Kyllä saa kikkailla tosissaan, että selviää rahallisesti joulusta
Onneksi 2 vaativampaa vierasta jää tulematta, niin voidaan oman perheen kesken hoitaa ruokatarjoilu ihan perus meiningillä. Ei tarvita mitään kalliita juttuja. Silti jokainen saa ne omat mieluisimmat jouluherkkunsa.
Onko täällä muita, joilla on tiukkaa ja jotka yrittävät pitää kulut kurissa, vai onko kaikilla sadoilla euroilla ruokia ja juomia pöydässä?
Kommentit (70)
Miksi ihmiset eivät säästä? Ei ole vaikeaa muutamaa kymppiä laittaa kuukausittain säästöön.
En käsitä näitä joille joulu tulee yllätyksenä.
Ei ole ongelmaa koska en ole selkärangaton paskakasa joka ei uskalla sanoa ei. Teen juuri sellaisen joulun kuin itse haluan enkä käytä tuhansia euroja muiden kestitsemiseen. Helppoa!
Aika jännä kun suomalaiset jouluruoat on köyhän kansan sapuskaa ja sitten mammat vouhkaa sekopäisinä kuinka tarttis lottovoiton että joulusta selviää rahallisesti.
Luuseri,työtön, yhteiskunnan jäte kun olen,niin haen kinkut ja laatikot vasta joulun jälkeen kun ne on aina -70%.
Mä laitan kesälomarahat jemmaan joulua varten.
Lahjoja ei juuri osteta, eikä tule joulukuusta jne mutta ruokaan on meillä aina rahaa. Kinkkua ei tosin osteta eettisistä syistä mutta muut jouluruuat. Noin 100€ budjetti on jouluun kokonaisuutena sisältäen esim. ruuat ja joulusuklaat jne. Tavallaan se on iso budjetti muutaman päivän ruuista mutta se ei siis taloutta kaada. 100€ syödään normaalisti ainakin kaksi viikkoa.
Mä en ymmärrä tätä vouhotusta 2,5 päivästä! Ensin viikkotolkulla herkkureseptejä ja sitten tammikuun alusta kuukausitolkulla laihdutusvinkkejä…..
Joulu ei meille ole yhtään kummempi kukn mikään tavallinen viikonloppu. Ehkä ostetaan (tai saadaan paketti pipareita tai konvehtirasia)
Oman perheen kesken perinteisiä jouluruokia, extraa on tortut ja glögi. Taitaa olla yksi vuoden halvimmista viikonlopuista, kukaan ei pysty syömään määräänsä enempää.
Kinkku on korvattu jo monena vuonna kilon fileepalalla, ei jää hukkaa eikä ehdi kyllästyä, loput menee joulun jälkeen kiusaukseen/munakkaaseen/pastaan usein pakstimen kautta.
Joulu on minulle vain pitkä viikonloppu, ihan kivaa lepoa eikä ylimääräistä rahanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa laskeskelle, mutta joskus ollut vielä tiukempaa kuin nyt.
Itse laskin, että kun ostaa kaikki välttämättömimmät, niin ylimääräistä rahaa jää pakollisten menojen (lainojen lyhennykset, vastike, vakuutus, lääkkeet, lotto jne.) jälkeen ehkä 90€ joulukuuksi. En onneksi ole perheessä yksin maksajana ja luottoakin löytyy, mutta sehän tietenkin pitää maksaa takaisin. Heinäkuussa sitten vähän helpottaa, kun saan lainat maksettua.
Mistä asti lotto on ollut pakollinen meno?
Ja noi lainat kuulostaa jotenkin joltain osamaksueriltä tai kulutusluottolyhennyksiltä.
Onneksi huushollissa on toinenkin maksaja.
