..
Hei ap.
Olen tuo toinen emetofoobikko, ja haluaisin antaa vielä vinkin tuohon pahoinvointiin.
Itse koin pahimmillaan myös todella voimakasta pahoinvointia, kun pelkäsin. Minulle se tuli usein isossa kaupassa, mistä kestäisi kauan päästä ulos.
Huomasin, että se jännityspahoinvointi johtuu kurkunpään jännityksestä (sama kuin yökkäys"asento" kurkussa).
Mietippä seuraavalla kerralla kun pahoinvointi iskee, että painatko kieltä kitalakeen ja onko kurkussa sellainen jännitystila.
Jos kyseessä on tälläinen, niin esim.kurkkupastilli tai joku muu imeskeltävä/pureskeltava helpottaa. Ja puhuminen erityisesti, jos on jonkun kanssa kaupassa.
Ja lohduksi myös se, että se ongelma voi helpottaa.
Minulla kammo oli todella paha, koin jatkuvaa pahoinvointia kun lähdin kotoa, puristin laukkua ja otin pussin monesti vetoketjunväliin vähän "hollille", että saisin nopeasti sen otettua.
Olisin todella kuollut, mieluummin kuin oksentanut.
Nykyään kuitenkin voin kulkea normaalisti kaupoissa, usein ei pussikaan muistu mukaan.
Edelleen pelkään kuollakseni oksentamista, mutta juuri tuo pahin terä on helpottanut :).
Uskon, että se sinullakin helpottaa!.
Otat pastillin suuhun ja rohkeasti kauppaan ostamaan vaikka ensiksi ihan joku kassan lähellä oleva juttu:).
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:21"]
Kuvittele että näet vaikka kun joku ihminen oksentaa kaupassa yhtäkkiä, tai missä vaan julkisella paikalla. Itseäni on mietityttänyt tämä asia paljon, että miten vaikka muhun suhtauduttaisiin jos vaikka sattuisin oksentamaan kaupassa, bussissa yms. En uskalla liikkua kotoa siinä pelossa että oksennan julkisella paikalla ja joku ihminen näkee. Pelkään että musta ajatellaan jotain pahaa tai pidetään inhottavana, ja muistetaan aina sinä tyttönä joka oksensi kaupassa. Ja kyllä, mulla on emetofobia, ihan helvetillinen sellainen :(
[/quote]
Mä oksensin kerran karmeassa krapulassa semalla :D Lähellä oli vielä joku lapsiperhe. Joo tiedän kamalaa, mutta nyt naurattaa.
Onhan oksentaminen inhottavaa, mutta ajattelisin että on varmaan sairas, raskaana tjsp. Jos oksentaja on haiseva spurgu olisi ällömpää, silloin varmaan kutsuisin vartijat tai jos on sammunut ambulanssin.
Oon 36 enkä muista nähneeni julkisesti oksentavia kuin lentokoneessa, huvipuistossa, baarien vessoissa ja pari kertaa jonkun yökerhon/bilepaikan ulkopuolella. Enin osa ollut kännisiä nuoria.
Just vähän aikaa sitten yks hyvin kalpean näköinen nuori mies oksensi bussipysäkille oikein kaaressa, tuoksukin vielä vähän appelsiinille :D oisko krapulamehut tulleet ylös.. mulle tuli sympatian tunteita miestä kohtaan, on mulla itsellänikin ollut helvetillisiä krapuloita... ;)
Toisella kerralla olin lähijunassa eteisessä jäämässä pois kun nainen siin piteli suutaan oven edessä, ja kun ovet aukenivat niin oksi lensi kaaressa ulos. Onneks ei ollut ketään tulossa sisäänpäin :D mutta silloinkin kävi vaan sääliksi...tulee poltteleva olo omaankin vatsaan.
Ei siinä ole mitään häpeämistä. Itse menisin kyllä kysymään voinko jotenkin auttaa. Tarvitseeko juotavaa ja pääseekö kotiin. Vai pitääkö kutsua joku auttamaan.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:25"]Hei ap.
Olen tuo toinen emetofoobikko, ja haluaisin antaa vielä vinkin tuohon pahoinvointiin.
Itse koin pahimmillaan myös todella voimakasta pahoinvointia, kun pelkäsin. Minulle se tuli usein isossa kaupassa, mistä kestäisi kauan päästä ulos.
Huomasin, että se jännityspahoinvointi johtuu kurkunpään jännityksestä (sama kuin yökkäys"asento" kurkussa).
Mietippä seuraavalla kerralla kun pahoinvointi iskee, että painatko kieltä kitalakeen ja onko kurkussa sellainen jännitystila.
Jos kyseessä on tälläinen, niin esim.kurkkupastilli tai joku muu imeskeltävä/pureskeltava helpottaa. Ja puhuminen erityisesti, jos on jonkun kanssa kaupassa.
Ja lohduksi myös se, että se ongelma voi helpottaa.
Minulla kammo oli todella paha, koin jatkuvaa pahoinvointia kun lähdin kotoa, puristin laukkua ja otin pussin monesti vetoketjunväliin vähän "hollille", että saisin nopeasti sen otettua.
Olisin todella kuollut, mieluummin kuin oksentanut.
Nykyään kuitenkin voin kulkea normaalisti kaupoissa, usein ei pussikaan muistu mukaan.
Edelleen pelkään kuollakseni oksentamista, mutta juuri tuo pahin terä on helpottanut :).
Uskon, että se sinullakin helpottaa!.
Otat pastillin suuhun ja rohkeasti kauppaan ostamaan vaikka ensiksi ihan joku kassan lähellä oleva juttu:).
[/quote]
Hei tuo pastillivinkki on kans tosi hyvä, unohtui itse mainita. Toimi mulla myös hyvin. -nro 15
Minulle kävi joskus parikymppisenä aika ikävä tilanne. Oli kovat kesähelteet ja olin ollut koko päivän töissä (kasvihuoneella)
Lisäksi työpäivän jälkeen piti lähteä vielä ruokakauppaan poikaystävän kanssa. Tuossa vaiheessa minulla siis särki lähinnä vain päätä, en olisi missään nimessä lähtenyt jos olisin ollut muuten huonovointinen.
Kaupassa sitten kassajonossa iski hirveä heikotus ja silmissä alkoi sumenemaan. Kaikki äänet kuuluivat hirveän voimakkaina ja jotenkin "kaikuvina". Yritin sopertaa että mulla on vähän huono olo, meen vessaan. Jalat tuntuivat kuitenkin lyijyltä ja tuuperruin maahan. Taju lähti ja yrjösin päälleni ja lattialle :( Oli tosi kiva herätä ruuhkaisessa kaupassa, oksennuslammikosta ja kaikkien tuijottaessa ja hössöttäessä ympärilläni. Ambulanssikin oli soitettu, en saanut poistua ennen kuin ambulanssihenkilökunta oli varmistunut etten ole kuolemassa siihen paikkaan.
Menisin varmaan kysymään että miten voin auttaa tms ja ilmoittaisin kaupassa jollekin henkilökunnasta, että pitää tulla auttamaan ja siivoamaan sotkut. Joskus kyseessä voi olla vakavakin tilanne esim sydäninfarktin oireena voi olla pahoinvointia. Olen itse kerran joutunut kävelemään töistä oksentavana kotiin, monta kilometriä, kun en voinut mennä julkisillakaan, olin niin kipeä. Opiskelijalla ei ollut varaa taksiinkaan enkä varmaan olisi kehdannut mennä silläkään oksentavana.
Kyllä sulla on hyvin ikävä vaiva jos oksennusten pelko estää ulosmenon. Aikuinen ihminenhän oksentelee aika harvoin, ehkä kerran vuodessa ja silloinkin oireet tulevat yleensä niin ajoissa ettei tule lähteneeksi mihinkään palloilemaan.
Todellakin, kiitoksia paljon tuesta! Kyllä tulee ihan kyyneleet silmiin kun näitä lukee.. :) ap