Mitä nimitystä käytät lapsuudenkodistasi?
Tosin meidän lasten mammalassa asuu pappakin, mutta harvoin puhutaan pappalasta.
Kommentit (30)
Sisarusteni kanssa puhun porukoilla käymisestä. Muille ihmisille voin sanoa käyväni vanhempieni luona. Lapsille sanon että mennään mummon ja papan luokse. Vähän vieraammille ihmisille voin sanoa käyneeni siinä kaupungissa missä vanhempani asuvat. Mieheni vanhempien kohdalla käytämme joskus myös heidän tilansa nimeä, he kun asuvat maalla.
isäni koti ei oikeastaan ole mun lapsuudenkoti, olen asunut siellä aikuisena väliaikaisesti muutamia kuukausia. Isä ja äiti ostivat talon, kun olin jo muuttanut pois kotoa. Isä on nyt leski joten kun hänen luokseen mennään, mennään Papalle.
Miehen lapsuudenkotiin mennessä käytetään nimitystä Mummille ja Vaarille tai puhutaan paikkakunnan nimellä. Jos mä arvelen että joku tavara on jäänyt sinne, saatan sanoa miehelleni että se on "teillä xxxx:ssa"
Jos se tietää missä mun lapsuudenkohtini sijaitsee, sanoisin asuma-alueen nimellä, tyyliin "menen jouluksi Oulunkylään". Jos puhun jonkun vähän vieraamman kanssa niin sanoisin että "menen jouluksi koti-kotiin". Jos puhun lapsilleni niin käytän etunimiä (olen siis puhunut vanhemmistani aina etunimillä), eli "mennään jouluksi Matin ja Maijan luokse".
muuten puhun kotikaupungistani nimeltä
Mennään käymään -----------.
Minä puhun mummolasta (onhan se lapsilleni mummola).
en mitään, miksi sitä pitää muistella? tai kutsua joksikin.
muille puhun sillä paikannimellä missä se on (vaikka asutaan itse samassa paikassa)
Ennen kun asuimme muualla puhuin kotipaikasta aina paikkakunnan nimellä. Nyt kun asumme samalla paikkakunnalla puhutaan "Kuusitiestä". Kavereille sanon meneväni "porukoille." Lapset on vielä pieniä, mutta varmaan kun kasvavat otetaan käyttöön "mummola." Mietin vain tätä kun usein omaan puheeseen livahtaa myös tuo koti ja sitten pitää selittää että ei oma koti vaan vanhempien koti. Näin vaikka en ole siellä aikoihin enää asunut. Halusin kuulla miten muut lapsuudenkotiaan kutsuvat :) Ap
Kysyn tätä kun en ole itse keksinyt sellaista luontevaa puhekieleen sopivaa ilmaisua lapsuudenkodilleni. Mitä nimitystä te muut käytätte?
sen kylän nimellä, missä se on. Jostakin syystä nyt vain näin, ja se toimii. Anoppilasta taas käytämme kaupungin nimitystä.
Lasten kanssa: "Saara mummun ja Julle tuffan" luona tai sitten miehen kanssa kahdestaan puhuttaessa minä käyn kotona, johon lisään usein siis että kotona kotona... Mies taas puhuu omasta lapsuuden kodistaan lähellä olevan paikan nimen mukaan.