Miksi ihmiset ei voi vain vietää oman näköistä joulua?Joku valiti rahan puute,joku lausahti:Onneksi vaativat vieraat ei tulekaan ymm.Tapelaan kumman vanhemille menään tai pitäisi kerkiä kummankin luokse tai kutsua tuohon Jouluun,pilaa joulun! Oppikaa vietämän rajat ja vietää joulunne keskenään. Mikä joulun sydän on jos kotiin kutsutaan ihmiset jotka ei tuota iloa ,vaikka kyse olisi lähisukua? Entä joulu valmistelut,minä raadan yksin muut ei tee mitään jne..Silloinhan se tapahtuma ketju on aina ollut ,kärjistyy joulun alusviikoihin ja riitelyyn joulun. Kun kaikilla pitäisi olla hyvä mieli ja joulu rauha!Nälkää Suomi ei rahatonkan näe.On monta ketjua ja paikaa josta saa köyhäkin ilmaiseksi jouluksi ravinnon.Joutu van tekemän asian eten jotain. Menä jonotamaan tulen tuiskuun monen muun köyhän kanssa ruoka kassi jako pisteet tunneiksi,kenties sateeseen tuiskuun kylämään?Käykö monelakan mielessä joille joulu ritelyä ymm. Kuinka monta asunnotonta Joulunakin vietä yönsä ulkona, rappukäytävät, yömajat. Jonkun sukulainen hänkin on? Ei tyhjästä ilman sukua syntynyt tähän mailmaan.Mikä estää laitaa joulu pöydän ääreen 1 ylimäräinen tuoli ja hakea hänet siihen syömään?Tai sitä sukulaista kutsua kotiinne jonka tiedätte on 100% yksin.Katsokaa sydäntänne miten paljon turhasta teete riidat numerot Joulun valmistelut ja itse Jouluun.( ps:anteesi txt,virheni jota ärsytää,olen luki häiriöinen,itse en ne näe.)
Rahaa menee lahjoihin, muttei ruokaan. Jouluruoka on ihan edullista meillä, on riisipuuroa, glögitiivistepullo, perunoita, silliä, porkkanalaatikkoa ja kinkku, jälkiruuaksi luumukiisseliä ja pipareita. Ei ole alkoholia tms muuta kallista. Mitä kallista muilla tarjoillaan?
Meillä on aina pystytty suvun ja tuttavien kesken puhumaan asioista ja hommat sujuu. Jos vietetään yhteinen joulu niin suunnitellaan porukalla kattaus ja miten kulut jaetaan. Kaikki tuo jotain ja viimevuonna vain kinkku jäi meidän kustannukselle.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä vouhotusta 2,5 päivästä! Ensin viikkotolkulla herkkureseptejä ja sitten tammikuun alusta kuukausitolkulla laihdutusvinkkejä…..
Joulu ei meille ole yhtään kummempi kukn mikään tavallinen viikonloppu. Ehkä ostetaan (tai saadaan paketti pipareita tai konvehtirasia)
Ja mä taas en ymmärrä teitä, joiden pitää joka vuosi tulla pätemään jouluaiheisiin ketjuihin, kuinka se on teille vain tavallinen viikonloppu.
Mä asun yksin ja vietän jouluni yksin (kissojen kanssa kolmistaan, jos tarkkoja ollaan). Silti laitan joulukoristeet heti ensimmäisenä adventtina, avaan joulukalenterin luukun joka päivä, ostan itselleni lahjoja ja syön jouluruokia.
Teen näin ihan siitä syystä, että en tiedä miten muuten selviäisi järjissään ajasta, jolloin tuntuu, että päivänvaloa ole kuin kesäisissä muistoissa. Just eilen ajattelin kävellessäni kaupasta kotiin noin klo 14.30, että ihan täällä Pirkanmaallakin tuntui siltä, ettei aurinko olis noussut ollenkaan, niin harmaata oli.
Ei mulle joulu ole se 2,5 päivän syömismaratoni, vaan valon juhla, jota kohden mennään ja valmistaudutaan vuoden pimein aika ja kun juhla on ohi, on päivä alkanut jo pidentymään. Uskon, että moni jakaa ajatukseni.
No onko ketään muita, joilla menee jouluun rahaa?!?
Lasten lahjoihin on mennyt noin 150 €/ lapsi. Meillä ei osteta jatkuvasti jotain, vaan lelut ja muut kivat tai tarpeellisetkin jutut ostetaan jouluna (ja synttäreillä). Lapset ovat lahjansa ansainneet.
Miehen lahjaan meni 60 €. Lisäksi on vielä kummilasten lahjat hankkimatta.
Omille ja miehen sisaruksille ja vanhemmille annan tänä vuonna itsetehdyt lahjat. Ei nekään ihan ilman rahaa syntynyt.
Joulun leivontatarvikkeisiin menee osansa. Perheessä on yksi erikoisruokavalioinen ja kaiken leivonnan teen tämän mukaan, kaikki siis syö samaa. Kalliimmaksi tulee, mutta helpottaa elämää muuten.
Jouluksi ostetaan myös kotimaiset kalat ja kinkku, juustoja, viiniä, suklaata ja joulukukat.
