Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä saa kikkailla tosissaan, että selviää rahallisesti joulusta

Vierailija
11.12.2021 |

Onneksi 2 vaativampaa vierasta jää tulematta, niin voidaan oman perheen kesken hoitaa ruokatarjoilu ihan perus meiningillä. Ei tarvita mitään kalliita juttuja. Silti jokainen saa ne omat mieluisimmat jouluherkkunsa.
Onko täällä muita, joilla on tiukkaa ja jotka yrittävät pitää kulut kurissa, vai onko kaikilla sadoilla euroilla ruokia ja juomia pöydässä?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Onpa jotkut laittaneet paheksuvia kommentteja. Miksi et säästä joulua varten jne. Eikö teille koskaan tapahdu mitään yllättävää? Mullakin meni kesään saakka ihan ok. Sitten jalkani kipeytyi vanhan vamman takia niin pahasti, että kaikki kesälomarahani menivät jalan kuntoutukseen fyssarilla, erikoispohjallisiin, 3 pariin uusia kenkiä jne.

Tarkoitus oli myydä kesällä auto pois, mutta epävarman jalan takia en uskaltanutkaan, ja niinpä pidin sen ja jouduin ostamaan uudet talvirenkaat. Keväällä olin huollattanut auton katsastus- ja myyntikuntoon ja ostanut kesärenkaat ( oli pakko).

Tähän kaikkeen ne säästöt sitten menivätkin ja talvirenkaat pitikin jo ostaa osamaksulla, joka on onneksi kuluton ja koroton.

Tähän yhtälöön kun lisätään 17v pojan yksinhuoltajuus, alle 2000€ nettotulot Kelan minimielari mukaan luettuna, niin kyllä, on saanut kikkailla jo viimeiset pari kuukautta esim. siten, etten itse syö läheskään joka päivä kunnon ruokaa.

Jouluruuat saan toki hankittua, se parjattu pakastekinkku on hyväksi havaittu jo monena vuonna. Onhan se tietysti iso yksittäinen menoerä, vaikka mahdollisimman pienen ostankin. Toinen kallis "pakollinen" on lämminsavulohi. Mutta jätän muut kalajutut pois, samoin jälkiruokaosasto on vaatimattomampi kuin ennen. Juustoja ei tarvita, eikä viiniä.

Lahjat kahdelle lapselleni hankin kirppis myyntirahoilla. Itselleni lahjoitan kampaamo käynnin, koska edellisestä kerrasta on vuosi.

Anteeksi tämä pitkä vuodatus, mutta ärsyttää, kun toiset ovat heti valmiita tuomitsemaan itseään köyhemmät ihmiset, vaikka eivät tiedä heidän tilanteestaan yhtään mitään.

Ap

Minä sanoin että miksi ihmiset eivät säästä ja olen viimeiset 10v saanut alle 1000e/kk.

Ja silti säästän jouluksi vähintään 800e.

No kiva kuulla. Miksi ihmeessä pitäisi olla jouluksi 800€?

Pitäähän lahjat ostaa. Ostan 2 omalle lapselle, miehelle, vanhemmille ja kummilapselle.

Vierailija
42/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on vain yksi päivä muiden joukossa, joten ei kulu yhtään ylimääräistä penniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä vouhotusta 2,5 päivästä! Ensin viikkotolkulla herkkureseptejä ja sitten tammikuun alusta kuukausitolkulla laihdutusvinkkejä…..

Joulu ei meille ole yhtään kummempi kukn mikään tavallinen viikonloppu. Ehkä ostetaan (tai saadaan paketti pipareita tai konvehtirasia)

Ja mä taas en ymmärrä teitä, joiden pitää joka vuosi tulla pätemään jouluaiheisiin ketjuihin, kuinka se on teille vain tavallinen viikonloppu.

Mä asun yksin ja vietän jouluni yksin (kissojen kanssa kolmistaan, jos tarkkoja ollaan). Silti laitan joulukoristeet heti ensimmäisenä adventtina, avaan joulukalenterin luukun joka päivä, ostan itselleni lahjoja ja syön jouluruokia.

Teen näin ihan siitä syystä, että en tiedä miten muuten selviäisi järjissään ajasta, jolloin tuntuu, että päivänvaloa ole kuin kesäisissä muistoissa. Just eilen ajattelin kävellessäni kaupasta kotiin noin klo 14.30, että ihan täällä Pirkanmaallakin tuntui siltä, ettei aurinko olis noussut ollenkaan, niin harmaata oli.

Ei mulle joulu ole se 2,5 päivän syömismaratoni, vaan valon juhla, jota kohden mennään ja valmistaudutaan vuoden pimein aika ja kun juhla on ohi, on päivä alkanut jo pidentymään. Uskon, että moni jakaa ajatukseni.

