Miten jaatte jouluvalmistelut puolisosi kanssa?
Vai teettekö kaiken yhdessä, jouluostokset, jouluruuat jne?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies monessa perheessä paistaa kinkun?
Miksei paista hedelmäkakkuja?
Miksi mies grillaa kesällä?
Miksi ei tee salaattia?
Outoa🤔Se on sellainen miehinen riitti.
Ja kinkkua ja grillattavia vahtiessa aika käy pitkäksi...joten siinä on pakko sitten olutta/viinaa ottaa.
30 perheessä joulupuuron haudutus on se miehinen jouluriitti. Se oli jo aikoinaan miehen isän tehtävä, ja pakko myöntää että papan puurossa on jokin salainen ainesosa, se on aivan helkkarin maukasta.
Kai se on se hiljainen aamu ennenkuin muut herää ja jouluhärdelli pyörähtää käyntiin.
Aamupalapöydässä just mietittiin, että jos laitettais palju joulupäivänä (miehen hommmaa enimmäkseen), että jäätyykö vai voiko veden antaa olla uuteenvuoteen. Jos näyttää pakkasjaksolta, niin sitten vain uv, lillun siellä kuoharin kanssa ja kattelen naapurien raketteja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tee salaattia?
Outoa🤔
Miksi kaikesta pitää tehdä joku sukupuolien vastakkainasettelu?
Outoa 🤔
Ps. Meillä mies tekee kinkun kahdesta syystä: minä
tekisin siitä liian ylikypsän (uunissa koko yö enkä viitsisi hypätä aamun tunteina tarkkailemassa ) + olen tuolloin töissä.
Ehkä kolmaskin -- mies (ja poika) haluavat heti maistaa pari siivua, minä tälläisiin heidät paistihaarukalla ulos keittiöstä.
Mies ryyppää ja juhlii pikkujouluja. Minä valmistelen, koristelen ja ostan lahjat. Jouluviikolla herää päivittelemään rahan menoa. Tietenkin lahjoihin käytettyä rahaa, ei hänen baarireissuihinsa. Just joulun alla käydään yhdessä ruokakaupassa. Mies maksaa (ehkä) ruuat, ja valmistaa kalat ja kinkun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tee salaattia?
Outoa🤔Miksi kaikesta pitää tehdä joku sukupuolien vastakkainasettelu?
Outoa 🤔
Ps. Meillä mies tekee kinkun kahdesta syystä: minä
tekisin siitä liian ylikypsän (uunissa koko yö enkä viitsisi hypätä aamun tunteina tarkkailemassa ) + olen tuolloin töissä.
Ehkä kolmaskin -- mies (ja poika) haluavat heti maistaa pari siivua, minä tälläisiin heidät paistihaarukalla ulos keittiöstä.
Meillä ei syödä kinkkua, mutta mies grillaa kesällä siksi, että minä olen meistä se, joka voi käsitellä ja syödä raakoja vihanneksia. Teen siis salaatin.
Vierailija kirjoitti:
Mies ryyppää ja juhlii pikkujouluja. Minä valmistelen, koristelen ja ostan lahjat. Jouluviikolla herää päivittelemään rahan menoa. Tietenkin lahjoihin käytettyä rahaa, ei hänen baarireissuihinsa. Just joulun alla käydään yhdessä ruokakaupassa. Mies maksaa (ehkä) ruuat, ja valmistaa kalat ja kinkun.
Miksi olet juopon kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Mies hakee kuusen ja mä teen kaiken muun.
Miksei välillä toisinpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kuusi jäisi silloin hankkimatta.
Minä ostan lapsille lahjat, lasten kanssa koristellaan kuusi ja koti. Ruoka tulee kaupasta, minä käyn ostamassa (aattona, jos on jo alessa). Muuta sen kummempaa ei valmistella, lasten ehdoilla mennään, heti kun he eivät halua kuusta/koristella piparkakkutaloja/torttuja, niistä luovutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tilaa kinkun, ostaa kuusen, hankki ovikranssin, hoitaa talon perussiivouksen, hoitaa kalaruoat (olen kala-allergikko), laittoi ulos jouluvalaistuksen ja auttaa minua niissä puuhissa jotka eivät yksin luonnistu.
Minä hoidan joulukortit ja -lahjat, teen vähän harvinaisempia siivousjuttuja ja huolehdin kaloja lukuunottamatta muun ruokapuolen.