Lisäksi vielä joulun ajan ajelut sukulaisissa ja lapset pitkällä lomalla kotona syömässä 5 ateriaa/ pv.
Ei olla ökyrikkaita, mutta ei eletä joulua velaksikaan. Ymmärrän kyllä, jos rahaa ei vaan kerta kaikkiaan ole, mutta jostain syystä monessa viestissä jotenkin vähätellään, että eihän nyt jouluun rahaa menee. Kyllähän siihen menee, menee, vaikka ei pröystäilisikään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee kaikki rahat ton v*n auton tekohengittämiseen TAAS KERRAN. Aina ennen joulua siihen menee vähintään tonni =(
Mulla sama vika! Nyt 3 kertaa peräkkäin tapahtunut näin, että joulukuussa hajoaa jotain ennenäkemätöntä autosta, ja korjaus on tonnin luokkaa..
Ap tässä. Onpa jotkut laittaneet paheksuvia kommentteja. Miksi et säästä joulua varten jne. Eikö teille koskaan tapahdu mitään yllättävää? Mullakin meni kesään saakka ihan ok. Sitten jalkani kipeytyi vanhan vamman takia niin pahasti, että kaikki kesälomarahani menivät jalan kuntoutukseen fyssarilla, erikoispohjallisiin, 3 pariin uusia kenkiä jne.
Tarkoitus oli myydä kesällä auto pois, mutta epävarman jalan takia en uskaltanutkaan, ja niinpä pidin sen ja jouduin ostamaan uudet talvirenkaat. Keväällä olin huollattanut auton katsastus- ja myyntikuntoon ja ostanut kesärenkaat ( oli pakko).
Tähän kaikkeen ne säästöt sitten menivätkin ja talvirenkaat pitikin jo ostaa osamaksulla, joka on onneksi kuluton ja koroton.
Tähän yhtälöön kun lisätään 17v pojan yksinhuoltajuus, alle 2000€ nettotulot Kelan minimielari mukaan luettuna, niin kyllä, on saanut kikkailla jo viimeiset pari kuukautta esim. siten, etten itse syö läheskään joka päivä kunnon ruokaa.
Jouluruuat saan toki hankittua, se parjattu pakastekinkku on hyväksi havaittu jo monena vuonna. Onhan se tietysti iso yksittäinen menoerä, vaikka mahdollisimman pienen ostankin. Toinen kallis "pakollinen" on lämminsavulohi. Mutta jätän muut kalajutut pois, samoin jälkiruokaosasto on vaatimattomampi kuin ennen. Juustoja ei tarvita, eikä viiniä.
Lahjat kahdelle lapselleni hankin kirppis myyntirahoilla. Itselleni lahjoitan kampaamo käynnin, koska edellisestä kerrasta on vuosi.
Anteeksi tämä pitkä vuodatus, mutta ärsyttää, kun toiset ovat heti valmiita tuomitsemaan itseään köyhemmät ihmiset, vaikka eivät tiedä heidän tilanteestaan yhtään mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Onpa jotkut laittaneet paheksuvia kommentteja. Miksi et säästä joulua varten jne. Eikö teille koskaan tapahdu mitään yllättävää? Mullakin meni kesään saakka ihan ok. Sitten jalkani kipeytyi vanhan vamman takia niin pahasti, että kaikki kesälomarahani menivät jalan kuntoutukseen fyssarilla, erikoispohjallisiin, 3 pariin uusia kenkiä jne.
Tarkoitus oli myydä kesällä auto pois, mutta epävarman jalan takia en uskaltanutkaan, ja niinpä pidin sen ja jouduin ostamaan uudet talvirenkaat. Keväällä olin huollattanut auton katsastus- ja myyntikuntoon ja ostanut kesärenkaat ( oli pakko).
Tähän kaikkeen ne säästöt sitten menivätkin ja talvirenkaat pitikin jo ostaa osamaksulla, joka on onneksi kuluton ja koroton.
Tähän yhtälöön kun lisätään 17v pojan yksinhuoltajuus, alle 2000€ nettotulot Kelan minimielari mukaan luettuna, niin kyllä, on saanut kikkailla jo viimeiset pari kuukautta esim. siten, etten itse syö läheskään joka päivä kunnon ruokaa.
Jouluruuat saan toki hankittua, se parjattu pakastekinkku on hyväksi havaittu jo monena vuonna. Onhan se tietysti iso yksittäinen menoerä, vaikka mahdollisimman pienen ostankin. Toinen kallis "pakollinen" on lämminsavulohi. Mutta jätän muut kalajutut pois, samoin jälkiruokaosasto on vaatimattomampi kuin ennen. Juustoja ei tarvita, eikä viiniä.
Lahjat kahdelle lapselleni hankin kirppis myyntirahoilla. Itselleni lahjoitan kampaamo käynnin, koska edellisestä kerrasta on vuosi.
Anteeksi tämä pitkä vuodatus, mutta ärsyttää, kun toiset ovat heti valmiita tuomitsemaan itseään köyhemmät ihmiset, vaikka eivät tiedä heidän tilanteestaan yhtään mitään.
Ap
Minä sanoin että miksi ihmiset eivät säästä ja olen viimeiset 10v saanut alle 1000e/kk.
Ja silti säästän jouluksi vähintään 800e.
Vierailija kirjoitti:
No onko ketään muita, joilla menee jouluun rahaa?!?
Lasten lahjoihin on mennyt noin 150 €/ lapsi. Meillä ei osteta jatkuvasti jotain, vaan lelut ja muut kivat tai tarpeellisetkin jutut ostetaan jouluna (ja synttäreillä). Lapset ovat lahjansa ansainneet.
Miehen lahjaan meni 60 €. Lisäksi on vielä kummilasten lahjat hankkimatta.
Omille ja miehen sisaruksille ja vanhemmille annan tänä vuonna itsetehdyt lahjat. Ei nekään ihan ilman rahaa syntynyt.
Joulun leivontatarvikkeisiin menee osansa. Perheessä on yksi erikoisruokavalioinen ja kaiken leivonnan teen tämän mukaan, kaikki siis syö samaa. Kalliimmaksi tulee, mutta helpottaa elämää muuten.
Jouluksi ostetaan myös kotimaiset kalat ja kinkku, juustoja, viiniä, suklaata ja joulukukat.
Lisäksi vielä joulun ajan ajelut sukulaisissa ja lapset pitkällä lomalla kotona syömässä 5 ateriaa/ pv.
Ei olla ökyrikkaita, mutta ei eletä joulua velaksikaan. Ymmärrän kyllä, jos rahaa ei vaan kerta kaikkiaan ole, mutta jostain syystä monessa viestissä jotenkin vähätellään, että eihän nyt jouluun rahaa menee. Kyllähän siihen menee, menee, vaikka ei pröystäilisikään.
1 teinin lahjoihin meni 300, veljenlikalle menee 50. Iso osa juttuja joiden ostaminen olisi edessä muutenkin (esim villaneule).
Normaalin viikon ruokalasku on 100-150€, kotimiaisine kaloineen ja juustoineen, juomineen... Joulu menee ihan samaan budjettiin suklaineen, torttuineen ja glögeineen.
Sukulaisissa ei pitkiä matkoja ajella, tai sitten joulu olisi muutenkin mökillä, eli ei kummoisia ylimääärisiä bensakuluja vaan pitkä mökkiviikonloppu.
Hautausmaille pari kynttilää, halvempia ne on kuin kesän kukat ja syksyn kanervat, havut napsin omalta pihalta. Jos ollaan mökillä, niin sitten 1 kynttilä miehen äidin haudalle ja omani ovat ilman :)
Koristeet on vuosien takaa, osa lapsuudestani. Pihalle piti yksi valosarja uusia, 13€. Servettejä meillä on pöydässä ihan arkenakin.
Ei, en saa jouluun juurikaan menemään ylimääräistä rahaa, sukulaislasten lahjat on oikeastaan ainoa ylimääräinen meno... Pienille riittää vitosen legopaketti, teinille pari leffalippua. Tuo veljentyttö on ollut vuosien varrella ainoa, jolle olen laittanut reilummasti. Mies ei ole halunnut omia sisarustenlapsia lahjoa, heille laitoin leffaliput sinä vuonna kun vietettiin joulu yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMinä sanoin että miksi ihmiset eivät säästä ja olen viimeiset 10v saanut alle 1000e/kk.
Ja silti säästän jouluksi vähintään 800e.
No kiva kuulla. Miksi ihmeessä pitäisi olla jouluksi 800€?
Samaa rahanpesukarvakäsikänkkyä se on kuin muuallakin vai onko sinulla joku tietty paikka, josta saa sitä parasta. Kerro.