No se on vaihtoehto rahattomuudesta valittamiselle, siksi niitä tarjotaan. Valitaan pari tärkeintä juttua jotka tekee itselle sen joulun, jos se on riisipuuro ja pala possua, tai kynttilä ja joululaulut youtubesta, niin halvallakin voi selvitä. Hautausmaallekin voi mennä katsomaan kynttilämerta viemättä itse yhtään lisää.

Vierailija
44/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee kaikki rahat ton v*n auton tekohengittämiseen TAAS KERRAN. Aina ennen joulua siihen menee vähintään tonni =(

Mulla sama vika! Nyt 3 kertaa peräkkäin tapahtunut näin, että joulukuussa hajoaa jotain ennenäkemätöntä autosta, ja korjaus on tonnin luokkaa..

Nyt on muutama vuosi ollut väliä (koputan puuta), mutta oli ajanjakso, että juuri ennen joulua, perättäisinä vuosina hajosivat hella, pyykkikone ja tiskikone. Hankimme tuolloin uuden tiskikoneen 23.12., joka vielä oli sunnuntai. Ne olivat aina muutaman satasen ylimääräisiä kuluja tiukahkoon budjettiin.

Vierailija
45/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkku on kallein hankinta eikä sekään kovin kallis, kuusen varastan jostain metsästä

Vierailija
46/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa joulun aikaan pitää kukkaron nyörit kireällä,  tosiaan kodinkoneita kun

rikkoutuu niin pienipalkkaisella onkin maksamista.

Vierailija
47/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa joulun aikaan pitää kukkaron nyörit kireällä,  tosiaan kodinkoneita kun

Ihan saman hintaisia ne on kaikille ja kaikki niitä joutuu uusimaan. Vuokranatajat vielä vuokralaisellekin.

Vierailija
48/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan saman hintaisia ne on kaikille ja kaikki niitä joutuu uusimaan. Vuokranatajat vielä vuokralaisellekin.

Näin on, mutta esim. 500€: n odottamaton kuluerä kirpaisee enemmän, jos nettotulot ovat 1500€ kuin jos ne olisivat 5000€.

Vierailija
49/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko ketään muita, joilla menee jouluun rahaa?!?

Lasten lahjoihin on mennyt noin 150 €/ lapsi. Meillä ei osteta jatkuvasti jotain, vaan lelut ja muut kivat tai tarpeellisetkin jutut ostetaan jouluna (ja synttäreillä). Lapset ovat lahjansa ansainneet.

Miehen lahjaan meni 60 €. Lisäksi on vielä kummilasten lahjat hankkimatta.

Omille ja miehen sisaruksille ja vanhemmille annan tänä vuonna itsetehdyt lahjat. Ei nekään ihan ilman rahaa syntynyt.

Joulun leivontatarvikkeisiin menee osansa. Perheessä on yksi erikoisruokavalioinen ja kaiken leivonnan teen tämän mukaan, kaikki siis syö samaa. Kalliimmaksi tulee, mutta helpottaa elämää muuten.

Jouluksi ostetaan myös kotimaiset kalat ja kinkku, juustoja, viiniä, suklaata ja joulukukat.

Lisäksi vielä joulun ajan ajelut sukulaisissa ja lapset pitkällä lomalla kotona syömässä 5 ateriaa/ pv.

Ei olla ökyrikkaita, mutta ei eletä joulua velaksikaan. Ymmärrän kyllä, jos rahaa ei vaan kerta kaikkiaan ole, mutta jostain syystä monessa viestissä jotenkin vähätellään, että eihän nyt jouluun rahaa menee. Kyllähän siihen menee, menee, vaikka ei pröystäilisikään.

1 teinin lahjoihin meni 300, veljenlikalle menee 50. Iso osa juttuja joiden ostaminen olisi edessä muutenkin (esim villaneule).

Normaalin viikon ruokalasku on 100-150€, kotimiaisine kaloineen ja juustoineen, juomineen... Joulu menee ihan samaan budjettiin suklaineen, torttuineen ja glögeineen.

Sukulaisissa ei pitkiä matkoja ajella, tai sitten joulu olisi muutenkin mökillä, eli ei kummoisia ylimääärisiä bensakuluja vaan pitkä mökkiviikonloppu.

Hautausmaille pari kynttilää, halvempia ne on kuin kesän kukat ja syksyn kanervat, havut napsin omalta pihalta. Jos ollaan mökillä, niin sitten 1 kynttilä miehen äidin haudalle ja omani ovat ilman :)

Koristeet on vuosien takaa, osa lapsuudestani. Pihalle piti yksi valosarja uusia, 13€. Servettejä meillä on pöydässä ihan arkenakin.