Kuulostaa ihan utopistiselta mies, joka osallistuu jouluvalmisteluihin. 😳
Täällä aina mennyt niin, että minä laitan mitä laitan, mies kömpii valmiille.
Joo tämä on kyllä mukava mies. Hoitaa viikkosiivouksenkin nykyään, kun jäi eläkkeelle ja minä olen vielä työelämässä. Äitinsä oli sitä mieltä että on noloa jos mies joutuu osallistumaan kotitöihin, onneksi ei onnistunut juurruttamaan sitä poikaansa.
Koristelut sisällä ovat kyllä minun hommiani, hän sitten ihailee niitä.
Mies käy kaupassa, ostaa ruokaa ja lahjoja. Paistaa kinkun ja tekee siivoushommat mitä pyydän (todennäköisesti).
Itse siivoan enemmän, teen piparitalon, laitan jouluvalot ja kuusen (muovikuusi varastossa).
Emme juuri tee itse jouluruokia. Mies juuri alkoi miettiä että tilaisimme siivoojan ennen joulua, mutta tokkopa kukaan enää on vapaana?
Mies laittaa joulvalot, ostaa jouluruuat ja valmistaa ne, ostaa mulle kalenterin ja tilaa netistä mun toivelahjan. Sitten hän kirjoittaa kortteja. Ja minä, hm, no ei kai se ole tärkeää.
Minä teen jouluruuat, koska tykkään kokata. Tilaan myös ainekset (lähinnä kuivatavarat, mausteet yms) Prisman noutopisteeseen. Puoliso ostaa tuoretavarat, koska tykkää käydä kaupassa. Hän vastaa meillä arkisiivouksesta minua enemmän, joten joulusiivousta tekemään olen tilannut siivousfirman.
Hän lämmittää saunan, minä laitan ulkoroihut yms.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen jouluruuat, koska tykkään kokata. Tilaan myös ainekset (lähinnä kuivatavarat, mausteet yms) Prisman noutopisteeseen. Puoliso ostaa tuoretavarat, koska tykkää käydä kaupassa. Hän vastaa meillä arkisiivouksesta minua enemmän, joten joulusiivousta tekemään olen tilannut siivousfirman.
Hän lämmittää saunan, minä laitan ulkoroihut yms.
Niin ja minä postitan joulukortit omille läheisilleni ja hankin lahjat (vain lapsille, aikuisten kesken ei anneta lahjoja) ja puoliso huolehtii omista läheisistään. Kortteja hän ei tietääkseni postita.
Lahjat hankitaan yhdessä, ruoat mietitään perheenvoimin ja yleensä minä haen ne. Paketoin lahjat. Joulupöytä laitetaan yhdessä. Kumpikaan ei ole höösääjäluonne edes jouluna.
Tehdään yhdessä ruokaostoksia ja mies osallistuu enemmän ruoanlaittoon. Muut jouluvalmistelut hoidan lähinnä yksin mutta minulla enemmän aikaa ja pidän jouluvalmisteluista niin näin ollaan kumpikin tyytyväisiä.
Mies hoitaa osuutensa lahjaostoksista, joulukorttien kirjoittamisesta, siivouksesta yms. Minä hoidan ruokapuolen kokonaan ihan omasta halustani, mies hoitaakin sitten arkiruokailut ehkä 80% ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en käy töissä niin siksi.
Mies kantoi yhdessä ostamamme kuusen olohuoneeseen, pystytti sen ja laittoi valot sekä koristeet yläoksille tikkaiden avulla. Sen jälkeen vein hänet lentoasemalle ja tein/teen itse loput. Viikon päästä hänen palatessaan meidän joulu on valmis.
Ai niin, joululahjat olen tilannut netistä jo hyvissä ajoin, Suomessa käydessäni ostin lanttu-ja porkkanasoseet, joista teen aattona laatikot, kunhan olen ottanut kinkun pois uunista. Ruokahuollosta vastaan minä, aikuiset lapset puolisoineen saavat tulla valmiiseen pöytään. Ja ihan omasta halustani.
Mies varaa lennot ja minä hotellin.
Oikea ratkaisu, vaikkei kivuton. Hyvää joulua ja jatkoa sinulle ja lapsillesi, olette ansainneet elämän ilman alkoholismin varjoa.