Tyttöystävä joutui rikoksen uhriksi. Miten auttaa?
Joutui väkivaltarikoksen uhriksi. Itkee ja tärisee. On tehnyt rikosilmoituksen, mutta sanoi ettei halua kertoa tutuille tai puhua kriisiaville tms.
Kommentit (94)
Haluaa nukkua valot päällä, haluaa laittaa oven turvalukkoon, pelkää jäädä yksin yöksi... Saattaa herätä yöllä itkemään. Ei ole mitään tietoa miten auttaisin.
Ap
Taksikuski seurasi kotiin ja hän meni nukkumaan?
En ole painostanut, paitsi rikosilmoitukseen. Yritin soittaa johonkin neuvontaan, mutta täti siellä käski tarkkailemaan vointia, olemaan tukena ja antamaan aikaa...... Eli käytännössä ainakaan tuo puhelu ei tuonut mitään lisäarvoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Haluaa nukkua valot päällä, haluaa laittaa oven turvalukkoon, pelkää jäädä yksin yöksi... Saattaa herätä yöllä itkemään. Ei ole mitään tietoa miten auttaisin.
Ap
Ole lähellä, kuuntele, halaa ja kerro rakastavasi. Soita kriisipuhelimeen tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sä autat jo, ihan vain olemalla paikalla ja turvana. Alkujärkytyksestä selvittyään saattaa jo haluta puhuakin mutta älä tosiaan painosta.
Miltä tuntuu ihan oikeasti olla noi tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Kerropa sinä kun varmasti tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sä autat jo, ihan vain olemalla paikalla ja turvana. Alkujärkytyksestä selvittyään saattaa jo haluta puhuakin mutta älä tosiaan painosta.
^ Tää. Shokissa oleva ihminen ei pysty vastaanottamaan mitään muuta kuin toisen läsnäolon. Kikkakolmosilla ja hyvillä tipseillä et olisi tehnyt muutenkaan mitään, kun ei toinen kykenisi niitä ottamaan vastaan. Vaikeaa tukijalle, kun ei ole mitään pikakonstia millä toisen saa rauhoittumaan, kuuntelemaan neuvoja tai järkeä. Keho siirtyy vähitellen rauhallisempaan tilaan, vasta sitten järki alka taas juosta.
Er voi toisen puolesta paljoa tehdä, kuin olla läsnä ja tukena. Pidä kuitenkin huolta, ettet kuormitu itse tilanteesta liiaksi. Tietääkö kukaan muu kuin sinä ja poliisi? Eli onko tyttöystävällä tilanteessa tukena myös joku muu? Jos olette kovin nuoria / alaikäisiä, olisi hyvä että myös joku turvallinen selvästi aikuinen olisi tilanteesta tietoinen. Kannattaa toki valita tueksi henkilöitä, jotka eivät itse ala hössöttää ja hermoilla, vaan osaavat pysyä rauhallisina ja rahoittaa tilannetta.
Tyttöystävä varmaan eniten tarvitsee nyt tuntea olonsa turvalliseksi. Fyysisesti seurana oleminen, rauhassa tavallisista asioista juttelu, syömisestä huolehtiminen ylläpitämällä itse normaalia ruokailurytmiä yms. auttaa myös shokkitilassa. Tapahtuneesta ei ole pakko puhua heti eikä siihen kannata pakottaa.
Tässä välissä sanot tyttöystävälle odota hetki kirjoittelen ajanvietteenä käytettävälle keskustelupalstalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa sinä kun varmasti tiedät.
Sinusta tälläisellä aiheella provoilu on fiksua?
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti nyt. Kukaan ei ole niin tyhmä, että tulee tälläisessä tilanteessa vauva.fi vaan in uhrin saatavilla.
Ei tiedä muut kuin minä ja tyttöystävän kaveri. Ollaan täysi-ikäisiä. Tyttöystävän kaveri on järkyttynyt ja haluaisi kertoa äidilleen, mutta ty ei anna. Tuo kaverin äiti on hänellekin läheinen.
Ahdistaa kun työmatka keskiviikkona (2vrk) ja toinen niin hirveässä kunnossa, mutta en nyt voi jäädä saikullekaan kun koronan takia peruttu jo 2x.
Tapahtumasta nyt reilu viikko.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sisältö ilmiannettu.
Sinut on ilmiannettu taivaan enkeleille.
Siis oon hänen kanssaan kyllä, tehnyt etää ja on kyllä päivisin pärjännyt kun oon käynyt jossakin. Hän siis opiskelee ja on ollut vaan kotona tuon jälkeen. Jodeliin laittaisin, mutta siellä näkyy sijainti siksi täällä. Kiitos asiallisille.
Ap
Ehdottoman tärkeää on käydä lääkärissä totamassa vammat. Vaikka se tuoreeltaan rikoksen jälkeen voi tuntua vaikealta, se on tärkeää rikoksen tutkinnan ja mahdollisen oikeudenkäynnin takia.
Älä ainakaan painosta. Soita itse kriisiapuun ja pyydä apua.