Ei, en saa jouluun juurikaan menemään ylimääräistä rahaa, sukulaislasten lahjat on oikeastaan ainoa ylimääräinen meno... Pienille riittää vitosen legopaketti, teinille pari leffalippua. Tuo veljentyttö on ollut vuosien varrella ainoa, jolle olen laittanut reilummasti. Mies ei ole halunnut omia sisarustenlapsia lahjoa, heille laitoin leffaliput sinä vuonna kun vietettiin joulu yhdessä.

Eli elät normaalissa arjessakin aika isolla budjetilla, tämä toki selittää paljon.

Meillä viiden hengen perhe syö arkiviikon 150 eurolla. Jouluna menee kyllä reilusti estraa, koska arkeen meillä ei kuulu monen sortin leivonnaiset (kakut ym, mitä jouluksi haluan tehdä), erikoisemmat juustot, suklaat ja viini. Kalaa kyllä syödään viikottain, mutta usein järvikaloja itse kalastaen, lohi ostetaan, ja arkena se on sitä norjalaista. Toki herkutellaan muulloinkin kun jouluna, mutta ei se ei tosiaan ole viikottaista, ihan jo siksi, ettei arjessa ole aikaa kummoisille leipomisille, siksikin juhlaan on kiva panostaa. Ja toiseksi, ei meillä kyllä olisi varakaan elää arkea "juhlapyhien budjetilla."

Voitaisiin tietenkin ostaa jouluna lapsille ne vitosen legopaketit ja muulloin pitkin vuotta se, mitä nyt ostetaan jouluna. Silloin voisi sanoa, että lasten lahjoihinkin meni vain muutama kymppi. Tämä nyt jo vähän kärjistettyä, sori.

Vierailija
50/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee kaikki rahat ton v*n auton tekohengittämiseen TAAS KERRAN. Aina ennen joulua siihen menee vähintään tonni =(

Kannattaisiko ostaa parempi auto?

Vierailija
51/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama vika! Nyt 3 kertaa peräkkäin tapahtunut näin, että joulukuussa hajoaa jotain ennenäkemätöntä autosta, ja korjaus on tonnin luokkaa..

Mulla taas ei ole koskaan hajonnut mitään kallista, normi huoltoja, sekä kulutusosien vaihtoa.

Mikset hommaa kunnollista autoa, niin ei tarvitsisi valittaa täällä omaa tyhmyyttään?

Vierailija
52/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on, mutta esim. 500€: n odottamaton kuluerä kirpaisee enemmän, jos nettotulot ovat 1500€ kuin jos ne olisivat 5000€.

Täällä jokaisen on mahdollista vaikuttaa omaan tulotasoonsa.

Jos makaa himassa, niin on käsittämätöntä, että joku siitä kehtaa vielä valittaa, ettei sillä vastikkeettomalla tuella pärjää. Hankkisi kunnolla palkattuja töitä.

Ja jos tekee työtä esim. 2500€ brutolla ja valittaa, niin siitä vaan vaihtamaan parempaan työhön, tai kouluttautua.

Vierailija
53/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko ostaa parempi auto?

Ei. 500€ autoon ei voi tulla yli 500€ remonttia.

Vierailija
54/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama. Ja ei muutenkaan ole ylimääräistä jouluun laittaa. Jokainen saa toivoa jotain lempiruokaansa joulupöytään ja jokaiselle yksi tarpeellinen lahja, siinä se. Lapset onneksi on jo niin isoja että eivät ole enää pakettien perään.

Vierailija
55/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos makaa himassa, niin on käsittämätöntä, että joku siitä kehtaa vielä valittaa, ettei sillä vastikkeettomalla tuella pärjää. Hankkisi kunnolla palkattuja töitä.

Ja jos tekee työtä esim. 2500€ brutolla ja valittaa, niin siitä vaan vaihtamaan parempaan työhön, tai kouluttautua.

Kerropas mistä niitä töitä noin vain otetaan?

Vierailija
56/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas ei ole koskaan hajonnut mitään kallista, normi huoltoja, sekä kulutusosien vaihtoa.

Mikset hommaa kunnollista autoa, niin ei tarvitsisi valittaa täällä omaa tyhmyyttään?

No meillä hajosi uusi ja kallis auto.

Vierailija
57/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropas mistä niitä töitä noin vain otetaan?

Siitä vaan katsoo Mollin kautta, tai soittaa suoraan yksityisiin firmoihin.

Ei pitäisi olla ylitsepääsemättömän vaikeaa itse tajuta.

Vierailija
58/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä sitten?

Se menee takuuseen, siitä ei jenin jeniä joudu itse maksamaan.

Vierailija
59/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä sitten?

No ei mennyt enää, 2000e lasku tuli.

Vierailija
60/70 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä sitten?

No ei mennyt enää, 2000e lasku tuli.

Se ei sua varmaan hetkauta, kun on ollut varaa tuliterään autoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi